۰ نفر
۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۳

در سال ۱۳۰۹ مجلس شورای ملی قانونی را برای ساخت و گسترش خیابان‌های تهران تصویب کرد و پس از آن گام‌های ساخت خیابان ولیعصر که آن زمان «جادهٔ مخصوص پهلوی» نامیده می شد آغاز و برای نخستین بار این خیابان قیرریزی شد.

هادی معیری نژاد : در سال ۱۳۱۰ خورشیدی پیش از آمدن ملک فیصل٬ پادشاه عربستان به تهران، خیابان الماسیه (باب همایون) و میدان توپخانه و آغاز خیابان لاله‌زار برای نخستین بار آسفالت شد و یک سال پس از آن در سال ۱۳۱۱ خورشیدی، خیابان پهلوی نیز آسفالت شد.
چون در آن دوره منطقهٔ شمیرانات بیش‌تر چهره‌ای ییلاقی داشت این گذرگاه نیز به گونه‌ٔ جاده‌ای بود که از میان تپه‌ها می‌گذشت و چندان همسانی با خیابان‌هایی چون سپه (امام خمینی) و شاهرضا (انقلاب) که در پیرامون آن‌ها ساختمان‌های نوین ساخته شده بود، نداشت. این جاده با ردیف‌های چنار منظم در دو سوی آن شناخته می‌شد.
خسرو معتضد در این باره می نویسد:"جاده مخصوص یا جاده پهلوی که به قول دکتر مصدق دو قصر رضاشاه یکی کاخ مرمر در شهر و دیگری کاخ سعدآباد واقع در دربند را به هم متصل می کرد تا سال 1320 اختصاصی بود مردم از جاده قدیم شمیران به تجریش می رفتند. خاصان، درباریان، وزیران، سفرا و نظامیان که دستور شرفیابی به آنان ابلاغ می شد از جاده مخصوص که سالها فقط شوسه بود و از سال 1316 به بعد آسفالت شد در اطراف این جاده وسیع تا چشم کار می کرد بیابان و باغ و مزرعه و جالیز و خانه های ویلایی دور از هم قرار داشت. در وسط راه، در سمت چپ جاده مخصوص، یک رستوران خارج شهری ساخته شده بود که چون آبشاری خوش منظره داشت آن را رستوران آبشار می خواندند و محل تردد و تفرج گروههای خاصی از جامعه بود که جاهلها و داش مشدیها خوانده می شدند و البته این اتفاق پس از سالهای بعد از شهریور 1320 بود.
جاده پهلوی از حدود پنجاه سال پیش به صورت تفرجگاه مردم تهران جلوه ها نمود در سالهای 1326 - 1325 دولت قوام بنا را بر آن گذارده بود که در ضلع راست این خیابان بین سه راه عباس آباد تا میدان ونک را به جنگل مصنوعی بزرگی که هوای شهر را تلطیف نماید تبدیل کند. مرحوم مهندس کریم ساعی که از استادان کشاورزی و متخصص جنگلکاری بود اجرای این پروژه مهم را عهده دار شد اما در گیر و دار چرخ و دنده بروکراسی ] دیوان سالاری [ فرساینده از یک سو و نبود بودجه از سوی دیگر این طرح آنقدر به درازا کشید که موضوع منتفی شد و به دلیل افزایش بهای اراضی این منطقه که به جنگل ساعی شهرت یافته بود، به جای حیوانات و وحوشی که قرار بود از جنگلهای مازندران و از دشت ارژن فارس و کویر لوت به این جنگل منتقل شود، زمین خواران به جان این اراضی افتادند و زمینهای آن را به بهای بسیار بالا خرید و فروش کردند و جنگلی نصیب مردم تهران نشد مگر پارک خوبی به نام ساعی که امروز باقی و برقرار است.
جاده پهلوی کم کم به خیابان امیریه رسید. بدین ترتیب بین میدان تجریش و میدان راه آهن خیابانی طولانی شکل گرفت که آبادانی آن از سالهای 1332 به بعد آغاز شد.
4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاددددددددددددد IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    اي بابا اي كاش اون زمان خوشحال نميشدن و غ رو غر درختا رو نمي زدن كه حالا دماي هوا خوده تلويزيون بگه 50 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و هيچكييم نگه آخه يه نگاهي به دورو برتون بكنين ملت تو اين هوا بايد برن سر كار؟ ولي عصر گرمه
    • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      221 3
      چی گفتی خداییش؟! یکم واضح تر بگو عموجون ببینم مشکلت چیه دقیقا.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      173 6
      آقای فرهاددددد! اصلا خودت میفهمی چی نوشتی من که متوجه نشدم ! (؛
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      158 1
      ایشون گفتن: کاش در گذشته تند و تند درختارو قطع نمیکردن که باعث بشه امروز هوای دما به گفته خود تلوزیون برسه به 50 درجه!و در این شرایط هم هیچ کس به فکر مردم نباشه که باید با این گرما برن سرکار! اخرشم در مورد این که خیابون ولی عصر خیلی گرمه نوشتن! امضا:مترجم:دی
    • مریم IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      66 2
      ريالای بی نام مترجم عزیز هوای دما نه "دمای هوا" با تشکر مترجم مترجم :))
    • بی نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      10 0
      مریم خانم اشتباه چاپی بوده شما نباید زحمتی که ایشون واسه ترجمه کشیدن نادیده بگیرین
  • یغما IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    زیباترین خیابان تهران با پول تمام ایران که در تهران خرج میشه ساخت شد.
    • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      باشه باشه...
    • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      74 60
      ای گفتی!
    • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      کشتین مارو!هر بار و هر جا حرفی از تهران زده شد یه عده کثیری اومدن همین حرفارو زدن!!ببا بفرمایین این زیباترین خیابون تقدیم شما دوست عزیز!!ترافیکش و دود و دمش و گرونیش و...! نمیدونم تهران با این همه درامد شهری خودش چرا خیابونش رو باید با پول تمام ملت بسازه؟!!!
    • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      92 50
      ای بابا اینقدر حسودی نوبره والا
    • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      حالا اگه تهران نابود بشه شهر شما آباد میشه؟ بعد بهشون بگی شهرستانی بر میخوره!!!!!! آخه چرا مشکلتونو از جای درستش پیگیری نمیکنید مگه مردم تهران که اتفاقن بیشترشون از شهرستانیها و همشهریای شما هستن اومدن بودجه رو تقسیم کردن؟؟ والا ما هم خیلی دوس داریم تهران خلوت بشه
    • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      36 32
      ناسلامتی پایتخته ایرانه
    • مصطفی35 EU ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      38 37
      پایتخته باید براش خرج بشه مومن
    • ناصر A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      15 20
      میدونم نمیشه ولی ای کاش مجلس یه قانونی تصویب کنه به منظور کاهش جمعیت تهران که این کاهش نقش مهمی توی کم شدن آلودگی تهران هم خواهد داشت یه قانونی بذارن بدین مضمون که تنها کسانی میتونن توی شهر تهران ساکن بشن که هم شناسنامه خودشون هم مال پدر و مادرشون صادره از تهران باشه همه میدونید که تهران کمتر از 100 ساله پایتخت شده و. عامل اصلی انتخاب به عنوان پایتخت هم هوای بینهاییییییییییییت پاک با چشمه های مثال زدنیش بوده اگه یه همچین قانونی به تصویب برسه مطمئن باشید از 10میلیون ساکن تهران 1میلیونش ته غربال میمونن و اونوقته که تهران باز هم تبدیل میشه به پایتخت گل و لبخند
    • بی نام MY ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      38 30
      انقدر تهران تهران نکنید! تهران دهاتی بیش نیست! اون موقع که شما از روستاهاتون بلند شدید اومدید تهران ما داشتیم از شهرستانامون می رفتیم آمریکا! آخه دهات هم پز دادن داره؟
    • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      8 10
      بی نام امریکایی!ولی من شرط میبندم همین الان تو امریکاتون!!وقتی ازتون میپرسن اهل کجای ایرانی.میگی:تهران! من نمیدونم این تهران انقدر بده چرا همه اینقدر نسبت بهش حساسیت دارن و هی سعی دارن بگن تهران دهات بوده و شهرای دیگه گل و بلبل!! بعد راستی تو امریکا بهت میگن تروریست یا کله سیاه؟!کدومش رو بیشتر دوست داری؟!
    • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      0 1
      اینم با آی پی آمریکا برای خوشحال شدن این دوست بی ناممون!
    • بی نام MY ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      7 5
      این دوستمون فکر کرده مردم آمریکا همگی مثل بعضی از ایرانی ها نژاد پرست هستند! نه عزیزم اولا من تیپم طوری هست که کسی ازم نمی پرسه کجایی هستی! دوما اون افرادی هم که می دونند کجایی هستم فقط می دونند که ایرانی هستم! من تهران نبودم و خوششم نمیاد باشم! شهری که در غرب به عنوان هرج و مرج و بی نزاکتی مردمانش ازش یاد می شه افتخاری نداره! تنها باری که تهران آمدم برای خارج شدن از ایران از مهرآباد بود! خوبه آدم راجب چیزی که نمی دونه حرف نزنه؟
  • بی نام NL ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    91 5
    آه باران...................
    • بهاره A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      36 3
      وای باران..باران! شیشه پنجره را باران شست..از دل من اما!...چه کسی نقش تو رو خواهد شست؟! وای باران..باران
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    116 3
    ميشه يك خبر هم كه زيبا ترين خيابان تهران چگونه نابود مي شود بنويسيد؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    104 3
    دیگه بهتره تیتر بزنید زیباترین خیابانهای تهران چطور نابود می شوند!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    57 2
    چه خويه حالا بعد از سى و چهار سال كمى هم اتفاقات مثبت سالهاى دور ديده بشه مقايسه اواخر دوره قاجار و اواخر پهلوى مبناى مقايسه اى خوبى بدستمون ميده هر چند اين به. معنى ناديده گرفتن ستم ها و سر سپردگى مقامات به دول خارجى نيست و فقط يك ديدگاه تاريخي است.
  • حميد ٦٦ IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    69 1
    بايستى به همت، وفكر دور انديش مرحوم مهندس كريم ساعى افرين گفت.رحمت خدا بر او
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    61 0
    عجب خاطراتی، دوران دانشجویی و تهران و ولیعصر و بلوار کشاورز و امیرآباد...
    • پسر شجاع A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      22 0
      به به به ;) آی گفتی، دی ی ی ی
    • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      26 0
      امیرآباد و کوی دانشگاه...
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    61 2
    آدم کار خوب رو باید تحسین کنه حالا از طرف هر کسی که میخواد باشه . من نقشه 50 سال پیش تهران رو که برای توسعه بود دارم . اتوبان همت ، رسالت ، نیایش و... طرح هایی بود که از آن زمان برای تهران در نظر گرفته شده بود . البته پیشبینی اونا برای این تعداد جمعیت تهران نبود .
    • تهرانی و متولدین تهران IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      6 0
      بله دقیقا تمام این طرحها که چند سال اخیر انجام شده و به نام شهردار تمام شده همه حاصل کارهای قبل بوده و نه برای تهران برای بقیه شهرها هم بوده ولی خوب... امیدواریم شهردار تهران متولد تهران باشه تا درک کنه آسیب هایی که به این شهر و مردمش از دست تراکم انسانی زیاد و فروش آسمان و زمینش افتاد چظور آرامش از "متولدین" تهران رفت و دود و ازدحام و شلوغی و ترافیک و... جایگزین شد باید درک کنه که بحز شهر مردمی هم بودند که زندگی آرومی داشتند که شالهاست به یغما رفته و هر روز بدتر میشه جوانان تهرانی در پس مهاجرتهای فراوات و گرانی مسکن و وجود تقاضای بالا امکان خانه دار شدنشان نیست باید درک کند آرامش خانواده ای که حالا در این هیاهوی جمعیت با ترس از خظ عابر پیاده عبور می کنندببیند جان عزیزانی که از پس هوای آلوده
  • amin IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    13 3
    سلام لطفا مسؤلان چند روز رو تعطیل کنین همه با این گرما دارن می پزن
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    33 1
    خیابون ولی عصر هم خیابون ولی عصر قدیمی... قبل از یه طرفه شدن...
    • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      16 1
      حتی خیلی قبل تر از یه طرفه شدن !
  • احسان IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    19 56
    استقلال قهرمان
    • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      10 4
      ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • فرهاددددددددددددد IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    20 2
    ايشالا قسمتتون بشه مالزي برين اون وقت مي فهمين رفتن سياسيون و اداره ها و...... يعني چي پايتختش واسه مردومش ، و واسه سياسيون و علما و حكما و...... يه شهر سياسي ساختن به چه عظمت ( پل خواجو هم داره ) كه تمام وزارت خونه ها و مجاسو همه چي ملت از نظر سياسي اونجاست نه اينكه يه طرف همين ولي عصر و قوروق كنن كه آقايون ميرن و ميان ! اگه راست ميگن اين كارو بكنن نه ديگه شما تو ترافيكي نه بقيه غر مي زنن نه درختا رو قطع مي كنن
  • محمود A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    5 4
    نصف تهراني ها سرطان ريه دارند! بقول اوني كه گفته اگه فقط كساني تو تهران باشند كه شناسنامه خودشون و پدر و مادرشون هم اسم تهران قيد شده باشند فقط ميمونند يك ميليون نفر كه اينها در واقع دهاتي اصيل به شمار ميايند چونكه تهران يك قريه بزرگي بود كه 15000 نفر تا همين دوران رضاخان در آنجا فعاليت ميكرد بقيه كه توي شناسنامه شون تهران قيد نشده احتمال شهري بودنشان بيشتراست! مثلا اكثر شمال تهران از لاهيجاني هاي اصيل تشكيل شده كه اينها از خود تهراني هم شهري ترند
    • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      2 1
      عجب پرونده اي ساختي اين همه اطلاعات اشتباهو از كجا سرهم كردي؟
  • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    2 6
    پایتخت رو به صورت دوره ه‌ای تغییر بدین چی میشه؟ 10 سال اینور 10 سال اونور. 10 سال این پیشرفت کنه 10 سال اون. نمیشه که هرچه درامده صرف تهران بشه. فقط تهران رو خوشگلش کنید بقیه فقط حسرت ببرین یا مهاجرت کنن به تهران.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    10 3
    علیییییییییییییییییییییی دایی
  • بی نام A1 ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    1 7
    نظر خوبیه ولی من نفهمیدم