۰ نفر
۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۷
آیا سوریه دوم در راه است؟

سرانجام، به سوی مردم آتش گشوده شد و خون بر زمین جاری شد، اکنون سایه هولناک برادر کشی و مسلمان کشی سراسر مصر را فرا گرفته و انتظار می رود که معترضین خون را بخواهند با خون بشویند.

محمدرضا نوروزپور

سرانجام، به سوی مردم آتش گشوده شد-خواه از سوی ارتش و خواه از سوی هرکس دیگری- و خون بر زمین جاری شد، اکنون سایه هولناک برادر کشی و مسلمان کشی سراسر مصر را فرا گرفته و انتظار می رود که معترضین خون را بخواهند با خون بشویند.

در یادداشت سیزدهم تیر گذشته همزمان با برکناری محمد مرسی در کودتای -مردم خواسته- ارتش، بروز این خشونت ها را پیشبینی کردم. [مصر؛ نقطه سرخط!]

آنهایی که در انتخابات ریاست جمهوری مصر در جولای 2012 شرکت کرده و به محمد مرسی رأی دادند بیش از 13 میلیون نفر بوده اند. آنها معتقدند رئیس جمهور منتخب و قانونی آنها با کودتای ارتش از قدرت خلع شده و خواستار بازگشت او به قدرت هستند و قصد دارند تا زمان محقق شدن خواسته خود در خیابان ها بمانند. 
از سوی دیگر مخالفان مرسی که در انتخابات سال 2012 با اختلاف یک میلیون رأی صحنه را واگذار کرده اند معتقدند که حالا تعداد آنها بسیار بیشتر شده [35 میلیون مصری از ارتش حمایت کردند] و دخالت ارتش به دلیل آنکه با خواست مردم بوده مشروعیت کامل دارد.
نه طرفداران مرسی حاضر به کوتاه آمدن هستند و نه مخالفان او تن به بازگشت مرسی خواهند داد. خطرناک ترین قسمت ماجرا این است که هیچ گروهی به گروه دیگر برتری چشمگیر و غالبی ندارد.
لذا از همان روزی که ارتش، مرسی را برکنار کرد پیشبینی حرکت مصر به سمت خشونت های افسار گسیخته کار سختی نبود. با این همه در روزهای گذشته خشونتی که انتظار آن در سال 2011 و از سوی نظام دیکتاتوری محمد حسنی مبارک می رفت در زمانی خلق می شود که قرار بود همه چیز نوید بخش آزادی و پیشرفت باشد.
در این میان خوشبینانه ترین پیشبینی این است که اخوانی ها برای هدر نرفتن خون مردم و به منظور حذف وحدت و یکپارچگی کشور و برای جلوگیری از تبدیل شدن مصر به سوریه دوم از حقی که برای خود در حکومت متصور می دانند بگذرد و از همه طرفداران خود بخواهند که به داشتن سهمی در دولت آینده رضایت دهند به خانه های خود بازگردند. [افزایش تلفات درگیری‌های مصر/80 کشته و هزاران زخمی در روز شنبه]
اما واقعیت این است که این تصور بیش از حد خوشبینانه است. طرف اخوانی دقیقا همین توقع را از مخالفان مرسی دارد و حاضر به مماشات نیست. اخوانی ها نشان داده اند که اهل کوتاه آمدن نیستند و با اینکه تلفات داده اند صحنه را خالی نمی کنند و گویی که از کشته شدن و خون دادن در راهی که آن را درست می پندارند استقبال نیز می کنند، هل من مبارز می طلبند.
در همین حال ارتش به مسیری وارد شده است که بازگشت از آن برایش میسر نیست و تا همین حالا متوجه شده است که رتق و فتق اوضاع و کنترل این لشگرکشی های خیابانی از عهده آن خارج است و هرگونه توسل به زور و خشونت و کشت و کشتار فقط عمق فاجعه را زیادتر خواهد کرد ضمن آنکه هرچقدر این بحران طولانی می شود از محبوبیت ارتش مصری که روزگاری از افتخارات این کشور محسوب می شد کاسته می شود و این هم یک شکست داخلی و هم یک شکست خارجی در کنار یک دشمن خونی به نام اسرائیل است.
از سوی دیگر بن بست سیاسی و اجتماعی هولناکی که در مصر پدید آمده بستر بسیار مناسبی برای سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی منطقه و خارج از منطقه است تا از آب گل آلود ماهی گرفته و اهداف خود را پیش ببرند. در حالیکه اخوان المسلمین ارتش مصر را مسئول کشتار مشمئز کننده روزهای جمعه و شنبه در این کشور می داند، ژنرال ها، خون کشته شدگان در اعتراضات را به گردن نمی گیرند و مدعی هستند که ارتش خود در این ماجرا قربانی داده است. [تصاویری از درگیری های خونین مصر]
در چنین شرایطی این سوال مطرح است که اگر ارتش به معترضان آتش نگشوده، خون معترضان را چه کسی برزمین ریخته است؟ برای این سوال دو پاسخ منطقی وجود دارد:
یا ارتش دروغ می گوید و عامل اصلی کشتار مردم معترض است که باید به ناچار برای کنترل شرایط کشتار بیشتری را مرتکب شود و یا ارتش راست می گوید و عامل کشتار مردم، عاملان -دانسته یا نادانسته- سرویس های اطلاعاتی و امنیتی بیگانه برای تبدیل کردن اعتراض های خیابانی به جنگ داخلی هستند. در حالت دوم سلفی ها به دلیل برخورداری از جمود فکری شدید، ماده مستعدی برای تبدیل شدن به این عاملان ناخواسته دارند.[جنگ خیابانی در قاهره ]

اما خبر بد این است که توده مردم مصر به دلیل پایین بودن سطح سواد و آگاهی و فقر فرهنگی شدیدی که ناشی از دوران دیکتاتوری حسنی مبارک است هاضمه فکری مناسبی برای درک این واقعیت ها ندارند و خون های ریخته شده احساسات آنها را تحریک خواهد کرد و متاسفانه شرایط به سمتی پیش خواهد رفت که به زودی آنها نیز دست به اسلحه خواهند برد و آن وقت سوریه دوم در منطقه زاییده خواهد شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    هیچ خبری نمیشه اینجا مصر هست و ارتش بسیار قدرتمند و پر نفوذ
    • بی نام EU ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      59 10
      دیگه چه خبری میخواستی بشه؟! غیر از کشته ها و زخمی های قبلی، در همین دو روز 70 -80 نفر کشته شدن و ده برابر این زخمی.
    • مهران IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      40 9
      خوابی یا خودتو زدی به خواب ؟
    • بی نام DE ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      32 11
      طرف مقابل هم اخوان المسلیمن هست
    • بی نام A1 ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      54 88
      ارتش ايران بسيار قدرتمندتر و با نفوذتر بود ولي متاسفانه دستش به خون مردم آغشته شد و انقلاب ريشه آنرا كند ... ارتش مصر هم با اين حركت گور خودش رو كند
    • بی نام A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      43 5
      همین نظرت معلومه چقدر سواد سیاسی داری. هیچ خبری نمیشه؟!! واقعا هیچ خبری نمیشه؟ فکر نمیکنی همین الان هم خبریه؟ پس بگو خبر گذاریهای دنیا دارن فیلم سینمایی تعریف میکنند.
    • میلاد 4060 A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      31 5
      حالا ببین میشه یا نمیشه ؛ اگه 1 هفته دیگه ادامه داشته باشه سوریه دوم در راه است
    • باربارا IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      39 3
      آقای بی نام، اتفاقن ارتش ایران که بسیار بسیار بسیار قوی تر هم بود خیلی زود پشت شاه رو خالی کرد و به امام، مردم و انقلابیون پیوست، و گرنه در صورت رویارویی جدی با مردم و عدم اعلام بی طرفی حمام خون راه می افتاد و به احمال زیاد انقلابی هم در کار نبود!
  • بی نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    مردم مصر هم فهمیدند که چه غلطی کردند که انقلاب کردند فکر کردن فردای انقلابشون قراره بشن سوئد زهی خیال باطل
    • بی نام A1 ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      13 36
      ببخشید اشتباهی مثبت دادم ..یعنی میخوای بگی باید زیر ظلم های مبارک اسیر میشدند و ذلیل...عزیز شما جنایات مبارک رو نمیدونی چرا کامنت میذاری.؟
    • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      11 29
      من به شدت با جنگ و کشتار موافقم. به نظر من دو طرف همدیگرو بکشند و در نهایت یک گروه فقط باقی بمونه خیلی بهتره چون این‌طوری جامعه یک‌دست میشه. حالا هرکس بخواد برنده باشه. گروه کشته شده هم اقلا همگی مرده‌اند و مجبور نیستند شرایط و زندگی خلاف میل‌شون رو تحمل کنند. امیدوارم تمام دنیا جنگ بشه.
    • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      54 1
      باز دمشون گرم زود فهميدن
    • بی نام IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      0 0
      بینام سوم می تونم ازت بپرسم شما مسلمونی یا نه ؟ به شدت با جنگ و کشتار موافقی؟؟ آدمنا...
  • بی نام RS ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    69 3
    به نظر من اخوان المسلمین به زودی سرکوب میشه! اخوان المسلمین نصف مصر نیست، بلکه بزرگترین اقلیت مصره که تونست بر اقلیت های دیگه قالب بشه. اما وقتی یک نگاه به قانون اساسی مصر بندازید که تنها 30 و خرده ای درصد واجدین شرایط در همه پرسی شرکت کردند و از این تعداد 66 درصد به قانون اساسی رای دادند، این نشون میده که اکثریت مصر مخالف اخوان هستند، همچنین اشتباهات فاحش اخوان باعث شده که اقلیت های ناراضی حالا با هم متحد شده و اکثریت رو تشکیل بدند و ارتش و سایر کشورهای عربی هم پشت این اکثریت قرار گرفته. به همین دلایل به نظر من مخالفین اخوان برتری نسبتا محسوسی دارن و فکر نمیکنم اخوان امروز بتونه کار خاصی رو مقابل مخالفینش انجام بده.
    • بی نام IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      59 6
      اخوانی ها بسیار سخت جان هستند. در سوریه همه همین ها در برابر ارتش اسد ایستاده اند و می کشند و کشته می شوند و همه چیز را به گند کشیده اند
    • بی نام IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      2 2
      اول اینکه عدم حضور یا مشارکت به معنی حمایت از یک جریان خاص نیست به معنای بی تفاوتی نسبت به گروه حاکمه که شاید نتیجه سالهای سال خود محوری دوم در کشورهای منطقه اغلب مشارکت پایین احتمالا به دلیل سطح سواد و بینش اجتماعی و سیاسی و نگاه های قومی و قبیله ای و عدم احساس مسءولیت رخ میدهد سوم اینکه آیا در یک انتخابات آزاد میزان مشارکت معیاری برای مشروعیت انتخابات محسوب میشه یعنی در کشورهای پیشرفته قانونی وجود دارد که اگر میزان مشارکت پایین باشد انتخابات ابطال شود چهارم در جریان حوادث اخیر باید فهمید که دموکراسی بدون ثبات و ساختار ساختار سیاسی به آشوب و ثبات بدون دموکراسی به فساد و ناکارآمدی می انجامد و این باید بهینه شوند و هیچ یک فدای دیگری نشود
  • علی IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    63 5
    مایه تاسفه وقعا چرا مسلمونا اینجوری افتادن به جون هم؟ به والله دنیا داره میخنده به این برادر کشی
    • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      14 5
      جوابت رو خودت در پرسش‌ات دادی. یه بار دیگه بخون پرسش‌ات رو می‌فهمی چرا.
  • قلندر A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    12 4
    این ترکیب اشتباه آتش گشودن را استفاده نفرمایید.
  • بی نام IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    13 7
    انشالا اینطور نشه اما به هر تقدیر اگر هم قرار بود مرسی کنار برود این راهش نبود و ارتش اگر واقعا بیطرف می بود می بایست با معارضین وارد گفتگو شود اما همه ی حوادث حاکی از این حقیقت است که ارتش از خدا می خواست راهی برای کنار زدن اخوان بیابد و همین کار را هم بسیاری نقشه ی خود ارتش می دانند و امیدوارم به خیر اسلام و انسانیت بگذرد و دیگر خون هیج انسانی به ناحق ریخته نشود به راستی خونریزی هولناکی بود و قاتلان در امان نخواهند بود.
  • سارا A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    58 0
    خدایا یعنی میشه یه روز همه جای دنیا آروم باشه.بدون خونریزی...
    • مصطفی A1 ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      10 23
      بله یا زمانی که همه انسان ها فاقد حس قدرت طلبی شوند و یا زمانی که منجی ظهور کند
    • بی نام IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      1 1
      آیا می دونید با بودجه نظامی آمریکا میشه فقر در آفریقا رو ریشه کن کرد./
  • بی نام IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    22 3
    تردید نکنید که اگه یه هفته دیگه به این وضعیت بگذره از هر طرف رو هم شلیک می کنن
  • بی نام IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    25 3
    سوریه هم در ابتدا همین طور بود همون روز اول که 60 هزار تا کشته نشدن که روز اول و دوم و دهم هم تو سوریه اینقدر کشته نشدن.
  • بی نام IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    9 7
    استراتژیک استعمار میگه اول آسیایی رو به جون آسیایی بنداز اما الان گفتند مسلمون رو به جون مسلمون بنداز و حکومت کن،درمورد اولی قبلا چین و ژاپن ووو به جون هم می افتادن الان کشورهای مسلمون. اگه می گفتند 11 سپتامبر کار القاعده است بعضی عوام باور کردند چرا از موقع تشکیل این وهابی های این تیمیه که فتاوایش بی شبهاهت به عهدین عهد عتیق نیست چرا یه گلوله به سمت اسرائیل شلیک نمیشه!!! مگه اینها نبودن که 11 سپتامبر رو خلق کردن و بهانه برا حمله به عراق و افغانستان!!! عاقبت دوستی و پناه بردن به شیطان بزرگ همینه مرسی فکر میکرد با سیاست دوست شمردن امریکا و اسرائیل می تونه یه شبه رهه صد ساله ایران رو بره بشه ام القرای اسلام، ولی دیروز همین طرفداراش پرچم امریکا و اسرائیل رو به اتش کشیدن فهمیدن امریکا ....
  • بی نام CA ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    17 2
    از بهار عربی چه خبر؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    5 3
    اگه نگید توهم توطئه و از این حرفا: از همون روزای اول هم این اتفاقات قابل پیش بینی بود و به نظر میرسه برخی کشورها که از شکل گرفتن انقلاب های مردمی تو منطقه می ترسن از اول هم همچین طرحی رو داشتن. کشورهایی مثل عربستان،قطر و حتی کشورهای فرامنطقه ای. از اول هم برنامه این بوده که مردم کشورهای عربی که هنوز انقلاب نشده به این نتیجه برسن که با انقلاب به چیزی جز برادرکشی نمیرسن.چی بهتر از این برای اقناع مردم کشورهای منطقه برای اینکه انقلاب نکنن.مطمئن باشید عربستان و قطر و برخ ورهای دیگه به شدت از این اوضاع به هم ریخته مصر استقبال می کنند و به ملتهب تر شدن فضا کمک می کنند.
  • یک رفیق قدیمی IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    10 24
    ارتش یه غلطی کرده وتقاسشو پس میده ارتش باید کنار بکشه هر رییس جمهوری که کمی مشکل داشت بکنندش زندان دیگه سنگ رو سنگ بند نمیشه ارتش قلدر مصر 3 سال دیگر صبر می کرد ولی از خوی نظامی گری اش گل کرد فکر کرد مردم سربازاشن که از روی اجبار هرچه بگن انجام میدن ولی دیدن که چی شد ارتش باید دراید به خرج بده وازاین بدتر حماقت نکنه
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    10 27
    امیدوارم همه کشورهای عربی به سرنوشت سوریه دچار بشن
    • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      12 5
      خودتو به روانشناس نشون بده
    • آرمین A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      2 7
      واقعا دمت گرم. همه کشورهای عربی به اضافه ترکیه. یا بهتر است بگویم مخصوصا ترکیه
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    19 0
    واقعا چه دنيايي شده، اون ميگه ما خوبيم اون يكي ديگه ميگه تو بدي ما خوبيم، يكي ديگه ميگه حق با مائه...بابا ول كنين ديگه كنار هم زندگي كنين چي ميخواين از جون هم آدم مگه از زندگي چي ميخواد؟ آرامش و دل خوش...كاش اين جنگها به خير و خوبي تموم بشن
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    22 3
    اصلا مهم نیست چی میشه. به هر حال مردم باید تکلیف خودشونو با افراطی گری برای همیشه روشن کنند.
    • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      4 15
      یعنی چی که اصلا مهم نیست چی می شه؟ خیلی هم مهمه این همه کشور اسلامی رو دارن تک تک به جون هم می اندازن دیگه تو این منطقه امنیت و ارامش می مونه نه من از شما می پرسم آخه دیگه حالی به آدم می مونه؟
  • بی نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    13 1
    این اتفاقات بعد از هر انقلابی غیر قابل اجتناب است و متاسفانه همیشه مردم تاوان آنرا می پردازند. مثلا فکر کرده ای مرسی دلش برای اونهایی از اخوان که کشته شدن می سوزه؟ اون الان به این فکره که چه جوری جون خودش رو در ببره و بس!!!
  • شریف A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    7 0
    خدایا کمک کن حق به حقداربرسه
  • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    7 0
    اگه آدمها به حق خودشون قایل بودن و اسیر قدرت و ثروت و هوس نمی شدند دنیا برای همه جای کافی داشت و گلستان بود
  • عباس IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    3 0
    ما هم در 8 سال جنگ با اعراب کشته های زیادی دادیم، جنایت ها در خرمشهر، آبادان ، دزفول و.....کسی هست فراموش کنه، این عراق که الان روزی چندین نفر کشته می شوند و همین مصری ها که از عراق حمایت می کردند رو در نظر بگیرید که خدا جای حق نشسته، چه خونهایی فقط به دلیل عجم و فارس بودن از ایرانی ها ریخته نشد، زنده باد همت ها، زنده باد چمران ها، زنده باد آوینی ها زنده باد دوران ها، زنده باد شیرودی ها و...... خبر آنلاین یک بار هم شده نظر ما رو پخش کن
  • علی RS ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    2 3
    البرادعی تو دوتا مصاحبه گفته من از عرب بودن خودم خجالت و شرمگین هستم دوم اینکه به رویترز گفته خون علامه شحاته روحانی شیعه که ناجوانمردانه از خونه بیرون کشیدن و کشتن دامن مرسی را گرفت . اما من میگویم این اول راه است خون علامه شحاته مظلوم دامن مصر را گرفت مرسی که خیلی کوچکتر از این حرفاست
  • ابوعمر A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    1 0
    هرفکری زایش یک انرِژی است .....کوشش کنید که به کسی بد نخواهید تا به بد دچار نشوید...