+ A - سه شنبه 8 مرداد 1392 - 16:29:00 چاپ
امتیاز به مطلب 20 نفر

نتایج کنکور ۹۲، شنبه اعلام می شود/ انتخاب رشته از ۱۷ مرداد برای همه

جامعه > آموزش - حدود ۳۵ روز پس از کنکور ۹۲، نتایج اولیه آن روز ۱۲ مرداد اعلام می شود. کنکوری که البته در آن همه مجاز به انتخاب رشته هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این وعده ای بود که در روز برگزاری کنکور ۹۲، رییس سازمان سنجش داد و گویا از روز ۱۷ مرداد محقق می شود؛ یعنی همه می توانند انتخاب رشته کنند هرچند که مجلس طرحی را در دست بررسی دارد که به موجب آن کنکور فقط برای ۲۰ درصد رشته-محل‌ها برگزار می شود.

به هرحال از چند سال پیش کنکور عملا برای چند رشته خاص و پرطرفدار در چند دانشگاه اسم و رسم دار برگزار شده است.

اما از شنبه آینده استرس داوطلبان کنکور برای همان چند رشته-محل خاص به نقطه تازه ای می رسد، چون نتایج اولیه کنکور شنبه ۱۲ مرداد اعلام می شود.

دراین باره دکتر حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور به خبرآنلاین گفت: تلاش می کنیم کارنامه داوطلبان آزمون سراسری ۹۲ تا روز ۱۲ مرداد روز سایت سازمان سنجش (www.sanjesh.org) در دسترس همه داوطلبان باشد.

به گفته او انتخاب رشته مجازین در روزهای 17 تا 22 مرداد ماه انجام می‌شود: دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 92 به صورت الکترونیکی منتشر می‌شود، درواقع دفترچه کنکور ۹۲ چاپ و تکثیر نمی شود. داوطلبان برای دریافت دفترچه، تنها باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند. این دفترچه از روز سه‌شنبه، 15 مرداد بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد.

توکلی گفت: دفترچه راهنمای انتخاب رشته حاوی شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو، نحوه انتخاب رشته و کد رشته محل‌های تحصیلی گروه‌های آزمایشی پنج‌گانه است، این دفترچه درواقع سند اصلی انتخاب رشته و گزینش دانشجو است.

شیوه انتخاب رشته هم مانند گذشته است؛ براساس اولویت های هر داوطلب. درواقع داوطلبان مجاز شده می‌توانند به ترتیب اولویت و علاقه کد رشته‌-محل‌های تحصیلی گروه آزمایشی خود را در فرم انتخاب رشته الکترونیکی وارد کنند.

اما دفترچه انتخاب رشته کنکور ۹۲، تفاوتی هم با سال های گذشته دارد؛ افزایش قدرت انتخاب داوطلبان. اگر تا همین سال گذشته هر داوطلب می توانست نهایتا تا ۱۰۰ کد رشته-محل را انتخاب کند، اما امسال اولویت ها به ۱۵۰ کد رشته-محل رسیده است.


همه ثبت نام کنند

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور درباره افزایش امکان انتخاب رشته برای مجازین گفت: چون در بخش دوم انتخاب رشته،‌ کد رشته-محل های بدون ازمون هست و احتمال دادیم داوطلب بخواهد از آنها هم انتخاب کند، به همین دلیل امکان انتخاب را افزایش دادیم. درواقع داوطلبانی که در آزمون سراسری سال 92 مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، می‌توانند علاوه بر انتخاب کد رشته-محل‌های بخش اول دفترچه راهنما، کد رشته-محل‌های بخش دوم را هم انتخاب کنند.

اما تغییر عمده دیگر کنکور ۹۲، امکان انتخاب رشته برای آنهایی که مجاز نشدند، غایبان و حتی آنهایی که در کنکور شرکت نکرده اند، است. آنها از بخش دوم دفترچه انتخاب رشته می توانند، ۱۰۰ کد رشته-محل را انتخاب کنند.

توکلی دراین باره هم گفت: تمامی داوطلبانی که در آزمون سراسری سال 92 ثبت نام کرده‌اند، اعم از کسانی که در جلسه آزمون حاضر یا غایب بوده و یا بر اساس نتایج اولیه غیر مجاز شده‌اند و همچنین کسانی که در آزمون سراسری سال 92 ثبت‌نام نکرده‌اند، می‌توانند بر اساس شرایط و ضوابط مربوط کد رشته محل‌های تحصیلی را که پذیرش آن‌ها بر اساس سوابق تحصیلی حداکثر تا 100 مورد انتخاب و به ترتیب اولویت و علاقه در فرم انتخاب رشته درج کنند.


۶۷۸ هزار نفر دولتی، بقیه آزاد

اما دانشگاه های تحت نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت نهایتا برای ۶۷۷ هزار و ۹۶۰ نفر جا دارند؛ چه آنهایی که با کنکور وارد می شوند و چه انهایی که با سوابق تحصیلی و بدون کنکور دانشجو می شوند. هرچند که سوابق سالهای گذشته نشان می دهد صندلی های زیادی در رشته-محل های کم طرفدار خالی می ماند. این اتفاق سال گذشته منجر به حذف برخی از این رشته-محل ها شد.


پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد شروع شد

اما دانشگاه ازاد که اعلام کرده بود بیش از ۹۰ درصد رشته-محل هایش را بدون کنکور برگزار می کند، از دو سه روز پیش ثبت نام را شروع کرده است. البته برای رشته-محل هایی که با سوابق تحصیلی پذیرش دارند. به گفته مشاور عالی رییس سازمان سنجش،‌ پس از انتشار کارنامه داوطلبان کنکور ۹۲ روی سایت سازمان سنجش،‌ امکان انتخاب رشته در دانشگاه آزاد هم بوجود می آید.

اما دانشگاه آزاد از شنبه ۵ مرداد ۹۲ انتخاب رشته در سایت خود (www.azmoon.org) شروع کرده است و تا پایان مردادماه انتخاب رشته امکان پذیر است. براساس مصوبه کارگروه ماده چهار قانون پذیرش دانشجو، دانشگاه آزاد اسلامی در 5000 رشته محل دانشگاهی در مقطع کارشناسی بدون برگزاری آزمون و براساس معدل کتبی دیپلم، دانشجو پذیرش می‌کند.

پذیرش در این مرحله در تمامی رشته محل‌های تحصیلی به روش متمرکز خواهد بود که فقط معدل کتبی داوطلبان واجد شرایط ملاک و مبنای پذیرش قرار می‌گیرد و اسامی پذیرفته شدگان در یک مرحله و به طور یک جا اعلام می‌شود.

در این روش هر داوطلب با توجه به شرایط وی از نظر سهمیه، بومی بودن و ... و براساس معدل کتبی دیپلم، به اولین کد رشته محل انتخابی که از نظر علمی برتری دارد، در صورت وجود ظرفیت معرفی می‌شود.

از آنجا که پذیرش داوطلبان براساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) انجام می‌شود و نظر به این که دروس امتحانی داوطلبان دیپلمه با توجه به نوع دیپلم آنان (ریاضی، تجربی، انسانی و ...) متفاوت است، بنابراین چنانچه نوع دیپلم داوطلب با گروه آزمایشی که متقاضی آن می‌شود متفاوت باشد، درصد اعمال معدل کتبی متفاوت خواهد بود که اعمال معدل کتبی بر اساس نوع دیپلم بر اساس جدول زیر انجام‌ می‌شود.


نتایج نهایی کنکور، 21 شهریور

توکلی همچنین درباره اعلام فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی، گفت: اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های متمرکز دوره‌های روزانه، شبانه، نیمه‌حضوری، بین‌المللی و مجازی دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه فرهنگیان آزمون سراسری 92 در 21 شهریور ماه از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

به گفته او فهرست اسامی معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت رشته‌های نیمه متمرکز آزمون سراسری سال 92 به همراه برنامه زمانی مراحل مصاحبه و سایر مراحل گزینش در نیمه اول مهرماه منتشر خواهد شد.

۴۷۴۷

کلید واژه ها: سازمان سنجش - کنکور -
نظرات 30
  • بی نام سه شنبه 8 مرداد 1392 - 17:29:29
    63 6 پاسخ به این نظر
    خیلی جالبه کنکور ارشد رو 18 بهمن دادیم نتایج اولیش آخر اردیبهشت اومد نتایج نهایی هم گفتن دهه سوم شهریور دقیقا چی کار دارن میکنن با اون برگه ها جای سوال داره
    • بی نام سه شنبه 8 مرداد 1392 - 17:37:41
      24 59
      دقت رو فدای سرعت نمیکنن
    • ش سه شنبه 8 مرداد 1392 - 17:44:53
      32 5
      دوست من که گفتین دقت رو فدای سرعت نمیکنن...اخه اینجا که قرار نیست برگه ها توسط انسان خونده بشه همه کارها رو کامپیوتر در سریع ترین زمان ممکن میکنه اما نمیدونم چرا اینقدر طولش میدن دیگه خسته شدیم بابا...هر چیزیم حدی داره
    • بی نام سه شنبه 8 مرداد 1392 - 22:29:18
      9 2
      حرف دل منو زدی واقعاً! بلاتکلیفی خیلی بده... آخه بدبختی اینجاست که تقویم دانشگاه ها از 16 شهریور شروع میشه ولی نتایج تازه همون موقعاست که میاد...نمیدونم چرا سازمان سنجش انقدر دیر میده نتایجو...حالا شما از کجا شنیدی دهه سوم شهریور؟ من شنیده بودم دهه اول شهریور نتایج میاد:(
    • بی نام چهارشنبه 9 مرداد 1392 - 22:52:36
      2 2
      سلام دوست عزیز در پاسخ سوال شما فکر کنم خبرآنلاین یا جام جم آنلاین یه جدول از قول سازمان سنجش منتشر کردن توی اون زده دهه سوم شهریور میاد نتایج ارشد ولی منم گمون کنم همون هفته اول شهریور بدن نتایج رو کنکور ارشد بسیار خسته کنندس نمیدونم چرا رسانه ای مثل خبرآنلاین نمیره پی گیری کنه دلیل این همه اتلاف وقت رو
    • بی نام چهارشنبه 9 مرداد 1392 - 23:15:23
      4 1
      دوست عزیز اینم جدول البته فکر کنم خبرآنلاین اصل خبرو داده بود اینا بازپخشش کردن البته معلوم نیست زده نیمه سوم شهریور(!) آزمون زمان اعلام نتایج ارشد دولتی نیمه سوم شهریور
  • بهنام سه شنبه 8 مرداد 1392 - 17:27:52
    59 5 پاسخ به این نظر
    بار علمی دانشگاه ها هم با این ظرفیت ها افزایش میابد؟ آیا؟
    • بی نام سه شنبه 8 مرداد 1392 - 18:02:26
      31 13
      فکر میکنی واقعا اینطور باشه؟ روز به روز فارغ التحصیلان بی سوادتر از گذشته هستند، برای اینکه من بعنوان یک استاد نمی تونم کل دانشجویان یک کلاس رو که حداقل ها را هم ندارند، بندازم تا شاید دانشجویان درست درس بخونند و تلاش کنند همشون هم میگویند که ما اومدیم یک مدرک بگیریم و بریم البته این موضوع بیشتر در دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی مشهود است.
    • بی نام سه شنبه 8 مرداد 1392 - 19:37:25
      11 1
      آخرش با بار علمی بالا هم فارغ التحصیل بشن چیکار می تونن بکنن؟ مگه کار هست ؟ بیچاره ها انقد هنوز باید درس بخونن بعد بگن کاش شاگرد تعمییر کار شده بودیم لااقل یه آب باریکه ای داشتیم !
    • آیدین سه شنبه 8 مرداد 1392 - 21:28:16
      11 1
      آقا یا خانم بی نام.وقتی خود استاد هم درس بلد نیست و حال درس دادن نداره چه انتظاری از من دانشجو داری؟؟؟من تو آزاد میخونم.استادم تو دانشگاه سراسری تبریز خونده.داشت بهمون درس میداد میگفت من چند تا استاد داشتم که اصلا بهمون درس ندادن.میگه همشو خودم رفتم از کتاب و افراد مختلف یاد گرفتم. در ضمن دانشجویان سراسری هم میگویند فقط یک مدرک بگیریم بریم.
  • بی اسم سه شنبه 8 مرداد 1392 - 17:22:10
    47 7 پاسخ به این نظر
    پس فردا میاند در خونه مردم به زور میبرند دانشگاه! "توکلی دراین باره هم گفت: تمامی داوطلبانی که در آزمون سراسری سال 92 ثبت نام کرده‌اند، اعم از کسانی که در جلسه آزمون حاضر یا غایب بوده و یا بر اساس نتایج اولیه غیر مجاز شده‌اند و همچنین کسانی که در آزمون سراسری سال 92 ثبت‌نام نکرده‌اند، می‌توانند ... انتخاب رشته کنند."
    • بی نام سه شنبه 12 شهریور 1392 - 00:26:47
      7 0
      به زور ببرند. دانشگاه تهران که دانشگاه شماره یک کشور هست رنکینگ جهانی 400 داره. مهم کیفیت دانشگاه است.
  • javad سه شنبه 8 مرداد 1392 - 17:59:29
    47 6 پاسخ به این نظر
    ما زمانی که قلم چی مرفتیم صبح آزمون می دادیم جوابش ظهر می اومد .....؟؟؟ حالا اینا ..............
    • بی نام سه شنبه 8 مرداد 1392 - 21:28:50
      13 3
      تبلیغ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام چهارشنبه 9 مرداد 1392 - 22:53:52
      4 1
      حالا مونده داداش به سن ما میرسی ارشد دادیم بهمن ماه هنوز نتایج نیومده اون موقع متوجه میشی اوضاع از چه قراره
  • امیرحسین سه شنبه 8 مرداد 1392 - 18:08:04
    36 5 پاسخ به این نظر
    داوطلبان عزیز فراموش نکنند آقای توکلی زمان اعلام نتایج رو تا شنبه اعبام کردند نه خود شنبه پس امکانش هست زود تر بیاد.
    • بی نام سه شنبه 8 مرداد 1392 - 18:45:06
      35 2
      جمعه شب میاد
    • بی نام چهارشنبه 9 مرداد 1392 - 00:46:31
      3 1
      فردا میاد الا تک رقمیا رو گفتن
  • ... سه شنبه 8 مرداد 1392 - 18:35:02
    26 3 پاسخ به این نظر
    سلام امکان داره همه ی داوطلبای پیام نور قبول بشن؟
  • امید چهارشنبه 9 مرداد 1392 - 01:25:25
    12 13 پاسخ به این نظر
    پویا مجیدی از شهرستان بانه رتبه 2 کنکور تجربی.
  • بی نام سه شنبه 8 مرداد 1392 - 20:22:57
    10 0 پاسخ به این نظر
    خدایش با کنکورش چی هست که بدون کنکور چی باشه. اگه پسر باشید فکر سربازی و دانشگاه و بیکاری. همون ترم اول یه جوری افسرده تون میکنه که از دنیا سیر بشید بهتر از اون اول از حرفه فن این جور جاها دنبال یه کار باشید و هم زمان ادامه تحصیل هم بدید
  • سامان سه شنبه 8 مرداد 1392 - 18:57:45
    9 3 پاسخ به این نظر
    یکسال پشت کنکور موندم بازم . لطفا من را پیام نور گیلان رشته ی مکانیک جامدات قبول بفرمایید. معدل کتبی 11. شر کلاس بودم الان توبه کردم.
  • amir سه شنبه 8 مرداد 1392 - 19:37:11
    9 4 پاسخ به این نظر
    ظرفیتا 1000 برابرم که بشه سراسری همونه فرقی نمیکنه بقیشون پیام نورو غیر انتفاعیو اینان که الکی میگیرن وگرنه سراسری همونه
  • بی نام چهارشنبه 9 مرداد 1392 - 02:12:23
    9 2 پاسخ به این نظر
    باسلام خواستم از سایت شما که یک سوال از مسئولین سنجش کنن اسن که چرا این قدر نتایج رو دیر میدن چه کار میکنن مگه کانون همون بعد ظهر ازومن نتایج رواعلام نمی کنه
  • فریادکش چهارشنبه 9 مرداد 1392 - 20:12:25
    5 1 پاسخ به این نظر
    با این وضعیتی که من می بینم این دانشگاه، تهش هیچی نیست.
  • رضا چهارشنبه 9 مرداد 1392 - 18:12:28
    3 0 پاسخ به این نظر
    عالی بود
  • وا وای؟؟؟؟.....؟ دوشنبه 14 مرداد 1392 - 15:45:14
    3 0 پاسخ به این نظر
    چرا فقط نفر 1 و2 و3 رو معرفی کردن؟؟....
  • narjes چهارشنبه 9 مرداد 1392 - 14:04:47
    2 4 پاسخ به این نظر
    نه دیگه فردا اعلام می کنن نتایج اولیه رو
  • ااااااا دوشنبه 18 شهریور 1392 - 13:47:25
    1 2 پاسخ به این نظر
    سلام دوستان اگه میشه در مورد حدود رتبه ی قبولی در دانشگاه ازاد اسلامی در رشته ی برستاری رو برام بنویسین/ممنون میشم///////////مثلا اگه 100000 بیاری میتونی از دانشگاه .......رشته ی برستاری قبول شی
  • فریبا شنبه 23 شهریور 1392 - 16:20:35
    1 0 پاسخ به این نظر
    پس کی جوابای ازاد میاد من از حسابداری در اومدم ولی اصلا دوس ندارم.
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.