واحدمرکزی‌خبر

بی بی سی ماجرای اسنودن را عامل تشدید تنش در مناسبات روسیه و آمریکا توصیف و تاکید کرد احتمال دارد به همین علت، برنامه سفر اوباما به روسیه لغو شود.
به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، روز گذشته روسیه به ادوارد اسنودن افشاگر اقدامات سازمان امنیت ملی آمریکا پناهندگی موقت اعطاء کرد. این درحالی است که قرار است تا چند روز دیگر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به مسکو سفر کند تا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کند. باتوجه به تهدیدهایی که قبلا آمریکا درباره هرگونه اعطای پناهندگی به اسنودن مطرح کرده بود سوال مطرح این است که آیا واشنگتن برنامه سفر اوباما به روسیه را برهم خواهد زد تا با این کار از اقدام اخیر مسکو درباره اسنودن انتقام بگیرد. سخنگوی اوباما این اقدام مقامات کرملین را بسیار ناراحت کننده توصیف کرده است. آمریکا خواهان استرداد اسنودن و محاکمه اوست. اما اسنودن حالا از بخش ترانزیت فرودگاه مسکو خارج شده و آزاد است.
دانیل سانفورد خبرنگار شبکه در مسکو در این خصوص گفت:« ادوارد اسنودن روز گذشته از فرودگاه مسکو خارج و در شلوغی شهر مسکو و روسیه محو شد. روسیه پهناورترین کشور جهان به شمار می رود. این درحالی است که در پنج هفته گذشته اسنودن در فرودگاه مسکو در وضعی بلاتکلیف قرار داشت. او تاکید داشت حاضر نیست به آمریکا بازگردد. به هرحال، روسیه دست کم برای مدت یک سال به اسنودن پناهندگی سیاسی داده است. به گفته آناتولی کوچیرینا وکیل اسنودن، او در هتل است. به گفته آناتولی کوچیرینا ، تامین امنیت اسنودن بسیار حائز اهمیت است زیرا قدرت بزرگی به نام آمریکا می خواهد او را پیدا کند. اسنودن نیز با انتشار بیانیه ای روز گذشته اعلام کرد در هشت هفته گذشته مشاهده کردیم که دولت اوباما برای قوانین بین المللی یا قوانین داخلی آمریکا هیچ احترامی قائل نیست اما در نهایت، قانون برنده است. به گفته لیودمیلا آلکسییوا فعال حقوق بشر در مسکو که خودش مدتها در زندانهای روسیه به علت فعالیتهای زندانی بوده است اسنودن نمی داند چه کار می کند. او می گوید اسنودن به دنبال اهداف والایی بوده است و اینکه آزادی اطلاعات را در آمریکا ترویج کند اما در نهایت از روسیه سر درآورده که وضع آن بسیار بدتر از آمریکا است.»
وی در ادامه افزود:« به هرحال، اسنودن در دو ماه گذشته از برنامه گسترده پایش اطلاعاتی سازمان امنیت ملی آمریکا بویژه برنامه ای به نام پریزم پرده برداشت که از سال دو هزار و هفت به جمع آوری اطلاعات اینترنتی مشغول بوده است. آمریکا اتهامات متعدد جاسوسی علیه اسنودن مطرح کرده است. به هرحال، کاخ کرملین با اعطای پناهندگی به اسنودن نوعی محاسبه سیاسی دقیق انجام داده و گامهای متعددی را در بازی دیپلماتیک شطرنج با آمریکا از پیش محاسبه کرده است. برای روسیه مهم نیست که آمریکا کمی به علت ماجرای اسنودن ناراحت شود، اما رئیس جمهور روسیه نمی خواهد اوباما راکاملا دلخور کند. اوباما تا یک ماه دیگر به روسیه سفر می کند که نخستین ملاقات اوباما و پوتین است. اما باتوجه به اقدام اخیر مسکو، این برنامه به مخاطره افتاده است. روابط روسیه و آمریکا در گذشته نیز بد بود و به نظر می رسد با اقدام تعمدی پوتین درباره اسنودن، بی تردید این روابط از گذشته نیز بدتر خواهد شد.»

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام MY ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    1 3
    افشاگر یا خائن؟