زنگنه: وزارت کار سختی است اگر بخواهید آن را درست انجام دهید/ برای نفت باید فداکاری کرد

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت اعتقاد دارد وزارت نفت خط مقدم جبهه است که باید برای آن فداکاری کرد.

زنگنه که به مناسبت هفته دولت در برنامه زنده  تلویزیونی « نگاه یک » حضور پیدا کرده بود در رابطه با چارچوب فعالیت های وزارت نفت در دولت یازدهم توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وزیر نفت با اعتقاد به اینکه  وزارت نفت خط مقدم جبهه است که باید برای آن فداکاری کرد گفت: « وزارت کار سختی است، اگر بخواهید آن را درست انجام دهید. من خواستم زمانی برگردم که پخته تر باشم. چندان علاقه نداشتم که به وزارت برگردم اما حالا که وارد شده ام کوتاه نمی آیم. »

زنگنه افزود: « خیلی از مشکلات را کامل نمی توانم حل کنم اما تا آنجا که بتوانم آن را حل می کنم. مهم ترین برنامه ام این است که  متناسب با زمان و واقعیت های موجود برنامه ای تنظیم کنیم که کمبود ها را جبران کنیم. »

بخش هایی از توضیحات وزیر نفت در ادامه آمده است:

-         در حال حاضر در نیرو گاه ها 90 میلیون لیتر گاز مایع می سوزانیم که این میزان مصرف  در زمستان به 160 تا 170میلیون لیتر می رسد.و بین 17 تا 18 میلیارد دلار گاز صادر می کنیم.

-         اولین کار من تولید گاز کشور از میدان "پارس جنوبی" است که باید افزایش دهیم و 7فاز پارس جنوبی را باید تکمیل کنیم که2  میلیون تن "ال پی جی" و "اتان" میدهند.

-         مسله نفت از دیگر کارها مهمتر است که باید ظرفیت تولید آن افزایش یابد.

-         باید سعی کنیم به موزات تولید نفت ظرفیت صادراتی وتوان خود را بالا ببریم.

-         من به دنبال نماد یک فکر برای تکریم مدیران و کارکنان نفت هستم و از بهترین نیروهای متخصص که کنار گذاشته شده بودند می خواهم که برگردند و به صورت سازمان یافته با کمک هم "صنعت نفت" را از تگنا در بیاروم.

-         در پتروشیمی و پالایش و پخش تولید فرآورده باید تا پایان سال تولید بنزین به دستاوردهای مطلوبی می رسد.

-         ظرفیت مدیریتی ما گرفتار بوده و یک نا به هنجاری در مجموعه وجود داشته است که متاسفانه به بهره وری نرسیده ایم.

-         تولید میدان ها ی مشترک نفتی و گازی و ساماندهی آنها از دیگر کارها به شمار می رود.

-         هنوز هیچ تغییراتی در وزارت خانه انجام نداده ام و ظرف 10 روز اینده مطالعت تکمیل می شود و دست به تغییرات در وزارت خانه خواهم زد.

-         ما شدت انرژی را باید کاهش دهیم و مصرف آن طور که باید مهم نیست. در این زمینه سازمان بهینه سازی سوخت کارهای زیادی را می تواند انجام دهد .

-         کاهش شدت انرژی در برنامه ای میان مدت قابل تحقق است.

-         منحنی خروج درآمد نفتی در کشور منفی است .در بحث هدفمندی  یارانه ها ماده سه را که مربوط به قیمت گذاری بود ،مجلس هفتم خراب کرد و این بخش را از آن گرفت و اجرا نشد.

-         وزارت نفت در قیمت گذاری حامل های انرژی مستقیما نقش ندارد.اگر قیمت های جدید اعمال شود باید قیمت ها رقابتی باشد و قیمتی را به مردم اجبار نکنیم.

-         خودروی را باید تولید کنیم که مصرف کم داشته باشد و نباید گران فروشی داشته باشیم .خودرو را ارزان یا بنزین را گران کنیم در مجموع مردم ضرر نمی کنند.

-          قیمت ها با ارز آزاد باید رقابتی باشد.

-         وزارت خارجه با وزارت نفت دوش به دوش هم باید کار کنند. در بازار یابی وازرت خارجه به وزارت نفت باید کمک کند.تمام امور صادرات نفت مذاکرات و بازار یابی آن متمرکز خواهد بود و از ظرفیت بین المللی که بتواند در صادرات کمک کند استفاده خواهیم کرد.همه می توانند در فروش و صادرات ما را حمایت کنندو سوداگری هم به وجود نمی آید.

-          تغییر با هدف ایجاد طرح های افزایش بازیافت پیوند اکتشاف و توسعه بهره وری ایجاد شرایط جذاب برای پیمانکاران از اهداف اصلی خواهد بود.

-          قراردادها ما را قادر به رقابت و صادرات و خدمات در دنیا بکند./قرارداد باید متناسب با توسعه یافتگی و فناوری روز دنیا باشد.

-          پارس جنوبی مهم ترین قیمت است میدان های غرب کارون منطقه ایلام خلیج فارس باید توجه ویژه به آنها شود./هزینه ای نفتی در 3 سال اخیر بسیار زیاد بوده است و اکتشافات جزء برنامه های بلند مدت و موتاه مدت ماست.

-          حاضر به مذاکره با قطری ها هستیم اگر تولید ما افزایش یابد طرف های مذاکره خود به خود به سمت ما خواهند آمد.

-          ما بلوک ها و مناطقی را به شرکت ها واگذار میکنیم برای اکتشاف میادین جدید ما از ظرفیت های خارجی نتوانستیم استفاده کنیم.حتما اکتشاف را در برنامه های بلند مدت و میان مدت قرار دهیم.

-         عنصر مهم در موفقیت را در سرمایه انسانی مدیریت دیده ایم.

-          ما با تمامی همکاران منطقه ای در "اوپک" و کشور های صادر کننده گاز اعلام آمادگی برای همکاری مشترک داشته ایم.

-          جایگاه ایران در اوپک ضعیف شده و تنها با تولید و ظرفیت تولیدی می توان جایگاه را برگرداند.

-         پارس جنوبی را با تاخیر کشف کردیم.

-         هزینه های نفتی در سه سال اخیر بسیار زیاد بوده است.ولی نگاه دولت به بخش انرژی بسیار خوب بوده است.

-          قیمت بالای نفت در دراز مدت و کوتاه مدت تاثیرات زیادی دارد به طوری که در کوتاه مدت سیاست مداران دفاع می کنند اما در دراز مدت سهم اوپک کاهش می یابد.

-          ازمصرف انرژی اتمی تمامی کشورهای اروپایی و آسیایی دور می شوند بنابراین تقاضا برای انرژی فسیلی افزایش می یابد.

-         رسیدن به مقام دبیری اپک برای ما مسئله سریع است.

-          ما باید از وضعیت کنونی استفاده کرده و بخش خصوصی را تقویت کنیم و دولت به جایگاه حاکمیتی برسد و نقش بخش خصوصی را پر رنگ تر کند.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    41 3
    چشم امـیــد همه مــردم به شــمــاست، امیدوارم مــوفق باشــیــد
  • بی نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    43 3
    آقای زنگنه، چقدر حرفاتون رو حساب و کتاب بود. خوشحالم که میدونین ما فرق حرف حساب رو با لفاظی و تحمیق مخاطب میفهمیم! انشاالله زیر سایه لطف خدا موفق باشین!
    • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      1 3
      وزیر نفت اخیرا در بازدید از پارس جنوبی در حالی ادعا کرد اتفاق خاصی در توسعه فازها و تولید گاز رخ نداده است که نگاهی به توسعه پارس جنوبی آن هم در شرایط سخت تحریم، بیانگر واقعیت‌ دیگری است، واقعیتی که البته زنگنه را در مراحل مختلف بازدید از پایتخت گازی ایران به حیرت واداشته اما او ترجیح داد در مقابل دوربین‌ها این واقعیات را به گونه‌ای دیگری بیان کند حال آنکه آقای زنگنه تولید گاز را با دو برابر آنچه در سال ۸۴ تحویل داد تحویل گرفته است.
  • علیدوستی A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    8 2
    اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها قبل از اینکه قیمت ارز به 1000تومان سابق برگرددبدلیل اینکه طبق قانون معیار سنجش قیمتهای داخلی با قیمتهای فوب خلیج فارس دلار1000تومانی تعیین شده(البته به نظر بنده تعیین قیمت 1000برای دلاردراین قانون با توجه به قدرت خریداکثرمردم بالابود)غیرقانونی است ودر وهله اول توهین به خود قانون وقانونگذرانیست که با ساعتها بحث وبررسی این قانون را تصویب کرده اندومراحل قانونی را گذرانده.
  • محمد A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    20 2
    وقتي به شما نگاه ميكنم احساس مي كنم تنها و تنها براي خدمت آمده ايد از اعماق وجودم برايتان آرزوي موفقيت مي كنم.
  • بی نام A1 ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    12 2
    چیزی در مورد تبدیل نفت خام به محصولات با ارزشتر نگفتن ایشون؟ الان چینی ها نفت ما رو ارزان میبرند، تبدیل به فراورده های با ارزشتر میکنند و دوباره به خودمون میفروشند. امیدوارم ایشون فکری برای خام فروشی نفت هم بکنند.
  • امیر A1 ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    4 3
    البته این جهاد فی سبیل الله را طبق روال مدیریتی این آقایان مردم باید انجام دهد و دولت موظف به رتق و فتق امور نخبگان است
  • بی نام A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    15 1
    خدا قوت اقاي زنگنه
  • همشهری IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    0 0
    شاهنامه اخرش خوشه...