دریاچه ارومیه همچنان بیمار رو به مرگی است که اتفاق خوبی برایش نمی افتد. حتی حالا که بارندگی ها بیشتر شده است،‌ اما سطح آب دریاچه بازهم پایین تر رفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ هرچند دولت یازدهم در نخستین جلسه هیات دولت برای دریاچه ارومیه تصمیماتی گرفت، اما تا اجرایی شدن این تصمیمات باید همچنان خبرهایی درباره کمتر شدن آب دریاچه ارومیه بشنویم. 

امروز مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی به ایسنا گفته: با وجود این که آب‌های سطحی نسبت به سال گذشته یک درصد و نسبت به میانگین 34 سال گذشته هفت درصد افزایش داشته، شاهد کاهش 28 سانتی متری آب دریاچه ارومیه بوده‌ایم که در این رابطه، جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد.

اما چرا آب دریاچه ارومیه پایین تر می رود؟ آنطور که پروفسور پرویز کردوانی، کویرشناس و استاد برجسته ایرانی جغرافیا می گوید دریاچه ارومیه را چاه ها نابود کرده اند. 

او دراین باره به خبرآنلاین گفت: سال‌ها پیش گفتند برای اینکه خودکفا بشویم برویم به سمت کشاورزی. چاه های عمیق و نیمه عمیق زدند. از سال ۱۳۴۲. تمام بحران های آبی مملکت ما را این چاه زدن باعث شد و همه چیز را خراب کرد. تمام مسایل و مشکلات ما از چاه است. قبلا یک قنات یک نسل طول می کشید تا به آب برسد. اما وقتی چاه عمیق و نیمه عمیق زدند به راحتی به آب رسیدند. از سال ۵۵ تا ۶۰ تعداد چاه ها دوبرابر شد. 

کردوانی گفت: در دهه ۶۰ آقای غفوری فرد وزیر نیرو بود رفت به عرض امام خمینی رساند که این اتفاق در مناطق مختلف ایران در حال رخ دادن است و آب غارت می شود. امام گفتند بیت المال است و باید کنترل شود. به وزارت جهاد هم اعلام کردند چاه نزند، چون آن موقع زیاد برای مردم چاه می زد. با اینکه پس از ان هم قانون گذاشتند برای ممنوعیت حفر چاه، اما همین طور بی رویه ادامه داشت. یکی از آن مناطق هم آذربایجان بود. غربی و شرقی. بخصوص شرقی. یواش یواش صنعت توسعه پیدا کرد و به همین دلیل مردم از روستاها به شهرها مهاجرت کردند. 

به عقیده او دریاچه قربانی توسعه بی رویه کشاورزی شده است: اگر به همین روند ادامه دهیم دیگر دریاچه احیا نمی شود. 

کردوانی همچنین گفت: وقتی گفتند سطح آب دریاچه ارومیه پایین آمده است، همه حواسشان به آب بود. ۱۵ سال است به فکر تامین آب هستند. اما وزارت نیرو آب ندارد بدهد. به این فکر نکردند که کشاورزی را توسعه می دهند. چاه هم زیاد می زنند. یک زمانی آبهای زیرزمینی به دریاچه راه داشتند و سطح آب را نگه می داشتند، اما حالا برعکس شده است،‌ آب از دریاچه به چاه ها می رود. آنقدر سطح آب زیر زمینی پایین رفته که عمق چاه ها به ۱۷۰ متر رسیده و آب همه چاه ها شور شده است. اما عمق دریاچه نهایتا ۹۰ متر است. منطقه آب شرب هم دیگر ندارد. چون کف دریاچه آبکش است. زیرش سوراخ شده. 

او گفت: وقتی می گوییم حوزه آبریز منظور آب های زیرزمینی هم هست. آب از دشت های اطراف از زیر زمین به سمت دریاچه هم می رفت. برای کشاورزی آب زیرزمینی دریاچه را گرفتند. چاه های ۸ دشت شمال و شرق دریاجه ارومیه مساله است. چاه بسیار عمیق زدند دشت مرند، تسوج، دشت شبستر، دشت اسکو، عجبشیر، آذرشهر، بناب و ملکان.  الان چاه زیاد زدند برای کشاورزی. ۲۲ هزار تا چاه زدند در همین ۸ دشت. پس آب دریاچه کم شد و بسیار پایین رفت. حالا آب این چاه ها هم شور و تلخ شده است. انگار دریاچه سوراخ است. 

این چهره ماندگار محیط زیست در ادامه گفت: به همین دلیل من خوشحالم که به دریاچه ارومیه آب ندادند. چون آن آب هم شور می شد و بی استفاده. این دریاچه ارومیه خشک شده از هوا و زمین دارد منطقه را آلوده می کند. تا پیش از این باید وزارت نیرو و وزارت کشاورزی کنترل می کردند تا عمق چاه ها از کف دریاچه پایین تر نرود. نهایتا همطراز باید می شدند. این اتفاق اگر نمی افتاد، عمق دریاچه اینقدر پایین نمی رفت. با این حساب هرچی آب ببندیم به دریاچه آب پایین می رود و شور و تلخ می شود. 

به گفته کردوانی اگر فکری برای این چاه ها نکنند چند سال دیگر باید مردم این مناطق مهاجرت کنند: چون آب چاه هم ندارند و همه خشک می شود. در این سالها تمام راه‌های تامین آب را هم اجرا نکردند. برخی از انها هم قابل اجرا نیست. مثل آبیاری قطره‌ای که برای باغ های قدیمی اصلا جواب نمی دهد. 

۴۷۴۷
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    یادمه آقای روحانی قبل از اینکه رای بیاورند گفتند اولین کاری که میکنیم دریاچه ارومیه رو احیا میکنیم !!!! حالا مثلا میخوان چیکار کنن ؟؟!!!!! خبرآنلاین بچاپ
    • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      هیچی . باید چاه ها رو پر کرد . دل شیر داشته باشید چاه ها رو پر کنید .
    • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      71 13
      خب اولین مصوبه هیات دولت هم همین بود. یه کم خبر بخون. تو خوده این خبر هم اومده. فقط تیتر میبینی میای نظر می دی؟
    • محمد IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      7 8
      اکثر آب مصرفی دریاچه ارومیه مصرف کشاورزی میشود و متاسفانه اسراف زیادی میشود و مابقی آب به تبریز میرود.
    • علی IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      6 22
      دریاچه ارومیه یک دریای طبیعی است واین قدرت خدا است که کم کم آبش رو به کاهش می یابد و به نظر من پول مفتی خرج این دریا نکنیم ما اگر میلیونها دلار خرج کنیم باز هم دریا نمی توانیم احیا کنیم به این دلیل که آب دریا دوباره نشست خواهد کرد این یک امر طبیعی وخدادادی است.
    • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      8 5
      دولت تدبیر و امید خواهش میکنم تدبیری بیاندیشید که به ادامه ی حیات این پارک ملیمون امید داشته باشیم.بخدا خدا راضی نیست نعمتاشو اینجوری با بی تدبیری از بین ببریم.
    • من خودم تنها A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      5 20
      کارهایی مهم تر از دریاچه ی ارومیه هستند کسانی هستند که نان شب ندارند آنوقت درست است که ما بودجه مملکت رو توی دریای ارومیه صرفا فقط برای احیا شدن بریزیم؟ این منطقی نیست کارهای واجبتری وجود درد.نمیگم نه ولی بعدا هم میشود این کار را کرد. خشکسالی چه ربطی به ریاست جمهوری دارد؟ در ایران باید 12 زمستان مدام بارندگی باشد تا جبران خشکسالی ها شود.
    • سايه A1 ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      5 7
      "بلدم" "بلدم" همين بود
    • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      7 8
      بي عرضگي و سوء مديريت خودمونو به پاي خدا ننويسيم... اون وقتي كه زار مي زديم درياچه داره خشك مي شه همش سد پشت سد بود كه مي زدن رو رودخونه هايي كه مي ريختن درياچه اروميه. الانم كه طرح نجات درياچه اروميه تصويب مي كنن ولي در پشت پرده مي خوان دشت هاي تبريزو سيراب كنن.
  • عجب A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    74 39
    اینم از اولین قفلی که با کلید آقای روحانی باز شد !!!!!!!!!!!!!!!
  • نامقي A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    56 43
    با همه احترامي كه براي دكتر كردواني قائل هستم ولي بررسي و تحليل منابع آب زيرزميني در منطقه به اين سادگي قابل تحليل و تفسير علمي نيست. به نظر اين جانب مهمترين دليل كاهش سطح آب درياچه اروميه مربوط به ساختن راهي ارتباطي است كه از وسط درياچه ايجاد شده است اين راه باعث عدم تبادل گرمايي بين دو قسمت عميق و كم عمق درياچه شده است كه در نهايت منجر به افزايش تبخير در قسمت كم عمق به علت گرم شدن شده است و يك جريان انتقال آب از قسمت عميق به كم عمق بدون تبادل گرمايي در جريان است كه باعث افزايش تبخير شده است.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      33 39
      شما که خیلی آبکی تر بررسی و تحلیل انجام دادین
    • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      53 7
      چندان هم آبکی نیست، جزیره های مصنوعی تو خلیج فارس هم همین مشکل را ایجاد کرده و حیات این خلیج رو بخطر انداخته اند، جریانهای آبی بسیار مهم و بسیار پیچیده است ولی ارومیه مشکلات بزرگتر دیگری هم دارد که با بیخردی که در ساخت این پل مسخره انجام شده تشدید شد!
    • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      20 3
      دکتر کردوانی می گه این مشکل علاوه بر مشکلات دیگه ایه که برای دریاچه ارومیه اتفاق افتاده. حرفش هم اینکه که بااین وضعیتی که چاه ها دارن هرچقدرم آب بریزیم تو دریاچه فایده ای نداره، چون دوباره برداشت میشه و اتفاقا آب شیرین حروم میشه. پس بهتره یه فکری برای چاه ها بکنن بعد آب بدن.
  • بی نام IN ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    اگه احمدی نژاد اون پل رو نمیساخت وسط دریاچه و از حرف های آمریکایی ها ذر مورد دریاچه میشیگان عبرت میگرفت الان اوضاع بهتر بود
    • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      28 72
      بهانه ها شروع شد.
    • مته US ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      اگر احمدی نژاد این خبر را خوانده بود می گفت آمریکایی ها دریاچه رو سوراخ کردند و دارند آب هاو می دزدند. قضییه دزدیدن ابرها که یادتونه!
    • اردوان A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      56 6
      من كه ميگم كار آمريكايي ها هست . اونا جديدتا تكنولوژي دزديدن آب هاي درياچه هاي ايران را پيدا كردن. قبلا هم توي سياره مريخ همين كار را كرده بودند اگر باور نداريد عكس هاي سياره مريخ را سرچ كنيد . ميبينيد كه هيچي آب توي سياره مريخ نيست . در صورتي كه قبلا كه من براي ملاقات با فضايي ها اونجا مي رفتم يه عالمه درياچه داشت. كار كار اين آمريكا هست.
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    38 13
    آفرين به كردواني.
  • فردوسي پور IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    23 60
    چي كار ميكنه آقاي روحاني! يكي يكي قفلها رو داره باز ميكنه!
  • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    كم كم داريم به ارزش احمدي نژاد پي ميبريم. خدا خيرش بده. 4 سال ديگه منتظرت ميمونيم.
    • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      خوبه احمدی نژاد 8 سال حکومت کرد هیچ سودی برای محیط زیست ایران نداشته حالا تو انتظار داری روحانی که هنوز کابینه ش هم کامل نشده مشکلات رو حل کنه ..................................................................واقعا برات متاسفم
    • مرتضی A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      88 8
      اونقدر بمون تا زیر پات علف سبز شه. روحانی باز اسم دریاچه رو میاره احمدی نژاد که اصلا خودش رو زده بود به اون راه!!!
  • توحید A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    60 7
    ما خودم میاندابی هستیم ببینید جلوی رودهای زرینه و سیمینه رو که اندازه رود ارس و بعضی وقت ها خیلی بیش از اون آب ازش وارد دریاچه ارومیه می شد رو یستند خیلی ساده هست چرا داره خشک میشه به نقشه های تازه گوگل ام نگاه بندازید اکثرا قسمت های جنوبی دریا خشک شدند که سیمنه و زرینه از اونجا وارد دریا می شدن .
    • فرشاد لاهیجی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      33 38
      دوستان عزیز چیزی که در نظرات هموطنان آذری جا گذاشته میشود اینست که آبهای که جلویش سد زدند چه میشود؟؟؟؟ دوستان آذری چنان اظهار نظر میکنند که انگار دولت آبهای سرازیر به دریاچه ارومیه را برداشته و به مناطق دیگر برده؟؟؟؟ هموطنان آذری خوب من .سدها برای این زده شده که شما در تبریز و میاندواب و ارومیه و مرند ....هروقت شیر آب خانه تان را باز کردید آب داشته باشید .هروقت هوس کردید دوش بگیرید و ...... زمین های کشاورزی تان چندین برابر شده و با صادرات انواع میوه به کل ایران.ثروت به آذربایجان میاید حال باید خودتان تصمیم شجاعانه بگیرید که کدام یک را انتخاب کنید رفاه و ثروت یا نجات دریاچه ارومیه با باز کردن سدها و بستن چاهای آب کشاورزی همانطور که اصفهانی ها بین رفاه آب شهری داشتن و زاینده رود انتخاب کردند
    • توحید A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      11 3
      در پاسخ به دوستمون باید بگم که اطلاعاتشون خیلی خیلی پایینه از منطقه ما : 1) آب زرینه و سیمینه کلا به استان های همجوار می ره برای تامین آب ( همین آب علت اصلی خشک شدن دریا میشه ) 2) سد شهر چایی ارومیه به عنوان مثلا انقدر آب داره که جد اندر جد ما را کفاف می ده جالب اینجاست بدونی تو فصل بهار و زمستون فراتر از تصور به این سد آب وارد می شه که مجبور میشن سر ریزش رو باز کنن و تو فصل زمستون برا کشاورزی استفاده کنن ! 3) استان آذربایجان غربی دومین استان پر آب کشور هستش
    • مهدی IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      9 1
      نجات دریاچه رو انتخاب میکنیم دوست عزیز
  • بی نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    20 18
    اگر مطرح کنید و انشاالله به نتیجه برسد با احداث بزرگترین کارخانه نمک هم به جهان نمک خواهیم داد و برای اولین بار در طول تاریخ قیمت یک محصول با نام نمک کاهش خواهد یافت و درامد غیر نفتی خواهیم داشت و هم نمکها کاهش می یابند از انتشار انها جلوگیری میشود.
  • سینا.م IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    41 2
    خواهشاااااااااااااااااااااا رسیدگی کنین همه تاریخمون داره از دست میره
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    35 4
    آب زرینه رود و سیمینه رود که به تبریز میره رو ببندن و فکر تامین آب شهر تبریز از منابع دیگه ای باشن.تعداد زیادی از رودخونه ها هم همین شرایط دارن.وقتی منابع تغذیه آب دریاچه رو میبندین انتظار دارین سطح آب بالاتر بیاد؟؟آقای کردوانی عزیز مردم شهرهای اطراف دریاچه ارومیه باغات کشاورزی دارن و این باغات بیشتر از300سال قدمت دارن. بارندگی کم شده اما علت کم آبی دریاچه ارومیه کاهش بارندگی یا استفاده از آب چاه نیست،اون سدهایی که الکی و بدون برنامه فقط جهت قدرت نمایی ساخته شده باعث نابودی دریاچه ارومیه اس.به جای سدهای الکی و بی ارزش بیاین آب بند طراحی کنید تا تدریجا آب به داخل زمین نفوذ کنه و جلوی تبخیر آب از پشت سد هارو بگیرید.آقایون میشه دریاچه ارومیه رو احیا کرد اگه لطف کنید سرتون زیر برف فرو نکنید.
  • اتابک IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    16 2
    به نظر من گناه تنها چیزی است که هیچ کس حاضر نیست قبولش کند علت خشک شدن دریاچه ارومیه را همه میدانند در کنار هر علت دیگر از قبیل توسعه کشاورزی و غیره هر کس با مصرف بی رویه آب باعث غرت آبهای زیر زمینی میشود شریک گناه است حتی من و شما
  • بی نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    33 1
    ارومیه داره بی کفایتی مسئولان را میکشه...
    • امیر IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      4 3
      این چاه های غیرقانونی و قانونی اطراف دریاچه رو هم مسئولین زدن دارن ازش آب میکشن؟ کلا مقصر مسئولینن. ما مردم هم معصومتر و بیگناهتر و پاکتر از یه بچه 4 ساله داریم زیر بار بی مسئولیتی مسئولین له میشیم. مگه پیدا نکنم اون سیاره ای رو که این مسئولین ازش اومدن...
  • کورش A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    13 29
    درود تنها راه نجات دریاچه ارومیه اینه که از دریای خزر آب رو با لوله به جاهای مختلف دریاچه ارومیه برسونن و بعدش از جاهای دیگهء دریاچه آب رو به دریای خزر برگردونن تا آب شور دریاچه به دریای خزر بره و غلظت نمکش یا ثابت بمونه یا کمتر بشه و به سطح شوری آب دریای خزر برسه. با این کار نیازی به اتلاف منابع آب شیرین نیست و هزینهء پمپاژ آب هم زیاد نمی شه چون دریای خزر نزدیکه. بعد از مدتی نمک کل منطقه کم می شه و خطر انتشار نمک هم از بین می ره. با تشکر
    • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      11 10
      خب بعدش؟ این همه آب بیارن بعد دوباره چی بشه؟
    • کورش A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      3 4
      درود مجدد. منظور شما از اینکه بعدش چی می شه چیه آقای ناشناس؟ بعدش معلومه که چی می شه. آب دریاچه خشک نمی شه و به تدریج هم نمکش کمتر می شه. با تبخیر آب در اونجا اقلیم اطراف دریاچه مرطوب تر و لطیف تر می شه و به تدریج رو به بهبودی می ره. آبهای شیرین اطراف هم تلف نمی شه. با آوردن آب دریای خزر به دریاچه ارومیه، دریاچهء ارومیه هم مثل دریای خزر زنده می شه.
  • بی نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    26 4
    چرا سد هارو نمیگی..دکتر علم شماها ایرانو به خشک سالی کشوند..همجای ایران خشک شده
  • مجید از مراغه IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    41 1
    انهایی که چاه زدند هر کدام چند بارتی گردن کلفت دارند و زور هیچ کارمندی به انها نمیرسد و جالب انجا است که نفراتی هستند که چاه بدون مجوز یعنی دزدکی زده اند من شخصا چند نفر از اینها را میشناسم که همسایه باغ ما هستند و همه را تهدید هم میکنند و علنی میگویند عشقم میکشد چاه میزنم به کسی هم مربوط نیست
  • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    20 1
    برای نجات دریاچه ارومیه چندتا گار باید بشه یکیش بستن چاه ها اطرافه یکیش هم اصلاح هندسی تو خود دریاچه و ورودی های اونه تا آب به مرکز برسه و کم کم زیاد بشه.
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    31 1
    فقط اقدام عملی و عاجل در غیر این صورت ایران به کویر نمک تبدیل میشه
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    1 6
    یه بار کامنت دادم در همین مورد که نباید به بهای خودکفایی آب با ارزش رو از بین ببیریم دوستان لطف داشتن کلی منفی بهم دادن!!!!!!!!!!!!! در ضمن سدها هم بایداضافه بشه که یکی از دلایل ایجاد اونها باز خودکفایی در زمینه ی کشاورزی بخصوص گندم بود!!!
  • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    3 1
    به هرحال تا دیر نشده باید هرکاری لازمه انجام داد.به عمل کاربرآید به سخندانی نیست
  • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    2 3
    مگه کیسه ست که سوراخ باشه به این لوگوی کیسه یه نگاهی بکنید 3 تا سوراخ داره
  • بی نام A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    9 1
    دلایل خشک شن دریاچه ارومیه: 1- تلاش نمایندگان این استانها برای گرفتن بودجه بیشتر جهت سد سازی و...در سالهای گذشته و احداث سدهای مختلف در مسیر که هنوز هم ادامه دارد. 2-برداشتن حق ابه دریاچه ارومیه در استانهای اذربایجان غربی و شرقی جهت توسعه کشاورزی 3-حفر چاه بدون مجوز و از بین بردن ابهای زیرزمینی 4-کشیدن جاده از طریق فشار نمایندگان مجلس بر سازمان محیط زیست و نابود کردن محیط زیست آن اب که دیگه چیزی نیست ما بریزیم توی جیبمون کاملا مشخصه که خود دوستان در منطقه دارن دریاچه رو خشک می کنند بعد بقیه رو مقصر می دونن
  • رضا IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    4 1
    اگه متخصصین داخلی علاقه یا دانش حل مشکل این دریاچه بین المللی رو ندارن اجازه بدن شرکت های خارجی پیشنهادهای خودشون رو برای حل این مشکل زیست محیطی ارائه بدن
  • بچه تهرون A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 3
    مشکل دریاچه ارومیه مشکل آذربایجان نیست مشکل ایران است. (دکتر روحانی)
  • بی نام CH ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    7 1
    از زمانی که سد بند ارومیه احداث شد این مشکل به وجود اومدش و دریاچه شروع به خشک شدن کرد
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    2 1
    به هرحال از آقایان روحانی احمدی نژاد گذشته مسئولیت حفط دریاچه مسئولیت نطامی است که همه اختیارات کشور ما دست اوست حفظ دریاچه حق مسلم ما ست حفظ دریاچه تکلیف اولیه و مسلم نظام ما ست
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 1
    ازگسترش شهرهای بزرگ جلو گیری بابرنامه شود مهاجرت با داشتن سود بالا معکوس شود شغل درمناطق مستعد با احداث شهر جدید بجای چند روستا در آمد روستائی بیشتر از شهری معمولی شود توسعه پایدار باشد با برق ارزان کشاورزی نمی شود چون وزارت نیرو بدهکار می شود و بالاخره برق گران خواهد شد سد های منتهی به دریاچه ها آب زمستانی را محدود ذخیره کنند و تابستان فقط برق بدهند نه اینکه اراضی جدید احیا شود و اراضی قبلی خشک شود مانند باغات نخل آبادان زندگی شعاری بس است با مردو و خودمان رو راست باشیم بلای طبیعی را همه قبول دارند ولی بلای زاینده رود را هرگز
  • بی نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    1 1
    نکته ای که برایم به عنوان یک کارشناس محیط زیست خیلی جالب است این که محیط زیست دو استان مجاور دریاچه میگویند یکی از دلایل کاهش آب افزایش چاههای غیر مجاز است. ولی تعدادی از چاههایی که توسط کامیون و خاک پر شده و عوامل تشکیل پرونده شده باشند را مطرح نمی نمایند. در واقع عوامل دو استان اذربایجان شرقی و غربی فرافکنی میکنند و مسئولیت را از سر خود بدون توجیه باز میکنند. و گزارشات ارزیابی سدها بدون بررسی کارشناسی تائید شده است. عوامل بررسی کننده این طرحها در دو اداره کل و سازمان مرکزی نیز که حق ابه را بررسی نکرده اند نیز مقصر اصلی اند.
  • حسن A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    1 1
    علت خشک شدن دریاجه ارومیه خشکسالی است وعمق چاه های کشاورزی
  • جواد موسوی IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 1
    بله انگار ته دریاچه سوراخ شده! تا چند سال پیش سطح دریاچه متناسب با میزان بارش ها بالا و یا پایین رفته ولی در سال های اخیر فقط روند کاهشی داشته حتی در زمانی که بارندگی بیشتر بوده. شور شدن اراضی اطراف دریاچه نشان از غلبه فشار آب شور بر منابع آب شیرین زیر زمینی داره و این یعنی نفوذ بیش از حد آب دریاچه به علت پایین رفتن سطح آب شیرین. از طرفی فرآیند برداشت نمک هم به افزایش تبخیر آب از سطح دریاچه سرعت بیشتری میده. عملی ترین ،اقتصادی ترین و به صرفه ترین راه حل برای حل مشکل دریاچه ارومیه احداث کانال های آب در حوزه اطراف دریاچه و تغییر الگوی مصرف آب کشاورزی- از زیر زمینی به سطحی- در اون منطقه هست. آب این کانال ها هم میتونه از طریق سدها تامین بشه و هم از طریق فرآیند تصفیه فاضلاب شهری