۱ نفر
۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۳:۲۴
خط قرمز اوباما در بوته آزمایش

اوباما چندین بار اعلام کرده بود که استفاده از سلاح شیمیایی چه توسط دولت سوریه وچه توسط مخالفان خط قرمز آمریکا خواهد بود. اکنون که برای دومین بار در سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است، امریکا در مرحله دشوار تصمیم گیری قرارداد .

حسین طالبی


اوباما چندین بار اعلام کرده بود که استفاده از سلاح شیمیایی چه توسط دولت سوریه وچه توسط مخالفان خط قرمز آمریکا خواهد بود. اکنون که برای دومین بار در سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است، امریکا در مرحله دشوار تصمیم گیری قرارداد و در این مسیر دشواریهای زیادی برای اوباما در مداخله نظامی وجود دارد.
همزمان با افزایش تنش در بحران سوریه، اخبار کمکهای اطلاعاتی آمریکا به عراق و آگاهی این کشور از استفاده سلاح‌های شیمیایی توسط دولت صدام و کمک شرکتهای فرانسوی وآلمانی به عراق در تسلیح این کشور به سلاح های شیمیایی تصمیم گیری برای اوباما را دشوار ساخته است و نیت انسان دوستانه این کشوررا مورد سوال قرار داده است. ایران نیز به عنوان قربانی اصلی سلاحهای شیمیایی استفاده هر گونه سلاح‌های شیمیایی را در سوریه محکوم نموده است.
اما از سوی دیگر عقلائی به نظر نمی رسد که همزمان با حضور بازرسان سازمان ملل در سوریه دولت این کشور از سلاح های شیمیایی استفاده کرده باشد. بویژه آنکه پس از خشونتهای فراوان مخالفین اسد و استفاده از سلاح های شیمیایی برای نخستین بار مشروعیت و جایگاه این گروه در میان مردم سوریه و جهان بتدریج از میان رفته بود.
واکنشهای اخیر امریکا می تواند یاداور بهانه های حمله این کشور به عراق باشد که دولتهای امریکا و انگلیس با ارائه اسناد دروغین شواهدی را برای سلاح های کشتار جمعی در عراق تدارک دیده و به این کشور حمله نمودند که بعدها تونی بلر به ساختگی بودن این اسناد اعتراف کرد.
به نظر می رسد بار دیگر این موضوع در سوریه نیز شکل می گیرد. اما تفاوتهایی در دخالت آمریکا در عراق و بحران سوریه وجود دارد که این امر را محتمل می‌سازد که این کشور تنها واکنشی محدود را نسبت به سوریه در نظرگیرد. هرچند که سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده که شواهد و مدارکی وجود دارد که دولت سوریه از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است و همزمان چاک هگل وزیر دفاع آمریکا نیز اظهارداشته است که ارتش آمریکا برای مداخله نظامی آماده و منتظردستور رییس جمهوری است اما برخی از مسائل باعث می شود که اقدام امریکا در قبال سوریه همانند عراق بی مهابانه و بدون تفکر وتعمق نباشد. از جمله این موانع می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1-مخالفت افکار عمومی: اکثر مردم آمریکا با حمله به سوریه مخالفند. بر اساس نظرسنجی رویترز تقریبا تنها 25 درصد مردم آمریکا با اقدام نظامی علیه سوریه موافقند و درگیر شدن این کشور در جنگ دیگری در خاورمیانه را که به طول بینجامد نخواهند پذیرفت. مردم آمریکا هنوز خاطره جنگ با عراق وافغانستان را از یاد نبرده اند و این مداخلات را بی فایده تلقی می کنند. همچنین بر اساس نظرخواهی مجله آلمانی اشترن 69 درصد مردم این کشور با حمله نظامی مخالفت کردند.
2-عدم موافقت سازمان ملل: عدم توافق شورای امنیت به دلیل مخالفت روسیه و چین با اقدام نظامی مانع دیگری است که می تواند تصمیم گیری و حمله نظامی علیه سوریه را دچار شک و تردید کند. این اختلاف در سطح داخلی کشورهای اروپایی نیز وجود دارد. اما سه کشور عمده اروپایی یعنی انگلیس، فرانسه وآلمان عزم خود را برای پیروی از سیاستهای آمریکا اعلام کرده اند.
3-تجربه شکست آمریکا در عراق و افغانستان: حمله آمریکا به عراق وافعانستان موفقیت شایانی را نصیب این کشور ننمود و به عبارتی آمریکا دراین دوکشور نیز دچار شکست شد. آیا با این تحربیات بار دیگر آمریکا جنگ دیگری را در خاورمیانه تجربه خواهد کرد؟ این امر به نظر چندان جدی به نظر نمیرسد زیرا اگر چنین جنگی بوقوع بپیوندد باید منتظر افول قدرت آمریکا در منطقه وجهان باشیم.
4- افزایش اختلاف میان قطبهای قدرت: حمله به سوریه از سوی دیگر می‌تواند باعث افزایش اختللافات میان روسیه و امریکا و در حد کمتری چین باشد. در حقیقت آنچه که در سوریه اتفاق می افتد مقابله قدرتهای بزرگ با یکدیگر است. از یکسو آمریکا، اسراییل و متحدین اروپایی و عرب ایالات متحده قرار داشته و درسوی دیگر آن روسیه و چین قرار گرفته اند.
5- احتمال گسترش دامنه جنگ در خاورمیانه:
اما آمریکا در واقع تلاش دارد شکست سیاستهای خود در بحران سوریه را با وارونه کردن فضای موجود در عرصه عملی و دیپلماسی عمومی جبران کند. هرچند یک نکته را نیز از نظر نباید دور داشت که واکنش شدید کشورهای غربی به بحران سوریه در راستای تأمین امنیت اسراییل نیز می تواند تفسیر شود زیرا استفاده از سلاح های شیمیایی خطری از سوی بنیاد گرایان اسلامی علیه این رژیم در آینده ای نه چندان دور محسوب خواهد شد.
در هر حال آمریکا برای حفظ حیثیت و پرستیژ خود در عرصه بین المللی مجبور به اقدام و واکنشی است اما این اقدام باید به گونه ای باشد که به افزایش تنش ها در منطقه کمک ننماید زیرا دخالت تمام عیار امریکا موجب شعله ورشدن جنگی تمام عیار خواهد شد که پایانی بر آن متصور نخواهد بود.
نشریه نیویورک تایمز در آخرین شماره خود می‌نویسد: آمریکا در صدد تغییر رژیم سوریه نیست و تنها ممکن است عملیاتی را علیه 50 سایت نظامی سوریه انجام دهد. هرچند این اقدام نیز ممکن است پیامدهایی را برای این کشور بوجود آورد، اما تمامی این اتفاقات دو نکته مهم را در مورد بحران سوریه نشان می دهد:
1- ضرورت خاتمه بحران درسوریه
2- لزوم آغاز گفتگوها ومذاکرات فراگیر: ادامه این بحران می تواند منطقه را به آشوب بیشتری بکشاند به همین دلیل کلیه نیروهای درگیر در بحران سوریه و متحدان آمریکا باید با فشار بر تروریستها آنها را پای میز مذاکره بکشانند و این بحران را ازطریق گفتگو ودیپلماسی خاتمه دهد.
ایران نیز همواره بر این موضع تاکید کرده که حل بحران سوریه تنها از طریق دیپلماسی و گفتگو میسر است.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    44 19
    اخی، نگرانه بنده خدا طاقت نداره ببینه انسان های بی گناه کشته میشن خیلی مهربونه
    • اردوان A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      20 11
      آره . زيادي مهربون هست . ميبينيد چقدر فعال بوده در اين مدت و چه گره هاااااااااااي بزرگي از مشكل سوريه را باز كرده. هر شب هم چشم هاش پر اشك هست و خواب نميره از درد و غم مردم سوريه. براي همين شب ها ستاره ها را مي شماره تا خواب بره . نقل قول از نوه اوباما : پدبزرگ جون ساعت 2 شب هستاااا . چرا نميايي برام قصه بگي ؟ چرا نمي خوابي ؟ اوباما : نوه عزيزم . نميتونم احساسمو بيان كنم برات . وقتي مردم بي گناه سوريه را ميبينم ، از درون آتيش ميگيرم و چشم هام خيس ميشه اونا برام خيلي عزيزند نوه گلم. من نميتونم ببينم كه آدم بدها دارند مردم بيگناه را مي كشند . نوه اوباما : آخي پدربزرگ . شما چقدر مهربونيد . به خاطر شما الان مردم عراق و افغانستان صاحب دموكراسي هستند و دارند لذت مي برند. من ميرم بخوابم پدربزرگ .
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    70 4
    شغل روسها ایستادن سر گردنه و باج گرفتن
    • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      8 10
      شغل امریکا هم زورگیری است
    • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      7 2
      شغل ایران هم فقط : شعـــار دادن
    • بی نام IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      0 1
      منم اگه 50درصد بودجه نظامی جهان بعلاوه ی 11تا ناوهواپیما بر اتمی داشتم دلم میخواست به همه زور بگم.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    31 31
    ايران و روسيه. اين دوتا هستن كه حمله رو منتفي ميكنن نه چيز ديگه اي.
    • صحرا A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      25 16
      توهم و دیگر هیچ
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    33 4
    جنگ نه
  • سید IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    14 45
    چندروزپیش کتابی خواندم بانام (خاطرات یک بی عرضه)فکرمی کنم این خاطرات متعلق به اوباماباشدیعنی مطمئنم چون کسی تواین دنیا بی عرضه تر ازاین آدم نیست.
    • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      34 6
      همین بی عرضه آمریکارو از بحران مالی که میراث بوش پسر بود نجات داد. لطفا در استفاده از کلمات دقت فرمایید
    • امین DE ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      31 5
      پس از دید شما جرج بوش که دنیارو به آتیش کشید با عرضه است و اوباما که 2 تا جنگ بوش رو تموم کرد بی عرضه است
  • ممل A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    40 10
    مرگ بر روسيه
    • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      7 0
      حالا که چی ؟ حالا رفتند مردند ؟ اینجوری نباید با دنیا حرف بزنیم نباید شعار مرگ به کشور های دنیا بدیم . ( این حرف هایی است که وقتی میگیم مرگ بر امریکا به ما میگند حال خودشون میگند مرگ بر روسیه ) خبر چرا چاپ نمیکنی ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    2 10
    فکر نمیکنم آمریکا بی عرضه تر از اوباما به خودش رییس جمهور دیده باشه
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    17 1
    روسیه مثل سگهای ترسو فقط از دور عوعو میکند وعملا کار مثبتی انجام نمی دهدولی ایران را کیه در طی سی سال دوشید
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    4 29
    مرگ بر آمریکا و ترکیه و عربستان و انگلیس و فرانسه و اسرائیل و مرگ بر حامیان روباه صفت انها
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    6 6
    مرگ بر روسیه
  • بانوی ایرانی... IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    5 0
    "یا رب بلا بگردان"...
  • بی نام A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    3 7
    جنگ نعمت الهی است امام خمینی ما همه مرد جنگیم بجنگ تا بجنگیم جنگ جنگ تا پیروزی جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم