روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود نوشت:

صداقت، یکی از ارزش‌های اخلاقی در چارچوب آموزه‌های اسلام است که در جنبه‌های فردی و کنش‌های اجتماعی بسیار در مورد آن سفارش شده است. گذشته از اهمیت رفتار و گفتار صادقانه برای تک تک انسان‌ها، پایبندی بر این ارزش اخلاقی از سوی مسئولان و مدیران جامعه اسلامی از اهمیت و حساسیت افزون‌تری برخوردار است چرا که عدم صداقت و شفافیت مسئولان در بیان شرایط کشور، مشکلات، راه حل‌ها و... سرمایه اجتماعی مملکت را به شدت دچار نقصان می‌کند و مقبولیت دولت را تحت الشعاع عدم پذیرش گفتار و کردار ناصادق دولتمردان قرار می‌دهد. 
از این رو باید رویکرد جدید برخی مسئولان و مدیران تازه نفس دولت یازدهم را در تبیین شفاف شرایط کشور به فال نیک گرفت. طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم که به مناسبت هفته دولت، عده‌ای از وزرای دولت در قالب‌های مختلف خصوصاً در برنامه‌های صدا و سیما، شرایط اقتصادی کشور و دیدگاه‌های خود را در مورد روش حل مشکلات موجود در این حوزه به صورت شفاف و صادقانه با مردم در میان گذاشتند. 
علیرغم این صراحت و صداقت در بیان دیدگاه‌ها، این اقدام وزرای دولت با واکنش‌های خاصی از سوی افکار عمومی، رسانه‌ها و حتی کارشناسان مواجه شد و انتقاداتی نسبت به این نوع بیان دیدگاه‌ها توسط مسئولان دولتی از سوی منتقدان ابراز شد. 
ضمن ارج نهادن به این رویکرد دولتمردان که خلاف برخی اسلاف خود، نظرات خود را به صورت صریح و شفاف و صادقانه با جامعه در میان گذاشتند باید با منتقدان این اقدام نیز همراهی کرد چرا که به نظر می‌رسد در این نوع کلام و گفتار دولتمردان، توجه به عنصر شفافیت و صداقت، مسئولان را از عنصر تدبیر در بیان دیدگاه هایشان غافل کرده است، درحالی که انتظار از مسئولان و مدیران دولتی که خود را دولت تدبیر و امید می‌داند و می‌نامد این است که در سخنان و ارائه دیدگاه‌هایشان بیش از این مدبرانه عمل کنند. 
مروری بر موضوعاتی که در قالب گفتگوهای اخیر توسط مدیران و وزرای دولت به آن‌ها پرداخته شده است به روشنی نشان می‌دهد که اکثریت آن‌ها از جمله موضوعات به شدت حساس از منظر افکار عمومی و معیشت مردم بوده است؛ موضوعاتی مانند تأکید وزیر راه و شهرسازی بر اینکه "مردم باید میان مسکن و ارزانی یکی را انتخاب کنند"، طرح اینکه "بیش از 40 درصد تورم کشور محصول افزایش پایه پولی آن هم به علت تسهیلات مسکن مهر است" توسط وزیر اقتصاد یا بیان این مسئله که در گریزی از افزایش قیمت آب و برق نیست" آن هم از سوی وزیر نیرو، واقعی ارزیابی کردن قیمت 3000 تومان برای دلار توسط رئیس کل بانک مرکزی و دفاع ضمنی از بنزین گران‌تر در سخنان وزیر نفت، از جمله مواردی هستند که بازتاب‌ها و واکنش‌های فراوانی در میان افکار عمومی به دنبال داشته است. سخن بر سر این نیست که آیا این نوع تحلیل‌ها و دیدگاه‌ها، درست است یا غلط، بلکه سؤال این است که با فرض درست بودن این نظرات، آیا زمان بیان این مطالب الآن است؟ آیا دولتمردان دولت تدبیر باید تمام آنچه صحیح و درست می‌دانند را دقیقاً در همین زمان و ابتدای کار بر زبان جاری کنند؛ آن هم در شرایطی که جامعه امیدوارانه به آینده می‌نگرد؟ آیا صدا و سیما با گسترده مخاطبی کشوری، رسانه مناسبی برای بیان این قبیل نقطه نظرات است؟ 
روشن است که تشکیک نویسنده در تناسب زمان و مکان بیان این مطالب توسط وزرا به هیچ وجه به معنای پنهان‌کاری و بی‌خبر نگاه داشتن جامعه از واقعیت‌های اقتصاد کشور نیست بلکه دغدغه اصلی فقدان یا دستکم غفلت از تدبیر در انتخاب شیوه بیان حقایق است. ناامید ساختن مردمی که با حضور در انتخابات و خلق حماسه‌ای سیاسی، تمایل خود را به تغییر شیوه‌های غیرصادقانه گذشته و حضور مدیرانی صادق را نشان دادند، در وضعیت کنونی که از هر دو سوی داخل و خارج منتقدان و رقبای سیاسی در پی عملیات رسانه‌ای علیه دولت منتخب هستند، اقدامی کاملاً اشتباه، نشان دهنده غفلت از تدبیر و غیرمنطقی است. این نوع اقدامات بیش از هر چیز بیانگر فقدان برخورداری دولت یازدهم و مدیران ارشد آن از یک راهبرد کلان را اطلاع‌رسانی، تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها و عدم تدبر در شیوه‌های بیان حقایق برای مردم در عین روشن نگاه داشتن امید در دلهای آنان است. 
پیامد چنین رفتارهایی چیزی جز افزایش هزینه‌های غیرضروری برای دولت نخواهد بود چنانکه خیلی زود نیز شاهد یکی از این واکنش‌ها در قالب احضار وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد به کمیسیون عمران مجلس برای شنیدن توضیحات این دو وزیر در مورد مسکن مهر هستیم. 
برهمین مبنا به نظر می‌رسد دولت یازدهم در کلان و وزرا در سطح دستگاه متبوعشان با تدوین راهبردها و تعیین تکنیک‌های صحیح اطلاع رسانی، روش‌های مناسب را برای آگاهی بخشی به جامعه در مورد آنچه از دولت دهم تحویل گرفته‌اند و تشریح برنامه‌هایشان برای برون رفت از مشکلات، بیابند و با کمک کارشناسان این حوزه به عملیاتی کردن این راهبردها، سرعت و دقت ببخشند. 
3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهسا US ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    احمدی نژادم را آرزوست...
    • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      بایدم آرزوت باشه. اختلاسو ... تا این 16 میلیارد اخری
    • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      دنبال 1متر جا واسه مردن باش خانوم!!!
    • نیما IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      80 16
      آره واقعا مام آرزوهای 16 میلیاردی زیاد داریم
    • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      کمر مردمو شکوند اونوقت آرزوت شده
    • امیرحسین IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      14 1
      رفتی آمریکا ، نظر هم می دی
  • بی نام US ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    فعلا که با این تدبیر دلار شده 3300 تومان !!!!!!!
    • رضا IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      به نظر شما نتایجی که از 8 سال به دست می اید در عرض دو هفته ، آن هم دو هفته اول برطرف میشود؟
    • ببخشید؟ A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      71 13
      با اون مهرورزی دلار 800 تومانی شد 3800 فراموش کردید ؟؟ این اقتصاد زخمی و رو به موت باید جراحی شه شما فک کن بیمارستان صحراییه اینجا چون ما داریم داخل بیمارستان بیمار رو جراحی می کنیم بیرون داره جنگ می شه چکار باید کرد ؟ شما هم که منتظر فرصتی بی خودی به این کلمه تدبیر گیر بدی دلار از 3100 شده 3300 با این شرایط بین المللی باید انتظار بیشتر از این هارو داشت
    • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      46 4
      کی تونس این شاهکارو بزنه از 1200 بیاره 4000!!!!!
    • aliiiiiii A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      55 12
      عزیزم دلار به خاطر اتفاقات سوریه شد3300،چه ربطی به دولت داره؟هنوز کابینه یک ماه هم نیست اومده رو کار،اقتصاد ایران با یک دو ماه درست نمیشه،حداقل یک سال طول میکشه
    • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      86 12
      اگر کاندیدای افراطیون رئیس جمهور می شد شاید دلار الان بالای 5000 تومان بود بالا رفتن دلار تا حدودی مربوط به درگیری احتمالی در سوریه است.
    • احسان IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      71 12
      با مهرورزی دولت شفیق شما تا 3800 هم رفت بالا برادر
    • محمدحسین IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      13 8
      دولت ما و شما نداره همه ما ایرانی هستیم و زیر یک پرچم....اما سوال جدی اینجاست این ها که به همین آمار و ارقام مخصوصا قیمت دلار انتقاد داشتند؛ اما الان اون رو تایید میکنند....شاید یک جواب اینگونه باشه که با توجه به شرایط موجود و خرابکاری اقتصادی قیمت دلار مناسب است اما باید توجه داشت که ایشون گفته بودند قیمت منطقی است و من این برداشت رو میکنم که منطقی بودن یعنی درست بودن روش اقتصادی ما در مورد دلار. در مورد تایید این نظرم این دلیل بس که هیچ راه کاری برای پایین آوردن قیمت اعلام نکردند
  • میر حبیب IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    مخالفم.باید حرف راست رو گفت.ما هم باید بعد از هشت سال گوشمون رو به شنیدن واقعیات عادت بدیم.
  • ساره A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    162 8
    بر اساس همین تز بود که دولت سابق رویکرد پوپولیستی رو در پیش گرفته بود ...ما انگار دوس داریم صورت مسإله رو پاک کنیم.عادت کردیم به وعده های دروغ..همین که دل خوش باشیم کافیه؟!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    140 6
    بایدواقعیتهاازروزاول به مردم گفت تا برای زندگی خود برنامه داشته باشند تا عده ای ازرانت سودنبرند
    • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      15 13
      پس چرا چند روز پيش كه خبر آنلاين درباره سخنان رييس بانك مركزي درباره نرخ ارز و افزايش نرخ دلار مطلبي را گذاشته بود، بعضي از كاربران ناراحت شده بودند؟!!
    • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      11 2
      احسنت. در این حد شفافیت لازمه برادر من. دوست داری فقط تو مطلع باشی ؟ ما از سود کردن بدمون میاد؟ فقط ما باید ضرر بدیم؟
    • بی نام A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      44 3
      من هم کاملا موافقم. بیماری را تا کی می توانیم پنهان کنیم؟ ما هم واقفیم به این امر که جبران لطماتی که در این 8 سال به مملکت وارد شد در 100 روز و 200 روز قابل جبران نیست. و اینکه دولت قبلی به صورت غیر واقعی قیمتها را نگه داشته بود و از بودجه جاهای دیگر یارانه ها را تامین می کرد. تنها تقاضای مردم اینه که شفافیت کامل صورت بگیرد و اونها در جریان اتفاقات کشور باشند.
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    36 1
    خب... چون حقيقت تلخه
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    38 3
    واقعیت تلخ بهتر از دروغ شیرین است. این کار دولتمردان را ارج می نهم . وزیر نیرو می گوید آب و برق باید گران شود. خب ما برنامه ریزی می کنیم و کمتر مصرف می کنیم تا یکهو با قیض های میلیونی روبرو نشیم. یادتون رفته قضیه قبض های گاز رو؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    44 0
    این دیگه چه انتقادی بود .شما توقع داری وزیران با مردم مانند غریبه ها برخورد کنند. بهترین کار رو کردن . مردم باید اگاه باشند.حال چه این خبر خوشایند باشد چه بد.این باعث میشه مردم میتوانند با امادگی کامل به سمت مسائل پیش برن شما داری از وزیران میخواهی پنهان کاری کنن. که چه بشه . لطفا درست انتقاد کنید .این باعث افتخار ماست که چنین وزیرانی داریم چنین شفاف راحت و صمیمانه با مردم صحبت میکنن. 8 سال احمدی کاری را که شما کفتید کرد چه شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    31 2
    حالا که دونفر پیدا شدن حرف راست میزنن شما با این نوشته هاتون نذارید!!!!! عادت کردید به خلاف واقع شنیدن
  • محسن A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    38 2
    ای بابا پس دولت چیکار کنه؟ اگر صادقانه و شفاف عمل نکنه، پس چیکار کنه؟ مثل دولت احمدی نژاد خوبه که دروغ و آمارسازی تحویل ملت میداد؟ صاف تو چشم مردم نگاه کنن و دروغ بگن خوبه؟ مطمئنا وزرای دولت جدید با اون سطح تجربه و سابقه، اون قدر عقل و درایت دارن که یه سری مسائل خاص اقتصادی که ممکنه گفتنش اوضاع اقتصادی رو ملتهب کنه یا موجب سوئ استفاده بشه رو، عنوان نکنن. نمونه بارزش زنگنه وزیر نفت بود که در شبکه اول سیما در عین اینکه مشکلات و دردسرها و عقب افتادگی های صنعت نفت و گاز رو توضیح داد و مردم رو اگاه کرد، اما از میزان تولید روزانه نفت و یا از راههایی که برای دور زدن یه سری تحریم ها میخواد استفاده کنه، هیچ اطلاعاتی نداد که زمینه سوئ استفاده ایجاد نشه.
  • عباس IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    21 4
    نور بباره به قبر جوانمردا و عیاران قدیم ... از ثروتمندان دزدی می کردن می دادن مردم فقیر..
  • جاوید IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    3 10
    من نمیدونم بعضیا چه اصراری دارن خودشونو گول بزنن و از کارهای دولت جدید بیخودی حمایت کنن؟؟ اون از حرفای وزیر نفت و رییس جدید بانک مر کزی و اونم از طرح های خوب دولت قبل که بی دلیل داره لغو میشه اینم از شهریه های دانشگاه ها که هر سال دارن بیشترش می کنن.تازه الان کاری کردن که تا وقتی شهریه ثابت دانشگاه پیام نور رو پرداخت نکردی حق ثبت نام و انتخاب واحد نداری که در دولت قبل اصلا اینجوری نبود...