شهرداران تهران؛ قالیباف رکورد کرباسچی را می‌زند

تهران از بدو برگزیده شدنش به پایتختی شهرداران بسیاری به خود دیده است .شهرداری این کلان شهر با مشکلات پیچیده اش در مقام اجرایی چیزی کم از ریاست جمهوری ندارد. در این میان برخی چهره ها از بقیه برجسته تر بودند

تاسیس بلدیه و نام خلیل خان

پس از مشروطه بود که مشروطه‌خواهان در اول خرداد 1286 شمسی تصمیم به تدوین قانون بلدیه گرفتند و بالاخره این قانون را تصویب کردند. البته مدت‌ها پس از آن دکتر خلیل‌خان ثقفی اعلم‌الدوله ساختمان اداره بلدیه را در سبزه‌میدان تهران احداث کرد.
اما باز هم در این سال‌ها سیمای شهر تهران تغییر چندانی نکرد. شهر هنوز همان بود و علی رغم تأسیس شهرداری چندان تغییری در سیمای پایتخت به وجود نیامد.شهرداری با توجه به فعالیت های ابتدایی و قانون گذاری های آغازین توانست مقدمه ای باشد بر تاریخ شهرداری تهران.

کریم بوذرجمهری،‌ شهرداررضا خان

رضاخان پهلوی که روی کار آمد، سرتیپ کریم بوذرجمهری را به سمت شهردار تهران منصوب کرد. بوذرجمهری یک قزاق بود که هرچند که سواد کمی داشت و حتی از درست نوشتن نام خود هم ناتوان بود، اما توانست در تغییر چهره شهر بکوشد.
عوارض جدید را وضع کرد، گورستان متروک جنوب شهر را به باغ فردوس تبدیل و مالیات خودروها و کالسکه‌ها و سایر عوارض شهری را لغو کرد، اداره خیریه و مریضخانه بلدیه و دارالمجانین و آتش‌نشانی را تأسیس کرد و در آسفالت کردن خیابان‌های تهران کوشید. بوذرجمهری توانست سهم عمده‌ای در مدرنیزه ‌کردن تهران بین سال‌های 1302 تا 1312 داشته باشد.

موسی مهام، بانی پارک‌های شهر

در سال‌های میانی دهه بیست و با آرامش نسبی پایتخت، موسی مهام عهده‌دار سمت شهرداری می‌شود. مهام به گلکاری و ساختن میدان‌ها و آب‌نماها علاقه خاصی داشت و بسیاری از نماهای شهری امروز یادگار دوران اوست.
بولوار آب کرج یا همان بولوار کشاورز فعلی، پارک لاله، میدان ولی‌عصر و... در همان سال‌ها ساخته شده‌اند. مهام هم در سال 41 به بازپرسی فراخوانده و وثیقه بی‌سابقه 610 میلیون ریالی برای او صادر شد.

مهدی مشایخی، مرد چاه‌های ناتمام

با شروع حکومت محمدرضا پهلوی، شهردار‌های دیگری پی‌درپی به این سمت منصوب شدند. بحث بر سر چگونگی لوله‌کشی آب شهر تهران در این دوران محوریت دارد و در نهایت در زمان او این موضوع تصمیم‌گیری و به نتیجه می‌‌رسد.

هرچند که مشایخی در اجرای این تصمیم ناتوان می‌ماند و شهر پر از چاه‌هایی می‌شود که به آب نرسیده‌اند. در نهایت، مشایخی به اتهام اختلاس به دادگاه فراخوانده و محکوم می‌شود.

احمد نفیسی، شهردار جنجالی

یکی از جنجالی‌ترین شهردارهای پایتخت احمد نفیسی است که از خرداد 41 به مدت 19 ماه عهده‌دار این مقام بود. پارک ساعی در دوران مسئولیت او احداث شد. البته نفیسی تألیف و ترجمه‌هایی را نیز در پرونده کاری خود داشت.
در زمان شهردار بودنش به پنج نفر از پادشاهان و رؤسای جمهور کشورهای بزرگ جهان کلید طلایی شهر تهران را اهدا کرد. هم‌چنین نظارت در انتخابات مجلس شورای ملی از فعالیت‌های دیگر او بود.

غلامحسین کرباسچی، تغییرگر چهره شهر

غلامحسین کرباسچی به عنوان نهمین شهردار تهران برگزیده شد، بعد از انقلاب اسلامی روزهای آشوب دهه شصت چهره‌ شهر را زشت و جنگ‌زده کرده بود. سال 68 بود که عبدالله نوری تصمیم گرفت استاندار موفق اصفهان را به تهران بخواند. کرباسچی به تهران آمد و کار خود را شروع کرد.
تغییر چهره شهر کار سختی بود که در طول سال‌ها میسر می‌شد. کرباسچی توانست شبکه بزرگراه‌های تهران را رونق بدهد و در ایجاد پارک‌های کوچک و بوستان‌های محلی بکوشد. جرقه ایجاد فرهنگسراها در دوران مسئولیت او زده شد و به مرحله عمل رسید.

محمود احمدی‌نژاد، پله پله تا ریاست‌جمهوری

احمدی‌نژاد شهردار خوش‌اقبالی بود که توانست در مدت دو سال تکیه بر ریاست شهرداری، به ریاست جمهوری ایران برسد. او که تا قبل از آن هیچ‌وقت شهردار نبود، در سال 82 توانست با رأی شورای شهر تهران به این مقام برسد.

تا پیش از آن، احمدی‌نژاد فرمانداری خوی و ماکو، مشاور استانداری کردستان و نیز استانداری اردبیل را تجربه کرده بود. او با تکیه بر فعالیت‌هایش در شهرداری توانست کاندیدای ریاست جمهوری شود و در نهایت در سوم تیرماه 84 به ریاست جمهوری کشور برسد.


محمدباقر قالیباف، از اتوبان صدر تا دریاچه چیتگر

از شهریور 84 دکتر محمد باقر قالیباف به سمت شهرداری تهران انتخاب شد. وی پیش از آن در مسند هایی چون فرماندهی نیروی انتظامی توانست اقدامات مهم و تاثیرگذاری انجام دهد.
با انتخاب وی به عنوان شهردار، بار دیگر شهرداری در مقام یک نهاد فعال آغاز به کار کرد. وی در دوران یک ساله فعالیتش توانست به فعالیت های عمرانی گوناگونی بپردازد که مهمترین اقدام وی به پایان رساندن تونل رسالت بود که بالاخره پس از 9 سال در زمان او به بهره برداری رسید.
وی بعد از انتخابات ریاست جمهوری باردیگر خود را برای شهرداری تهران کاندید کرد که در رقابت تنگاتنگ با محسن هاشمی بار دیگر شهردار تهران شد.
وی در دو سال اخیر با افتتاح مناطقی چون پارک پرندگان و دریاچه چیتگر و همچنین تلاش برای اتمام دو طبقه کردن اتوبان صدر از خود چهره موفقی را به نمایش گذاشت.

شهرداران بعد از انقلاب
بعد از انقلاب ابتدا محمد توسلی از به مدت24 ماه شهردار بود پس از وی سید رضا زواره ای کمتر از 1 ماه وکمال ادین نیک روش با 7 ماه پس از آنها به ترتیب غلامحسین دلجو 13 ماه ،محمد کاظم سیفیان با 9 ماه وحسین بنکدار با4 ماه شهردار تهران بودند تا نوبت به محمد نبی حبیبی رسید که وی 44 ماه شهردار تهران بود. سید مرتضی طباطبایی پس از او 16 ماه شهردار تهران بود تا این که نوبت به غلامحسین کرباسچی رسید که با 108 ماه رکوردار بیشترین مدت شهرداری در بعد از انقلاب بود پس از وی مرتضی الویری 32 ماه و محمد حسن ملک مدنی 10 ماه شهردار بودند
تا این که محمد حسین مقیمی 4 ماه سرپرست بود و پس از او محمود احمدی نژاد حدود دوسال به شهرداری آمد و سپس به پاستور رفت پیش از قالیباف علی سعید لو سه ماه سرپرست بود تا این که قالیباف به عنوان آخرین شهردار تهران انتخاب شد تا بتواند رکورد کرباسچی به عنوان پر سابقه ترین شهردار تهران  بعد از انقلاب  را بزند.البته در صورت پابرجا ماندن وی در این سمت تا پایان 4 سال او پر سابقه ترین شهردار تهران از بدو برگزیده شدن تهران به پایتختی خواهد بود.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    در زمان آقای قالیباف سهم درختان در هوای آلوده تهران از شهر چقدر بوده؟ و چقدر کاهش داشته؟ آقای قالیباف باید به مسئله آلودگی هوای تهران و مسائل زیست محیطی بیشتر اهمیت دهند.
    • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      75 6
      ضمن تبریک به آقای قالیباف به عنوان شهروند سه درخواست از ایشان دارم: 1.از کارهایی که صرفا کارکرد نمایشی دارند پرهیز کنند تا شائبه اینکه کارهایش برای تبلیغات ریاست جمهوری بعد میباشد بوجود نیاید 2.پروِژه ها را به هر قیمتی تمام نکند زیرا بدون شک آن هزینه اضافه نهایتا از جیب من شهروند پرداخت خواهد شد.شفافیت مالی بیشتر شود 3.مترو و حمل ونقل عمومی را به عنوان تنها راه نجات این شهربدانند و در اولویت قرار دهند
    • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      52 4
      از آقاي قاليباف درخواست دارم به رانت خواري در زيرمجموعه معاونت ترافيك و مشخصا كنترل ترافيك تهران پايان دهد.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      18 6
      قالیباف در مورد ساخت و سازهای غرب تهران باید پاسخگو باشد. در این منطقه به دلیل باد گیر بودن نباید ساخت و سازی شود اما...
  • بی نام A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    76 12
    با خدمت جهادیتون اتوبوسرانی فاجعه تهران در غیر از خطهای بی آر تی رو نجات بدید آقای قالیباف!
    • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      17 27
      brt هم تعریفی نداره
  • بی نام A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    یاد کرباسچی عزیز بخیر .بدون تردید بهترین شهردار تهران در تمام دوران .
    • حبیب A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      37 18
      شاهکار کرباسچی : ساخت برج های مسکونی چسبیده به اتوبان شلوغ نواب!!!
  • اکبر US ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    55 27
    منظورشماازرکوردزدن حتما طول مدت شهرداربودن است وگرنه درسایرموارددست کمی ازهم ندارند.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      19 9
      اکبر آقا..شما با گوگل مپ در حال رصد تهران هستید؟ شرط قضاوت..اطلاع دقیق است وگرنه شعار از راه دور به استناد نظریات دوستان.. انعکاس جعل و آلت دست بودن است!
  • بی نام FI ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    85 78
    اگه یه کم منصف باشیم واقعا باید به این نتیجه برسیم که قالیباف بهترین مدیر اجرایی پس از انقلابه..ما باید به چنین مدیرانی بها بدیم که سرخورده نشن حالا از هر گروهی میخواد باشن.
    • ahmad US ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      40 25
      بله، با شهر فروشی! فروش تراکم در تهران، صداش 10 15 سال دیگه در میاد متاسفانه، اما در حال حاضر درآمدی بی پایان برای در بوق و کرنا کردن افتتاح پل و دور برگردونه. ضمن اینکه شهرسازی مدرن تاکید می کنه که راه حل تهران بززرگراه نیست، چرا که بزرگراه ها بدتر باعث افزایش سفرهای درون شهری با اتومبیل شخصی، افزایش مصرف سوخت، افزایش آلودگی هوا و بعد از مدتی باز هم افزایش ترافیکه! راه حل تنها و تنها گسترش حمل و نقل عمومی است. امیدوارم در این دوره شورای شهر کمی جلوی حرکات جهادی آقای قالیباف رو بگیرن، چون کار با طمانینه و کارشناسی شده بیشتر مورد نیاز شهر تهران هست.
    • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      13 16
      از دید شما وگرنه شهرداری شده محل.....
  • کمیزی IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    8 13
    باسلام واحترام تمام شهردارانی که برای همه شهر های ایران بعنوانشهردار انتخاب می شوند همه برای خدمت می ایند ولی بعضی قویتر عمل می کنند وبعضی بسته به امکاناتشان معمول ترند پس بیائیم منصفانه قضاوت کنیم چراکه همه خدمتگذاران این ملتند. اگر چهره شهرهارا بادورانهای گذشته مقایسه کنیم قطعا" تفاوتهاراخواهیم دید پس بیائیم فقط انتقاد نکنیم چراکه اگر خودمان جای شهرداران بودیم ایامی توانستیم به چنین پیشرفتهایی دست پیداکنیم یا خیر ؟ امن شخصااز اینجا دست همه شهرداران عزیز رابه گرمی می فشارم ومی بوسم . هم کربسچی عزیز است وهم قالیباف گرامی . امید وارم همواره در کارشان موفق باشند چه در مسند شهردار وچه در هرپست و مدیریتی دیگر موفق وموید باشند انشا الله . با احترام عزت اله کمیزی
  • دانشجو CA ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    35 27
    بنده اصلاح طلب هستم واز انتخاب مجدد قاليباف نيز خوشحالم. دوباره ميگم كه اي كاش با راي بيشتري انتخاب ميشد تا اكثريت اصلاح طلبي كه در شورا هستند انگ سياسي كاري در موضوعات غير سياسي را بيشتر از خود پاك كنند و دوم اينكه فرد معتدلي مانند قاليباف بايد در صحنه مديريت اول كشور باقي مي ماند، كه دود حذفش در آينده به چشم اصلاح طلبان و مدرن ها خواهد رفت در نهايت، از ما گفتن بود!!! و اي كاش قاليباف از سمت اصلاح طلبان خارج از شورا هم كمي حمايت ميشد، اما همين كه از افراد خواست كه پيام تبريك ندهند سيگنال اميدوار كننده اي هست.
  • دریا A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    13 15
    برج میلاد - تبدیل به نماد ایران و تهران شده- منبع درامد زایی - بام مصنوعی تهران برای بازدید عموم. همین خودش به تنهایی کار بزرگ اقای کرباسچی بوده
    • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      5 2
      من برای طرز فکر شما متاسفم، به نظر من برج میلاد هدر دادن پول بود و برای شهری که اینهمه کوه در اطراف دارد برج مخابراتی اصلا جایگاهی ندارد. از نظر نماد نیز حفظ بافت تهران قدیم، باغ گلستان و ... می توانست بهترین نماد باشد و بدترین کار همه شهرداران اخیر به خصوص آقای کرباسچی، حفظ نکردن میراث قدیمی و گرانبهای تهران است. کاری که شما در خیلی از شهرهای تاریخی اروپایی مشاهده می کنید. تهران با توجه به اینکه در یک نقطه خوش آب و هوا واقع شده است، حیف است که آلوده ترین و پرترافیک ترین شهر ایران باشد.
    • بی نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      6 1
      شنیده بودم آقای کرباسچی کارهای بزرگی برای تهران کرده ، ولی نمیدونستم برج میلاد هم از کار های ایشونه ، که الان واقعا متاسف شدم ، این برج فقط کارکرد تبلیغاتی داره ، و یه نماد برای تهران هم نیست چون کپی نمونه های کانادا و مالزی و هزار جای دیگس ، نماد تهران برج میدان آزادیه که اگه سایش رو هم هر کسی از هر کشوری ببینه میفهمه که چیه
  • توسی A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    21 6
    اگه دکتر قالیباف ازاصلاح طلبان هم استفاده کنه فرا جناحی عمل کرده
    • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      7 9
      از کجا می‌گید استفاده نکرده؟!
    • مهربان توسی A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      6 3
      موافقم
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    27 6
    کرباسچی خیلی کار برای هوای تهران کرد متاسفانه مناطق سبز تهران دارد تبدیل به ساختمان می شود یعنی قالیباف با فروش تراکم و امیتاز عمده امورات شهرداری را می چرخاند و این یعنی خسارت همین الان روبروی برج ما گستره وسیعی از فضای سبز اطراف شهرک شهید باقری را می بینم که درختان سر سبزش روز به روز سوزانده می شود و ساختمان بالا می آید پارک لویزان هم که به همچنین بگیر برو تا دار آباد و دربند به واقع این معین مدیریت شهری است؟
  • محمد رنجبر A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    8 8
    از دوستانی که تکمیل برج میلاد رو به دکتر کرباسچی نسبت می دن اشتباه می کنن.برج میلاد در زمان آقای کرباسچی حدود 25 در صد پیشرفت داشت.و در زمان شهرداری های(اگه اشتباه نکنم سه شهردار) بعدی مجموعا حدود 25 درصد دیگر.در زمان شهرداری دکتر قالیباف در عرض دو سال به تنهایی 50 درصد پیشرفت کرد و به افتتاح رسید. این که شعار دکتر قالیباف کار جهادی است هیچ منافاتی با برنامه بودن نداره.با برنامه بودن در کنار سخت کار میشه کار جهادی که نمونه ش رو در 8 سال دفاع مقدس دیدیم
    • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      0 0
      اشتبا +دادم
  • عباس پهلوانی US ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    10 10
    من معتقدم اعضای شورای شهر در این دوره صرف نظر از تعلقات و گرایش های سیاسی ، لایق ترین فرد را برای شهرداری تهران انتخاب کردند . برای آقای دکتر قالیباف ، چون گذشته آرزوی توفیق می کنم.
  • محمدحسین IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    15 13
    به نظر من انتخاب مجدد قالیباف به سمت شهردار تهران نعمت بزرگی است به شهروندان تهرانی
    • میلاد IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      1 4
      افسوس که قدرشو نمیدونند...
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    4 3
    الهه راستگو چکار کردی همه چیزو به هم زدی
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    1 0
    با همه احترام به قالیباف و عملکردش در تهران .انتخاب قالیباف خلاف قانون ملغی نشده 69 است وپاسخ دفتر لاریجانی هم از نظر حقوقی نادرست بود و باید به دیوان عدالت اداری شکایت شود وجلوی این تخلف محرز با انگیزه سیاسی را بگیرند. انتخاب بار سوم شهردارمثل انتخاب بار سوم رئیس جمهور بطورمتوالی است و فسادش آنقدر زیادست که کسانیکه الان به جهت سیاسی به قالیباف رای دادند را بعدها پشیمان می کند
  • هم سن با شهردار IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    پیام هم سن با شهردار بنده که بدور از همگونه توهین و افترا و بی ادبی بود را نشون نداید . فقط مقایسه بنده بود با ایشون . مقایسه سنی و حصیلی و تاهل و فرزند تحصیل کرده و نوع زندگی . متاسفم . خبرآنلاین . متاسفم