راشد یزدی: زن در عربستان پیش از اسلام همانند اثاثیه مرد بود و با مرگ او به ارث می رسید

ایسنا نوشت:

حجت‎الاسلام راشدیزدی گفت: زن در جامعه قبل از اسلام عربستان جزء ابناب و اثاثیه مرد به شمار می‌رفت و پس از مرگ مرد همچون وسایل منزل بین ورثه تقسیم می‌شد، اما با طلوع اسلام این وضعیت نابهنجار به کلی دگرگون شد.

حجت‎الاسلام محمدکاظم راشدیزدی در مراسم اختتامیه دوره چهارم اندیشه‌های آسمانی ویژه خواهران، با اشاره به شخصیت زن و تکریم آن اظهار کرد: زن که نیم بیشتری از جامعه بشری را تشکیل می‎دهد، کمتر از کمیتش به او بها داده می‎شود، این بلایی است که در تاریخ بر این قشر مظلوم وارد شده است.

وی افزود: تاریخ پر از ناهنجاری‌هایی است که نسبت به زن روا داشته شده و حتی در کشورهای باستانی که تاریخ مدونی دارند، این تیرگی در گوشه و کنارش به چشم می‌خورد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در چین، هند، یونان، مصر و ایران که کشورهای باستانی هستند، گرفتاری زن در چنگال تعصب کمابیش وجود داشته است.

راشد یزدی با بیان گوشه‌هایی از ظلم به زنان در جوامع باستانی خاطرنشان کرد: در آن عالم ظلمانی و سرزمین تیره و تار، اسلام پای به میان نهاد و اولین احکامی که صادر کرد، علیه همه این بدرفتاری‌ها بود. اسلام زن را آن‌طور که هست معرفی کرد و او را در شرایطی قرار داد که عادلانه‌ترین موضع است.

استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد با اشاره به آیات قرآن کریم در رابطه با حقوق زنان گفت: اگر آنچه خداوند گفته نسبت به زن انجام دهیم، جامعه ما هیچ مشکلی پیدا نمی‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «زن در جوامع غربی مورد سوء استفاده قرار گرفته است» بیان کرد: امروز شخصیت زن مورد ترور است، نه شخص زن و در جهان غرب با کمال تاسف به‎صورت وفور ترور شخصیت زنان دیده می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: زن در اسلام موجودی لطیف، ظریف، نجیب و شریف معرفی شده است، تمام ضربه‌هایی که در تاریخ کشیده است، به‎خاطر این صفاتش است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: از لحاظ اخلاق اسلامی زن محبوب، معشوق و مطلوب است و این مرد است که محب، عاشق و طالب است.

راشد یزدی با بیان این‌که «مهریه هدیه‌ای است به زن نه قیمت و بهای او» یادآور شد: زن در اسلام یک موجود ارزنده و پربها است که هیچ کس و هیچ چیز نمی‌تواند قیمتش را بپردازد.

وی در ادامه گفت: اگر آنچه اسلام گفته را انجام دهیم جامعه درست می‎شود.

وی با غیرمنصفانه دانستن جایگاه فردی و اجتماعی زنان در مکاتب قبل از اسلام، گفت: قبل از اسلام نسبت به زن کمال بی انصافی روا می‌شد.

وی افزود: تمام بدرفتاری‌ها و ناهنجاری‌های جامعه زنان در عربستان دوران جاهلی بود، زن در جامعه قبل از اسلام عربستان جزء ابناب و اثاثیه مرد به شمار می‌رفت و پس از مرگ مرد همچون وسایل منزل بین ورثه تقسیم می‌شد، اما با طلوع اسلام این وضعیت نابهنجار به کلی دگرگون شد.

راشد یزدی تاکید کرد: حفظ کرامت و شخصیت دختر در اسلام به شکلی است که در خانواده، دختر همیشه بر پسر برتری داده می شود.قرآن دختر را بر پسر مقدم یاد کرده است، تقدم و تاخر واژه‌ها در قرآن غوغایی از موجبات معقول است و قرآن مجید تمام شئونات را برای زن رعایت کرده است.

وی ادامه داد: فرق زن و مرد در روحیه لطیف آنان است به عبارت بهتر نسبت روحیه مرد و زن، نسبت شعر به نثر است. زن همچون شعر است ولی مرد همچون نثر است، تاکید قرآن به مردان پس از ازدواج این است که همواره باید با زن نرمخو و ملایم باشند و پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند اگر مادر و پدری هم زمان فرزندشان را صدا زدند، فرزند باید ابتدا جواب مادر را بدهد بعد جواب پدر را.

وی تکریم شخصیت زنان و دختران را بسیار با اهمیت‌تر از جسم آنان دانست و در پایان گفت: اگر شخصیت زن ترور شود موضوع مرگ باری اتفاق می‌افتد، سختی و سهمگینی موضوع این است که چرا شخصیت دختران‌مان ترور می‌شود؟ چرا شخصیت زنان و دختران به ذلت کشیده می‌شود؟ چرا برخی از خیابان‌های کشورهای اسلامی برای دختران و زنان به شدت ناامن شده است؟ سهم جامعه در این موضوع مهم است، ولی سهم خانواده‌ها نیز در این اتفاق پایین نیست.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    26 1
    در ایران باستان چطور؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    17 1
    عجبببببببببب!! از کدوم منبع شما می فرمایید؟ حجت‎الاسلام راشدیزدی گفت: زن در جامعه قبل از اسلام عربستان جزء ابناب و اثاثیه مرد به شمار می‌رفت و پس از مرگ مرد همچون وسایل منزل بین ورثه تقسیم می‌شد، اما با طلوع اسلام این وضعیت نابهنجار به کلی دگرگون شد.
  • ali AE ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    18 0
    استاد فکر می کنید الان فرق کردند؟ من دارم با اینها زندگی می کنک تو حاشیه خلیج فارس. شاید 10% فرق کرده باشند که اونم به خانوم ها ربط نداره. لطفا بر اساس واقعیت ها صحبت کنید نه احساسات.
  • ناشناس IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    4 23
    دقیقا برعکس گفته اند. حضرت خدیجه جزء اموال که بوده و قبل از ازدواج با حضرت محمد ارثیه چه کسی بوده است؟ آقای راشد یزدی به این سوال جواب دهند. موقیعیت زنان در شبه جزیره عربستان در قبل از اسلام به مراتب بهتر از از کشورهای متمدنی مثل ایران یا یونان بوده است.
    • آشنا IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      3 0
      جناب ناشناس چه دلیل ومدرکی برای اثبات ادعایت داری مگر نخوانده ای خطبه جعفر ابن ابی طالب در بارگاه نجاشی پادشاه حبشه در مورد رفتار ستمگرانه اعراب جاهلیت پیش از اسلام با دخترکان معصوم وزنده بگور کردن آنان و غارت وچپاول طوایف وغیره چرا تعصب بی جا و افراتی دارید / این را بدانید که بیشترمورخان عربی معتقدند اگر ظهور دین مبین اسلام نبود اعراب جاهلی با جنگ و کشمکش ونسل کشی نژاد ونسل خود را از میان برمیداشتند والسلام
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    17 1
    کجای اسلام و قرآن دختر رو بر پسر برتری داده که ما ندیدیم؟؟ کاش یه کم مستند تر صحبت میکردید...
  • ali IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    11 0
    به نظر بنده این وضعیت جهالت قوم عرب حتی با ظهور اسلام هم عوض نشده است.
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    2 1
    خدا رحم کنه.. یعنی قراره بعد گشت ارشاد بشیم اثاث منزل؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    7 2
    همه جای قران گفته زن و مرد مساویند اونی که باتقوی تره بهتره . اما این اصل مترقی اسلام کنار گذاشته شده و بر طبق سنت عرب پیش از اسلام با زنها رفتار میشه در همه کشورهای اسلامی و البته ایران و عربستان از همه جا بدتره .. تاسف باره..
  • فرهاد A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    5 2
    رشتة من ادبياته و متن‌هاي كهن ادبي و مذهبي زيادي خوندم. تا حالا نديدم تو يه كتاب مذهبي، مثل «كيمياي سعادت» غزالي، چيزي در مورد «لطیف و ظریف و نجیب و شریف» بودن زن‌ها بنويسه. اتفاقاً در قديم تا قبل از دورة مشروطه در 99% موارد نگاه بدي نسبت به زن وجود داشته. به نظر من اعتقاد به اينكه خانم‌ها «لطیف، ظریف، نجیب و شریف» هستند از غرب وارد فرهنگ مردم شده و خيلي هم خوبه. تا قبل از آشنايي مردم با فرهنگ غرب چنين نگاهي وجود نداشت. درنتيجه نبايد بگيم همه چيز غربي‌ها بده.