شرق نوشت:

جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در حالی فردا چهارشنبه برگزار می‌شود که فرهاد دانشجو و حامیانش سعی در ربط دادن انتقاد‌های اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با نامه دفتر بازرسی رییس‌جمهور در دوران ریاست احمدی‌‍‍ژاد را دارند. از دفتر بازرسی رییس‌جمهور در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، نامه‌ای منتشر شده که نشان می‌دهد، این نهاد 24 مورد ابهام‌برانگیز از عملکرد فرهاد دانشجو را نشانه گرفته و خواستار دریافت گزارشی از این دانشگاه شده است. مثلث انتقادات از سوی نزدیکان رییس دولت دهم، انتقادات اعضای هیات علمی و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی از عملکرد 20ماهه فرهاد دانشجو، برادر وزیر سابق علوم، امروز کار را به جایی رسانده، که چهارنفر از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی خواستار برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده در دفتر رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای بررسی عملکرد دانشجو شده‌اند. درخواستی که با موافقت رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی یعنی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همراه شده و پیش‌بینی می‌شود اعضای هیات امنای این دانشگاه با توجه به اختیار قانونی خود، زمینه تغییرات مدیریتی را در این دانشگاه فراهم کنند.

همچنین برخلاف تاکید چند باره دانشجو و حامیانش، نامه ارسالی دفتر بازرسی ریاست‌جمهوری در زمان ریاست احمدی‌نژاد در تصمیم‌گیری هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ‌تاثیر جدی ندارد، بلکه حجم بالای انتقادات در هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی زمینه برگزاری جلسه فوق‌العاده را فراهم کرده است. همزمان گسترده‌ترشدن دامنه انتقادات به عملکرد فرهاد دانشجو در شرایطی است که علاوه بر درخواست اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد برای تغییر در دانشگاه، عملکرد انتقاد‌برانگیز در آخرین روزهای فعالیت محمود احمدی‌نژاد به تایید او نیز رسیده بود. بر اساس نامه‌ای که در تاریخ 12/05/1391 به شماره 104805 از سوی دفتر بازرسی رییس‌جمهور صادر شده، به 24 مورد از ابهامات این دفتر اشاره شده که فقط 16مورد آن منتشر شده است و موارد به شرح زیر است: «1. گزارش عملکرد و صورت‌های مالی سال 1391 و چهارماهه سال جاری 2. گزارش بودجه مصوب سال‌های 91 و 92، 3. اعلام اسامی اشخاصی که حق گشایش حساب‌های بانکی به نام دانشگاه را دارند 4. فهرست و موجودی حساب‌های سپرده و جاری دانشگاه در بانک‌ها 5. علت جابه‌جایی حساب‌های بانکی 6. علت متمرکزکردن وجوه نقد متعلق به سایر واحدها در حساب دانشگاه مرکزی 7. علت راکد نگه داشتن حساب سپرده‌های متمرکز شده 8. علت عدم تعهد به قرارداد بانک ملی 9. علت گشایش حساب در بانک پاسارگاد شعبه سعادت آباد 10. اعضای شورای دانشگاه و کمیسیون‌های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی 11. آیین‌نامه مدیریت دانشگاه
12. علت متوقف‌کردن پروژه‌های عمرانی 13. علت به‌کارگیری افراد شاغل در سایر دستگاه‌ها در جایگاه‌های رییس و معاونان دانشگاه 14. علت اخراج و کناره‌گیری افرادی که از شایستگی و تخصص بالایی برخوردار بوده‌اند 15. ارسال سابقه و رزومه کاری آقایان محمد خجسته (معاون اداری و مالی دانشگاه)، محمد و مجید مسافرچی و حسین حسین‌پور 16. علت انتصاب آقای خسرو دانشجو به‌عنوان رییس واحد علوم تحقیقات تهران با توجه به اینکه ایشان مشغله کاری زیادی دارند و طبق آیین‌نامه فاقد شرایط لازم برای این پست است.»

انتشار این نامه در حالی است که هنوز هیچ موضع‌گیری شفافی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با کیفیت ابهامات مطرح‌شده، اعلام نشده است. اما روزنامه فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته با انتشار گزارشی با عنوان: «نقش عامل سیاسی در عزل به بهانه نامه مشکوک بازرسی ویژه دفتر رییس‌جمهور دولت دهم»، رییس کنونی این دانشگاه را با عناوینی همچون «رییس نظرکرده»، «رییس مورد ظلم قرارگرفته»، «رییس مظلوم دانشگاه آزاد اسلامی» معرفی و او را شخصی معرفی کرد که مورد ظلم قرار گرفته است.
راه «فرهاد» چگونه از راه «محمود» جدا شد؟
در بحبوبه بحث‌های پایان مدیریت عبدالله جاسبی در آخرین ماه‌های سال 1390، طیفی خاص از سیاستمداران، فرهاد دانشجو را گزینه تصدی پست ریاست دانشگاه آزاد معرفی می‌کردند. همزمان بحث‌ها در رابطه با مخالفت محمود احمدی‌نژاد با ریاست فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی بالا گرفت، که در نوع خود معادله مجهولی بود. اما این معادله مجهول به دست فرهاد دانشجو معلوم شد. «فرهاد دانشجو در واکنش به خبری که از نظر مثبت رییس‌جمهور بر ریاستش در دانشگاه آزاد منتشر شد، ضمن تشکر از رییس‌جمهور اعلام کرد: «برای من افتخاری است که رییس‌جمهور بر ریاست بنده بر دانشگاه آزاد نظر مثبت داشته باشد اما برای من تکلیف، مساله شرعی است و تمایل ندارم به این سوال پاسخی بدهم زیرا مایل نیستم بگویم اگر رییس‌جمهور دستور بدهد، کاری را انجام نمی‌دهم. در هر حال مرجعی که مسایل شرعی را تعیین می‌کند، رهبری است.» پس از آن محمود احمدی‌نژاد در اولین قدم از امضای حکم ریاست فرهاد دانشجو امتناع کرد. در ادامه و در دومین گام روزنامه ایران با انتشار گزارشی، عملکرد یک‌ساله دانشگاه آزاد اسلامی را زیر ذره‌بین قرار داد و با تیتر «وعده‌های عملی‌نشده در دانشگاه آزاد» گزارش داد: «با گذشت یک‌سال از مدیریت فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی که هشتم اسفندماه سال گذشته اتفاق افتاد تاکنون کارنامه مثبتی از وی در این دانشگاه به ثبت نرسیده است.» انتقاد بی‌سابقه روزنامه «ایران»، ارگان رسمی دولت از برادر وزیر سابق علوم در دولت دهم و رییس کنونی دانشگاه آزاد اسلامی در حالی بود که اظهارنظرهای غیررسمی مبنی بر مخالفت محمود احمدی‌نژاد برای ریاست فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد با گزارش روزگذشته روزنامه «ایران» رنگ واقعیت بیشتری به خود گرفت. این روزنامه همچنین تاکید کرد: «هرچند دانشجو گزینه دولت و رییس‌جمهور برای ریاست در دانشگاه آزاد نبود و وی با لابی‌های سیاسی و بعد از گذشتن از فیلتر افراد خاص بر مسند ریاست دانشگاه آزاد تکیه زد اما پایان‌دادن به ریاست سه‌‌دهه‌ای جاسبی که به اهتمام دولت انجام شد با ریاست دانشجو به ثمر ننشست.» با این حال محمود احمدی‌نژاد در آخرین روز کاری خود نیز دست از سر برادران دانشجو بر نداشت و با انتشار گزارشی در دفتر بازرسی ریاست‌جمهوری، ضلعی از مثلث انتقادات از عملکرد فرهاد دانشجو را تکمیل کرد.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارمند دانشگاه ازاد A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    0 0
    فقط حیف که ریسی مثل اقای دانشجو که واقعا درس خوانده بود ومدرک درست گرفته بود نه مثل بعضی که در طول انقلاب تا به حال خودشان برای خودشان مدرک زدند وشدند ریس وحال با اومدن اقای دانشجو جایی برای انها نبود واقعا باید تاسف خورد