۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۶

شرق نوشت:

«شأن من شأن علمی است و فرهاد دانشجو آدم سیاسی نیست. شأن او شأن یک استاد دانشگاه و شخصیت علمی است و می‌گویم اگر شأن این آدم را نگه نمی‌دارید، حداقل شأن علم و عالم را نگه دارید و نباید با یک آدم علمی، سیاسی برخورد کرد.» این آخرین اظهارات فرهاد دانشجو، رییس کنونی دانشگاه آزاد اسلامی است؛ کسی که قرار است امروز در رابطه با ادامه فعالیتش در دانشگاه آزاد تصمیم‌گیری شود و شواهد از احتمال بالای تغییر او و بازنگری در انتصاب سیاسی‌اش در اسفند سال 1390 حکایت دارد؛ کسی که خود را بارها «پروفسور» معرفی می‌کند و می‌گوید: «حداقل شأن علم و عالم را نگه دارید»، فارغ از اینکه او 20 ماه پیش جایگزین عبدالله جاسبی، رییس سابق دانشگاه آزاد شد، بررسی پایگاه‌های علمی معتبر در دنیا نشان می‌دهد، فرهاد دانشجو نه‌تنها پرفسور نیست، بلکه فعالیت علمی چشم‌گیری نیز در پایگاه‌های علمی دنیا ندارد.

بررسی‌ها از پایگاه علمی اسکوپوس نشان می‌دهد؛ فرهاد دانشجو چه در زمینه ارسال مقالات علمی و چه در زمینه ارجاع به مقالات علمی رتبه پایینی دارد. پایگاه علمی اسکوپوس«scopus» یکی از نمایه‌های استنادی معتبر و شناخته‌شده ‌است که اطلاعات کتاب‌شناختی حدود ۲۵میلیون سند را در خود جمع‌آوری کرده ‌است. اسکوپوس اطلاعات محصولات حدود پنج‌هزار ناشر علمی را از سراسر جهان در خود جای داده‌ است. در مجموع اسکوپوس اطلاعات ۱۶هزارو500 مجله علمی - پژوهشی را در خود نمایه کرده‌ است. این پایگاه علمی همچنین به اطلاع‌رسانی علمی بین‌المللی و تمامی اطلاعات علمی دانشمندان جهان و شخصیت‌های علمی می‌پردازد.

این پایگاه علمی با تلفیق ارسال مقالات علمی و تعداد ارجاع به مقالات علمی پارامتر «h- index» را برای هر شخص به تصویر می‌کشد که نشان‌دهنده نفع و تاثیر‌گذاری مقالات و محصولات علمی افراد است.

بررسی «شرق» از وضعیت علمی «فرهاد دانشجو» طی سال‌های 1996 تا روز گذشته نشان می دهد که او تنها پنج مقاله ارسال کرده و فقط دو ارجاع به مقالات خود دریافت کرده است. در واقع «h index» او در این پایگاه علمی امتیاز 2 است که با ادعای «پروفسور»بودن وی همخوانی ندارد. در نقطه مقابل، گزینه احتمالی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، یعنی دکتر حمید میرزاده بر اساس اطلاعات مندرج در این پایگاه علمی 181 مقاله ISI را نمایه کرده و «h- index» او امتیاز 22 است.

 

نشست خبری با حضور رسانه‌های اصولگرا

از سوی دیگر و در حالی که به‌نظر می‌رسد فرهاد دانشجو آخرین روزهای فعالیت خود را در دانشگاه آزاد اسلامی می‌گذراند، عصر دوشنبه گذشته در غیاب خبرنگاران برخی رسانه‌ها اقدام به برگزاری نشستی با محوریت احتمال عزلش کرد.

در همین رابطه خبرگزاری «ایسنا» با انتقاد از این اقدام یک‌طرفه فرهاد دانشجو گزارش داد: نشست خبری دانشجو در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، با حضور خبرگزاری‌های فارس، تسنیم، نسیم و آنا، باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه خبر، واحد مرکزی خبر، روزنامه فرهیختگان و در غیاب سایر رسانه‌های مرجع کشور از جمله ایسنا، مهر، ایرنا و... برگزار شد و این در حالی است که دانشجو از ابتدای حضور خود در این سمت -که همین موضوع، خود با حاشیه‌هایی همراه بود- تاکید ویژه‌ای بر اطلاع‌رسانی مباحث دانشگاه آزاد و ارتباط خوب با رسانه‌ها داشت، اما به‌رغم این ادعا در طول 18ماهی که وی بر صندلی ریاست تکیه داشت، فقط یک نشست خبری عمومی برگزار کرد که آن هم در نجف‌آباد و در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها بود.

خبرگزاری ایسنا همچنین تاکید کرده است: از سوی دیگر اقدام روابط‌عمومی دانشگاه آزاد در دعوت گزینشی رسانه‌ها در نشست خبری دوشنبه دانشجو این شایبه را دامن می‌زند که شاید نمی‌خواسته سوالات و توضیحات خاصی از او پرسیده شود.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    117 7
    درخت هر چه پر بارتر است افتاده‏ تر است و رودخانه هر چه عمیق تر باشد ، آرام تر است
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    79 6
    تعریف ازخود....؟بابا یه نوشابه باز کنید واسه خودتون
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    112 3
    خدا شکر تو مملکت ما همه دکتر و پروفسور هستند!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    مرتبه لعمي اساتيد توسط هيئن مميزي دانشگاه و با بررسي تمامي سوابق علمي استاد مربوطه تعيين ميشود نه اين كه فقط بتوان با مراجعه به سايت اسكوپوس بتوان آن را به راحتي تعيين كرد. لطفا يه كم در اين زمينه مطالعه كنيد تا شايعه درست نشود.
    • مهدی IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
      9 1
      دقیقا درسته! پروفسور میشه معادل استاد تمام. حالا بگذریم که خیلی از کسانی که استاد تمام هستند شایستگی این جایگاه رو ندارند. به نظرم آیین نامه ارتقا اشکالات عمده دارد. خصوصا آیین نامه ای که در دوره کامران تو وزارت علوم اجرایی شد که فرهاد هم در دانشگاه آزاد اجراش کرد.
    • غضنفر RS ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
      3 0
      شما هم اگه ممکنه متنی رو که نوشتی یه کم مطالعه کن ببین چندتا غلط املایی داری بعد از پرفسور دفاع کن
    • کیا A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      7 2
      دوست بی نام عزیز همچین بی مطالعه هم نیستیم موارد هیات ممیزه را یکبار مرور کنید علاوه بر فعالیتهای علمی به پست و مقام و سمتهای اجرایی هم امتیازات بالا می دهند اینه که تعداد استاد تمام تو دولتیا زیاد شده بدون فعالیتهای علمی چشمگیر
    • یه نفر A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      12 1
      جناب "بی نام" شاید یک سری چیزا مثل تعداد کتاب های ترجمه شده، سابقه تدریس و سوابق اجرایی دیگه روی افزایش مرتبه علمی موثر باشه، با این حال تولید علم مهم ترین معیارهای مرتبه و جایگاه علمی یک پژوهشگر هستش که اون هم سایت اسکوپوس یکی از معتبرترین سایت ها برای بررسی این امره.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    11 2
    کاش رتبه علمی اون یکی فرهاد رئیس دانشگاه را هم درمی آوردید !
  • ازغندي A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    1 1
    حالا اين جديده رتبش چيه؟