آرمان روابط عمومی نوشت:

صادق زیبا کلام استاد دانشگاه در  یادداشتی درباره برکناری فرهاد دانشجو نوشت:

کنار گذاردن دکتر فرهاد دانشجو، نه شکستی برای اصولگرایان بود و نه موفقیتی برای اصلاح‌طلبان و نه حتی پیروزی برای آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان بنیانگذار دانشگاه آزاد. اگر پیروزی بود، این پیروزی برای گروه خاصی نبود چراکه قانون و به رسمیت شناخته شدن آن بود که در حقیقت پیروز شد. راستی را آن است که تصاحب و در اختیار گرفتن دانشگاه آزاد از جانب اصولگرایان در سال 1390 به زبان حقوقی یا از منظر حقوقی «تصرف عدوانی» بود. دانشگاه آزاد از زمان تشکیل آن به پیشنهاد آقای هاشمی رفسنجانی در سال 1361 تا سال 1390 که اصولگرایان آن را «تصاحب» کردند، یک ریال از بودجه عمومی نگرفته بود. صد البته که از امکانات دولتی در طی آن سه دهه استفاده کرده بود. همچنان که خیلی از نهادها، موسسات، صنایع و شرکت‌های کوچک و بزرگ در بخش خصوصی از انواع و اقسام امکانات دولتی استفاده می‌کنند از گرفتن زمین رایگان یا زمین ارزان قیمت، تا وام کم‌بهره، معافیت گمرکی و معافیت از مالیات و انواع و اقسام کمک‌ها و تسهیلات دیگر. اما هیچ یک از این کمک‌ها باعث آن نمی‌شود که دولت خود را شریک یا سهیم یا مالک آن موسسه خصوصی تعریف کند. دانشگاه آزاد هم ایضا اینگونه بود و کمک‌ها و تسهیلات دولت برخلاف استدلالی که اصولگرایان در سال 90 می‌کردند باعث نمی‌شد که دولتی شود. و بالاخره به این نکته ظریف باید اشاره کنیم که در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد هم از کیفیت علمی بالایی برخوردار بود به علاوه و باز برخلاف تبلیغات اصولگرایان میزان شهریه آن به مراتب کمتر از میزان شهریه‌ای است که دانشگاه‌های دولتی از دانشجویان نوبت دوم یا شبانه‌شان اخذ می‌کنند. واقعیت آن است که گرفتن دانشگاه آزاد از همان ابتدای پیروزی آقای احمدی‌نژاد در سال 1384 به دلیل مخالفت با آقای هاشمی رفسنجانی به صورت یک هدف درآمده بود و به‌رغم آنکه آقای احمدی‌نژاد در سال 1384 از نظر قدرت سیاسی و نفوذ در حد بالایی بود، اما همانطور که آمد با همه وجود به دنبال گرفتن دانشگاه آزاد بود. اما آقای هاشمی رفسنجانی به همراه هیات موسس دانشگاه آزاد آرام و بدون ایجاد سروصدا و زمینه سیاسی توانستند ایستادگی کرده و به استناد قانون نگذارند دولت بر دانشگاه آزاد مسلط شود. اما بعد از حوادث و رویدادهای 22 خرداد سال 1388 دیگر به نظر می‌رسید که هیچ نیرویی یارای مقاومت و ایستادگی در برابر اصولگرایان را ندارد. آقای هاشمی رفسنجانی به همراه هیات موسس دانشگاه آزاد عملا به این نقطه رسیده بودند که نه قانون، نه منافع ملی و نه حفظ و حراست از بزرگ‌ترین دانشگاه کشور قادر نیستند تا جلوی اراده‌ای ایجاد شده برای تصاحب دانشگاه آزاد را بگیرند. مابقی داستان را همه‌مان می‌دانیم به هر شکلی بود و بدون در نظر گرفتن به رسمیت شناختن اولین و بنیادی‌ترین حق که حق محترم شمردن مالکیت خصوصی است، اصولگرایان دانشگاه آزاد را در اختیار دولت آقای احمدی‌نژاد گذاردند. اقدامی که دولت احمدی‌نژاد در مورد دانشگاه آزاد انجام داد نوعی بی‌توجهی به قانون بود و آنچه دیروز اتفاق افتاد در حقیقت اعتبار بخشیدن به حرمت قانون است.

45301

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 313721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    درود بر جناب زیباکلام .بسیار منطقی و بجا گفتید . حرکت دولت مهرپرور در مورد دانشگاه ازاد مصداق بارز بی قانونی بود .
    • رضا IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      بخشنامه های زمان دانشجو همه بنفع دانشجویان بود
    • رضا IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      منظورم دفاع از دانشجو نبود .. فقط دعا میکنم لغو نشه بخشنامه ها .. عزیزانی که تو دانشگاه نیستن مثبت و منفی ندن
    • سينا صفوي IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      16 2
      راست گفتي رضا جان به نفع دانشجويان بوده!! كامران دانشجو، فرهاد دانشجو، خسرو دانشجو....
  • bahram A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    استاد همیشه راست می گوید و من همیشه به او افتخار میکنم
  • مهربان توسی A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    جالب بود
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    واقعا از خبر برکناری ایشان خوشحال شدم چون سال 90 بصورت غیرقانونی دانشگاهی را که دهه 70 خیلی از جوانان را در راستای علم پیش برد بزور گرفتند آن زمان اصلا دانشگاههای غیر انتفاعی نبود و دانشگاه آزاد خیلی ها را مهندس و دکتر کرد و تونستند موفق باشند و ادامه تحصیل دهند.
    • امیر IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      11 34
      در ضمن این خوشحالی وقتی بیشتر می شود که آقای میرزاده بتوانند رکورد آقای جاسبی را در نگه داری صندلی جذاب و لطیف ریاست دانشگاه آزاد بشکنند!!! من مطمئنم که اکثریت دانشجویان دانشگاه آزاد هم ابشان را در این امر خطیر یاری خواهند داد!
    • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      0 1
      واقعا" کلي ادم مهندس کيلويي تحويل جامعه داد
  • احسان IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    84 29
    من خودم دانشگاه آزادنبودم اماانصافافقط همین دانشگاه است که امروزه درسطح منطقه به بزرگتری قطب علمی کشورومنطقه تبدیل شده ودانش آموختگان آن بهترین افراد درعرصه مدیرت کشور میباشند
    • فوق لیسانس برق دانشگاه علم و صنعت IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      7 1
      معلومه بیشتر خوانندگان این سایت از بچه های دانشگاه آزاد هستند که این کامنت این قدر مثبت گرفته! به راستی شما فکر می کنید که دانشگاه آزاد بزرگترین قطب علمی کشور است!! که دانش آموختگان آن بهترین!! افراد در عرصه ی مدیریت کشور هستند؟!؟! ایول :) پس من هم حتما برای ادامه تحصیلی بیخیال آمریکا میشم و میرم همین دانشگاه آزاد :)
    • بی نام A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      7 2
      بزرگترین قطب علمی کشور؟شوخی می فرمایید؟حضرتعالی احتمالا کل چند میلیون دانشگاه ازاد رو با بقیه دانشگاه ها مقایسه کرده اید برادر من این نوع مقایسه صحیح نیست اگر قرار است اینگونه مقایسه شود کل دانشگاه های دولتی هم باید با دانشگاه ازاد مقایسه شوند خروجی های دانشگاه ازاد کاملا مشخص هستند اینکه ای وای من دانشگاه ازاد بودم نمیدونید چقدر سخت گیری می کردن و...اینها همه مغالطه است. دانش اموختگان ان بهترینها در عرصه مدیریت کشور هستند؟ مطمئنی شما دانشگاه ازاد نبودی؟ مشک آن است که خود ببوید نه انکه عطار بگوید خروجی ها دانشجویان این دانشگاه همه و همه بر ملت مشخص هستند به مدد امار سازی و تعریف دادنها یک دانشگاه تغییر علمی نمیکند خواهشا مستدل سخن بگویید.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
      3 2
      دانشگاه ازاد بزرگترین قطب علمی جهان است و حتی تحصیل کرده های استنفورد الان برای دکترا خواندن تقاضا میدهند برای این دانشگاه و واقعا ابرویی است برای کشور احسنتم
  • عادل A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    27 1
    دانشگاه آزاد باید به دست اهلش باشه که خداروشکر اینگونه هم شد
  • پروین IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    1 0
    سلام. خسته نباشید. ای کاش رییس، روسایی که شایستگی نداشته و به نا حق بر مسند قدرت نشستند و دل دانشجویان را به درد آوردند و البته در برخی دانشگاه ها بداخلاقی ها و بد رفتاری ها را به وجود آوردند را بر کنار می کردند. خدا پشت و پناه بنده هایی که از خدا می ترسند و دل به چند روز دنیا نداده و به سلیقه خود عمل نمی کنند، باشد.
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    30 9
    عجب سفسطه ای دانشگاه آزاد، حاکمیتی ایجاد شد و حاکمیتی هم رشد کرد.
  • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    2 1
    استاد شوخی می فرمایند که دانشگاه ازاد یک ریال از منابع عمومی دریافت نکرده است. تقریبا 100 درصد املاک دانشگاه ازاد در سراسر کشور از منابع دولتی تامین شده است
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    3 0
    "از گرفتن زمین رایگان یا زمین ارزان قیمت، تا وام کم‌بهره، معافیت گمرکی و معافیت از مالیات و انواع و اقسام کمک‌ها و تسهیلات دیگر. اما هیچ یک از این کمک‌ها باعث آن نمی‌شود که دولت خود را شریک یا سهیم یا مالک آن موسسه خصوصی تعریف کند" به اضافه امتیاز ویژه دریافت شهریه از دانشجو شما که مدعی بخش خصوصی هستی ساده ترین اصل خصوصی سازی رقابت نه رانت و ویژه خواری اگه همه مردم میتونستن دانشگاه آزاد بزنن حرفتون درست بود شما که مدعی بخش خصوصی هستی پدر بزرگ من مالک زمین در پیش از انقلاب بود اما قانون زمین شهری همه زمیناش موات کرد و دولتی کرد چرا برای ما دل نمی سوزونی؟
  • امین IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    5 1
    آقای استاد تصرف عدوانی عبارت صحیحی است ولی این اموال واملاک عمومی و ملی است که 30سال تصرف عدوانی شده وموضوع متعلق به امروز ودیروز نیست واز طرفی بهتر است وبه شعور ملت توهین نکنید نمی توانید با موج سواری وبازیهای سیاسی وعناوین حزبی سر مردم را کلاه بگذارید سرمایه ملت را به خود ملت برگردانید
  • بی نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    6 1
    زیبا کلام اینجا. زیبا کلام اونجا . زیبا کلام همه جا