شرق نوشت:

مقامات سازمان‌ملل در گزارش جدیدی اعلام کردند که در مقایسه با آمار سال 2001 میلادی، موارد جدید ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در بین کودکان و بزرگسالان جهان 33درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در ایران همزمان آمار ابتلا به ایدز در میان موارد جدید این بیماری و سایر موارد شناخته‌شده آن طی هفت‌سال اخیر روند صعودی به خود گرفته است. همزمان آنچه نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند آن است که مسوولان وزارت بهداشت برای اولین‌بار اعتراف کردند که «70هزار ایرانی از ابتلای خود به ویروس HIV مطلع نیستند.» هم‌اکنون بر اساس آخرین آمار ارایه‌شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان به ایدز طی سه‌ماه هزارو400نفر بیشتر شده است و در مجموع 26هزارو125نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند. با این حال مقامات سازمان‌ملل در جدید‌ترین آمار خود اعلام کرده‌اند، در سال 2012 میلادی تعداد مبتلایان جدید به این عفونت ویروسی در میان کودکان و افراد بزرگسال در سرتاسر جهان 2/3 میلیون‌نفر بوده که نسبت به سال 2001 میلادی، 33درصد کاهش داشته است. به‌گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، یشل‌سیدیب، دبیر اجرایی دفتر مقابله با ایدز سازمان‌ملل در رابطه با موارد جدید ابتلای کودکان به ویروس ایدز گفت: در سال 2012 میلادی موارد جدید ابتلا به ایدز در بین کودکان تا 260هزار مورد کاهش یافت که از سال 2001 میلادی، 52درصد کاهش داشته است.
همچنین نرخ مرگ‌ومیر ناشی از بیماری ایدز از زمان نقطه‌اوج آن در سال 2005 میلادی تاکنون، 30درصد کمتر شده است. در گزارش سازمان‌ملل همچنین آمده است که در سال 2012 میلادی 3/35میلیون‌نفر از مردم جهان به ویروس ایدز آلوده بوده‌اند و حدود 2/3 میلیون‌نفر دیگر نیز به‌تازگی به این ویروس آلوده شده‌اند و همچنین 1/6میلیون‌نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر افزایش ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی مساله‌ای است که در بسیاری از کشور‌های دنیا در حال کنترل و در ایران به شکل نگران‌کننده‌ای در حال پیش‌روی است. به‌طوری‌که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به‌ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (68/6درصد)، رابطه‌جنسی (12درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های‌خونی (یک‌درصد) و انتقال از مادر به کودک (1/1درصد) بوده است. راه انتقال در 17/3 درصد از این گروه نامشخص مانده است. بر اساس آخرین آمار جمع‌آوری‌شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هم تا اول فروردین‌ماه سال 92، مجموعا 26هزارو125نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند که 89/8درصد آنان را مردان و 10/2 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. در آخرین آماری که وزارت بهداشت درباره تعداد مبتلایان به ایدز در ایران اعلام کرده بود، عدد 24هزارو735نفر ذکر شده بود.
هر سه‌ماه یک‌بار 500 تا یک‌هزارنفر به‌طور متوسط مبتلا به ایدز می‌شوند
دامنه گستردگی این بیماری در حالی هرروز رو‌به‌رشد است که آمار‌های دولتی نشان می‌دهد به‌طور میانگین از سال 1388 تا به امروز هر سه‌ماه یک‌بار 500نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شوند. آماری که از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت بیماری ایدز اعلام شده، نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ایدز از 20هزارو975نفر در سال 1388به 26هزارو125نفر تا ابتدای فروردین1392 رسیده است. این در شرایطی است که کارشناسان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی معتقد هستند آمار‌های دولتی، میزان واقعی تعداد مبتلایان به ایدز در کشور را نشان نمی‌دهند.
تهران دارای بیشترین میزان ابتلا از طریق روابط‌جنسی
افزایش موج سوم ابتلا به ایدز در شرایطی است که دکتر مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز می‌گوید: 99درصد بیماران جدیدی که در تهران به ما مراجعه می‌کنند از طریق روابط‌جنسی به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند اما میزان کشوری ابتلای جنسی ایدز حدود 40درصد است. در عین‌حال تعداد زنان باردار مبتلا به این ویروس نیز در حال افزایش است. او با تاکید بر اینکه آمارهای جدید شیوع ایدز در کشور نشان می‌دهد موج سوم ایدز یعنی شیوع جنسی آن در کشور شروع شده است، می‌افزاید: آمارهای رسمی نشان می‌دهد حدود 30درصد از مبتلایان جدید از طریق روابط‌جنسی به این ویروس آلوده شده‌اند، زیرا 21درصد از مبتلایان جدید به‌طور رسمی این مساله را اعلام کرده‌اند و 10درصد دیگر نیز که علت ابتلا را نگفته‌اند احتمالا روابط‌جنسی عامل انتقال ویروس در بین آنها بوده است ضمن اینکه شواهد نشان می‌دهد تعداد زنان بارداری که از همسرانشان این ویروس را گرفته‌اند به‌طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاظم IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    36 7
    اگه شرایط ازدواج انقدر سخت نبود الان اون 70% این بیماری رو نداشتن
    • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      36 31
      بنده یکی از دلایل رواج این بیماری را رواج همین بی بندو باری ها و بی عفتی ها در جامعه می بینم. اگر زن و مرد ایرانی، عفاف داشته باشند، حیا داشته باشند و حجاب کامل را ارج بنهند، هرگز شاهد افزایش بیماری ایدز در جامعه نخواهیم بود.
    • بی نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      22 6
      جناب بی نام,در کشور های اروپایی که ایدز رو به کاهش میباشد حتما حجاب و عفافشان افزایش پیدا کرده بله؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      26 4
      برای کاهش ایدز باید از خودمان شروع کنیم. متاسفانه برای ما: هَرزگی “مـُـــــد” اســت ! بی آبرویــی “کلاس” اســـت ! مَســـــتی و دود “تَفـــریــح” اســـت ! رابطه با نامحرم “روشــن فکــری” اســت ! بی فرهنگی “فرهنگ” است ! پشت به ارزش ها واعتقادات کردن نشانه “رشد ونبوغ” است !
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    47 5
    خجالت آوره!!!!!!!!!!!! کاملا فرهنگمون رو از دست دادیم. همه پیشرفت میکنن ما پسرفت!!!!!
    • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      38 10
      وقتی بی حجابی برا دخترا ارزش شده و هرکس صحبت از دستور الهی به نام حجــاب می زند را منفی باران می کنید ، بعید نبود که شاهد اخبار افزایش سریع ایدز هم باشیم.
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    42 4
    میدونین چرا؟ چون خارج از ایران کاندوم یه کالای لوکس به حساب نمیاد و به هر بهانه ای دنبال افزایش جمعیت نیستن!
    • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      22 8
      نه قبول ندارم. اینجا هم اون چیزی که گفتید کالای لوکس نیست. ولی اولا با فرهنگ ما جور نیست و دوما اساسا آن چیزی که گفتید یک وسیله پیشگیری است در صورتی که سیاست فعلی کشور ما خوشبختانه افزایش جمعیت است. بنابراین واضح است چنین کالایی زیاد تبلیغ نمی شود.
    • بی نام RS ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      13 0
      با فرهنگتون جور نیست؟!!! کاندوم جور نیست؟!!! عجب!!!
  • امین IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    32 1
    چی می شه توی تلویزیون به جای اینکه هزاران بخش خبری پخش بشه یه برنامه به صورت متناوب برای آموزش این مسائل ایجاد بشه
    • ali A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      26 6
      تلویزیون می ترسه..........وقتی به کارشناس تو برنامه تلویزیون مجبور می کنند که آمار مبتلایان به ایدز از طریق روابط جنسی رو زیر 20 درصد اعلام کنه و بگه 70 درصد از طریق اعتیاد میشه،باید هم میزان ایدز تو کشور بره بالا......جالب اینجاست که خود اون کارشناس تو مجلات و سایت ها رسما اعلام میکنه که آمار مبتلایان از طریق رابطه جنسی بالای 40درصده.....ولی به من اجازه نمی دهند که اونو اعلام کنند تا کی دروغ................................................................................. از ماست که برماست.....................................................................
    • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      49 4
      یه چیزی رو دقت کردید؟ نرخ افزایش ایدز در ایران دقیقا برابر با نرخ افزایش بی بند و باری و بی حجابیه. آقایان مسئول اگر دلتان به حال ما جوانان می سوزد فرهنگمان را درست کنید. سلیقه های ما را از بی بند و باری به سمت عفاف و حیا و حجاب سوق دهید.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    25 0
    ایران همه چیزش بر عکس است! این هم یک نمونش !
  • کوروش A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    19 1
    دمشون گرم اگه هزینه ای که تو فوتبال میشه توسایر رشته ها میشد ظرف دو سه سال ایران جز 8 کشور دنیا تو زمینه ورزش میشد...
  • علی EU ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    21 17
    خیرین وجوهات خود را صرف مبارزه وتبلغ برعلیه ایدز کنند
    • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      117 5
      پیشنهاد بدی نیست ولی اگر خیرین در کنار مدرسه سازی وجوهات خود را صرف تبلیغ امر به معروف و نهادینه کردن حجاب و عفاف در جامعه می کردند بهتر بود چرا که اینها بهترین پیشگیری از چنین بیماری های خانمانسوزی است.
  • كوروش A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    13 48
    تهراني ها عامل بدبختي تمام ايران ! آلودگي هوا ، ترافيك و حالا هم شاهكار جديدشون ، ايدز ! تبريك ميگم . به افتخار آفريني ادامه بديد ، هميشه معترضان تهراني ! منتشر كن لطفا.
    • میثم IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      49 19
      فعلا که ما تهرانی ها داریم جور مردم مهاجرت کرده از شهرهای دیگه رو میکشیم! برگردین برین شهر خودتون ..
    • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      9 2
      عزیز من یکم فک کن اگر مشکلی تو تهران هست دودش تو چش خود تهرانی ها میره یعنی چی عامل بدبختی کل ایران؟!؟
    • رضا A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      1 4
      میثم جون جوگیر نشو شما خودتون هم مهاجرید
  • 77 A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    9 8
    تبریک میگم!
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    13 2
    الله اکبر !!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اینجا دیگه پیش گیری بهتر از درمان نیست چون اصلا درمانی نیست تورو خدا بیشتر اطلاع رسانی کنید !!!!
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    37 6
    من یکی که کاملن حدس میزدم اینطور بشه.علت فرهنگیه و بسیار تابلو حالا هی بگن کشورهای غربی....
  • مهدی A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    42 8
    متاسفانه در این شرایط بحرانی باز هم بصورت شفاف از آمارهای واقعی و آموزش عوامل پیشگیرانه و پیدا کردن راه حلهای اساسی کمتر صحبت در میان است.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    7 16
    بیشتر برمیگرده به عدم کنترل دولت بر جوانان، و از آن طرف به بی فکری اکثر جوانان و عقده ای شدن. خودم جوان هستم و دوستان جوان زیادی دور و بر خود دارم
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    18 7
    برای کی مهمه؟
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    17 0
    این یعنی جهان سوم!!
  • رضا IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    20 9
    چاره كار باز شدن خانه هاي عفاف است والسلام.
  • مسئول فنی داروخانه IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    16 0
    زمانی که مسئولین حتی نام برخی از بخشهای بدن را برای جلوگیری از تحریک شدن شنوده!!! تغییر میدهند(مثلا سینه به جای پستان),چگونه میشود انتظار داشت که مردم را با مسائل تحریکننده تر!! مانند مسائل آمیزشی اشنا کرد؟بارها دیده ام که برخی مردم به اندازه ای با خجالت تقاضای خرید کاندوم میکنند که کم مانده است سکته کنند!
    • شفاهی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      177 1
      برای آن مورد خاصی که مثال زدید امیدوارم مسئولین فرهنگی واژگان جایگزین و مناسبی انتخاب کنند. واقعا آن واژه قدیمی دارای مفهوم بی ادبی است و واژه جدید هم کلا اشتباه است. شاید فرهنگستان زبان به ریاست دکتر حدادعادل واژه مناسبتری انتخاب کند.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    7 0
    شاید رییس بانک مرکزی حرفی زده باشه که بیماری ایدز رو به بالا حرکت می کند
  • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    16 18
    از بس این موضوع رو پنهان نگه داشتن!!! همش میگفتن تو ایران ایدزی نیست و اگه هست چند نفر تزریقی! ازونطرفم ارتباط جنسی خارج از ازدواج که بیداد میکنه حتا بیشتر از کشورای غربی(در این زمینه تحقیق شده از خودم در نمیارم) از دلایلشم محدودیتها و نداشتن تفریحات سالم و بیکاریو ازین قبیل
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    10 1
    اگه اقایون اینقدر به جوانان سخت گیری نکنند وجوانان کشور را مثل جوانان خود بدانند وتفریحات سالم بنا کنند اینطور نمیشه ببینید جوانان خودشون چه تفریحاطی دارند ماشین اخرین سیستم-اینترنت پرسرعت -اسان سفر کردن- خوب خوردن اگه بچه های ماهم داشتند خودشون ازاین بیماری بیشتر میترسیدن
  • حسام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    6 5
    بالا رفتن چنین آمارهایی در مملکت امام زمان خجالت آور است.
  • ارش IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    3 0
    به نظر من هيچ ربطي به بي بندوباري نداره..... فقط مساله استفاده نكردن از كاندومه..... تو تمام دنيا جوانها روابط جنسي دارن ولي تو ايران از بس كه جوانهاعقده اي شدن تو مسايل جنسي، از كاندوم استفاده نميكنند، چون لذت جنسي رو كاهش ميده....... دروغ ميگم؟؟؟؟؟؟؟