روزنامه شرق در گفت و گویی با آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت:

*روسای‌جمهوری ایران و آمریکا در گفت و گوی تلفنی خود درمورد تلاش‌ها در جهت حل مناقشه هسته‌ای صحبت کردند و  آقای اوباما آنچه در سخن این هفته خود گفته بود را تکرار کرد: یعنی در حالی‌که قطعا در حرکت به جلو موانع مهمی خواهد بود، معتقد است می‌توانیم به راه‌حلی جامع برسیم (یا به قول حافظ شیرازی:‌گر چه منزل بس خطرناک است و مقصد ناپدید/هیچ راهی نیست کان را نیست پایان غم مخور). اوباما گفت که هم ایشان هم رییس‌جمهوری ایران جناب آقای دکتر روحانی از چالش‌های پیش‌رو خوب آگاه هستند و خود این تماس تلفنی، که اولین تماس بین روسای جمهوری اسلامی ایران و آمریکا از ۱۹۷۹ بود، هم نشانگر بی‌اعتمادی عمیق موجود بین دو طرف است و هم شانس و توانایی پشت سرگذاشتن این تاریخ پر از اختلافات. اوباما گفت که باورشان این است که اساس و پایه‌ای برای چنین راه‌حلی هست. ایشان صریحا خدمت دکتر روحانی گفت از {به} حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در متن پایبندی به تعهداتش احترام می‌گذارد. اوباما اضافه کرد که محک عمل برای ایران اقداماتی معنادار، ‌شفاف و قابل تایید خواهد بود، ‌که چنین اقداماتی موجب کاهش و برداشته‌شدن تحریم‌های جامع بین‌المللی موجود خواهد بود. اوباما هم از احترام فراوانشان نسبت به مردم و ملت ایران صحبت کرد.

*{در پاسخ به اینکه روابط نزدیک‌تر میان تهران و واشنگتن چقدر چشم‌اندازهای آتی حل مناقشه هسته‌ای را تسهیل خواهد کرد؟} همانگونه که هم آقای اوباما و هم دکتر روحانی اشاره کردند، عکسش درست‌تر است: حل‌کردن مناقشه هسته‌ای می‌تواند راهگشای مهمی به‌سوی بهبود روابط بین کشورهای ما باشد.

*هم رییس‌جمهوری، هم وزیر امور خارجه آمریکا قویا باور دارند که فرصتی برای دیپلماسی وجود دارد و امیدواریم که دولت ایران از این فرصت استفاده کند. دنیا تاکنون از دولت رییس‌جمهور روحانی و شخص وی، در مورد میل او به بهبود روابط ایران با جامعه جهانی، بسیار شنیده است. رییس‌جمهور اوباما و وزیر امور خارجه کری هر دو بر این باورند که این گفته‌ها باید به بوته آزمایش سپرده شوند. ما از تغییر در لحن دولت آقای دکتر روحانی و شخص ایشان استقبال می‌کنیم، ‌اما همان‌طور که همیشه گفته‌ایم، بین حرف تا عمل تفاوت هست - به قول معروف بین حرف تا عمل یک آسمان فاصله است. ما اکنون تمرکزمان بر عمل است، اقدامات عملی برای پشتیبانی از گفته‌ها. اما ما معتقدیم که حالا فرصتی برای دیپلماسی هست.

*دولت آمریکا در مورد محتوای مکاتبات دیپلماتیک خود، از جمله مکاتبات دیپلماتیک رییس‌جمهور اوباما، اظهارنظری نمی‌کند. اما انگیزه نوشتن نامه از میل رییس‌جمهور اوباما به حل پرونده اتمی ایران از طریق دیپلماسی ناشی می‌شود. او بارها گفته است که خواهان راه‌حلی دیپلماتیک برای مساله اتمی ایران است، راه‌حلی که به نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی ایران بپردازد، در حالی که حقوق ایران را نیز، به‌عنوان کشور عضو معاهده عدم‌گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، حفظ کند. رییس‌جمهوری اوباما در این نامه اشاره کرد که ایالات متحده آماده حل مساله اتمی به شیوه‌ای است که ایران می‌تواند به دنیا نشان دهد که هدف برنامه هسته‌ای‌اش اهداف صرفا صلح‌آمیز است. نامه همچنین این پیام را منتقل کرد که پرداختن به مساله اتمی اقدامی سریع می‌خواهد، زیرا همان‌طور که ما بارها گفته‌ایم روزنه حل این مساله از طریق دیپلماسی باز است اما برای همیشه باز نخواهد ماند.

*تحریم‌هایی که شما از آن صحبت می‌کنید توسط جامعه جهانی و آن هم در پی خودداری ایران از عمل به وظایفش به‌عنوان یکی از کشورهای امضا‌کننده پیمان ان‌پی‌تی اعمال شده است. در حالی که این تحریم‌ها مردم ایران را هدف نگرفته‌اند، تردیدی نیست که مردم ایران نیز به خاطر سیاست‌ها و تصمیمات دولت خود که مسبب این تحریم‌ها بوده‌اند و به خاطر سوءمدیریت اقتصادی دولت ایران، آزار دیده‌اند. ما خواستار آنیم که تحریم‌ها لغو و برداشته شوند و اقتصاد ایران مجددا به اقتصاد دنیا متصل شود، اما این تنها در صورتی محقق می‌شود که ایران در جهت برطرف‌کردن نگرانی‌های جهانی در مورد برنامه هسته‌ای‌اش حرکت کند. در مورد اقدامات انسان‌دوستانه، غذا و دارو، اینها از تحریم‌ها مستثنا هستند. دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری در آغاز این ماه مراحل اداری و کاغذ بازی را برای درخواست مجوز خاص برای خدمات بهداشتی، کمک‌رسانی شرایط اضطراری، حفاظت از حیات‌وحش و پروژه‌های حقوق‌بشری در ایران، حذف کرد. این دفتر همچنین «اقدامات مربوط به مسابقات و رویدادهای ورزشی، تامین مالی ورزشکاران، مربیگری، داوری و تعلیم علاوه بر دیگر فعالیت‌ها» را مجاز کرد.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متولد ماه مهر A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    همه چی بستگی به رفتار ایران در مسئله هسته‌ای داره. خلاص شدن گریبان دونسل بواسطه سوءتفاهم و بدگمانی که دارند، ارزشش رو داره که ما در راستای حق دستیابی‌مون به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، با شفاف سازی و پرهیز از رفتارهای شبهه‌انگیز (که بسادگی و حتی تعمداً محل سوءتفاهم میشه)، خیال جامعه بین‌الملل رو از روند کار و اهداف و برنامه‌هامون راحت کنیم. به امید لبخند رودرروی ملتها و فشرده شدن دستهای همکاری
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    44 22
    توسط جامعه جهانی ؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    احمدي نژاد موچكريم :)))))))))))))))
    • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      واقعا از ایشون باید قدردانی کرد که با اقدامات عجیب و غریب و افراطیشون شرایط رو برای پذیرش جهانی یک رئیس جمهور میانه رو فراهم کردند.
    • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      ميگم شايد احمدي نژاد جدي جدي هدفش اين بوده، چون بعضي كاراش اونقدر غير عادي و دور از ذهن بود كه ميتونه دليل محكمي براي اين قضيه بود كه قصد آماده سازي دنيا رو داشته! :))
    • تحلیلگر بی طرف EU ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      15 80
      شمابه برنامه ی بلندمدت عقیده داریدیانه؟ اولین کسی که اسم صلح با آمریکا را در آخرریاست جمهوریش زد خوداحمدی نژاد بود.همین کارش در آخر ریاست جمهوریش باعث شدکه افراطی های دور و برش هم او را تردکنند او زمینه ی صلح را با پایین آوردن توقعات آمریکا و تشنه کردن سیاست مداران ایران به مذاکره با آمریکا پدید آوردیعنی پدید آوردن شرایطی بود که ایران را به صلح با آمریکاتشویق میکرد مثلا شرایط تحریم وتنگنای مردم آخر هم که کاندیدای ایشون رد شدبه راحتی از این موضوع گذشت واز کاندیدموردحمایت مخالفین صلح با آمریکاحمایت نکردواتفاقا روزهای آخرخیلی شاد بودودر نهایت تعجب هم از دکتر روحانی استقبال خوبی کرد در ضمن یادتون نره یکی از نفراتی که هنگام یکی از سفرهای ایشون به نیویورک ایشون رو همراهی کرد شخص آقای ظریف بود.
    • حسن شماعی زاده IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      16 78
      کار آقای روحانی یک پیش زمینه داشته، آقای احمدی نژاد درسته برخی کارهاشون ساده و بعضی هم عجیب غریب بود اما اونقدر مسئله انرژی هسته ای رو که سالها پیش منحل شده بود تونسته بود مدیریت کنه(منظور اینه تسلیم نشد) و الان مسئله مهمی برای ارتباط با آمریکا بشه !! شما کافیه فقط به اقدامات حواشی مراسم استقبال از رئیس جمهور توجه کنید خواهید فهمید که خیلیها بغیر از مسئله هسته ای مشکلاتی با آمریکا دارند .
    • مهران A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      واقعا اگر احمدي نژاد اون همه زحمت نمي كشيد و اين تحريم نمي شديم و بيچارگي نمي كشيديم ، شايد هيچ وقت قدر انسانهاي وارسته اي چون خاتمي و روحاني رو درك نمي كرديم
    • بی نام FR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
      21 1
      پس با این طرز تفکر باید از هیتلر هم تشکر کنیم که با راه اندازی جنگ جهانی دوم و کشتار میلیونها انسان باعث ایجاد سازمان ملل متحد بعد از جنگ جهانی شد!
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    148 4
    یعنی میشه زنده باشم و روزی رو ببینم که تحریمها برداشته شده...خدایا خودت کمک کن.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      30 3
      من که خیلی امیدی ندارم تو این مملکت هر چی گرون شده دیگه ارزون نشده حتی بدون تحریم هم مشکل حل نمی شه وقتی آقایون خودشون میخوان دلار گرون باشه چطور میشه انتظار بهتر شدن و ارزونی را داشت
  • مهدی جنجال A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    84 2
    به امید روزی که همه چیز اونطور که باید بشه،بشه...
  • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    76 3
    این یعنی با درایت و رفتار صحیح دیپلماتیک می توان ضمن تامین حداکثری منافع ملی به یک نتیجه برد - برد که بارها آقای روحانی بیان کرده اند ، رسید.
    • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      5 68
      ببخشید می شه برد ما را در این مقطع توضیح بدهید مثلا الان ما چه بردی به دست آورده ایم ؟؟ الان همه می گویند ایران اولین قدم رابرداشت و باید اعمال دیگری هم انجام دهد بردی که ما در این مقطع به دست آورده ایم را دقیقا بیان کنید ما هم بفهمیم زیرا نه تحریمی برداشته شده، نه توضیحی از ایران را پذیرفته اند و تنها گفته اند آفرین ایران که تغییر لحن داد آیا این برد است؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      54 2
      برد هنوز به دست نیامده. تنها کاری که ایران کرده اینست که محترمانه و دیپلماتیک صحبت کرده و به غرب و امریکا توهین نکرده! و اعلام کرده می‌خواهد توافق کند و به توافقات پایبند باشد. حالا قرار است مذاکره کنیم و به نتایج ملموس برسیم. نتیجه‌اش هم برای همه برد خواهد بود. شما هم اندکی صبر کنید. 8 سال همفکران شما راندند. اندکی صبر کنید تا مزه تعامل سازنده با جهان را بچشید.
  • نینا A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    28 3
    حکمت رئیس جمهور شدن احمدی نژاد را درطی هشت سالی که بود حالا فهمیدم حالا که دکتر روحانی آمدند . چراکه او با رفتارهای غیرمعقول ونسجیده باعث شد دکتر روحانی اگر نگاهی به اوباما هم بیاندازد باعث مباهات وی شود... وبگه وای خدایا شکرت اون کی بود این کیه؟!!
  • محمّد IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    1 4
    من با آقایِ آلن ایر موافق نیستم، تحریم‌ها بیش‌از همه به ملّتِ ایران ضربه زده، تحریم‌ها هیچ تغییری در برنامۀ هسته‌ایِ صلح‌آمیز ایران نداشته، از لحاظِ نظامی هم هیچ تغییری حاصل نشده، فلذا این تحریم‌ها فقط و فقط فشاری به مردم وارد کرده، و مردم آبدیده‌تر شده‌اند و مقاومت‌ها بیش‌تر شده، کاش از مردمِ ایران می‌پرسیدید، که چه‌قدر از آن‌ها، این تحریم‌ها را ظالمانه می‌دانند و راه‌حل‌های دیگر را بیش‌تر می‌پسندند.
  • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    4 0
    سوزان رایس پس چه کارس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    19 3
    گویا یه بنده خدایی اومده ده تا کامنت اون اول رو با اسم های مختلف گداشته. دوست عزیز احمدی نژاد در قبال خسارت ها و تحقیر هایی که نصیب ما کرد هیچ کار بارزشی نکرد. شما هم یه کانت بذاری کافیه!