تعطیلی دولت اوباما تهدیدی جدی است؟/ 10 هزار میلیارد دلار برای قطع رابطه ایران-آمریکا هزینه شده است

یک کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی می گوید: آمریکا ظرف 15 سال اخیر نزدیک به 10.000 میلیارد دلار برای نداشتن رابطه با ایران هزینه کرده است.

زهرا خدایی


دولت آمریکا برای هفدمین بار در بامداد روز سه شنبه متعاقب عدم توافق میان جمهوریخواهان و دمکراتها بر سر لایحۀ بودجه تعطیل شد و 800.000 کارمند دولت خانه نشین شدند و بیم آن می رود نزدیک به 1.3 میلیون نفر نتوانند حقوق بگیرند.
اما کارشناسان می گویند تعطیل شدن دولت آمریکا امری بود که می توانست رخ ندهد؛ این فرضیه زمانی قوت می یابد که شاخص‌های اقتصادی آمریکا و بازارهای مالی اعداد و ارقام امیدوارکننده ای در ماههای اخیر از خود نشان داده بودند. از سویی کسر بودجۀ دولت آمریکا حتی تا 41% هم در طول یکسال رسیده بود؛ اما امروز تنها 3.9% تولید ناخالص داخلی است و در سال آینده باید به 3.3% برسد؛ از این رو تلاش جمهوریخواهان برای پائین نگه داشتن کسر بودجه چندان منطقی به نظر نمی رسد.
ناظران بر این اعتقادند که بحران بودجه در آمریکا بیش از همۀ واقعیت‌های موجود سیاسی و اقتصادی، تضاد ایدئولوژیک میان دو جریان است. از همین روست که رئیس‌جمهور آمریکا می گوید جمهوریخواهان کشور را به گروگان گرفته اند، اما در مقابل زیاده خواهای حزبی می ایستد و اجازه نمی دهد که جمعیت کثیری از آمریکا محروم از بیمه‌های درمانی شوند.
اما پرسش اصلی اینجاست که تعطیل شدن دولت آمریکا چه پیامدهایی در بُعد داخلی و خارجی آمریکا خواهد داشت. فیروز دولت آبادی، کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی که پیشتر یکی از اعضای کمیتۀ بررسی روابط ایران و آمریکا در شورای عالی امنیت ملی و همچنین دبیر ستاد هماهنگی های روابط اقتصاد خارجی بوده در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین به این پرسش پاسخ داده است که در ادامه می خوانید:
پیامدهای داخلی تعطیل شدن دولت فدرال آمریکا چه خواهد بود؟ آیا خطر مهمی آمریکا را تهدید می کند؟
واقعیت اینست که این نوع اختلافات موقتی است، کشوری در ابعاد و حجم آمریکا نمی تواند برای همیشه تعطیل باشد. اما این اختلافات ریشۀ اساسی بین دو جریان دمکرات و جمهوریخواه دارد. در واقع دو دیدگاه است که در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند که هر یک معتقد است که روش طرف مقابل نمی تواند آیندۀ نظام مالی و اجتماعی دولت و مردم آمریکا را تضمین کند؛ اما به رغم همۀ اینها، با توجه به پیشینه و سابقۀ قبلی، موقتی است و قابل حل شدن است. چون در نهایت کارشناسان دو طرف به یک اعداد و ارقامی خواهند رسید که می توانند بحران را حل کنند. این امری طبیعی است و بحران عجیب و غریبی نیست و پیامدهای آن همانند سایر اختلاف نظرهای سیاسی در هر کشوری پیامدهایی دارد اما با توجه به شناختی که از سیستم مالی آمریکا داریم؛ نگران کننده نیست.
این فرضیه وجود دارد که جمهوریخواهان برای تحت فشار قرار دادن اوباما، حاضر به توافق بر سر بودجه نشده اند و در واقع می خواستند دولت اوباما را با توجه به تصمیمات آن در حوزۀ داخلی و خارجی به اینجا بکشانند. این فرضیه چقدر درست است؟
نظام سیاسی حزبی اساساً همانند "جامعۀ گرگ" هاست؛ به این معنا که دو جریان چشم در چشم هم هستند که مبادا طرف مقابل آنها از بین ببرد؛ لذا تحت فشار قرار دادن اوباما برای امتیاز گرفتن از دولت دمکرات‌ها، تضعیف دولت و ... حتماً فرضیۀ درستی است؛ اما توجه داشته باشید که این بدان نیست که آنها قادرند این فرایند را تا جایی پیش ببرند که نظام سیاسی آمریکا را دچار بحران اساسی کنند. ضمن اینکه پشتوانۀ نظریه‌های اوباما طیف وسیعی از مردم فقیر آمریکا هستند که آراء تعیین کننده ای در معادلات انتخاباتی دارند و رأی آنها مهم است؛ از این رو به نظر هدف جمهوریخواهان تحت فشار قرار دادن دولت است اما در مرحلۀ آخر حصول به توافق شدنی است.
در حوزۀ سیاست خارجی، آیا تعطیل شدن دولت اوباما تأثیر و یا پیامدی بر روی کانون های بحران خاورمیانه که هم اکنون در اولویت آمریکا هستند (ایران و سوریه) خواهد داشت؟ این فرضیه مطرح است که دلیل ورود پیدا نکردن دولت آمریکا به حملۀ نظامی به سوریه همین مسئله بوده است. کمااینکه روز گذشته وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که پنتاگون هیچ پولی در صندوق ندارد. این فرضیه تا چه میزان درست است؟
سیاست خارجی آمریکا شدیداً برون گراست و اصولاً چندان تحت تأثیر تحولات داخلی نبوده و نیست. بحران فعلی نیز اثر تعیین کننده ای در سیاست خارجی آمریکا نخواهد داشت.
دوم اینکه در پاسخ به این فرضیه که گفتید"پولی در صندوق برای حمله به سوریه نیست" چندان منطقی به نظر نمی رسد. زمانی که امری مثل ورود پیدا کردن به جنگ مورد اجماع جناح های سیاسی قرار گیرد، می تواند شکل عملی پیدا کند. این مسئله ای نیست که یک رییس جمهور بتواند آن را به تنهایی انجام دهد. تصمیماتی از این دست مواردی هستند که همۀ نظام سیاسی باید با آن موافقت کنند. لذا عدم تمایل اوباما و همچنین عدم اجماع داخلی و خارجی مانع از حمله به سوریه شد و نه اینکه دولت و پنتاگون پولی در صندوق ندارند. در کنار این مسئله باید نقش سایر عوامل خارجی از جمله مقاومت ایران و سوریه را باید به این معادله افزود.
در مورد ایران چطور؟ آیا تأثیری بر روند احیای مذاکرات میان آمریکا و ایران خواهد داشت؟
به نظر من تعطیل شدن دولت اوباما تأثیری بر روابط میان ایران و آمریکا ندارد؛ واقعیت اینست که داشتن رابطه با ایران است که این نوع بحران ها را برای همیشه از آمریکا دور می کند. آمریکا ظرف 15 سال اخیر نزدیک به 10.000 میلیارد دلار برای نداشتن رابطه با ایران هزینه کرده است؛ آنهم در عرصه های مختلف عراق، افغانستان، خاورمیانه و ... این منهای کمک هایی است که سالانه به این کشورها به عمل می آورد. این عدد بسیار عظیم در صورت رابطۀ آمریکا با ایران اینقدر نبود و قطعاً وضعیت اقتصادی آمریکا چیزی غیر از آنچه که امروز بدان گرفتار است، می بود. لذا رابطه میان دو کشور مستقل از بحران فعلی در روندی طبیعی دنبال خواهد شد.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    114 7
    بياين تو اين 10 هزار ميليارد دلار صرفه جويي كنين!
    • nima A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      15 34
      بعضى ها با گفتن چنين حرفهايي مردمو دل سرد ميکنن. حداقل عددى بگو کسى بهت نخنده.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    68 40
    10هزار میلیارد دلار؟! یه کمی اعدادت اغراق آمیز نیست؟! فقط یه کمی؟!
    • امید IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      2 1
      توی 15 سال 10000 میلیارد زیاده!؟ در ضمن هر تصمیمی هزینه داره. وقتی آمریکا میخواد تحریم اعمال بشه باید کشورهای دیگه را هم با خودش همراه کنه که خیلی هزینه بر میشه
    • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      1 1
      پاسخ امید: فکر کنم شما دلار را با ریال اشتباه گرفتی. مجموع کل تولید ناخالص ملی ایران از بعد انقلاب تا حالا فکر کنم نصف این مبلغ هم نباشه.
  • رابطه IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    9 24
    پاراگراف آخر، "نداشتن" رابطه با ایران / یا "داشتن" رابطه با ایران است که این نوع بحران ها را برای همیشه از آمریکا دور می کند!؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    41 2
    فکر کنید چنین اتفاقی درایران بیفتد
  • حسين IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    4 28
    من اين آقاي فيروزآبادي رو خيلي قبولش دارم واقعا كارش درسته سال گذشته يه تحليل ازايشون خوندم وبكار گرفتم خيلي توكارم جلو افتادم و ازايشون تشكر ميكنم
  • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 1
    یعنی سالی تقریبا 700 میلیارد دلار هزینه قطع روابط با ایرانه برای امریکا؟ درسته غرور ملی چیز خوبیه ولی فکر نمیکنید زیادی خودمان را دست بالا گرفتیم و فکر میکنیم دنیا در محور ایران میچرخه؟امریکا در دو جنگ سنگین عراق و افغانستان در مجموع حدود 5 تریلیون دلار هزینه کرده اونقت به چه دلیل منطقی باید 10 تریلیون دلار هزینه بابت ایران کرده باشه؟در ضمن اگر به فرض محال این رقم درست باشه پس ضرر خود ایران از قطع روابط به مراتب باید بیشتر از این حرف‌ها باشه.
  • من FI ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 2
    بیشتر از این ها اب می خوره ولی خداییش کلی به ریش بعضی ها خندیدم وقتی چرخش قهرمانانه اوباما را در مقابل نتانیاهو دیدم واقعا چقدر ساده لوحید امریکا را به یک دهکده عوضی می گیرید هنوز بسیاری تصور صحیحی از یک ابر قدرت ندارند وقعا امریکا قراردادهای میلییاردی با اعراب و اسراییل را کنار خواهد گذاشت معلومه که نه فقط ممکن است یک جای کوچیک برای ایران باز کند زیرا 50 سال طول می کشد تا در شرایط عادی ایران بتواند به کورس رقابت در بازار امریکا دست یابد انهم در شرایط عادی هم ایران نیاز به بازسازی مجدد دارد و هم باید بازار امریکا ایران را قبول کند بازار امریکا که بازار خشکبار با چند تا مغازه نیست راه درازی در پیش است
  • من FI ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    2 2
    اگر باز تاکید می کنم اگر فرض کنیم روابط ایران و امریکا به شرایط عادی برگردد ایران رقبای جدی چون اعراب اسراییل کره ژاپن چین اروپا روسیه چی می گم خود روسیه و اروپا اقیانوسی از بازار ها قدرتمند و چالاک مالیند این کشور به علاوه افریقا امریکای لاتین رقبای جدی ایراند با تجربه ای به فاصله 50 تا 200 سال بیشتر از ایران گام دوم بازسازی بازار تنبل ایران است که البته کار بسیار خطر ناکی است سپس ایران اگر موفق شد ظرف 30 تا 50 سال باید به تجارت جهانی ملحق شود اگر اوضاع خاور میانه ظرف 100 سال هیچ جنگ و تنشی به خود ندید ایران می تواند تبدیل به کشوری مانند کره شود که البته بعید است ولیاگر تفکر خشکباری و روستایی داریم باید قید رابطه با امریکا را بزنیم
  • من FI ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    2 3
    و اما تعریف رابطه با امریکا اول به رسمیت شناختن اسراییل بعد برائت از تروریسم یعنی قربانی کردن مسلمانان و خیانت به اسلام سپس مبارزه و قتل عام مخالفان مسلمان مانند مصر سپس بی بند باری اخلاقی که اگر موفق به کنترل این مرحله خطرناک نشویم کشور مامن قاچاقچیان و فحشا خواهد شد تجربه زمان شاه به خوبی مصدق این حرف است سپس عبور از طوفان قیام های اسلامی شروع به فروش کشور و منابع به امریکا و غرب که اگر به خوبی کنترل نشود کشور را تبدیل به افریقا و افغانستان می کند سپس شروع بازسازی اقتصادی سیاسی اجتماعی و مراحل بعد کلام اخر امریکا دهکده نیست !!!
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    0 0
    10000 میلیارد که خیلی زیاده احتمالاً هزینه فرصت رو هم حساب کردند مثلاً صادرات آمریکا به ایران یا فرصتهای مشابه