وحید هاشمیان می‌گوید در ایران هرقدر سالمتر باشی فکر می‌کنند نفهم‌تری.

سعید اکبری/ وحید هاشمیان از دست محمد رویانیان، بی‌اندازه ناراحت است. مهاجم مؤدب فوتبال ایران که به تازگی به جرگه مربیان پیوسته، به دلیل بدقولی رویانیان حسابی از دست او شاکی است و می‌گوید، به خاطر عملکردی که در پرسپولیس داشته، به هیچ‌وجه شایسته این رفتار نبوده است. هاشمیان که همواره سعی می‌کند واقعیت‌ها را بگوید و چیزی را پنهان نکند، از قراردادهای میلیاردی برخی بازیکنان می‌گوید. با هاشمیان ابتدا از وضعیت این روزهای تیمش شروع کردیم و سپس به بخش اصلی مصاحبه رسیدیم.

*تیم نیدورفر تا اینجا نتایج خوبی با شما به‌دست آورده است. در آخرین بازی، تیم صدرنشین را متوقف کردید.

وضعیت تیم که در کل بد نیست. این تیم سال گذشته مشکلات زیادی داشت اما حالا وضعیت‌مان بسیار بهتر است. در حال حاضر بهترین خط دفاعی را در لیگ داریم ولی در گلزنی کم‌دقت هستیم مثلاً مقابل همان تیم صدرنشین که از 8 بازی خود 7 بازی را برده و یکی را مساوی کرده بود، باید برنده می‌شدیم. بازی‌های پیش‌روی ما نیز سخت است و باید با تیم‌های دوم و سوم بازی کنیم. تا الان از نظر نتیجه‌گیری بد نبوده‌ایم و جایگاه تیم نیز خوب است.

*اگر مشکل گلزنی تیم حل نشود، خودتان باید لخت شوید و به زمین بروید.

(خنده) خب ما یک مهاجم از کرواسی آورده‌ایم. او در لیگ دو کرواسی بازی می‌کرد. در بازی قبلی به میدان رفت و بد نبود. زمان می‌برد تا بتواند با تیم هماهنگ‌تر شود.

*موفقیت شما بی‌شک برای خیلی‌ها که به دنبال نسل جدید مربیگری در ایران هستند، خوشحال‌کننده است.

خب، اتفاقاً من فکر می‌کنم این بد است! اینکه ما فقط به دنبال نتیجه‌گیری باشیم. اتفاقاً باید کار اصولی انجام بدهیم. مشکل فوتبال ما این است که یک تیم کلی بازیکن می‌خرد و آن‌وقت مدیرش می‌شود مدیر خوب ولی مربی‌ای که سال‌ها زحمت‌کشیده، به چشم نمی‌آید. ما نباید صرفاً به نتیجه‌گیری فکر کنیم بلکه باید به کارهای اصولی توجه نشان دهیم.

*این هم بحثی است. مثلاً مالک منچسترسیتی یا چلسی پول هزینه می‌کنند و چنین تیم‌هایی می‌سازند ولی در ایران هر فردی هزینه کرد، خیلی زود هم فراری شد. چرا؟

خب این افرادی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، از محیطی خارج از فوتبال می‌آیند و آشنا نیستند. آدم‌هایی هم که دوروبرشان هستند، دنبال پولند و قصد درآمدزایی دارند به همین دلیل به این فرد می‌چسبند و کیسه خودشان را پر از پول می‌کنند. نهایتاً فردی که سرمایه‌گذاری کرده از فوتبال دلزده می‌شود و به دنبال کارش می‌رود.

*راستی این روزها تیم ملی نوجوانان در آلمان به‌سر می‌برد. از آنها خبر دارید؟

بله، من با آقای علی دوستی‌مهر و مهدی مهدوی‌کیا تلفنی حرف زدم. متأسفانه بازی‌ها به شکلی است که نمی‌توانم به آنها سر بزنم. دو بازی در لیگ و یک بازی در جام حذفی داریم. هر روز هم باید تمرین کنیم. دوست داشتم به اردوی آنها بروم ولی متأسفانه موفق نشدم.

*حرکت مهدی مهدوی‌کیا هم در نوع خود تحسین‌برانگیز بود.

به نظر کار خوبی بود. این بچه‌ها باید می‌آمدند و چنین اردویی را تجربه می‌کردند. باید می‌دیدند که تفاوت مو، زبان و رنگ پوست، دلیل برتری نیست. بچه‌ها باید بازی دوستانه برگزار می‌کردند تا به خودباوری برسند که امیدوارم این اتفاق افتاده باشد. کار مهدوی‌کیا واقعاً باارزش بود. به هر حال آقای علی‌دوستی او را کشف کرد و آقا مهدی هم کمک کرد تا این اردو برگزار شود.

*اخبار ایران را پیگیری می‌کنید؟

بله، دورادور. راستی من صحنه مصدومیت فریدون زندی را ندیدم ولی شنیده‌ام که به شکل بدی مصدوم شده است. واقعاً بدترین حادثه برای یک فوتبالیست آسیب‌دیدگی است، مخصوصاً برای یک فوتبالیست حرفه‌ای که پول و زندگی‌اش به پاهایش بستگی دارد. امیدوارم که فریدون هرچه زودتر برگردد و بتواند بازی کند.

*یکی از جنجال‌های چند روز گذشته فوتبال، مسئله داوری بازی سپاهان و پرسپولیس است. هنوز جنجال‌ها تمام نشده است.

خب جنجال که در همه‌جای دنیا هست. در همین آلمان، الان دو، سه هفته‌ای است که بر سر پنالتی‌ها جنجال شده است. بعضی از داوران برخورد توپ با دست را پنالتی می‌گرفتند و بعضی نه. همین مسئله باعث جنجال شده. حتی بحث داغی بین رئیس کمیته داوران و مجری تلویزیونی بالا گرفت. می‌خواهم بگویم این اتفاق‌ها فقط در فوتبال نمی‌افتد. بیشتر هم بحث به نفع مربیان جلو می‌رود. این هم طبیعی است چون وقتی شما صحنه را آهسته می‌بینید، بهتر می‌توانید قضاوت کنید؛ این در حالی است که داورها باید در کوتاهترین زمان و با آن استرس و جوی که در ورزشگاه هست، تصمیم بگیرند. داورها هم انسان هستند و اشتباه می‌کنند ولی اگر داوری از روی غرض تصمیم بگیرد و باعث جابه‌جا شدن مکان تیم‌ها شود و به قول معروف دست‌هایی پشت پرده باشند، به نظر من باید فدراسیون فوتبال هرچه زودتر اقدام کند چون اثرات بسیار بدی روی فوتبال ما خواهد داشت.

*حرف خاصی مانده که بخواهید بگوئید؟

من یک انتقادی به مسئولان باشگاه پرسپولیس دارم که خواهش می‌کنم آن را منعکس کنید. من 5 درصد مالیات قرارداد فصل گذشته‌ام را با پرسپولیس خودم داده‌ام. این بی‌انصافی است. من برای مسئولان این باشگاه و آقای رویانیان احترام قائلم ولی بارها برایشان نامه نوشته‌ام ولی تأثیری نداشته است. حتی بابت پولی هم که از باشگاه پرسپولیس نگرفته‌ام، به من مالیات خورد و مجبور شدم آن را پرداخت کنم. بعد می‌آیند درباره اخلاق و کمک به مریض‌ها صحبت می‌کنند. به قول معروف چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

*کمی بیشتر در این‌باره توضیح می‌دهید؟ یعنی شما بابت پولی که از پرسپولیس نگرفته‌اید، مالیات هم داده‌اید؟ چطور ممکن است؟

ببینید من خیلی ضرر کردم. به اداره مالیات مراجعه کردم و گفتند باید مالیات قراردادت را بدهی. گفتم هنوز بخشی از پولم را نگرفته‌ام و چطور باید مالیاتش را بدهم؟ تازه قرار بود 5 درصد مالیات قراردادم را هم باشگاه پرسپولیس بدهد، ولی آن را هم ندادند. آیا این اخلاق حرفه‌ای است؟ هرچه می‌گوئیم اداره مالیات باور نمی‌کند. می‌گوید فلان‌قدر قراردادت بوده است ولی مگر من این پول را گرفته‌ام؟ به خاطر اقامتی که در آلمان دارم باید برگه مالیاتم را می‌آوردم و به خاطر همین مجبور شدم خودم تمام این هزینه‌ها را متقبل شوم. دوستان پول مالیاتم را نداده‌اند بعد می‌گویند برایت بازی خداحافظی می‌گذاریم. واقعاً این اخلاق جوانمردی است؟

*در این‌باره توافق نکرده بودید؟

من از شما خواهش می‌کنم حرف‌هایم را منعکس کنید. آیا وحید هاشمیان بی‌انضباطی کرد؟ من با دست شکسته و با کمری که داغون بود، به تمرین پرسپولیس رفتم. این برخورد شایسته من است؟ شایسته من که یک‌بار حاشیه درست نکردم؟ من حتی مجبور شدم دیرکرد مالیاتم را هم بدهم. من را جریمه هم کرده بودند. حالا دوستان هی صحبت می‌کنند که هاشمیان باید تجربه کسب کند و برگردد. با دیدن همین چیزهاست که اصلاً میلی برای کار در فوتبال ایران ندارم.

*خیلی ناراحت هستید.

من عصبی‌ام نه به خاطر پول، به خاطر اینکه در ایران فکر می‌کنند هرچه سالمتر باشی، نفهمتر هستی. مشکل ورزش ما همین است. در این فوتبال هرکس سر به زیر است، با او چنین رفتاری می شود، بعد بازیکن میلیاردی می‌آورند و آخرش بازدهی ندارد و از این تیم می‌رود. با این حال به همان بازیکن  بیشتر احترام می‌گذارند. این رسم جوانمردی است؟

*البته شما همیشه جزو بازیکنانی بوده‌اید که می‌توانستید الگو باشید و در این شکی وجود ندارد.

من واقعاً ناراحتم چون برای این باشگاه جام اخلاق آوردم. آقایان مدام مصاحبه می‌کنند و می‌گویند هدف ما ورزش نیست ولی اخلاق هم نیست. مگر من در لیگ دهم کاپ اخلاق را برای پرسپولیس نگرفتم؟ بعد با این وضع مالی، با من اینطوری برخورد می‌کنید؟ بعد بازیکن می‌آورند که میلیاردی می‌گیرد و آخرش هم که می‌رود، پشت سر همه‌شان فحش می‌دهد. فکر کنم همین بازیکنان برای آنها خوب هستند. واقعاً همین رفتارهاست که من را نسبت به کار در ایران دلسرد کرده است. دوست دارم به کشورم بیایم و کار کنم ولی وقتی این چیزها را می‌بینم می‌گویم بگذارید همین‌ها بخورند و ببرند.

*حرفی در پایان مانده؟

من دارم در یک کشور غریب مربیگری می‌کنم و به تجربه می‌رسم. متأسفانه فوتبال ایران پر از ریاکاری شده و باطن آدم‌ها با ظاهرشان فرق دارد.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =