۰ نفر
۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۸
روزهای نیویورکی دلار/ پرونده

سفر روحانی قبل از آغاز، بازار ارز را تحت تاثیر خود قرار داد و شوک قیمتی این سفر باعث شد دولت برای تنظیم بازار دست به کار شود.

علی پاکزاد: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، اول مهرماه راهی نیویورک شد و سه شنبه 16 مهرماه ولی الله سیف، رئیس کل بانک برای شرکت در نشست صنودق بین المللی پول راهی واشنگتن شد. در حد فاصل این دو سف بازار ارز ایران وارد دوره جدیدی از فضای مدیریتی شد.

چند روز قبل از آغاز سفر حسن روحانی به نیویورک بازار با امید به بهبود روابط ایران و غرب و کاهش فشار تحریم ها به بدرقه مسافران نیویورک رفت، در حالی که در آغاز به کار دولت یازدهم در 12 مرداد ماه امسال قیمت هر دلار در بازار آزاد حدود 3300 تومان بود، به فاصله 46 روز از تحویل کلید نهاد ریاست جمهوری به حسن روحانی قیمت دلار با 7 درصد کاهش، هر دلار در این روزها به حدود 3050 تا 3060 تومان سقوط کرده است . این در حالی است که طی این دوره 46 روزه با توجه به ایجاد جدی ترین بحران بین المللی حول محور جنگ داخلی سوریه این انتظار می رفت که بازار ارز در ایران بازهم مانند دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد متشنج شده و دلار به مرز 4 هزار تومان نزدیک شود.این در حالی است که نوع موضع گیری های معتدل دولت و جلوگیری از جنجالهای بی حاصل خبری بازار ارز به رغم عکس العمل نسبت به بحران بین المللی سوریه در سقف قیمت 3300 تومانی دلار متوقف شد.

در روز 30 شهریورماه یک روز قبل از آغاز سفر حسن روحانی به نیویورک قیمت هر دلار در بازار آزاد ازحدود 3060 تومان رسیده بود به زیر 3000 تومان رسید و با 70 تومان کاهش در حدود 2990 تومان قرار گرفت. (اینجا)

این افت قیمت ادامه پیدا کرد به طوریکه در روز بعد یعنی روز آغاز سفر روحانی به نیویورک قیمت هر دلار در بازار آزاد به رقم 2920 تومان رسید، این رقم بلافاصله عکس العمل رئیس کل بانک مرکزی را در پی داشت. صبح روز سه شنبه 2 مهرماه ولی الله سیف در حاشیه جلسه صبحانه اتاق بازرگانی به خبرنگاران گفت: قیمت دلار در بازار به کف رسیده و کاهش بیشتر منطقی نیست.

این اظهار نظر عکس العمل بازار ارز را در پی داشت ، قیمت دلار در بازار سیر صعودی به خود گرفت، قیمت در روز چهارشنبه سوم مهرماه به 3050 تومان افزایش پیدا کرد و به همراه این افزایش قیمت انتقادهای گسترده ای نسبت به عملکرد رئیس کل بانک مرکزی آغاز شد، تا جایی که سخنگوی اقتصادی دولت مجبور به موضع گیری شد، نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه 3 مهرماه به خبرنگاران گفت:"دولت به شدت در این باره که نرخ ارز ثبات داشته باشد حساس است، همان‌طور که باید نسبت به افزایش‌ها حساس باشیم باید نسبت به کاهش‌ها هم که ممکن است در مقطعی باشد، حساس باشیم و آن را ثبات بدهیم."(اینجا)

البته این موضع گیری مانع از طرح انتقادها نشد، سید احمد میر مطهری دبیرکل اسبق بورس در انتقاد از اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز را حبابی دانست و اظهار نظر وی را ناهماهنگ با وظایف اش دانست.(اینجا)

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران نیز با بیان اینکه، تعیین کف و سقف نرخ ارز در شان مسئولان نظام نیست، گفت: اقتصاد دستوری در هیچ حوزه ای قابل قبول نیست و نباید حداقل و حداکثر نرخ دلار را دستوری تعیین کرد.

علی محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اظهار نظر سیف گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه، مدیریت شناور ارزی بیان شده است و باید از تعیین نرخ قیمت ارز بصورت دستوری جلوگیری کرد که اظهارنظرهای رئیس کل بانک مرکزی، نظام مدیریت شناور ارزی را زیر سوال برده است.(اینجا)

 

قیمت دلار در نیمه اول مهرماه 1392

 

البته در دفاع از عملکرد سیف نیز موضوعاتی بیان شد از جمله آنکه در صورت کاهش قیمت ارز دولت با تشدید کسر بودجه مواجه خواهد شد. (اینجا)

البته در جریان این فراز و فرودها و حاشیه هایی که حول تاثیر مذاکره ایران و غرب و نوع عملکرد رئیس کل بانک مرکزی در جریان بود، هیات ایرانی در نیویورک مشغول به کار خود بود و بازار ارز نیر با بی میلی نسبت به تلاش بانک مرکزی پاسخ داده با نوسان قیمت محدودی بین 3020 تا 3060 تومان به راه خود می رفت.

در نهایت با گذشت دقیقا دو هفته از سه شنبه جنجالی که مصاحبه احمد سیف قیمت ارز را از مسیر سقوط خارج ساخت، روز سه شنبه 16 مهرماه احمدسیف در حالی که عزادار فوت پدرش بود راهی واشنگتن شد تا در اجلاس صندوق بین المللی پول حضور پیدا کند.(اینجا)

به نظر می رسد در بین دو سفر مقامات ایرانی به آمریکا بازار ارز در ایران شکل دیگری به خود گرفته است، در فضای جدید بانک مرکزی تلاش می کند بازار را از تنش دور کند تا با تثبیت نسبی نرخ ارز تولید کنندگان توان برنامه ریزی داشته باشند، این وضعیت البته در مناظره تلویزیونی  بین فعالان اقتصادی از زبان نماینده بانک مرکزی مطرح شد. (اینجا)

این واقعیت که قیمت ارز در بازار فشار تورمی به مصرف کنندگان وارد می کند غیر قابل انکار است ولی به نظر می رسد در چنین فضایی دولت تلاش دارد به جای خالی کردن حباب بازار به کاهش تنش و آرام کردن بازار بپردازد، به هر شکل به نظر می رسد روزهای نیویورکی بازار ارز در شرایط تغییر فصلی جدید اتفاق افتادند اما باید منتظر بود و دید فصلی که پیش روی این بازار قرار گرفته بهار است یا زمستان.

31222 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامتين IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    25 60
    به عنوان يك شهروند كه سالها در صرافيها كار كرده ام و نيمه تحصيلات اقتصادي دارم بايد بگويم قيمت ارز پائين تر از 30000 نخواهد شد ( شايد بيشتر هم بشود) حتي اگر مذاكرات 1+5 مثبت بوده و تحريم ها لغو شود دوستان زماني كه تورم كشوري به هر دليلي افزايش پيدا كند توليد كننده به دليل تورم بايد حقوق كارگز بيشتر بدهد قبوض آب و برق بيشتر حمل و نقل بيشتر و ...حالا فرض كنيد دلار شد 20000 تومان اين به اين معني مي شود كه مشتاقان واردات وارد عرصه مي شوند و كالاي مشابه توليد داخلي را به قيمت كمتر وارد كشور مي كنند اين مسئله يعني تير خلاص يه صنعت نيمه جان كشور!! من موافق يا مخالف اين قضيه نيستم ولي دلار ارزان نخواهد شد.از ما گفتن.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      53 13
      شما بی زحمت تحلیلت را برای خودت نگاه دار مرد حسابی وقتی قیمت مواد اولیه بیاید پایین قیمت محصول تولید داخلی هم میاد پایین
    • با نام A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      3 17
      متاسفانه کار آقای سیف کمی ناسنجیده بود اما آنها نیز راست می گویند ابتدا باید به خزانه پول تزریق شود و سپس فکری به حال اقتصاد مملکت بکنند
    • خسروابادی A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      21 7
      اقای نیمه اقتصادی هنکا می که تحریمها شکسته شود صادرات نفت ازاد شود ان موقع دلار 1000تو مانی مبینی
  • مریم IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    22 4
    خوشم میاد در شرایط کنونی همه اقتصاد دان شدند. کجا بودند این کارشناسان دقیقا یک سال پیش؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    10 1
    وقتی کسی که باید حافظ پول ملی باشه به فکره کسری بودجه است بایدم بمونه همون 3000تومن
  • بی نام US ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    4 11
    2500 تا 2600 رقم متعادلی ست.
  • بی نام A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    9 12
    نرخ برابری دلار و ریال تاثیری مهمی در اقتصاد نداره. نه بالا بودنش نه پایین بودنش. فقط باثبات بودن این نرخ مهمه. حالا میخواد 1000 تومن یا 6000 تومن باشه
  • آلپر IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    4 0
    اینکه دلار چقدر باید باشد مهم نیست بلکه این مهم است که اقشار مختلف جامعه آیا توان اداره کردن زندگی روز مره خود هستند آیا خط فقر بیش از 70 درصد ملت را شامل نمی شود. در سال 90 حداقل حقوق 330 هزار معادل 300 دلار بود و الان 490 هزار تومان معادل 120 دلار . یعنی جناب کارگر سال 92 در واقع یک سوم حقوق خود در سال 90 را دریافت می کند.و درحالی که هزینه ها چندین برابر شده اند.چرا باید مردم ایران هزینه های خود را با دلار پرداخت کنند و دستمزد ریالی بگیرند..آیا خوب نبود حقوق کارگرها را بطور مثال 500 دلار اعلام کنند و بگویند که این مبلغ همیشه ثابت خواهد بود و معادل ریالی آن به کارگران پرداخت خواهد شد بدون کمترین افزایش سالانه..یعنی تا آخر عمر 500 دلار. حال می خواهد دلار 1 تومان باشد یا 10 هزار تومان...
  • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    3 3
    یکی از فریب های بزرگ این است که قیمت واقعی دلار که هفت صد تومان است را به مردم نمی گویند
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    1 0
    شاید محدود کارخونه هایی که داریم از کاهش دلار موقتا ضرر کنن ولی حتی با ورشکستگی اینا تعداد بیشتری کارخونه نوپا جایگزین خواهند شد که کیفیت محصولات بهتری خواهند داشت
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    4 2
    دلار زیر 1000 تومان ارزش دارد
  • میثم IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    0 0
    درستش هم همین است که جلوی نوسان شدید گرفته شود و سپس به آرامی به قیمت واقعی برگردد. اقتصاد دستوری در اقتصاد به هیچ عنوان پذیرفته نیست ولی این را هم در نظر بگیرید که صرف اقتصاد کلاسیک به معنای واقعی به نظر خیلی آرمانی هست و به نظرم مکتب کمبریج (کینزین ها،حامیان دخالت دولت) در حال حاضر واقع بینانه تر هست آن هم با اصول درستی که پیروی میکنند.
  • امیر IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    1 0
    به نظر من همیشه پولدارا سود میکنن الانم سرمایه دار اجازه نمی ده دلار بیاد از این پایین تر چون هر چی انبار کرده و احتکار کرده باید حراج کنه دوست من