روزنامه آرمان در گفت و گویی با مهدی سنایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نوشت:

*صحبت‌های آقای ظریف در کمیسیون بسیار شفاف و صادقانه بود، قید هم کردند این صحبت‌ها در این جلسه بماند. انتظار هم می‌رفت نه‌تنها این صحبت‌ها نقل نشود بلکه تغییر هم پیدا نکند، چون که صحبت‌های عنوان شده از جانب ایشان با مقداری تغییر نقل شده بود. ما باید بین جلسات کمیسیونی و مباحثات دوستانه و بحث‌های رسمی مقداری مرزبندی قائل باشیم. یک بخشی از اختلاف هم ناشی از فضای شروع به کار دولت است و یک مقدار کمیسیون و وزارت امور خارجه باید با تعامل بیشتر درک متقابل بهتری نسبت به یکدیگر پیدا کنند. فکر می‌کنم درخصوص موضوعات حساس کشور و به‌خصوص درباره موضوعی که در دستور کار دیپلماسی ماست باید با وفاق و اتفاق نظر بیشتری عمل کرد و همکاران ما در مجلس هم باید تلاش کنند که پس از این هم، شخص وزیر بتواند با آزادی عمل و اعتماد به نفس با‌ آنها صحبت کند.

*اگر نگوییم آقای دکتر ظریف برجسته‌ترین دیپلمات کشور است قطعا یکی از برجسته‌ترین این افراد است. وی اشراف خوبی بر معادلات بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی دارد و فضای عمومی مجلس و کشور هم از حضور ایشان در این جایگاه بسیار خوشحال است. نکته مورد اشاره این است که به هر حال اولین بار است که آقای ظریف در جایگاه وزیر خارجه با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تعامل می‌کند، آن هم در خصوص یک چنین موضوع حساسی مثل بحث روابط با آمریکا. به هر حال آقای ظریف نیاز به مقداری وقت داشت تا جنس کمیسیون و مجلس و مناسبات میان نمایندگان را بشناسد و متوجه باشد که با چه ترکیبی از منش‌های سیاسی و در چه فضایی قرار است تعامل داشته باشد.

* باید در چارچوب همان بیانات مقام معظم رهبری حرکت کنیم که فرمودند تیم دولت و تیم دیپلماسی کشورمان مورد اعتماد است و باید با نگاهی مثبت به سفر نیویورک نگاه کنیم. ایشان تاکید داشتند که باید اجازه دهیم تیم دولت کار را پیش ببرند. هنوز برای اینکه روی دیپلماسی دولت قضاوت کنیم بسیار زود هنگام است.

*ما می‌خواهیم دور جدیدی از مذاکرات خارجی را آغاز کنیم و دولت هم کوشیده بود تا در این خصوص یک اتفاق نظر مشخص در داخل شکل بگیرد. این اتفاق نظر می‌تواند اولین و مهم‌ترین پیام ما به غرب باشد و موضع ما را تقویت کند. قبل از اتفاقی که افتاد به هر حال یک سری انتقادات بود که به شکل طبیعی نمی‌توان آن را به حساب عدم توافق گذاشت. اما این اتفاق می‌تواند برای غرب تصویری بسازد که قرار است با کشوری سر میز مذاکره بنشیند که با یک موضع منسجم داخلی وارد مذاکره نشده است. ایجاد این حس در کشورهای طرف مذاکره کار ما برای انجام بازی برد- برد را سخت خواهد کرد چراکه این احساس به وجود می‌آید که برخی در داخل می‌خواهند از این عرصه برای گروکشی سیاسی خود استفاده کنند و این هم در تمایل غرب برای حصول نتیجه تزلزل ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد که این وضعیت برای ما نتیجه منفی در پی خواهد داشت، به‌خصوص آنکه وضعیت اختلاف بر سر سیاست خارجی ادامه یابد. نکته من این است که جلسه مشترک کمیسیون با آقای ظریف با هدف ایجاد هماهنگی بیشتر بین نهادهای نظام در زمینه مسائل خارجی بوده است. وقتی خروجی این جلسه یک اختلاف جدید می‌شود این پیام را دارد که ما در توافقات داخلی هم با مشکلاتی مواجه هستیم و این نمی‌تواند وضعیت خوبی برای حضور ما در مذاکرات آتی باشد چون در طرف مقابل مذاکره تردید ایجاد می‌کند.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نعمت IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    10 0
    آقای ظریف لطفا همانطوریکه خودتان صادقانه فعالیت و حرف می زنید فکر نکنید مابقی هم همینطوری هستند ، بخاطر منافع جناحی و نفتی همه کار می کنند ، کمی ظریفتر انشاءا... همانند یک بند باز بتوانید منافع ملت را جلو ببرید .
  • مهدیار A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    7 0
    اخلاق دیپلماتیک بایدبه عنوان یک اصل مدنظر نمایندگان محترم باشد . وقتی عضو کمیسیون حساسی مثل امنیت ملی ، رازدار نبوده و به اصول جلسات محرمانه آگاه یا پایبند نباشد ، کار بسیار دشوار خواهد بود . با پخش جریان رای اعتماد به وزرا از صدا و سیما ، ادبیات و ظرفیتهای سیاسی برخی از نمایندگان برای مردم مشخص شد !!
    • بی نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      2 0
      اینها همان دوستان اقای ظرفیت هستند که مرد شماره 2 الیزه را ابدارچی می داند
  • مردم فهیم ایران IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    234 3
    حالا یه عزیزی داره برای ملت ایران همه جوره کار می کنه،اگه گذاشتن! نمایندگان افراطی بدونن که دیگه جایگاهی پیش مردم ندارن اینو تو دور بعدی انتخابات مجلس بهتون نشون میدیم.
    • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      5 0
      مخالفان دیپلماسی دولت چه منافعی دارند که تلاش دارند منافع ملی را زیر پا له کنند.؟
    • روحيه A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      7 0
      آقاي ظريف : فقط در جلسات عمومي شركت كن
    • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      2 0
      عارف اصلاح طلب کنار رفت ...فکر کنم بفهمی منظورم چه بود
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    7 0
    آقای رسایی این حرفها از شما بعیده!!! چطور شده که لحن صحبت شما هم منطقی تر شده است ؟؟؟!!!!
    • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      1 0
      مجید دلبندم این سناییه نماینده نهاوند نه رسایی
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    5 0
    خدا آقای ظریف رو واسه ملت حفظ کنه..
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    0 9
    چرا آقاي ظريف نميخواهيد شفاف باشيد با ما؟!!!
  • پارسا A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    8 0
    باید با نماینده خاطی برخورد بشه. وقتی گفته شده صحبت ها همونجا بمونه پس کسی که به این حرف عمل نکرده، مرتکب خلاف شده و باید جوابگو باشه. بلاخص که کمیسیون امنیت ملی بوده و همچین خطایی از افراد این کمیسیون نابخشودنیست.