وقتی که محمد علی نجفی بر خلاف عادل فردوسی‌پور دست رد به سینه یوز در برزیل نمی‌زند!

پیشنهاد حضور یوز در آوردگاه جام جهانی فوتبال برزیل، با حمایت جانانه‌ی رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، قوت بیشتری می‌گیرد؛ آن هم در حالی که عادل فردوسی‌پور آشکارا حاضر نشد تا ماجرای یوز را به 90 بکشاند! یادداشت پیش رو، شرح این دو رخداد شیرین و تلخ است ...

    همان طور که خوانندگان عزیز این سطور می‌دانند، 46 روز پیش برای نخستین بار طی یادداشتی در خبرآن‌لاین به معرفی پیشنهاد آرش نورآقایی گرامی پرداختم و از همه‌ی مسئولین پنج نهاد مرتبط، یعنی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت خارجه و رسانه ملی درخواست کردم تا نگذارند فرصت حضور تیم ملّی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل بدون استفاده برای یوزپلنگ آسیایی که فقط حدود هفتاد قلاده از آن در سراسر کره زمین باقیمانده و آن هم اختصاصاً در سرزمینی به نام ایران، به هدر رفته و بسوزد.

چرا عادل گفت نه و نجفی گفت: آری؟!

    خوشبختانه از آن زمان تاکنون، اغلب واکنش‌ها به این پیشنهاد مثبت بوده و علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست، آقای کفاشیان در فدراسیون فوتبال، بخش‌هایی از رسانه ملی و بسیاری از دوستداران طبیعت ایران از این پیشنهاد حمایت کردند. افزون بر آن، اینک خبر می‌رسد که محمدعلی نجفی، مرد شماره یک سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم طی نامه‌ای پرشور به سرپرست وزارت ورزش و جوانان، حمایت قاطع سازمان متبوعش را از اجرایی شدن این پیشنهاد اعلام کرده و خطاب به صالحی امیری آورده است: به منظور تحقق این مهم،شایسته است دستور فرمایید با تشکیل کار گروهی با حضور اعضای کمیته ملی طبیعت گردی (سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و این سازمان) و سایر دستگاه‌های مرتبط در خصوص پیگیری موضوع و روند اجرایی پیشنهاد، تمهیدات لازم به عمل آید.
    نکته‌ی تأمل‌برانگیز آن است که حمایت امیدبخش و جانانه‌ی محمدعلی نجفی در حالی به وقوع می‌پیوندد که متأسفانه تلاش‌های گروهی از فعالان و دوستداران محیط زیست از جمله نگارنده، آرش نورآقایی و محمدعلی اینانلو برای طرح این موضوع در برنامه هفته گذشته 90 به جایی نرسید و عادل فردوسی‌پور، مجری دوست‌داشتنی این برنامه با شگفتی اعلام کرد که مسئولین شبکه با مطرح شدن این موضوع در 90 مخالفت کرده‌اند!
    با این وجود، از آنجا که هم‌اکنون کارگروهی به همین منظور با هدایت هومن جوکار، مدیر پروژه بین‌المللی یوز در ایران در ستاد سازمان حفاظت محیط زیست کشور تشکیل شده است؛ امیدوارم نه‌تنها بتوانیم نظر عادل یا مدیرانش را عوض کرده و ایشان را به حامی یوز مبدل سازیم، بلکه مقدمات رایزنی با فیفا برای اجرایی شدن این پیشنهاد را هرچه زودتر فراهم آوریم. گفتنی آن که بر خلاف نظر هوشنگ نصیرزاده در گفتگو با محمدعلی اینانلو که چنین پیشنهادی را تقریباً عملی و قانونی نمی‌دانست، به نظر می‌رسد می‌توان از آرم و لوگوی هوشمندانه و هنرمندانه‌ی یوز برای وسایل، اتوبوس حامل ملی‌پوشان و برخی دیگر از ابزار تبلیغاتی کاروان ورزشی ایران در آوردگاه برزیل بهره برد و حتی از این فرصت در میزبانی‌های آینده ایران در مسابقات بین‌المللی ورزشی هم سود جست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 317469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    بالاخره هر کسی در یه زمینه ایی تخصص داره به نظرم عادل نباید در همه مسائل دخالت کنه توی همون فوتبال فعالیت کنه خیلی بهتره
    • مجتبی غیاثی IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      وقعاً از برخورد عادل فردوسی پور حیرت کردم. فکر می کردم ایشان دوستدار محیط زیست هم هستند. افسوس ...
    • بی نام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      95 13
      موافقم.
    • مسعود EU ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      48 91
      خب عادل تو فوتبال فعالیت می کنه و برای اینکه در همه مسائل دخالت نکنه مخالفت کرده! نظرت بی ربط بود به نظرم. تاحالا هیچ تیمی همچین کاری نکرده شاید به نظر عادل خوب نبوده این کار. داخل کشور در این زمینه و حفاظت از محیط زیست کوتاهی میشه تا دلت بخواد! اول کمبود ها رو جبران کنید بعدا برای معرفیش بحث رو به فوتبال بکشونید!
    • محسن پناهی IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      65 5
      به مسعود: لطفا المپیک پکن را بیاد آور ...
    • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      102 9
      مسیولان صداو سیما مخالفند نه عادل،خوب مطلب رو بخونید.
    • سینا IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      54 42
      افراد مشهور هر جامعه ای باید در اینگونه موارد پیشرو باشند.این عادل فردوسی پور دیگه اون عادل 7 -8 سال قبل نیست.
    • بی نام US ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      22 35
      دوستان اونهایی که در صدد هستند با سوء استفاده از ابزار محیط زیست و استفاده ابزاری از یک موجود در حال انقراض ، پلی بسازند برای عبور خودشون و دستورات اربابانشون در اونور دنیا چاله کندن برای نماد ایران یعنی شیر ... درود بر عادل ... نماد ما یوز پلنگ نیست ! شیر هست . در ضمن سازمان عریض و طویل محیط زیست وظیفه داره توان هم داره و باید از یوز محافظت کنه .
    • بی نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      15 26
      نه اینکه عادل در هر مسئله ای سرک میکشه این اقایان فکر میکردند عادل بزرگ شده است و میتواند اینگونه مسائل را بفهمد غافل از اینکه برغم دارا بودن تحصیلات عالیه اکثرا در برنامه های خود از ادمهای خیلی با سوادی استفاده نمیبرد چرایش را خودش باید بگوید شاید انگونه ادمها را راحت تر دست میاندازد تا دیگران بگوین عجب دانشمندی است عادل
    • ماهرویان خشکبیجاری IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      20 3
      ممنون از نظر اقا سینا برنامه نود و خود عادل فردوسی پور بواسطه تلوزیون دولتی ایران و حمایت مردم صاحب نامی برای خود شده اند در ادوار مختلف جامهای جهانی همین عادل خان ما از نماد دیگر کشورها تعریف هم میکرد اقایی هم که میفرماید مگر ایران نماد دیگری ندارد زیبا تر و مرتبط تر از یوز چه چیزی را معرفی کنیم یوز نماد سرعت و چالاکی است چرا جوان ایرانی اینگونه معرفی نشود در ثانی یوز حیوان بسیار زیبایی است از جهت دیگر همه دنیا ما را با دکل نفت میشناسند بگذار بدانند که ایران کشوری چهار فصل با تنوع اقلیمی فراوان است
    • عبدالباقی RS ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      9 2
      جناب درویش عاجزانه تقاضا دارم در مورد خطراتی که مصوبه اخیر هیئت دولت برای اتصال بخش کوشکنار هرمزگان به فارس برای محیط زیست ان ناحیه و پارک ملی دریایی نایبند( تنها پارک ملی دریایی ایران) ایجاد میکند هم مطلب بگذارید. جناب درویش بهانه این تغییرات در تقسیمات سیاسی سواحل خلیج فارس در ظاهر آباد کردن و توسعه بندری و گردشگری در منطقه کوشکنار( با ساحل 4 کیلومتری و فوق العاده کم عمق و نا مناسب برای توسعه بندری) است جناب درویش فعل و انفعلات نفتی و گازی در پارس جنوبی به قدر کافی تیشه به ریشه این میراث طبیعی گرانبهای خلیج فارس زده و در صورت اجرایی شدن مصوبه بالا نابودی ساحل مرجانی کم نظیر و پارک ملی نایبند سرعت بیشتری خواهد گرفت!جناب درویش لطفا دغدغه محیط زیستی ما جنوبیها را هم در مطالبتان منعکس کنید.
    • مسعود EU ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      7 1
      من ارومیه هستم نمیدونم چر وقتی نظر میدم پرچم آبی میزنه. عزیزان الان دریاچه ارومیه داره خشک میشه و هیچ کار بخصوصی نکردن و اگرم کردن هیچ نتیجه ای نداشته! بعد از چند سال هم لابد میخوان تو جام جهانی 2022 قطر برای حمایت از دریاچه رو پیراهن تیم ملی عکس ریاچه رو بکشن! من نمیگم این کار نتیجه ای نداره اما باور کنید قبل حفاظت از داخل کشور همه ی این کارها بیهوده است و به عادل بیچاره هم هیچ ربطی نداره!
  • محسن A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    خب اگه هزینشو پرداخت میکردین عادل نصف برنامشو به یوز ایرانی اختصاص می داد...واقعا خنده داره که فردوسی پور نتونسته مدیرانه شبکه رو راضی بکنه....
    • کریم خدابنده IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      70 11
      به نظر من هم اگر عادل می خواست، می تونست مدیران شبکه 3 را مجاب کند.
  • زرین طلب IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    آفرین بر دکتر محمدعلی نجفی که همیشه نشان داده، مدیری پیش رو و مردمی است.
    • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      51 2
      صدها آفرین ...
  • بی نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    52 0
    خیلی خوبه فقط باید تو انتخاب یه نماد مناسب برای استفاده ازش خیلی دقت بشه، یه خرده باید سلیقه به خرج بدن
    • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      34 0
      فکر میکنم اگه برای نماد در دانشگاهها و یا انجمنهای مربوطه که کم هم نیستند فراخوان بدن میشه طرحهای بکری پیدا کرد.
  • سحر A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    70 19
    عادل هم هرچه سنش بالاتر میره جاده خاکی رو ترجیح میده
  • بی نام A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    51 5
    .....و همچنین فقط یک قلاده دریاچه اورمیه در دینا وجود دارد که نفسهای آخرش را می کشد...
  • محمد IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    50 2
    مساله اصلي، لج و لجبازي مديران صدا و سيما با دكتر نجفي است.
  • محمد هادی IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    28 33
    هم تیتر هم نظرها علیه عادل هست! برای چــی؟؟؟؟؟!! در صورتی که توی متن هم آوردید که عادل گفته مسئولین شبکه مخالفت کردن! یعنی عادل موضوع رو مطرح کرده! عجبا!!! جای اینکه به ضرغامی تیکه بندازید به عادل تیکه میندازید؟؟ ایول بابا!
    • لیلا خادم IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      32 9
      اگر عادل می خواست، می تونست مدیران ارشدش را راضی کند. در ضمن، برنامه پرمخاطب پیک بامدادی رادیو ایران از این پیشنهاد حمایت کرد.
    • نامدار A1 ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      13 3
      چطور عادل مسایل سینمایی و ... رو توی برنامه عنوان می کنه مدیران حرفی ندارند؟ مشکوک نیست ؟
  • امین EU ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    24 32
    دوستای گلم مگه دست فردوسی پوره که هر چی دلش میخواد تو برنامش بگه؟ داره با مدیر یه باشگاه صحبت میکنه یهو تماس خودجوش قطع میشه مستقیم با دستور مدیر شبکه! درسته نوده و برنامه مردمیه اما یادتون نره از صداوسیما پخش میشه و از صدتا فیلتر رد میشه. مطمئن باشید فردوسی پور خودش یه توضیحی در این زمینه میده به زودی
  • قاسمی رودپیشی A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    21 10
    سلام عکس جناب نجفی رو اشتباه زدید---عادل خان بی دلیل حرفی نمیزنه مطمئن باشید...
    • هادی A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      12 7
      عزیزم این عکس آقای محمد درویش هست، نویسنده مطلب!!...انقد هم در مورد عادل جانب داری نکنید
  • هادی A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    14 0
    فکر خوبیه اگه یه سری که به فکر منافع شخصی خودشون هستن اجازه بدن
  • بی نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    11 17
    به نظر من طرح یوز برای پیراهن تیم ملی فوتبال ایده چندان صحیحی نیست بخصوص که موارد فراوان دیگری هستند که بتوانند بهتر از یوز کشور ایران را نمایندگی کنند.
    • محمد IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      7 2
      البته أين فقط نظر شماست
  • بی نام A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    21 2
    نمیدونم چرا هرجا بحث درآمدای کلانه محیط زیست کنار گذاشته میشه؟؟!! پولدارا هم با محیط زیست میونه ی خوبی ندارن!!!!
  • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    27 6
    ما ایرانی ها دوس داریم یکی رو بت کنیم عادل خوبه ولی بتش نکنید
    • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      20 1
      عادل ضعف هایی داره ولی این یکی رو مطمینم سیاستهای سازمان اثرگزار بوده که البته مطلب بالا هم اشاره ایکرد،فعلا که شجاعترین مجری ایرانو جز معدود مجریهای محبوب که اخراج نشده،باید حمایپش کرد یادمون نره حال خیلیها رو گرفت که کسی جرىت بردن اسمشونم نداشت.
    • بی نام A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      13 3
      عادل هم داره تغییر میکنه چرا فکر میکنین عالیه ؟؟؟؟وقتی کسی اشتباه میکنه باید بش گفت تایهو از دست نره
  • طرفدار حيات وحش ايران A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    16 2
    كاملا موافقم.
  • راستین A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    2 32
    به جای یوز پس اگه از اقتصاد ودلار حرف بزنه بهتره به مولا....یووووووز دیگه کیلو چنده...بابا جمش کنید برید حامون بهم خورد.
    • مهدى A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      22 2
      هم وطن عزيز شما احتمال بده كه اگر ما از اين مخلوق خداوند حمايت كنيم، قادر متعال هم در عوض بسيارى از مشكلات را در مدت كمى برايمان برطرف كند و چه بسا كه او منتظر انجام همين حركت از سوى ما باشد.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    21 2
    شیطنت های تی وی قابل اغماض نیست
  • مهرداد IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    21 0
    یک چیزی که به نظرم غم انگیزتر از واکنش سرد رسانه ملی به این پیشنهاد ارزنده است، بی تفاوتی مطلق انجمن یوزپلنگ ایرانی نسبت به این پیشنهاد است. آنها حتی بر روی سایت خود هم از این پیشنهاد حمایت نکردند. واقعاً جای تأسف بسیار دارد.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    8 7
    تا جایی که من میدانم عادل موافق بوده است اما مسئولین شبکه به عادل مجوز این کار را نداده اند. احتمالا برای اینکه برایشان نانی ندارد!!!
  • بی نام IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    6 15
    با آقای عادل موافقم، چند تا سؤال: آيا کشور ما نمادی با ارزش تر و با کلاس تر از يوز نداره، آيا همه کارها برای دفاع از محيط زيست انجام شده و فقط مشکل آن با همين برطرف می شود، ضمنا نگاه جهانيان به ايرانيان مدعی فرهنگ غنی، بعد از اين عمل چگونه خواهد بود؟
  • علی EU ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    11 1
    عادل فردوسی پورتنها کسیه که توصداوسیماوتوهمه این سالها بامردم بوده وبه مردم پشت نکرده وحرف دل مردم روزده،البته نهایت سعیش روهم کرده که خط قرمزهاروهم رعایت کنه والا اگرنکنه واخراج بشه دیگه نودی هم وجودنداره که بخوادحرف دل مردموبزنه..پس حتی اگه اینبارخودش مخالفت کرده باشه که من مطمینم مدیراش مخالفت کردن،بازهم نمیشه این همه سالروفراموش کرد.
  • صادق IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    5 1
    پلنگ و یوز ایرانی خیلی بهشون ظلم میشه تو ایران هیچ کس هم نیست بدادشون برشه(بعد از خدای نکرده منقرض شدن تازه به خودشون میان) باید توی رسانه بیشتر در مورد حیات وحش ایران برنامه سازی و مستند ساخته بشه ولی فقط تبلغ تن تاک و .... وقت مردم رو هدر میدن. ای خدا نسل انسان رو منقرض کن که شده طاعون زمین. من موندم چرا شخصی با این همه تجربه در مورد محسط زیست بهش ریاسا محیط زیست رو نمیدن(فقط شده دل بخواهی از هرکی خوششون بیاد میذارن سره کار) این خانم ابتکار چه گلی به سر محیط زیست تو دوره قبل زد که بازم اوردنش؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    11 1
    زورتون به عادل میرسه؟؟ فکر نمیکنید برنامه های خیلی زیادی هست که بتونه این موضوع رو دنبال کنه چند وقته زیادی همه گیر دادن به 90
    • شين A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      7 1
      اين مساله مربوط به ورزش و به طور اخص فوتبال است و چه برنامه اي محبوب تر از نود !؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    9 1
    چه جالب. با اقدامات خردمندانه ما ایرانیها، از یوزپلنگ "ایرانی" (که قاعدتا باید تو ایران باشه) فقط 70 تا باقی مونده. تازه میگید ببریم تو جام جهانی هم روی اتوبوس عکسش رو بزنیم؟ لابد زیرش هم باید بنویسیم که: آی مردم جهان! این موجود انحصاری ماست. منقرضش کردیم. فقط 70 تاش مونده!
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    3 1
    عادل عزیز این کار یک عزم ملی میطلبد. همه دوستت دارند شاید با یک شوخی اخم روسایت باز شود . با این فکر همراهی کن.
  • قاسم A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    4 0
    اگه نمادی بسازن که بیان کنه در صورت عدم توجه جهانی به یوز ایرانی، سرنوشت شیر ایرانی براش تکرار میشه خیلی جالب تر میشه.
  • علي كرمي RS ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    3 0
    درود من هميشه مي گم ورزش و محيط زيست مرز نمي شناسند و مي توانند سبب يكدلي ملت ها شوند . پيشنهاد بسيار خوبي است و اميدوارم اجرايي شود . در ضمن آقاي فردوسي پور كه مجاني نمياد راجع به يوزپلنگ بگه ... آن طور كه ما طرفداراي محيط زيست انظار داريم مديران ارشد ما چندان اهميتي به محيط زيست نمي دهند .
  • احمد محرابي IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    3 0
    درود بر مهندس درويش عزيز، آقاي دكتر اينانلو و ساير همراهانشان... كه هميشه صاحب ايده‌هاي بكر و ناب هستند به اميد تحقق اين ايده جالب در جام جهاني برزيل انشاءا...
  • ناهید سادات A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    2 0
    ماها از پشت پرده خبر نداریم شاید واقعا همینطوره که بعضی دوستان اشاره کردن و آقای فردوسی پور دست خودش نبوده که چی بگه و چی نگه...
  • مزدک IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    5 2
    واقعا که بابا فردوسی پور هم ادمه بعضی ها یه جوری ازش دفاع میکنند که هر که ندونه میگه ارش کمانگیری رستم زالی چیزیه.
  • کاوه US ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    3 2
    خواهش می‌کنم خبر رو درست بخونین : مسولین شبکه مخالفت کردن یعنی روسای فردوسی‌پور نه خودش
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    3 4
    پس بایستی تیم ملی کشتی هم توجام جهانی با تبلیغ ببر مازندران میرفت که نماد خواستگاه کشتی ایران هستش که اغلب کشتی گیرای تیم ملی از این استان هست
    • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      0 0
      اون تیم ملی مازندران میشه!!
  • ترنادو IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    3 0
    این مقال هدفش حمایت از یوز پلنگ بوده اما متاسفانه الان تبدیل به عادل خراب کن و(بیاین که یه جایی هست میشه حال عادل رو جا اورد) تبدیل شده برای این سو استفاده متاسفم