فارس نوشت:

نشست خبری همایش بزرگداشت هزاره تألیف کتاب «قانون» ابن‌سینا، صبح امروز در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این نشست علی اکبر ولایتی رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید حبیب‌الله موسوی‌بهار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان و بیژن رنجبر رئیس دانشگاه تربیت مدرس حضور داشتند.

سومین کتابی که بعد از تورات و انجیل چاپ شده، ترجمه لاتین قانون است

ولایتی در ابتدای این نشست گفت: سازمان یونسکو، سال‌های 2012 و 2013 را برای گرامیداشت هزارمین سال تألیف کتاب «قانون در طب» ثبت کرده و این موضوع را به اطلاع کشورهای جهان رسانده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورا این تصمیم گرفته شد که طی سه روز همایش گرامی‌داشت هزاره تألیف قانون را در ایران برگزار کنیم، ضمن اینکه علاوه بر کشورمان، در ترکیه و ازبکستان نیز همایش‌هایی برگزار خواهد شد.

وی «قانون» را مهم‌ترین کتاب پزشکی در طول تاریخ دانست و گفت: مدت 600 سال یعنی تا اوایل قرن بیستم در سراسر جهان متمدن در مدارس پزشکی تدریس می‌شده است و جا دارد بار دیگر مورد توجه قرار گیرد.

این استاد تاریخ با اشاره به برخی روایات تاریخی افزود: پس از اختراع ماشین چاپ در نیمه دوم قرن پانزدهم، سومین کتابی که بعد از تورات و انجیل چاپ شده، ترجمه لاتین قانون است.

افتخار افرادی نظیر قطب‌الدین شیرازی و امام فخر رازی این بود که می‌گفتند ما کتاب قانون را تلخیص کرده‌ایم؛ این نشان از اهمیت کتاب قانون دارد. کتابی که در پنج بخش «کلیات طب، مفردات پزشکی (داروهای ساده)، جزئیات بیماری‌های اعضا و اندام انسان، انواع طبع‌ها و قرابادین (داروهای مرکب)» تنظیم شده و طی آن 1400 دارو معرفی شده است.

رونمایی از 5 نسخه خطی قانون

در ادامه این نشست، بیژن رنجبر، رئیس دانشگاه تربیت مدرس ضمن تشریح برنامه‌های همایش هزاره تألیف قانون در این دانشگاه گفت: ساعت 8:30 سه‌شنبه هفتم آبان در دانشگاه تربیت مدرس نخستین روز همایش با سخنرانی دکتر ولایتی آغاز می‌شود و همایش تا ساعت 18 ادامه می‌یابد.

رنجبر ادامه داد: قرار است در این همایش به زندگی و حیات شیخ‌الرئیس که از نخبگان تاریخ تمدن ایرانی اسلامی است پرداخته شود و بخشی از دستاوردهای تمدن اسلامی در قرون پنجم و ششم بررسی شود.

این مقام مسئول افزود: بخش عمده همایش به کتاب قانون و مباحث پزشکی می‌پردازد و بخش کوچکی از همایش نیز به دیگر جنبه‌های شخصیت جامع‌الاطراف شیخ‌الرئیس پرداخته می‌شود. به عنوان مثال، دکتر حیدری از هندوستان درباره نظر ابن‌سینا درباره صرع و مقایسه آن با زمان حال سخنرانی می‌کند.

وی معرفی و بررسی ترجمه‌های قانون را جزو دیگر برنامه‌های این همایش دانست و اظهار داشت: بیش از 250 نسخه خطی از قانون فقط در ایران موجود است که قدیمی‌ترین آن‌ها در آستان قرار داد و به سال 428 یعنی سال فوت ابن سینا نزدیک‌تر است. در حاشیه همایش پنج نسخه خطی جدید که قبلاً رونمایی نشده است، رونمایی می‌شود.

ادای سوگند پزشکی بر سر مزار آرامگاه بوعلی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در ادامه مراسم به تشریح برنامه‌ روزهای دوم و سوم همایش در همدان پرداخت و گفت: چهارشنبه 8 آبان حرکت اعضای هیئت علمی همایش به سمت همدان و تکریم از مقام شیخ‌الرئیس با حضور بر مزار ایشان را در برنامه داریم.

وی ادامه داد: مراسم ادای سوگند پزشکی توسط دانشجویان فارغ‌التحصیل پزشکی بر بام آرامگاه بوعلی است.

موسوی‌بهار افزود: پنجشنبه نهم آبان نیز هفت موضوع سخنرانی در دانشگاه علوم پزشکی همدان را داریم که پنج موضوع طبی است و دو موضوع دیگر متفرقه و به فلسفه اختصاص دارد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IN ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    5 0
    نخبه تمدن ایرانی