۰ نفر
۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
صدا و سیما: قربانگاه ذوق و هنر و خرد

الحمدلله چند سالی است که کلا صدا و سیمای ملی را نگاه نمی کنم. از این محرومیت خود خواسته برکاتی نصیبم شده که مپرس. در این چند سال هم،هربار از سر اتفاق- مثلا در اداره ای و یا ترمینال و فرودگاه و سوپرمارکت- چشمم به این جعبه جادو افتاده، فهمیده ام چه تصمیم درست و خردمندانه ای گرفته ام. مثال می زنم: دو- سه باری است که از سر اتفاق تبلیغ شبکه "نسیم" را دیدم.

شبکه ای که ظاهرا قرار است به طنز و سرگرمی اختصاص یابد. شبکه ای که از همین الان معلوم است چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. کسی که اندکی کار رسانه ای کرده باشد و مختصر درکی از طنز داشته باشد و سرگرمی را هم تا حدودی فهم کرده باشد می داند چنین شبکه ای ازآغاز محکوم به شکست است. این را گفتم تا بگویم خانه از پای بست ویران است و هرچه قدر هم خواجگان در کار تزئین نقش ایوان بکوشند راه به جایی نخواهند برد. اما موضوع این یادداشت فعلا چیز دیگری است. در همین تبلیغ های نصفه نیمه ای که دیدم استاد حسن کسایی را نشان می دهند که دارد درباره ساخت قطعه "سلام" که یکی از قطعات درخشان و به یادماندنی موسیقی ایرانی است توضیحاتی می دهد. با خودم گفتم لابد تهیه کنندگان برنامه فکر می کنند داستانی که منجر به ساخت این قطعه شده بامزه است و به نوعی سرگرمی محسوب می شود. حتی از این هم خوش بین تر بودم ، با خودم گفتم تهیه کنندگان این برنامه از مهجوریت موسیقی و هنر ایرانی مطلعند و می خواهند به این بهانه نواختن سازی را نمایش دهند و اطلاعاتی درباره چگونگی این قطعه را به اطلاع عموم برسانند اما دیدم که تصاویر مضحکی روی ساز استاد گذاشته اند که دیگر هیچ جوری نمی توان ماجرا را توجیه کرد. این که مستربین روی ماشین نشسته است و تعادلش را از دست داده است و هرلحظه ممکن است سقوط کند و یا هالورد لوید از ساعت بزرگ شهر آویزان است و درحال سقوط، چه ربطی به نوای آسمانی استاد کسایی دارد؟ اگر بگویید به هرحال در این قطعه هم نوعی مطایبه و شوخ طبعی وجود دارد خواهم گفت اگر این طور باشد بخش اعظمی از فرهنگ و هنر و ادبیات این سرزمین ترجمانی از شیرین کاری های خواجه مستربین و حکیم هالورد لوید است. مسخره نمی کنم. این قدر می فهمم که این دوبزرگوار چه جایگاهی دارند اما از یاد نبریم که فرمود: گر حفظ مراتب نکنی زندیقی. هرچیزی سرجای خودش محترم است. مشکل این جاست که دوستان همه چیز را با هم قاطی می کنند و اصلا متوجه نیستند که مسجد جای هرکاری نیست و هرسخن جایی و هرنکته مکانی دارد. یک توضیح ضروری بدهم و تمام. مشکل من با این سازمان عریض و طویل اصلا سیاسی نیست، یعنی اصلا تصورم این نیست که اگر این سازمان را در اختیار مثلا کس دیگری با گرایش سیاسی دیگری بگذارند مشکل حل می شود. اصلا و ابدا. و اگر چنین شود شاید وضع به مراتب بدتر ازاینی بشود که هست. مشکل به مراتب پیچیده تر از این حرف هاست اما این همه باعث نمی شود دوستان هرکاری دلشان خواست بکنند و ما هم دم برنیاوریم. 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 318816

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    139 3
    فقط همین نیس!! اینهمه شبکه چطور از دل صدا وسیمایی سر بر میآورند که محبوبیت آن در بین مردم هر ورز کمتر می شود پس چرا دوباره یک شبکه ی دیگه ؟؟؟!!! بودجه ی آن از کجا تامین می شود؟!! چرا تلاشی برای بهبود همان چند شبکه ی قبلی نکردن؟؟!! کیفیت به شدت فدای کیمت شده!!! صدا وسیما البته قربانگاه واقعیت هم شده!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      49 2
      خدا را شکر از برکت پیشرفت تکنولوژی سالهاست منم محبور به دیدن این رسانه آقای ضرغامی نیستم ولی افسوس آن سرمایه ملی را می خورم که حق من است و خرج این رسانه و افکار ش می شود
    • الیمی A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
      8 15
      راهکار رو برای ازدیاد مخاطبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی رو قبلا پروفسور حسین ( شریعتمداری ) دادن و اون تئوری علیه در مقابل علیه است که باید هر چه آنها نشون می دن ما هم مقابلش همون رو منتها خوبش رو بسازیم . اگه یه کم قدر بزرگان این مملکت رو می دونستیم الان دچار برنامه های غربی نبودیم . با تشکر الیمی
  • سحر A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    102 2
    بیت الماله دیگه هر جور که عشقشون میکشه باید خرجش کنن. رشد فرهنگی هم چیزی تو مایه های کششششک
  • مهدی A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    12 49
    همین شبکه ی پرسپولیس با کمترین هزینه بیشترین محبوبیت رو داشت. 4تا شبکه اینجوری باشه دیگه کسی بیکار نیست منو و تو و بی بی سی و غیره رو نگاه کنه! البته مثل این که فهمیدن حرکت مثبتی بوده قطعش کردن!!! به نظرم هرکدوم از تیمهای فوتبال بیان با 1هزارم پولی که وا3 بازیکنها خرج میکنن 1شبکه ی خوب بزنن کلا قضیه ی جنگ نرم منتفی میشه
    • بی نام A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      33 4
      این شبکه هایی که گفتی بد نیس هس؟؟؟
    • سحر A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      24 3
      پرسپولیسیا انقد بدسلیقه آخه!!!
  • بی نام A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    83 3
    صدا سیما واسه کی هی شبکه میزنه؟؟؟؟مگه بیننده ای هم مونده؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    63 0
    خدا رو شکر یک نفر پیدا شد بگه چقدر اوضاع صدا سیما بد. یه شبکه باشه خوب باشه کافیه
  • سیاوش A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    54 1
    وقتی صدا و سیما با مفاخر فرهنگی خودمون این کارو می کنه اون وقت چه جوری می خواد با تهاجم فرهنگی مقابله کنه، ها؟
  • بی نام A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    52 1
    برای صداوسیما قشری که دیدنش رو ترک کردن مهم نیست و تنها سعی در ایستاده نگه داشتن ستون ترک خورده عقاید سیاسی فرهنگی فاصله دار با نیازهای امروز مردم رو داره،در کل فامیل و دوستان من یک نفر هم جز برنامه های ورزشی تلوزیون نمی بینه،برای اینا مهم اینه که تعداد محدود طرفدارهایی که اخبار و مناظرات و جهت گیریهای سیاسی جناحشونو قبول داره نگه دارن قید بقیه رو زدن کامل!
  • محمد اس اس IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    10 5
    البته كه منظورتون هارولد لويد بود نه هالورد لويد!!!
  • بی نام A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    41 1
    20تا شبکه تکراری از صبح تا شب سریال و فیلمهای دهه هفتاد پخش میکنن
  • بی نام IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    48 0
    آقا من خودم برنامه سازفیلمنامه نویس تلویزیون بودم ... این صدا وسیما بلایی سرمان آورده که نگو... ازدزدیدن طرحهامون گرفته تا ندادن پولمون ...و فک و فامیل روسا که جای ماها رو گرفتن و به قول دوستمون هر چه اهل هنره از صدا وسیما بریده و کنار رفته ... حتی به قیمت گرسنگی کشیدن ... این صدا وسیما ملی نیست مال یک بخش از ملته مال دوستان که پولش قراره حیف و میل بشه
  • بی نام A1 ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    16 0
    بجز در خدمت مردم
  • رضائی A1 ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    33 2
    صدا وسیما نسخه تصویری کیهان است .متاسفانه عده ای مامور هستن با پول بیت المال روی اعصاب مردم رژه بروند.
    • محمدرضادیداری IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      1 0
      تعبیر(تشبیه) شما عالی بود حال کردم
  • اهالی گلباف کرمان IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    6 0
    وقتی که میان به مردم اینجا میگویند برای راه اندازی شبکه های دیجیتال فلان مبلغ کلان رو واریز کنید؛چطور انتظار ندارند مردم به سراغ ماهواره نروند؟مسئولان صدا و سیما یاد گرفته اند مرتب در پی افزایش شبکه ها باشند و کاری ندارند بقیه ی جاها این شبکه ها رو گسترش دهند.آیا این اسمش تبعیض بین شهرهای با امکانات و شهرهای بی امکانات نیست؟هر چقد که دوست دارید برای شهرهای با امکانات امتیاز بیشتر بدهید ولی ظلم پایدار نمی ماند و گناه استفاده ماهواره ما بر عهده شما
  • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    21 0
    کلا صدا و سیما به هنر و فرهنگ و موسیقی هیچ اهمیتی نمیده. تنها مساله مهم حفظ و گسترش منافع جناحی و سیاسی یک گروه خاص و حذف صدای بقیه هست. والا خوب بلدن که برای این دولت هنوز نیومده برنامه پایش و ثریا و حساس نشو و ... درست کنن. و به ایجاد ناامیدی و نارضایتی از دولت دامن بزنن. البته الان مثلا!دارن ملایم میرونن که از حالا برای این برنامه ها مخاطب و اعتبار جذب کنن و توی نمک بخوابونن تا انتخابات بعدی.. و اون موقع پروژه اصلی شروع میشه.
  • ضرغامی IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    30 1
    بچه که بودم اگه یه سریال یا فیلمی رو نمی دیدم فکر می کردم یه چیز بزرگ رو از دست دادم ولی الان اگه تلوزیون ببینم مطمئنم دو چیز بزرگ رو از دست دادم یکی شعور و دیگری وقت گرانبها.
  • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    22 1
    مردم تو فقر و فلاکتن اونوقت ضرغامی هر روز شبکه درست می کنه برنامه های میلی وتکراری اشم به درد خودش می خوره باید اون دنیا جواب گوی مردم باشه من که ازش نمی گذزم.
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    16 0
    این صدا و سیما از زمان مدیریت ع.ل. به این روز کشیده شد.رییس جدید هم که معاون ایشان بود همان راهی رامی رود که او دیکته کرده البته به مراتب بد تر .اوردن اقایانی به عنوان معاون و مدیر که از دوستانشهستند و اصلا" از رسانه هیچ اطلاع و تخصصی ندارند نتیجه اش می شود همین .از مسئولان صدا و سیماکه از نبود بودجه و کاهش اعتبارات این رسانه دادو فریادشان بلند است باید پرسید این شبکه هایی که مثل قارچ می رویند و هیچ محتوایی ندارند با کدام اعتبار راه اندازی می شود.این رسانه دستگاهی شده برای اینکه عده ای رفیق و رانت خوار چند صباحی دور هم باشند و از سفره کارکنان زحمتکش این سازمان که هریک به نوعی کنار گذاشته شدنداطعام کنند. مسئو.لان سازمان فقط حیف و میل کردند.
  • امیر IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    4 0
    فوتبال ها رو هنوز از شبکه سه میبینم. تعداد بیننده هاش از کارکنان شبکه هاش کمتره! تو مصاحبه هاشونم طرز سوال پرسیدنشون منو یاد این لطیفه میندازه که ازیکی پرسیدن بین 1 میلیار پولو عشت اگه قرار باشه انتخاب کنی، اولین چیزی که با پولت میخری چیه؟!
  • مسعود A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    2 0
    آقايان صدا و سيما. مشي و تفكر شما در مذاكرات هسته اي و سياست خارجي را دولت احمدي نژاد 8 سال تمام جاري كرد. نتيجه اش را هم شما و همه ملت مظلوم ايران مي بينند! آيا ديگر بس نيست؟! چرا در سياست خارجي دولت جديد كه حمايت اكثريت مردم ايران را دارد سنگ اندازي مي كنيد؟! تو را به خدا اندكي از هواي نفس و تكبر خود دست برداريد. صدا وسيما مال همه ملت ايران است نه گروهي خاص كه در اقليت هم هستند. اين عين ديكتاتوري رسانه اي است.