تسنیم نوشت:

 

وزیر سابق علوم با اشاره به برخی از چالش‌های خود در دولت دهم به جزییاتی از اولین دیدار خود پس از خانه نشینی با احمدی نژاد پرداخت.

اهم اظهارات دانشجو در گفت وگو با تسنیم در ادامه می آید:

*(درباره خانه نشینی 11 روزه احمدی نژاد)حالا اسمش را نمی‌دانم، ایشان می‌گویند خانه‌نشینی نبوده کارها را انجام می‌دادند، اما بعید می‌دانم هیچ کدام از وزرا این کار را تأیید کرده باشند، بالاخره من هم معترض بودم و هستم، به ایشان هم صراحتاً گفته بودم این چه کاری است می‌کنی؟ بعد از اینکه رفتند و نیامدند و در جلسه دولت حاضر نشدند پرسیدم از اطرافیان که ایشان کجاست و بالاخره رفتم مقابل درب خانه ایشان. دوستم بود، دوستم است، دوستش دارم، وقتی می‌گویم دوستش دارم، واقعاً قلبا دوستش دارم.

*همین الان هم معتقدم  از بعد کارهای اجرایی و زحماتی که آقای احمدی‌نژاد کشیده هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند با او رقابت کند. اگر 27 سال قبل از ایشان را از نظر کاری و اجرایی یک طرف قرار بدهید و 8 سال آقای احمدی‌نژاد را هم طرف دیگر، کفه ترازو در 8 سال ایشان یعنی دولت‌های نهم و دهم سنگین‌تر خواهد بود. بعید می‌دانم در 27 سال آینده هم کسی به اندازه ایشان بتواند کار کند.

*از طرف دیگر واقعیت این است که آقای احمدی‌نژاد گفتمان و شعارهای انقلاب را سر دست گرفت و احیا کرد. دوره‌ای به نام دوم خرداد یا اصلاحات را که یادمان نرفته، برخی می‌گفتند گفتمان امام برای موزه‌ها است، نه اینکه در پستو و پنهان این را بگویند بلکه علنا این را اعلام می‌کردند و در روزنامه‌هایشان مقاله می‌نوشتند و تیتر می‌زدند.

*در این دوره علنا می‌گفتند گفتمان امام و انقلاب باید به موزه بپیوندد. علنا می‌گفتند انقلاب تمام شده است! مگر انقلاب چیزی است که تمام شود. انقلاب یک امر مستمر است، مثل یک ماشین است که در سربالایی حرکت می‌کند موتورش را خاموش کنی نمی‌ایستد بلکه به عقب برمی‌گردد، موتورش چیست؟ موتورش همین گفتمان امام و انقلاب و آرمان‌هاست. اگر اجازه داده شود این موتور را عوض کنند یا خدای نکرده از حرکت بیاندازند انقلاب ماهیت خود را از دست می‌دهد. همین کاری که عده‌ای الان هم طمع کرده‌اند، می‌خواهند شعارها و آرمان‌های انقلاب یعنی موتور محرکه انقلاب را تحریف کنند، می‌گویند دیگر وقت "مرگ بر" نیست، وقت برائت نیست، باید با همه دوست بود برخی‌ها در دوره اصلاحات هم همین شعارها را می‌خواستند جایگزین شعارهای انقلاب کنند.

*آوردن احساس من در آن زمان روی کاغذ خیلی سخت است،  من احمدی‌نژاد را دوستش دارم به عنوان یک آدمی که برای مملکت زحمات زیادی کشید. فردی که دولت را در بین لایه‌های مردم برد و از حالت تشریفاتی خارجش کرد، اینکه رئیس‌جمهور بنشیند در بنز 15 تا بنز پشت سرش و 10 تا بنز جلویش و راه بیفتد از این جلسه به آن جلسه، رئیس‌جمهور در کاخ فلان جا بنشیند قبل او اینجوری بود، آقای احمدی‌نژاد آمد در خانه‌ای زندگی کرد که خانه‌اش‌را همه دیده‌اند، تمام اسباب و اثاثیه آقای احمدی‌نژاد را پشت یک وانت بار می‌توانی بگذاری، همین الان هم همین کار را می‌توان کرد. نمی‌دانم رفتید آنجایی که در پاستور او و خانواده‌اش زندگی می‌کرد. متأسفانه برخی رسانه‌ها فقط آن قسمت خالی لیوان را می‌بینند، بعضی‌ها ندانسته ولی برخی با برنامه این کار را کردند. در دو سال آخر سیاه‌نمایی‌هایی که صورت می‌گرفت با برنامه صورت می‌گرفت، این را داشتم می‌گفتم من رفتم خدمت آقای احمدی‌نژاد با او روبوسی کردم و گریه‌ام گرفت. فکر می‌کنم روز دوم بود، روز اول گذشته بود، البته ایشان گفته بود کسی نیاید، به من گفت تو بیا. یک‌بار از من سوال کردند بزرگترین چالش من با آقای احمدی‌نژاد چه بود، گفتم دوستی‌مان، گفتند بهترین خاطره‌تان گفتم دوستی‌مان. ایشان هم بالاخره محبتی به من داشت و شاید هنوز هم دارد.

*رفتم درب منزل، بسیار متأثر بودم، بعد من از ایشان سوال کردم، اولین سؤالی که کردم این بود؛ گفتم فرض محال که محال نیست، در حالی که هر دو بغض کرده بودیم البته دفعه اول نبود این حالت پیش می‌آمد، وقتی پدر ایشان فوت کرده بود و من مسجد رفتم حدود یکی دو دقیقه من روی شانه‌ ایشان و ایشان روی شانه من جلوی همه گریه می‌کردیم، این محبت و دوستی دوجانبه بود و هنوز هم هست. گفتم فرض محال که محال نیست، فرض کن من رئیس‌جمهور بودم تو هم که رفیق بیست و چند ساله من هستی، اگر من اینکار را کرده بودم تو چه نصیحتی به من می‌کردی برو همان کار را انجام بده. که بعدش آن صحبت را کرد که مگر من چه کار کرده‌ام وکاری نکرده‌ام. بماند؛ برای من هیچ وقت حل نشد هنوز هم حل نشده است.یک بار به ایشان گفتم انشاءالله این دوره‌ها تمام می‌شود تو می‌آیی در اتاقت در دانشگاه علم و صنعت ایران، من هم در اتاق خودم، اتاق‌هایی که هر چند کوچک اما بسیار باصفاست، آن وقت خارج از این همه بده بستان‌ها و معاملات سیاسی که صورت می‌گیرد من  20 سوال دارم که می‌آیم و این سوالها را می‌پرسم و تو هم انشاءا... صمیمانه به من جواب‌ها را می‌دهی. دوستانه با یکدیگر می‌نشینیم، شاید من دارم اشتباه می‌کنم، حداقل در درون راحت می‌شوم.

*اصلاً، با توجه به چیزی که در دانشگاه آزاد اتفاق افتاد یا نیفتاد نیست. جناب آقای هاشمی یک موقع، در آن هشت سال دفاع مقدس و سال‌های بعد می‌آمدند خطبه نماز جمعه را می‌خواندند، ما هم مثل همة حزب‌الهی‌ها و بسیجی‌ها انتظار می‌کشیدیم برای اینکه ایشان تشریف بیاورند و خطبه‌های نماز جمعه را با آن شور و هیجان انقلابی و منطبق بر آرمان‌های انقلاب بخوانند. گفتمان ایشان و انقلابی بودن فرمایشاتشان را دوست داشتیم، حالا اگر گفتمان و افکار عوض شود، نوع نگاه ما هم عوض می‌شود.

*من هیچ وقت بی‌احترامی به آقای هاشمی را درست نمی‌دانم، هیچ زمانی. اما نوع نگاه سیاسی ایشان در حال حاضر با نگاه من متفاوت است ولی در هر صورت بی‌احترامی به ایشان را جایز نمی‌دانم. البته گذشته افراد، چه خوب و چه بد، مطلق نیست، تاریخ اسلام هم این را نشان داده است. حضرت امام هم فرمودند من اگر به اقتضاء حال افراد از کسی تعریفی می‌کنم، تعریف من از افراد به وضع فعلی افراد است. (البته این عین کلام امام نیست اما مضمون فرمایش ایشان همین بود). افراد چه خواص و چه عوام، خصوصاً خواص به خاطر اثرگذاری که در جامعه دارند، با محک ولایتمداری در عمل سنجیده می‌شوند وگرنه خیلی‌ها لاف ولایتمداری زدند و در عمل کم آورده‌اند. هم در تاریخ اسلام این را دیده‌ایم و هم در تاریخ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران.

*مرور زمان و اعمال افراد خودش صحت و سقم این مساله را نشان داد. آقای هاشمی کاندیدا شد، احراز صلاحیت هم نشد من هم که خبر نداشتم احراز صلاحیت می‌شود یا نمی‌شود، من هم کاندیدا نشدم. همان موقع هم مصاحبه و تکذیب کردم. هیچ‌وقت چنین حرفی را نزده بودم چون اصلاً انگیزه‌ای برای این کار نداشتم. همان موقع هم گفتم کذب محض است برخی رسانه‌ها هم این موضوع یعنی اعلام کذب بودن این خبر را اعلام کردند.

219219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 117
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    خدا وکیلی آقای دانشجو باید هم شما با هم خیلی خیلی رفیق باشید!!!
  • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    كاش شاهانه زندگي ميكرد ولي مملكتو به اين روز نمي انداخت. شماهم كه در حد يه كارمند بيشتر نبودين و وزير شدين ،پس كي بايد از احمدي نژاد تعريف كنه
    • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      58 5
      عدالت یعنی این . کاری کردند که تمام اثاثیه منزل 99 درصد مردم ایران در پشت یه وانت بار جا شود ... دست مریزاد
  • بی نام EU ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    تا كي بايد خاطرات اين ٨ سال برامون زنده بشه لطفا بذاريد مردم فراموشتون كنند
    • فرهاد A1 ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      اتفاقا این فاجعه نباید هرگز فراموش بشه.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    بعید می‌دانم در 27 سال آینده هم کسی به اندازه ایشان بتواند کار کند....عجب!!! تورم 100 درصدی!!
    • بی نام A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      79 9
      " اگر 27 سال قبل از ایشان را از نظر کاری و اجرایی یک طرف قرار بدهید و 8 سال آقای احمدی‌نژاد را هم طرف دیگر، کفه ترازو در 8 سال ایشان یعنی دولت‌های نهم و دهم سنگین‌تر خواهد بود." خب يه چهارپا در مدت چند روز مي‌تونه باري رو جابجا كنه كه من در مدت يك سال شايد نتونم. مهم نتيجه كار هست. ما منكر اينكه ايشون خيلي كار كردند و شبي دو ساعت خوابيدند و ... نيستيم، اما كار مملكت داري بيشتر نيازمند تعقل و مشورت هست تا كار فكري و عملي يك نفر. واقعا چقدر كارهاي ايشون خلق‌الساعه بود و چقدر با برنامه بلند مدت حركت كردند؟ البته منظور من برنامه‌اي است كه يك گروه متخصص با كار گروهي و مباني علمي نوشته شده باشه، نه برنامه‌اي كه در پستوي خانه از تراوشات ذهني و حداكثر مشورت با اسفنديار و جن‌گير و رمال تهيه شده.
  • بی نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    دکتر دلم برات خیلی تنگ شده تو خیلی مرد بودی یه مرد واقعی ا زخدا میخوام همیشه پشت و پناهت باشه
    • احمد IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      159 9
      آره خیلی مرد بودی از متهم کهریزک و دزدان 3هزار میلیاردی و مختلس بیمه ها و دلالها و...جانانه و مردانه دفاع کردی قبول دارم تو مال دوست نبودی ولی خیلی طمع قدرت داشتی
  • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    اقای هاشمی اگه ملت دوس داری واقعا ازسیاست برو کنار ماسی ساله ازشما میکشیم ۸۴ بهت نه گفتیم الان هم میگیم برو این کشور به خاطره تو نیاز نداره
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    آره برادر کاری که احمدی نژاد در این 8 سال کرد هیچ کس نمی تواند بکند پشت کردن 90 درصد کشورهای جهان تحریم کمر شکن وتورم بی سابقه
    • محمد A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      6 102
      این کشورهای جهان رو که میگی باید بشیم نوکرشون و به رسمیت دانستن اسرائیل تا تحریم ها لغو بشه تنها مشکل اونها اسرائیله
  • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    ایشان مثلا چه کار بزرگی کردند ؟
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    وای حالم گرفته شد. زده اقتصاد رو ترکونده بازم میگه کار کردم.
    • بی نام A1 ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      106 7
      احمدی نژاد اقتصادکشور را به قهقرا برد
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    152 7
    تو رو خدا فیلم بازی نکن
  • سید عبادالله A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    190 5
    خدا را شکر که دیگر نامی از دانشجو ها نخواهیم شنید .
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    169 6
    بفرمائید در این 8 سال پول نفت رو چکار کردند، جناب آقای دانشجو که دوستش داشتین و دوستش دارین و دوستش خواهید داشت!!!!!!!!!!!!!؟
  • بی نام US ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    152 4
    گریه کن،گریه قشنگه
    • بی نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      57 3
      گریه از اون دله تنگه...
  • نوید A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    183 6
    کلا محمود جان دوست داشت سر رو شونه اینو اون بزاره گریه کنه. مثل مادر مرحوم چاوز! 27 سال قبل و بعدشم کسی اینجور احساسی نمیشه!
  • بصیر A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    78 3
    مامتوجه نشدیم موضوع گفتگو را.
  • بی نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    139 4
    اقای دانشجو این تورمی که در این مدت بوجود امد یکطرف ان بیست و هفت سال یکطرف
  • میترا A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    100 3
    راست میگه همه ی .........احمدی نژاد یکطرف وهمه کارهای بقیه روسای جمهور یکطرف
  • بی نام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    95 3
    آخی این اوضاع اقتصادی رو من گردن میگیرم !!!
  • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    74 3
    عجب!!!تا الان كجا بودي؟حالا كه رفت شد تصميمه بد؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    96 4
    خدا را شکر که این مرد پرکارولی زیان رسان به اتفاق شما به تاریخ پیوست.
  • بی نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    آقای دانشجوی بی پایان نامه ؟؟بدان درآمد نفتی این آقا با کل درآمد 80 سال نتنها برابری میکرد حتی بیشتر هم بود . وضع مردم حتی در8 سال جنگ تحمیلی اینقدر تحت فشار اقتصادی نبود .ضمنا دروغ و جعل مدرک تحصیلی وتملق هم به این اندازه نبود. بدان مردم ابله نیستند ومیدانند چه کسی دلسوز انقلاب و رهبری است وچه کسی در توهم هاله نور. لطفا بگذارید مدتی نفس بکشیم .
    • بی نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      منصف باش اخوی()()()()()()()(
    • محمد IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      70 9
      دروغ گو دشمن خداست
    • بهزاد IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      81 4
      بزرگترین خدمت به اسراییل را محمودخان کرد... وبزرگترین خیانت به جوانان هم توسط معجزه هزاره شد......
  • بی نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    مظلوم نمایی!
  • بی نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    ای کاش این دلسوزی و نگاه بی حب و بغض فقط در حرف وشعار نبود و در اعمالشان هم ظهور و بروز داشت.در این 8 سال کم اجحاف ندیدیم
  • siavash A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    خدا شفات بده...
    • بی نام A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      34 2
      سیاوش جان: جان کلام را گفتید ولی اینها کارشون از شغای خدا هم گذشته
  • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    یادت باشه, دو محمود ایران را ویران کردن یکی محمود افغان و دیگری محمود احمدی نژاد .پس بی خودی یک ازش دفاع نکنید.دو کارهای خودتون ماسمالی نکنید.
    • كاظم A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      و او بزرك بوده و هست و "كار بزرك" در ايران زياد كرد. غربزدكان به خود ايند.
    • هاشم A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      104 5
      "کاظم" میشه سه تا از کارای بزرگ احمدی نژاد رو بگی همه بدونیم اگه نگی صدتای از کارای فاجعشو من همینجا میگم
    • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      142 8
      آقا کاظم میشه چهارتا از کارهای بزرگشان برای ما مثال زنی؟
    • امیر IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      مسکن مهر گاز رسانی عظیم به اکثر نقاط محروم برق رسانی خیابان کشی بی انصاف برو یکسری خارج ار تهران میفهمی 8 سال دلار رو 800 نگه داشتند سالی 20 درصد حقوق کارگر 20 تومان بنزین و... بالا میبردند خودت حساب کن ریشه تولیدو کی زد؟ ایران چک 100 تومانی 5 تومانی قرار بود حمل پولو راحت کنه نه این که 100 تومان پول بانک بگیره بعد بانک با 100 تومان شما کار کنه شما هم با 100 تومان ایران چک یعنی عملا 100 تومان پوله بدون پشتوانه این نحریم و گرانی هم با تحریک عوامل داخلی و دشمنان خارجی بود که عدهای دنیا طلب چه خوب امتحان پس دادند بازنشته های 120 تومانی 83 یادشون رفت حقوقشون بعد 84 چقدر رفت بالا سال 90 91 رو چطور 8 سال میبینید بی انصافیید
    • بی نام A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      37 9
      کاش میشد به این کامنت هزاران مثبت داد....
    • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      62 1
      جناب با انصاف لطفا این ها رو هم قیمت بده: گوشت. مرغ ماست پنیر مسکن خودرو آب برق گاز هزینه تحصیل نان آدامس سکه دلار. سوخت. هزینه درمان و جان آدمی وووووووووووووووووو
    • بابک A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      64 2
      سه محمود ایران را ویران کردند//1)سلطان محمود غزنوی 2)محمود افغان 3)محمود احمدی
    • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      3 12
      الان شما از ویرانه داری کامنت میذاری
    • امیر IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      2 4
      احمدی نژاد در این هشت سال هرچه داشت برای کشورش گذاشت ما به او افتخار میکنیم و تا اخر هوادار احمدی نژاد می مانیم.
  • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    98 3
    آقای دانشجو :درمدت 8سال به اندازه 27 سال که هیچ آقای دکتر به اندازه 50 سال ما را بیچاره کرده است
  • بی نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    3 74
    oخداوند پشت و پناه همه ی شما زحمت کشان
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    6 33
    یکی فتنه و11روز خانه نشینی گاهی با تیتر کردن رو اعصاب مخاطب میرین
  • بی نام A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    79 3
    تا 27 سال آینده کسی نمیتونه مثل ایشان کار کنه را قبول دارم شاید تا 270 سال آینده هم کسی به بی درایتی ایشان ایران به خود نبیند
    • رسولی IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      2 30
      در کشور مافیای اقتصاد بزرگی وجود دارد که نگذاشت خدمات ریس جمهور سابق دیده شود و به مردم از لحاظ اقتصادی فشار اورد تا صدای مردم بلند شود و اعلام نارضایتی کنند اما همین که توانست مقابل اشرافی ها و مفت خورهای پولدار تهرانی را بگیرد خیلی کار بزرگی کرد که البته دشمنان سینه چاکش هم همین ها هستند ولی خوب با رفتن او دوباره خوشحال شدند و مشغول چپاول و مفت خوری البته من خودم بچه تهران میدان هروی هستم وتمام این گفته هایم را با پوست و گوشتم لمس کرده ام باور کنید اختلاس را هم خود نفوذی های اقتصادی انجام دادند برای سیاه نمایی هر چه بیشتر دولت گذشته
  • ايمان A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    51 1
    تا اونجا كه من مى دونم،احمدى نزار ان روزها در رامسر به سر ميبرده،اقا كامران...
  • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    یعنی دو تا مرد حق ندارند همدیگرو بغل کنند و تو بغل هم گریه کنند؟
  • حسن FI ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    311 7
    آقای دانشجو بازنشسته کردن استادان دانشگاه که در خط شما ها نبودند را چگونه توجیه میفرمایید ویا محروم نمودن دانشجویان ازتحصیل آنهم بدلایل اینکه درخط شما نبودند را چگونه توجیه میفرمایید. شما که در خارج از کشور تحصیل کرده اید آیا کسی را بخاطر ابراز عقیده اش از تحصیل محروم میکنند وآیا جوابی برای خانواده هایی که شما فرزاندانشان را محروم کردید داریدویا پاسخی برای خانواده استادان بیکار شده دارید؟
  • شاهین IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    74 0
    آقا من به عنوان یه ایرانی حاضرم رییس جمهورم تو کاخ زندگی کنه تو ماشین گرون قیمت بشینه اسکورت داشته باشه گرون ترین غذا رو بخوره ولی 800 میلیارد دلار رو به شاخ گاو نزنه آقاحقشه آدم عادی نیست که حساب کنید هشت سالش چقدر میشه ؟ این که ادای گدا ها رو دربیاریم بعد هم کشور رو به ورشکستگی بندازیم غیر از مردم فریبی نیست جناب دانشجو این ادابازیها دیگه واسه بچه دبستانیها هم روشنه
  • محمد IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    78 0
    عملکرد شما در دوره وزارت علوم و وضعیت اسفبار دانشگاهها معلومه آقا کامران عزیز/
  • هموطن IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    131 2
    وقتی رییس دولتتون ادعای پاک ترین دولت تاریخو میکنه، شما هم باید ازین حرفا بزنی!!
  • بی نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    141 4
    از بودها حرف نزنیم!! ایشون در پاستور در خانه ای زندگی کردن که بقیه روسای جمهور هم در اون زندگی می کردن پس الکی حرف نزنیم. در ثانی ایشون مدعی بودن که هیچ حقوقی نگرفتن در زمان ریاست جمهوری و فقط حقوق دانشگاه بوده اون هم بدون حق التدریسی که تمامی هکاران می دونن که چقدر کم است. پس خانه ای که بنا کردن و درسی که پسرشان با اون ولخرجی در کیش خوندن پولش از کجا اومده؟ پول نفت مملکت کجا رفت؟ این همه رانت از کجا آمده؟ فساد سه هزار میلیاردی چه طور؟ فساد بیمه چی؟ تا کی مظلوم نمایی؟ اگر واقعا عدالتی در این نظام هست ما منتظر محاکمه ایشون هستیم! متاسفانه مدعی العموم فقط برای خواص مدعی است و نه مردم عام
  • علیرضا A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    82 3
    آقای احمدی نژاد هیچ کمکی به اصول گرایان نکرد جز اینکه جوانان ما را از آنها متنفر کرد!
  • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    92 3
    آهااااان، پس بگو، رفیق بیست و چند سالش بودی
  • علی محمد IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    ما منتظر برگشت احمدی نزاد تا چهار سال دیگرهستیم
    • بی نام A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      71 1
      باش تا زیر پات علف سبز شه!
    • بی نام A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      69 2
      فکر نکنم تایید صلاحیت بشه
    • طوبی IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      31 0
      اره ماموریت داشت 1-بین انقلابیون تفرقه بندازه 2-بانابود کردن اقتصاد ناراضی تراشی کنه 3-اخلاق رواز صحنه کشور حذف کنه4-ریشه شیخا روبکنه و.................................................. خلاصه طفلی نصف کاراش مونده
    • علی A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      15 2
      تو بی جا کردی، برو مشق هاتو بنویس
  • سهراب IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    بازنشسته کردن استادی که بجای درس دادن به بچه های مردم به ناموس انها چشم دوخته وکارهای خلاف شان استادی میکند یک افتخار است برای یک مسلمان انهایی که دانشجو بودند میدانندبنده چه میگوییم اگر جلوی عده ای در دانشگاهها نگیرند افتضاح به بار میاید.
    • بی نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
      38 2
      منظورت خودت بودی؟؟؟ والا تا اونجا که ما دیدیم امثال شما همیشه چشمهاشون داره برای رصد خانم ها از حدقه درمیاد.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    103 7
    تو رو حضرت عباس دیگه بسه بی خیال. یعنی گذاشت از ایران هم چیزی بمونه. گریه کردیم ای بابا
  • محمد A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    164 5
    کشور را با ناکار آمدی به خاک سیاه نشاندید . ارزش پول کشور را به ارزش کاه و یونجه رساندید .تمام دنیا را با ایران بد کردید. تحریم و قطعنامه را با گفتن شعار های افراطی عملی کردید . ملت را فقیر کردید . این تاوان را ملت همچنان می پردازد .. بس کنید فقط همین...
  • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    46 1
    ".....تو هم که رفیق بیست و چند ساله من هستی.....". خیلی جالبه مملکت شده رفیق و رفیق بازی!!!!!
  • بی نام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    66 4
    خداییش خندم گرفت یعنی این بابا یک طرفدارم نداره کامنت بذاره ؟ 63% کو پس ؟ ضمنا آیا درسته شما که رفیق شیش آقای احمدی نژاد بودی بشی رئیس انتخابات ؟ این عدالته ؟ شک برانگیز نیست ؟
  • احسان A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    56 2
    ایشون از تنش زدایی و مذاکره با آمریکا انتقاد میکنن ظاهرا یادشون رفته که دولت انقلابی احمدی نژاد (به قول خودشون البته) صحبت از دوستی با مردم اسراییل می کردن!!!
  • بی نام IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    52 3
    عینهو بعد دیدن فیلم های هندی اشک در چشمانم حلقه زد وبا خود گفتم خدایا جرا یکی مثل کامران دانشجو باید تا این حد مظلوم واقع شود ؟
  • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    24 3
    اگه کار کردن اینه پس شکم من باید میلیاردر باشه
  • بی نام IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    15 0
    بی خیال کامی
  • بی نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    26 1
    آخی دلم گرفت!!قالـــــــــــــــــــــــتاق
  • مردم IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    23 1
    جناب اجمدی نژاد مارکو پولوی نیویورک!! اون فامیلی با برو بچه های محل چه حالی میده!!نه غلام؟
  • مراد مرادی A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    33 1
    آقای دانشجو دولت رفیق شما 500 میلیارد دلار یعنی 5 برابر دولت قبل فقط درآمد نفتی داشته در ساهای آخر هم با سه برابر کردن قیمت ارز درآمدش 15 برابر شد این پولها را یا به جیب دلاالهای چینی ریخت تا اجناس آمریکایی یا قطعات هواپیما را چند برابر از اینها بخرد یا لو رود و اصلا هیچ چیز را دریافت نکند مابقی پولها هم یا به روسیه داد تا به شبنامه بجای سامانه دهد یا صرف جنگ افروزی در خارج کرد یا صرف خرید مدرک دکتری یا در داخل حیف و میل شد به اندازه 54 سال کشور را به عقب برد و مردم را بدبخت نمود
  • بی نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    34 1
    8 سال به شعور ملت توهین کردند با شعار و مظلوم نمایی . بسه دیگه آقایون گوشمون از این حرفای بی اساس پره
  • بی نام IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    26 1
    پس چرا احمدی نژاد میگفت: احمدی نژاد وخانه نشینی؟ شما باور میکنید من رفتم وخونه نشستم؟ وپی در پی دروغها وکوتاهیها از پس پرده عیان میشه.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    33 2
    این دانشجو یادش رفته سال 88 چه کاره بود موقع رای گیری ، حال از این بگذریم وزیر شد بعد داداششم گذاشت رئیس دانشگاه آزاد خوب اصلا به بچه بگی اینارو میفهمه چقدر ..............
  • بی نام IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    35 1
    اقای دانشجو ما هم خیلی وقته که داریم گریه میکنیم ولی برای ایرانی که دوست بیست و چند ساله شما ویرانش کرد
  • علي A1 ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    6 15
    فقط در اظهار نظرها خدا را در نظر بگيريد آخرتي هم هست
  • علی2008 IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    21 1
    سلام .خداییش چطور روشون میشه از این 8سال بدبختی صحبت کنند؟متأسفانه یک عده افراطی تندرو چه بلاها که سر مملکتمون نیاوردند.لعنت خدا بر افراطیون ترمز بریده
  • رضا A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    17 0
    باور كنيد اگر روزي دوست من هم رئيس جمهور شود من براش بيشتر از اينا مايه ميذلرم گريه كه سهله واسش ميميرم بخدا
  • بی نام IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    23 2
    مسلما تا 270 سال آينده هم خرابكاري و ندانم كاري دولت قبلي اصلاح نمي شود چه برسد به 27 سال
  • محسن IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    4 31
    احمدی نژاد اگه نتونست اقتصاد مملکتو درست کنه حداقل ساخت وساز را تعطیل نکرد برای کشاورز ودامداری که محصول را 200تومان می فروختن تا پول دار بتونه ارزان بخره خیلی خوب بود بیشترین سود را کشاورزان ودامداران دوره ی احمدی نژاد کردندنه دوره آقای ...که تمام مرزها رابست تا کشاورز تمام محصولش را بریزه توی رودخانه ولی حالا قراره درست تر بشه تا حالا 20هزار نیرو تو این پروژهها بیکار شدندسوال پول یارنه چرا کم اوردن؟چرا قبلاًتمام پروژهها کار می کردن پول هم داشتن ولی الان همه چیز داره تعطیل میشه پول هم ندارن ؟دلمون خوش بود که بهتر میشه !شما ها هم نا امید نباشید واقعاتو این هشت سال کم اوردن الان نیاز به وقته .تورا خدا بزااینو
    • نایس IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      18 0
      برای اینکه اینقدر پول بدون پشتوانه چاپ کرده خرج کرده که حالا حالاها نمی تونیم از زیر نورمش بیرون بریم. واقعا نمیدونم اینایی که از احمدی نژاد تعریف میکن چه منطقی دارن ایا وضعمون رو نمیبینن لا اقل هیچی نگین سنگین ترین به خداا
    • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      11 0
      برادر من الان جیب دولت خالیه مگه همون اول کار نگفتند که دولت داداش محمودت برای 6 ماهه دوم سال هیچ برنامه ریزی نکرده فکر کن کارمندی بیکار شدی 100تومن پس انداز داشتی تا وسط برج پولت تموم شده کارت هم هنوز درست نشده حالا میخوای نصف دیگه برج سر کنی تو این شرایط باید سعی کنی شکم زن و بچه رو سیر کنی تا از گرسنگی نمیرن نه اینکه بری ماشینتو عوض کنی آره برادر من الان ما تو این وضعیم
    • صادق A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      12 1
      تو که نمیدونی احمدی نژاد پول یارانه را چطوری تامین کرد و یا پول ساخت و ساز مسکن مهر را از کجا تامین کرد چیزی نگی بهتره. در ضمن کشاورزان و دامداران که اینجانب جزو آنها میباشم حاضریم به همان قیمت سابق بفروشیم به شرطی که تورم اینچنین نمیشد
  • هدا IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    1 4
    افرادی که پس از انقلاب امدند، تاریخ گواه رفتار و عملکرد انان خواهد بودد.هنوز برای اظهار نظر زود است شاید روزی از احمدی نژاد به عنوان یک قهرمان یاد شود و شاید روزی خیانت او اشکار شود مانند نمونه های زیادی که در تاریخ داریم. خیلی ها در زمان خودشون شناخته نشدند اما بعدها رفتار و عملکرد انان و حتی نیات انان اشکار شد. انشاءالله همه با قضاوتهایی که کردیم هیچ وقت شرمنده و سرافکنده پیش خدا و خلق خدا نشیم و سرفراز از این ازمایش الهی بیرون بیایم. امیدوارم خدا بصیرت به همه ی ما عنایت فرماید و جزو افراد دشمن شاد نباشیم. امین
  • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    5 18
    شدت كينه ودشمني شما بزرگي احمدي نژاد رو مي رسونه شما هم مي دونيد اون كيه وريشه مشكلات چيه اما حيق كه حسد وكينه چماتونو كور كرده وداريد كدهاي اشتباهي به اين ملت مظلوم ،مخصوصا" جونها مي دين ،كاش اينجا جهان سوم نيود...
    • بی نام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      5 1
      زندگی ما رو نابود کرد چرا کینه نداشته باشیم. یه کارمند معمولیم. اگه آخرای دولت هشتم با هزار قرض و قوله و پول ودیعه و... میتونستم آلونکی تو گوشه کنار تهران بخرم با کاری که ایشون کرد هفت نسل بعد منهم کار کنند هیچی نخورند و فقط پس انداز کنند دیگه نمیتونه یه آلونک تو اطراف تهران بخرند
  • مهدی A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    13 3
    به نظرمن انتصاب آقای دانشجو هم به خاطر دوستیچند ساله ایشان بود نه به خاطر تخصص و تعهد ایشون.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    13 3
    راست می گین احمدی نژاهد توی این 8 کاری نکرد که بوجه دولت تموم بشه روبه جاپ اسکناس کنند احمدی نژاد کاری نکرد اکثر ثروتمندان باماشین های 1میلیاردی و700& 800 میلیونی سوار بشن درمقابل فقیرهای روزی 3وعدشو نو پیدا نکنند ثروتمندان باتحریمهااستفاده انبار کردن امورو معاش مردم فقیر به نظر من 27سال اینده هم نمی تونن این گندی که این زدرو درست کنن
  • حسيني IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    7 21
    احمدي نژاد واقعا يك جوانمرد بود بعدا اورا خواهند شناخت .شب دراز است و قلندر بيدار.
    • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      9 1
      قلندر ,در جوانمردی او همین بس که او با وزرایش چنان جوانمردی می کرد که آدم با دشمنانش نمی کند.
    • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      7 1
      تاریخ قضاوت میکنه، همان طور که در مورد هیتلر قضاوت کرد
  • علی IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    14 5
    واقعا خسته نباشید زحمات دولت نهم و دهم قابل تقدیر است چون اگر هزاران دستگاه لودر و بلدیزر و میلیاردها بمب های تخریبی استفاده می کرد ند نمی توانستند اینقدر مملکت را شخم کنند که دولت نهم و دهم انجام دادند و مملکت را از هر لحاظ نا بود کنند .
  • كارمد جز A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    14 0
    من قول ميدهم هر كسي كه منو وزير كند تا آخر عمر فعال ترين مردم دنيا معرفي كنم
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    4 15
    گفته بودن ریسس جمهور جدید همه چیرو ارزون میکنه ؟ نه؟ بنزین داره میشه 1000 تومان ؟لبینیات 38 درصد گرون میشه ؟ مسکن مهر تعطیل شد؟ مهرافرین تعطیل شد؟ یارانه ها قطع شد؟ خزانه خالی شد؟ دلار داره ارزون میشه ولی همه چیز داره میره بالا!عجب ! حالا پیدا کنید پرتقال رو!
    • امیر IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      4 1
      اخوی رئیس جمهور محبوبت حتی پول عیدی پارسال رو از بانک مرکزی قرض گرفته بوده حالا دولت روحانی از امسال به مدت سه سال باید قسطهای عیدی سال 91 دولت محبوبتو بده. این فقط یک قلم خیلی کوچیک. فکر کردی احمدی نژادم خاتمیه که صندوق ذخیره ارزی رو که با نفت ارزون قیمت پر کرده بود تحویل دولت بعدی بده؟ نه داداش. محمود خان تو این هشت سال به اندازه هشتاد سال بودجه مملکتو پیش خور فرمودند و یک دولت ورشکسته تحویل دادند. روحانی خیییییییییییییییییلی هنر کنه بتونه مملکتو یجوری بچرخونه(خبرآنلاین خواهشاً کامنتو حذف نکن برادر . بذار ما هم درد دلمونو گفته باشیم)
  • نسل سوخته IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    16 1
    در این 8 سال چنان بلایی براین کشور نازل کردند که کابوس آن تا 27 سال دیگر هم مردم را رها نخواهد کرد .
  • سعید خان A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    2 6
    حضرات نظریه پرداز خیلی تند میرند فکر میکنم همه اون کسانی که از احمدی نژاد انتقاد کردند در اون زمانهای نه چندان دور به احمدی نژاد رای دادند و رییس جمهورش کردند . ادبیاتشون خیلی آشناست . ماجرای تخریب هاشمی در انتخابات مجلس ششم و سپس انتخابات 84 ریاست جمهوری . حالا فهم کردند که سوار بنز شدن چقدرش خوبه چقدرش بد .من یکی سرم کلاه نمی ره .
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    7 0
    کارهای زیاد یعنی هزینه های استانی بدون عمل و تخلفات اعلامی
  • علی A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    5 17
    رنده باد دکتر احمدی نژاد و دکتر داشنجو
  • صادق A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    4 13
    گذشت زمان ثابت می کند که روزهای خوب همان روزهایی بود که گذشت وقدر احمدی نزاد را یک سال دیگر می دانید .فعلا همه حرف مفت بلدن بزنند .اما کی عمل کنند خدا می داند .
  • س ي ك A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    3 0
    دلم از پرده بشد حافظ خوش لهجه كجاست ؟ تا طبيبش به سر آريم و دوايي بكنيم
  • احمد IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    6 0
    گذشت زمان بین شمادوطرفی که دارید قضاوت های غیرمعقول انجام می دهیدبهتر قضاوت می کند. به فکرنان باشید که خربزه آب است.
  • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    5 2
    زنده باد بهار حقیقی - نابود باد پوپولیسم
  • شهروند IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    3 0
    خود ستایی تا کی ؟!
  • صادقی IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    9 2
    اگر آقای روحانی احمدی نژاد را به عنوان دربان در دولتش بگزارد بنده دور بعدی بهش رای نمیدم چون این آقا در حد یک دیبلمات دون پایه هم نبود وفکر میکنم بیشتر مردم ایران شرم داشتند که چنین رئیس جمهوری داشته باشند حالا ببینید عقل ودرایت روحانی همه کشورها را بسوی کشورمان کشانده ایشان تملق هیچ کس را هم نمیکشد احترام جوابش احترام است .
    • ایرانی A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
      3 3
      تو در حدی نیستی که بخوای در مورد احمدی نژاد نظر بدی.لیاقت تو همینه که برده آمریکا بشی بیچاره.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    1 1
    متاسفم ..چی دارین میگین شما اقای ووووووووووووون توپت پره سر سیری معرکه گیری
  • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    1 2
    اقای صادقی جوجرو اخر پاییز می شمارن فعلا کلت داغه نمیدونی چه خبره ؟گاماس !گاماس!
  • حمید A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    3 5
    میگه به اندازه 27سال کار عمرانی کردیم- بعدش چهارتا پروژه رو نام نمیبره
  • ایرانی A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    3 8
    بدبخت احمدی نژاد مرد واقعی بود که حرف زور قبول نکرد و نذاشت همه کشورها که منظورت آمریکاس به ایران نزدیک بشن تا نفت و انرژی رو غارت کنن.مگه آمریکا با عراق و ..دوست نیست نتیجه چیه جز کشتار مردم و دزدی.تا قبل محمود حدود60درصد مردم خودرو نداشتن حالا اکثر خانواده ها دارن.اکثرا صاحب خانه شدن..چرا تو 6 سال اول این موارد نبود این دو سال اخر اینجوری شد.داداش چوب همه این مشکلات رواز داخل داری میخوری اونهایی که احمدی نژاد منافعشون رو به نفع فقرا محدود کرده بود.اگه مردم تحت فشارن چرا ساخت وساز و خرید خودر و اثاث خونه و..روز به روز بیشترشد.یه نگاهی به اطرافتون بندازید ببینید مردم واقعا پیشرفت کردن یا پسرفت.این هم قبول دارم مشکلاتی بود اما به خاطر تحریم و تنهایی دولت بود و البته در بعضی موارد اشتباه محمود
  • نکونام GB ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    0 0
    سلام .یا واقعا اطلاع نداریدکه دوستانه عرض میکنم تحقیق کنید/ ویادانسته میگوئید که بروید توبه کنید