سیدعباس صالحی: «اشکوری» سر پل ارتباطی و دیپلماسی فرهنگی ایران و جهان اسلام است

خبرگزاری فارس نوشت:

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ استاد سیداحمد حسینی اشکوری سر پل ارتباطی و سر پل یک تماسی جدی دیپلماسی فرهنگی بین ایران و جهان اسلام به شمار می‌رود.
بزرگداشت استاد سیداحمد حسینی اشکوری دقایقی پیش با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی شجاعی صائین مدیرعامل خانه کتاب، احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سرای اهل قلم برگزار شد.

در این مراسم سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان داشت: اگر بخواهیم استاد اشکوری را با چند شاخصه اصلی تعریف کنیم، شخصیتی خودساخته است که در زندگی‌نامه ایشان به سهولت می‌توان آن را دید.

وی افزود: استاد اشکوری شخصیتی است که با تلاش شخصی به قله رسیده است و شرایط برای وی آماده نبوده، بلکه او شرایط را آماده کرده است. صالحی ادامه داد‌: ویژگی دوم استاد اشکوری، پشتکار ویژه و اساسی و پیگیرانه است که در مجموعه عظیم تعریفات دینی خود را می‌نمایاند یعنی تألیف 300 عنوان کتاب کار راحتی نیست.

وی افزود: نکته سوم تمحذ ایشان در یک مسیر و دوری از پراکنده‌نگاری که در واقع آفات کار یک محقق می‌تواند باشد، است.

 استاد اشکوری تمحضی در احیای میراث اسلامی داشت

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ‌استاد اشکوری تمحض در احیای میراث اسلامی داشتند و در این جهت ادامه دهنده بزرگانی همانند مرحوم آقابزرگ تهرانی که در این جلسه به کرات نام این بزرگ‌مرد برده شد و حتماً نیز دوباره تکرار می‌شود، است.

وی اضافه کرد: این رویکرد به میراث که در شیعه از مرحوم آقابزرگ تهرانی شروع شد یک رویکرد عتیقه‌جایی و عتیقه‌ای نبود بلکه به خوبی می‌دانیم که برخی از خاورشناسان و غیرخاورشناسان به میراث نگاه عتیقه‌ا‌ی دارند مثل نگاه به یک تمبر کهنه، یک یک اسکناس قدیمی، اما نگاه آقابزرگ یک نگاه هویتی بود. اینکه تشیع بازخوانی هویتی و بازسازی هویتی آن در این دوره نیازمند آن هستیم شیعه یک جریان مستمر و تاریخی از عصر پیامبر تاکنون بوده است.

صالحی ادامه داد: اینکه شیعه هسته مرکزی این جریان مستمر چه بود، هفته علمی بوده است، گرچه به سیاست پرداخته است اما هسته مرکزی تشیع، هسته علمی آن بوده است و این مهم که این هسته علمی در طول تاریخ مستمر بوده است هیچ‌وقت منقطع نشده است بلکه همیشه بالنده و گسترده بوده است.

وی افزود: اینکه ویژگی تشیع و هویت آن دین بوده است نه در یک شاخصه علمی در شاخصه‌های متنوع علمی قوی و قدرتمند بوده است، همچنین این نگاه هویتی به جریان تشیع حاج‌تهرانی پایه‌گذار این نوع نگاه بوده یا حداقل پیشقراول آن بوده است و بزرگانی همانند استاد اشکوری این راه را ادامه دادند و البته باید گفت که به برکت انقلاب اسلامی ایران این حرکت، حرکتی بسیار پرنشاط و پرثمر شد.

به گفته این مقام مسئول عصبانیت و عصبیت جریان تند سلفی و بخشی از وهابیت نسبت به تشیع و شیعه به خاطر گستره حضور میراث علمی شیعه در فضای موجود جهانی است و بزرگانی که همانند استاد آقابزرگ تهرانی این کار را ادامه دادند و نقد اساسی داشتند در نشان دادن اقتدار علمی شیعه در کنار اقتدار سیاسی تشیع، به برکت انقلاب پدید آمد.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم استاد اشکوری را با گذشتگانی که در این مسیر قدم گذاشته‌اند را مقایسه کنیم، تفاوت‌ها و تمایزهای ویژه‌ای دارند اما وقتی صحبت از تفاوت‌ها و تمایزها به میان می‌آید آنها به این معنی نیستند که گذشتگان ناقص بودند بلکه دوستان می‌دانند که حرکاتی از این قبیل، حرکات‌هایی روبه‌کمال است، بنابراین مؤسسان نقش تأسیس‌شان در جای خودش محفوظ است اما حضرت استاد در این مسیر تکاملی به نظر من نقدهایی ویژه متمایزی از پیشینیان‌‌شان داشتند.

صالحی ادامه داد: من به اختصار چند نکته را عرض می‌کنم نخست اینکه استاد اشکوری حضوری میدانی وسیعی در کتابخانه‌های اسلامی و غیر اسلامی داشتند که این حضور وسیع حتی برای مرحوم آقابزرگ هم امکان نداشت.

به گفته معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استاد اشکوری از کتابخانه‌های کوچک تا کتابخانه‌های بزرگ و از کتابخانه‌های داخل ایران تا کتابخانه‌های جهان اسلام و حتی کتابخانه‌هایی نظیر واتیکان، اکسفورد، ونیز و غیره از دید وی پنهان نمانده است.

وی اضافه کرد: نکته دوم در ویژگی‌های استاد اشکوری ورود این فرد در خود فهرست‌نویسی بود حاج‌آقا بزرگ وارد فهرست‌نویسی نشد، فهرست‌نویسی صرفاً یک خدمات‌رسانی علمی نیست در جایی دیگر باید از آن سخن گفت که فهرست‌نویسی چگونه می‌تواند مقدمه بازخوانی و بازیابی هویت باشد.

استاد اشکوری به احیای میراث اسلامی ورود مستقیم داشت

صالحی ادامه داد: نکته سومی که در ویژگی استاد اشکوری می‌توان به آن توجه کرد ورود مستقیم استاد به احیای میراث اسلامی است.

وی افزود: نکته چهارم که برخی اساتید به آن اشاره داشتند این است که استاد سرپل ارتباط و سرپل یک تماس جدی دیپلماسی فرهنگی بین ایران و جهان اسلامی شدند، چراکه کتاب هسته دیپلماسی فرهنگی است و استاد نیز از طریق تراس عربی که در مکتبات عامه و خاصه ایران است فرصت را برای دیپلماسی فرهنگی فعال به وجود آورد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    0 0
    عجب باسواد و نكته بين است اين آقاي صالحي