فارس نوشت:

محمدحسن ابوترابی‌فرد در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: ملت ایران در 13 آبان امسال با گام‌های استوار و شعارهای برآمده از شعور، تداوم تفکر، آرمان‌ها و شعارهای کربلا را فریاد زدند و بار دیگر به یزیدیان جهان هشدار دادند که توپ، تانک و جنگ و تحریم و تهدید نمی‌تواند ملت متکی بر خدای سبحان و اقتدا کرده به عاشورا را که در پرتو رهنمودهای راهگشا و عزت‌بخش امام و مقتدای خود گام برمی‌دارد از حرکت در صراط مستقیم بازدارد.

وی افزود: روز گذشته ملت بزرگ ایران با حضور متراکم و هوشمندانه خود نشان دادند که راه کلیدی برون رفت از تنگناهای اقتصادی را در خودباوری و افزایش قدرت درونی نظام جستجو می‌کنن و با ایستادگی در راه امام (ره) می‌توانند ایران اسلامی را در آینده‌ای نه چندان دور به یک قدرت فاخر و برتر اقتصادی منطقه تبدیل کنند. 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تردیدی نیست که بخش قابل توجه از مشکلات اقتصادی کشور به ویژه در حوزه‌های معیشتی مردم ریشه در فقدان مدیریت صحیح منابع و رشد غیرمنطقی هزینه‌های جاری کشور، کاهش بهره‌وری و اقتصاد رانتی وابسته به نفت دارد. مذاکرات تیم مذاکره کننده با 1+5 در صورت تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در ساخت و استحکام اقتصاد درون‌زا می‌تواند بر شتاب این حرکت منطقی و علمی بیفزاید. باید با نگاه علمی و کارشناسی به استراتژی و راهبرد اقتصادی ساخت درونی قدرت و با هماهنگی و همکاری کامل دولت و مجلس برای تحقق این مهم گام برداشت.

ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: ریشه اساسی رشد هزینه‌های جاری کشور تورم دستگاه اجرایی، بزرگ شدن غیرمنطقی حجم دولت، چالش‌های فراروی تولید کالا و خدمات، بدهی‌های انباشته شده و رو به رشد بخش خصوصی و دولتی به بانک‌ها، رشد نقدینگی و افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی همه و همه ریشه در دولت رانتی و ثروت هنگفت به دست آمده از فروش نفت و حامل‌های انرژی و عدم مدیریت صحیح این منابع دارد.

وی ادامه داد: امروز در ادبیات اقتصادی معاصر این سخن به طور جدی مطرح است که نفت و گاز خالق مصیبت است یا موهبت. علی‌القاعده باید درآمدهای عظیم ناشی از فروش منابع نفتی و حامل‌های انرژی موجب ایجاد ثروت، بهبود فرایندهای اقتصادی، رشد نرخ اشتغال و رشد اقتصادی، افزایش درآمد سرانه، ارتقاء سطح زندگی و رفاه مردم می‌شد.

ابوترابی‌فرد اضافه کرد: عملکرد ضعیف اقتصادی کشورهای دارای منابع غنی موجب شده است که فرضیه مصیبت منابع امروز به طور جدی مطرح باشد لذا از این منظر و دریچه مهم و کلیدی تهدیدهای اقتصادی غرب راه را برای خلق یک فرصت طلایی برای تبدیل ریل حرکت اقتصاد کشور فراهم آورده است.

وی اظهار داشت: امروز به عنوان صدای بلند نمایندگان در مجلس شورای اسلامی می‌گویم که رابطه با آمریکا و کاهش چالش‌های اقتصادی فرا رو با دنیای غرب به اصلاح فرایند اقتصادی کشور نمی‌انجامد. قطع رابطه هزینه‌های کشور با درآمدهای نفتی است که موجب تحول در اقتصاد کشور و دستیابی به یک اقتصاد پویا و کارآمد می‌شود با حمایت.

وی افزود: ضمن حمایت از دستگاه دیپلماسی کشور از دولت درخواست داریم با ارائه نقشه راه درست در سال‌های پایان برنامه پنجم توسعه با فراهم کردن بستر همکاری منطقی و علمی مجلس و دولت راه را برای ارائه بودجه سال 93 در راستای کاهش و قطع وابستگی هزینه‌های جاری کشور با درآمدهای حاصل از منابع نفتی و حامل‌های انرژی هموار کند.

ابوترابی‌فرد اظهار داشت: نمایندگان مجلس آماده‌اند تا در این راه مهم دست دولت را بفشارند و در مسیر حرکت پرشتاب کشور را برای رسیدن به اقتصاد پویا و کارآمد گام بردارند.

220 23

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 320947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    0 0
    فقدان مدیریت صحیح ریشه در عدم قرارگیری افراد در سر جای خود دارد. افراد لایق و مدیر زیر دست افراد نالایق توانایی مدیریت نخواهند داشت.نمونه بارز آن دولت های نهم و دهم. باید افرادی که برای خرد جمعی احترام قائلند و قدرت تحلیل بالایی دارند در مراکز تصمیم گیری قرار بگیرند که این نیازمند بودن فضای آزاد و شفاف است.