آخرین بار که عاشورای قمری بر عاشورای شمسی منطبق شد کی بود؟

محاسبات نشان می‌دهد 10 محرم سال 61 هجری قمری مصادف بود با 20 یا 21 مهر 59 هجری شمسی و در طول 14 قرن گذشته فقط 6 بار سالگرد قمری و شمسی این واقعه بر هم منطبق شده است.

ذوالفقار دانشی: طول متوسط هر ماه قمری حدود 29.530589 روز یا 29 روز و 12 ساعت و 44 دقیقه و 3 ثانیه است؛ بنابراین طول هر سال قمری که از 12 ماه قمری تشکیل شده، به طور متوسط 354.367068 روز است که به عبارت دیگر می‌شود 354 روز و 8 ساعت و 48 دقیقه و 35 ثانیه.

هر سال شمسی نیز به طور متوسط 365.242198 روز دارد یا به بیان دقیق‌تر، 365 روز و 5 ساعت و 48 دقیقه و 45 ثانیه، بنابراین اختلاف هر سال شمسی و قمری برابر خواهد بود با 10.87513 روز یا به بیان دقیق‌تر، 10 روز و 21 ساعت و 11 ثانیه.

برای آن‌که سالگرد قمری و شمسی یک پدیده دوباره بر هم منطبق شود، تعداد روزهای گذشته از آن پدیده باید مضرب صحیحی از طول سال‌ قمری و شمسی باشد. محاسبات نشان می‌دهد که بعد از گذشت 168، 403، 571، 806، 974، 1209و1377 سال قمری، تعداد روزهای گذشته با دقت خوبی معادل تعداد صحیحی سال شمسی خواهد بود و دو تقویم با اختلاف کمتر از 1 روز دوباره بر یکدیگر منطبق می‌شوند. اختلاف بین سال‌های نام برده شده به ترتیب عبارت است از 168، 235، 168، 235، 168، 235 و 168 که الگویی منظم است. بنابراین می‌توان گفت هر 168 سال و 235 سال (به طور یکی در میان)، تقویم قمری و شمسی با اختلاف کمتر از 1 روز بر هم منطبق می‌شوند.

آخرین بار که این دو در یک روز مقارن شدند، سال 1232 هجری شمسی / 1270 هجری قمری (ششمین سال سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار) بود. نخستین مقارنه بعدی این دو نیز در سال 1395 هجری شمسی / 1438 هجری قمری یعنی 3 سال دیگر خواهد بود که عاشورای شمسی بر عاشورای قمری و دقیقا در یک روز منطبق خواهد شد.

در جدول زیر می‌توانید سال‌هایی را که عاشورای شمسی و قمری کمتر از 1 روز باهم اختلاف داشته‌اند (تا سال 1700 هجری شمسی) مشاهده کنید.

توضیح: ستون اختلاف روز و اختلاف ساعت، مقدار اختلاف تقویم قمری و شمسی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، عاشورای سال 221  هجری شمسی به مقدار 19.5 ساعت بعد از عاشورای سال 229 هجری قمری رخ داده، اما از آنجا که این اختلاف کمتر از 1 روز است، این دو واقعه در یک روز مقارن می‌شوند. 

سال هجری شمسی

سال هجری قمری

اختلاف
روز

اختلاف
ساعت

عاشورای شمسی قبل یا بعد از عاشورای قمری؟

221

229

0

19.5

بعد

450

464

0

5.5

قبل

612

632

0

14.0

بعد

841

867

0

11.0

قبل

1003

1035

0

8.5

بعد

1232

1270

0

16.5

قبل

1395

1438

0

3.0

بعد

1557

1606

0

22.4

بعد

1623

1673

0

22.0

قبل

البته اگر بخواهیم اختلاف بین دو تقویم را به بیش از یک روز گسترش دهیم، به الگوهای ساده‌تری می‌رسیم. مثلا اگر بخواهیم سال‌هایی را حساب کنیم که عاشورای شمسی و قمری در یک هفته اتفاق افتاده‌اند (به عبارت دیگر کمتر از 7 روز با هم اختلاف داشته‌اند)، می‌بینیم که هر 32 یا 33 سال یک‌بار این اتفاق افتاده است. به بیان دیگر، هر 32 یا 33 سال یک بار، تقویم قمری و شمسی در یک هفته مقارن می‌شوند.

در جدول زیر می‌توانید سال‌هایی را که عاشورای شمسی و قمری در یک هفته مقارن شده‌اند (تا سال 1700 هجری شمسی) را به همراه اختلاف زمانی آن‌ها مشاهده کنید.  آخرین بار که عاشورای شمسی و قمری در یک هفته مقارن شدند، در سال 1362 هجری شمسی بود (30 سال پیش) بود.

توضیح: ستون روز و ساعت، مقدار اختلاف تقویم قمری و شمسی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال در ردیف دوم جدول، عاشورای سال 91 هجری شمسی 6 روز زودتر از عاشورای سال 94 هجری قمری روی داده است. 

سال هجری شمسی

سال هجری قمری

روز

ساعت

عاشورای شمسی قبل یا بعد از عاشورای قمری؟

59

61

0

0

منطبق

91

94

6

8.7

قبل

91

95

4

12.3

بعد

124

128

1

20.4

قبل

156

162

2

15.9

بعد

189

195

3

16.8

قبل

221

229

0

19.5

بعد

254

262

5

13.3

قبل

254

263

5

7.8

بعد

287

296

1

1.0

قبل

319

330

3

11.3

بعد

352

363

2

21.4

قبل

384

397

1

14.9

بعد

417

430

4

17.8

قبل

417

431

6

3.2

بعد

450

464

0

5.5

قبل

482

497

6

14.2

قبل

482

498

4

6.8

بعد

515

531

2

1.9

قبل

547

565

2

10.4

بعد

580

598

3

22.3

قبل

580

599

6

22.7

بعد

612

632

0

14.0

بعد

645

665

5

18.7

قبل

645

666

5

2.3

بعد

678

699

1

6.5

قبل

710

733

3

5.8

بعد

743

766

3

2.9

قبل

775

800

1

9.4

بعد

808

833

4

23.3

قبل

808

834

5

21.7

بعد

841

867

0

11.0

قبل

873

900

6

19.7

قبل

873

901

4

1.3

بعد

906

934

2

7.4

قبل

938

968

2

4.9

بعد

971

1001

4

3.8

قبل

971

1002

6

17.2

بعد

1003

1035

0

8.5

بعد

1036

1068

6

0.2

قبل

1036

1069

4

20.8

بعد

1069

1102

1

11.9

قبل

1101

1136

3

0.3

بعد

1134

1169

3

8.4

قبل

1166

1203

1

3.9

بعد

1199

1236

5

4.8

قبل

1199

1237

5

16.2

بعد

1232

1270

0

16.5

قبل

1264

1304

3

19.8

بعد

1297

1337

2

12.9

قبل

1329

1371

1

23.4

بعد

1362

1404

4

9.3

قبل

1362

1405

6

11.7

بعد

1395

1438

0

3.0

بعد

1427

1471

6

5.7

قبل

1427

1472

4

15.3

بعد

1460

1505

1

17.4

قبل

1492

1539

2

18.9

بعد

1525

1572

3

13.9

قبل

1557

1606

0

22.4

بعد

1590

1639

5

10.3

قبل

1590

1640

5

10.7

بعد

1623

1673

0

22.0

قبل

1655

1707

3

14.3

بعد

1688

1740

2

18.4

قبل

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 64
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    جالب بود، ممنون
    • بی نام IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      22 17
      یکی میگفت محلی که امام حسین خیمه زده بودند چون در حومه رود بزرگی بوده پس زمینش آب داشته. یعنی چند متر زمین رو میکندند به آب میرسیدند. کسی در این مورد تحقیق کرده؟ چه در اثبات چه در ردش؟
    • بی نام RO ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      13 46
      واقعا من تمام مشکلات و کمبود های زندگیم حل شده بود، فقط مونده بود این سوال که خبرآنلاین جوابشو داد، دیگه تو زندگی کمبودی ندارم!
    • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
      1 5
      ره. بررسی شده. چند تایی چاه کندن به آب نرسید.
    • بی نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
      1 0
      بر فرض اینکه با کندن چاه به آب میرسیدن اونوقت کی میخواسته تو اون بحبوحه جنگ چاه بکنه؟
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    چه اهمیتی داره! یادم اقای قرائتی میگفت یکی رفت مسجد نبی بعد اومده بود به ایشون گفته بود من که تو مسجد بودم شمردم تعداد ستوناش مثلا سیصد تا بوده بعد ایشون هم در جواب گفته بود توی اونجا مهمتر از اینکار کاری نداشتی در محضر پیامبر اسلام . شما با این ذهنبافته های خودتون ناخواسته دارین مخاطب رو از اصل هدف عاشورایی حسین غافل میکنید. متاسفم
    • بی نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      83 8
      انقدر کج سلیقه نباشید، برای درک یک فضا اطلاع از زمان آن بی تاثیر نیست.. در تحلیل اتفاقات تاریخی کوچکترین مسائلی می تواند تاثیرگذار باشد... با شبیه سازی می توان اتفاقات تاریخی را از تحریف ها پاک نمود.. مراجعه کنید به تحلیل هایی عددی و تاریخی که دکتر شریعتی از بعضی تحریف ها انجام داده اند و دروغ بودن آنها را اثبات نموده اند... علم ریاضیات به کسی دروغ نمی گوید!!!
    • فروغ A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      93 12
      اتفاقا واسه من دونستن اينكه عاشوراي سال 61 هجري چه فصلي از سال بوده مهم بود.مهر ماه بوده و در عراق مهر ماه گرم است و كم آبي....
    • ايراني A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      48 11
      براي شما نتاسفم كه تك بعدي به اين مساله نگاه ميكنيد. حتما در مورد آمارها و كارهاي تحقيقاتي هم كه در مورد قرآن انجام داده اند- مثلا تعداد حرف الف در يك سوره ويا كل قرآن و يا موارد مشابه ديگر - همين طور فكر ميكنيد.
    • علی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      6 2
      ملاک شرع تلسکوپ می باشد ؟!
    • رضا A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
      5 0
      بررسی علمی ماجرا چه ربطی به این داره که از اصل ماجرا غافل بشیم یا نه؟ برات متاسفم که فکرت اینجوریه,
  • po A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    15 29
    سلام آیا تفاوت ماه های رمضان را هم در نظر گرفته اید؟
    • آبی IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      31 3
      فقط ماه های رمضان؟ در تمام ماه های قمری امکان کم و زیاد شدن طول ماه ها وجود دارد، که البته به خاطر دیده نشدن ماه است.. که البته در این محاسبات تاثیری نمی گذارد!!
  • یا حسین IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    15 24
    با تشکر از شما به خاطر این مطالب متاسفانه امسال چند روز مانده بود به محرم در یکی از صفحات شبکه های اجتماعی به مطلبی که سعی بر شبهه افکندن بر عاشورای حسینی را داشت برخوردم تا امروز از شدت خشم و برای پاسخ قاطع به این گونه اظهار نظرهای سخیف به سایتهای مختلف سر زدم که یکی از این مطالب همین تاریخ و زمان وقوع و از این دست سوالات بود ممنون که پاسخ اینگونه سخنان یاوه را می دهید
    • بی نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
      4 2
      در مواجهه با شبهه بر عقایدت خشمگین مشو بلکه به دنبال پاسخی منطقی بر آن باش و اگر پاسخی نیافتی بر عقیده ات شک کن و به دنبال حقیقت باش والسلام علی من التبع الهدی
  • علیرضا A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    بازی با اعداده و هیچ ارزش دیگه ای نداره این کارا.
    • بی نام A1 ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      19 20
      احتمالا منفی خیلی دوس داری
    • احمد A1 ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      28 3
      اين بيچاره راست مي گه! ساعت و دقيقه واريز يارانه ها رو بزنيد...
  • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    پس عاشورا در مهرماه بود، هوا هم خنک تر از تابستون بود، چه جالب!
    • بی نام IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      57 36
      ...برداشت از این مطلب همین بود؟ بعدشم مهرماه عراق رو با اینجا یکی میکنی؟
    • بی نام IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      69 32
      چیزی از اقلیم عراق میدونی شما؟
    • بی نام IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      64 29
      شما میدونی دمای فعلی عراق چنده!؟
    • بی نام IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      32 19
      شما در هر حال می خوای نتیجه گیری خودتو بکنی
    • محسن IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      27 3
      مهم اینه که با دانستن حقایقی از این دست میتوان جلوی تحریف هایی که صرفا بمنظور درآوردن اشک حضار ایجاد شده را گرفت.
    • بی نام EU ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      20 7
      نمیخواد بری عراق تو بندرعباس از دی ماه کولر گازی روشن میکنیم یعنی اصلا زمستون نداریم
    • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      13 2
      میانگین دمای حداکثر در ماه اکتبر کربلا حدود 34، و برای اوائل ماه اکتبر (زمان وقوع عاشورا) حدود 35-36 درجه است
    • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      15 2
      خوب یعنی باید حتما گرمای زیاد و هزارتا ملاک اسطوره ای دیگه بوده باشه هوا خنک خنک امتحان کن دو روز آب نخور!
    • حسین IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      14 1
      جای تاسف داره که از عاشورا فقط تشنگی رو میبینید. مثلا اگر هوا سرد بوده باشه دیگه چیزی تو وتقعه کربلا نمیبینید؟؟
    • موسی A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      22 2
      حالا که چی ؟ اصلا تو چله زمستون! مسئله این همه مصیبتییه که ب امام ما وارد شده ،ن ساعتش مهمه ن روزش و مکانش !!! کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا یاحسین
  • پیراسته فر GB ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    64 15
    کاش یک محاسبه دقیق برای ماه مبارک رمضان هم انجام می گرفت تا اینقدر کمیته ها وستادهایی به استهلال هلال ماه"رمضان"ناچارنبودند اینقدرنیروی انسانی ومالی صرف رؤیت این ماهی که همیشه برای دیدنش بایدنازش را بکشیم وحتی با هواپیما بدنبالش بگردیم"اونازمیکند وماهم نیازش داریم" 11ماه اینقدربرای ما نازنمیکنند که رمضان خانم میکند.
    • بی نام IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      20 39
      استهلال ماه مبارك رمضان يك مسئله فقهي مربوط به شيعه است نه تاريخي و تقويمي.
    • دبیر سرویس دانش CA ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      15 24
      کاربر محترم؛ این محاسبات بر اساس طول متوسط ماه قمری انجام شده. اما ملاک شرعی آغاز قمری رویت هلال ماه با چشم یا تلسکوپ است.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    14 56
    خب که چی؟!!
    • چوپان IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      35 8
      خبرآنلاین چرا مطلب مفید و آموزنده میزاری که یچیز به اطلاعات مردم اضافه بشه؟ یه مطلب بزار مردم یکم کامنتای لوده بزارن...
    • بی نام A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      6 17
      خود آقا به راه راست هدایتت کنه. هم تو رو هم ما رو
  • مرتضی جعفری پور A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    6 54
    اشتباه میکنید تارخ هجری قمری و شمسی در نخستین روز یعنی 1/1/1 از ربیع الاول شروع میشود در صورتی که تاریخ قمری با محرم اغاز میشود که این مربوط به قبل از هجرت میشود تاریخی که شما گذاشتید مبناش ماه محرمه و اگر بخواهید درست محاسبه کنید باید مبنا را بگذارید رو ربیع الاول که اونوقت زمان شهادت امام حسین مرداد ماه در اوج گرمای تابستان کربلا میشود .......حالا تشنگی امام حسین و یارانش را میتونید حس کنید؟الان مردم میگذارند پاییز و زمستان میروند کربلا زیارت که مبادا گرمازده نشوند.
    • بی نام DE ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      13 4
      خودت فهمیدی چی محاسبه کردی؟
    • بابک A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      8 1
      دوست نحوه ی محاسبه ی شما کاملا اشتباه است .تاریخ 1/1/1 مطابق 29 شعبان است.و ربطی به روز دقیق هجرت پیامبر ندارد. تقویم های هجری قمری و شمسی سالها بعد به صورت قراردادی برمبنای سال هجرت پیامبر تنظیم شده و نه روز آن.
    • مهرداد A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      8 0
      از نویسنده محترم خواهش میکنم که جوآب بدهند چون خیلی مهمه که بدونیم امام حسین در چه ماه و فصلی شهید شده اند
  • مرتضی جعفری پور A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    6 13
    اشتباه میکنید شروع تاریخ هجری قمری و شمسی ربیع الاول میباشد یعنی 1/1/1 در صورتی که شما برای تبدیل مجبورید ماه محرم را طبق تقویم شروع سال هجری قمری بدانید که این اشتباهست و از قبل از هجرت مانده است .بنابرین با یک حساب سر انگشتی متوجه میشوید که امام حسین ویارانش درست در وسط تابستان یعنی مرداد ماه در کربلا شهید شدند.حالا شاید تشنگی امام و یارانش را بهتر حس کنید.
    • مهسا EU ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      7 2
      جناب جعفری پور شروع تاریخ هجری قمری و شمسی اول محرمه نه اول ربیع‌الاول تاریخ قمری به دلیل انتخاب سال هجرت تبدیل به هجری قمری شده اولین سالش ساله هجرته نه دقیقن تاریخ هجرت تقویم هجری قمری در زمان عمر 15 سال بعد از هجرت درست شد و سال هجرت مبنای این تقویمه و روز اول این سال روز اول محرمه
  • سید وحید A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    51 33
    تقریبا 22 مهر ماه.همچینم گرم نیست اون روز؟؟ الله اعلم
    • بی نام EU ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      12 7
      نکنه اقلیم عراق رو با اقلیم ایران دارید یکی می دونید
  • مرتضی جعفری پور A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    7 33
    خوشم میاد حال و حوصله حساب کردن را ندارید و منفی میدید
    • بی نام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      20 3
      یعنی تاحالا کل دنیا داشته تاریخ رو اشتباهی تبدیل میکرده فقط شما اومدی داری درست تبدیلش میکنی!!!!
    • امير كريمي IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      8 1
      من فكر مي كنم براي محاسبه‌ي اين موضوع نيازي به دانستن زمان شروع سال هجري قمري نيست... تنها كافي است ما به التفاوت سال شمسي و قمري را محاسبه و تقويم را از همين امروز به تعداد سال‌هاي شمسي و قمري به عقب برگردانيم.... البته اين محاسبه به صورت دستي اندكي سخت است. براي اين كار بسيار راحت مي‌توان از نرم افزارهاي كامپيوتري استفاده كرد و نتيجه دقيقاً 21 مهر ماه خواهد بود اما همه‌ي اين مطالب به وضوح گوياي اين واقعيت تلخ است كه عاشورا براي ما شيعيان از روح خالي شده است و صرفا يك پوسته باقي مانده است...... به قول دكتر علي شريعتي در عجبم از مردمي كه زير بار ظلم زندگي مي كنند و بر حسين مي گريند كه آزاد زيست
  • حمید A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    5 2
    براستی ما انسانها موجوداتی عجیب هستیم و نیازهای عجیبی داریم. ایکاش کمی بدور از احساسات بازنگری می کردیم.
  • مرتضی جعفری پور A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    8 7
    منظور من اینه که تبدیل تارختون اشتباه کار میکنه شما بزنید 1 محرم 1 یعنی سال 1 روز 1 و ماه 1 هجری قمری باید در تبدیل تاریخ قمری به شمسی بشود 1 فروردین 1 و برعکس هم عمل کنید.مگر شروع تاریخ شمسی و قمری زمان هجرت نیست ...خوب پس باید ربیع الاول بشود 1/1/1 و وقتی در تبدیل تاریخ میزنید شروع تاریخ قمری و شمسی باید تو یک روز باشه در صورتی که شروع تقویم ما اشکال داره
  • بی نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    45 8
    برام سواله که کربلا با وجود نزدیک بودن به فرات چطور اینقدر خشک بوده؟
    • mohamad EU ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      9 10
      چون سرچشمه فرات جای دیگری هست .کربلا خودش منطقه ی خشکی هست ولی رودخونه ی فرات که سرچشمش از کوه ها و رودخونه های مختلف هست ازش می گذره.من نمیدونم با این حرفا می خواید به چه نتیجه ای برسید.ولی بهتره تا زمانی که نرفتید منطقه ی کربلا رو ببینید نظر ندید.
    • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
      16 2
      نمیدونم شما نطنز رفتی یا نه! اگر نرفتی برو :) در بین مسیر کوهستانی خشک یک دفعه یک منطقه سرسبز ظاهر میشه که واقعا هواش بسیار عالی است! کربلا برعکس این حالته البته چادرهای امام فاصله چندانی با آب نداشته ولی اجازه ندادند حسین(ع) جرعا ای بنوشه ...
    • الهام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      5 0
      ماامسال عید رفته بودیم قشم .قشم یه جزیرست وسط اب ولی چنان برهوطیه که انگار کویره مردم شهر درگهان توی قشم که کنار دریاست اب سهمیه بندی شده میخورن
  • تبریزی TR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    6 3
    در سوال و جوابی که نیز از مرحوم علامه طباطبایی در این باره میشود، ایشان نیز همین تاریخ (مهر ماه) را ذکر می کنند
  • بابک A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    2 0
    دوست عزیز پافشاری شما کمی عجیبه.با کمی مطالعه و یک جستجوی ساده متوجه می شوید که شر وع هجرت پیامبر روز اول ربیع الاول برابر با 24 شهریور می باشد. و نکته ی دیگر این که تقویم شمسی بر اساس اعتدال 4 گانه ی زمین ایجاد شده و برا همین اساس روز اعتدال بهاری روز اول سال شمسی می باشد.
  • حسین A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    4 5
    به یکی میگن بیایید کمک کنید فلانی رو دارن تو باغ فلانی میکشن! میگه ای بابا مگه فلانی هم باغی داشت و ما خبر نداشتیم! اصل موضوع رو ول کردیم و ...
  • مرتضی جعفری پور A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    3 14
    تابستان و زمستان از قبل از میلاد مسیح هم بوده واقعه عاشورا در تابستان اتفاق افتاده حالا چرا یواش یواش داره میره تو پاییز و بعدش زمستون خدا عالمه
  • سارا مسعودی EU ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    2 17
    یعنی اینقدر مهمه بدونید؟ عاشورا سرتاسر پیامه!!! گیر دادید به فصل ؟؟ من باردارم به خاطر ویارم تو همین پاییز گاهی نمیتونستم اب بخورم من سن بالا . فقط تو دلم می گفتم یا اباعبدالله
  • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    در مورد مسایل علمی هم حرف بزنید
  • بی نام A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    1 4
    ي چيزي بگم؟ شماها بيكاريد؟
  • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    8 1
    يا حسين
  • رضا IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    3 0
    فکر کنم دونستن زمان و مکان همچین واقعه ای که همه جهان را به ماتم میبرد خیلی هم منطقی هست .البته درس گرفتن از آن وپرداختن به ابعاد دیگر هم جای خود را دارد.ولی دلیل نمیشود که زمان و مکان دقیق را ندانیم.در هر صورت مطلب خوبی بود متشکرم
  • بهنام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    4 2
    به احتمال زیاد سال ظهور است.
  • م IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    این هم از روش برگشت به عقب: یک روش به دست آوردن تاریخ هجری شمسی واقعه عاشورا استفاده از همین مقادیر متوسط طول سال شمسی و قمری است. مثلا اول محرم 1432 مصادف با سه‌شنبه 16 آذر 1389 بود. با توجه به این‌که از اول محرم سال 61 هجری به اندازه 1371 سال قمری گذشته، پس از آن روز به اندازه 485837.25 شبانه‌روز طی شده است که اگر این عدد را بر طول متوسط سال شمسی تقسیم کنیم به 1330 سال و 65 روز می‌رسیم. این بدان معنی است که اگر از 16 آذر 1389 به این اندازه به عقب برویم به 11 مهر 59 هجری شمسی می‌رسیم که مقارن با اول محرم سال 61 هجری قمری است. بنابراین با این محاسبه ساده درخواهیم یافت که 10 محرم عاشورا سال 61 هجری قمری مقارن با 20 مهر سال 59 هجری شمسی است.
  • مریم A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    0 0
    ببخشید من هرطور حساب میکنم این تاریخی که شما ور آوردید درمیارم آخه بالا نوشتید هر 168 سال یا 235 سال یکبار منطبق میشه ولی من الان که حساب میکنم سال 95 تازه میشه 163 سال