آسمان نوشت:

انتصاب‌هایی که در وزارت علوم انجام شده از نظر نمایندگان مجلس فرآیند قانونی را طی نکرده است، حالا نمایندگان اصرار دارند که فرجی دانا به عنوان وزیر می‌بایست پاسخگوی این مساله باشد و دلیل طی نشدن فرآیند قانونی را توضیح دهد. پرسش نمایندگان دقیقاً به این نکته مربوط می‌شود که چرا افراد منتصب از فیلتر وزارت اطلاعات عبور نکرده‌اند. «عبد‌الوحید فیاضی» سخنگوی کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس در این باره می‌گوید: ما از وزیر خواسته بودیم که از انتصاب افراد حاشیه‌دار سیاسی در وزارتخانه‌اش خود‌داری کند ولی می‌بینیم که انتصاب‌هایی که در وزارت علوم و از سوی آقای فرجی دانا صورت گرفته از فیلتر وزارت اطلاعات عبور نکرد است.
بنابراین حق خود می‌دانیم که در این مورد ایشان را مورد پرسش قرار بدهیم و از سوی دیگر نظر وزیر اطلاعات را نیز درباره این افراد جویا شویم در حال حاضر علاوه بر وزیر علوم وزیر اطلاعات نیز برای بحث در این باره به مجلس خواهند آمد تا این مساله پیگیری شود.
شما سخنگوی کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس هستید، بحث استیضاح وزیر علوم هم از همین کمیسیون آغاز شده، به ما بگویید که دلیل طرح بحث استیضاح در میان اعضای کمیسیون چه بوده؟
من این حرف را قبول ندارم برای اینکه در کمیسیون چیزی به نام استیضاح مطرح نبود.

اما در رسانه‌ها بحث استیضاح مطرح شده و گزارش‌ها و خبر‌هایی که در این زمینه منتشر شده نشانگر وجود بحث استیضاح آقای فرجی داناست؟
رسانه‌ها از قول من بحث استیضاح را نوشته‌اند ولی دروغ نوشته‌اند هیچ خبرنگاری با من مصاحبه نکرده که من گفته باشم وزیر باید استیضاح بشود. اصل خبر صادقانه نبوده و دروغ نوشته شده است ما الان در مرحله تذکر و سؤال هستیم.

منظورتان این است که موج خبری که در حال حاضر وجود دارد بر پایه دروغ است؟
گروهی از کسانی که به هر حال در پی ایجاد یک تنش و شلوغ‌کاری در کشور هستند علاقه‌مدند که استیضاح وزیر علوم صورت بگیرد. حال اینکه مجلس اصلاً علاقه‌ای به استیضاح ندارد و راه‌های دیگری برای بررسی مسائل وجود دارد، اگر این راه‌ها جواب ندهد در آن صورت بحث استیضاح مطرح می‌شود اما ما هنوز آن راه‌ها را هنوز طی نکرده ایم پس به میان کشیدن بحث استیضاح بی‌مورد است.

منظورتان از اینکه راه‌های دیگری هم هست طرح سؤال از وزیر است؟
بله ما الان در مرحله طرح سؤال و احیانا تذکر هستیم که طبق روال و قانون کاری مجلس شورای اسلامی برای مواردی همچون مورد وزیر علوم پیش‌بینی شده است، همانطور که می‌دانید قانونگذار مراحلی را پیش از طرح استیضاح برای نمایندگان مجلس معین کرده است و این حق طبیعی نمایندگان است که در صورتی که سوالی از وزرا دارند آن را مطرح کنند.

طرح سؤال از وزیر علوم تحقیقات و فناوری در چه مرحله است، سؤال‌ها مشخص شده؟ زمان فراخواندن وزیر به مجلس مشخص شده؟
هیأت رئیسه هنوز سؤال را به کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری نداده است که در کمیسیون مطرح بشود. هنوز هم وزیر به مجلس احضار نشده است.

ریشه‌های طرح سؤال از وزیر علوم از کجاست، در واقع ما می‌خواهیم بدانیم نمایندگان مجلس به چه بخشی از فعالیت‌های وزیر علوم تحقیقات و فناوری اعتراض دارند و می‌خواهند پرسش مطرح کنند؟
مربوط به نوع انتصاب‌هایی است که در مجموعه وزارت علوم شکل گرفته، این انتصاب‌ها باعث ایجاد نارضایتی در بین اعضای کمیسیون شده است.

شما معتقدید که وزیر علوم اگر بخواهد انتصابی در وزارتخانه‌اش انجام بدهد باید از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مجوز بگیرد یا رضایت اعضای این کمیسیون را فراهم کند؟
اصلاً اینطور نیست بلکه در این انتصاب‌ها باید نظر وزارت اطلاعات را جویا شوند.

الان مجلس در حال انعکاس نظرات وزارت اطلاعات است، یعنی مجلس در پی کسب رضایت وزارت اطلاعات است و در پی این خواسته قصد دارد وزیر علوم را مورد پرسش قرار دهد؟
مجلس از وزیر علوم تحقیقات و فناوری می‌پرسد که چرا شما فرآیند انتصاب را انجام نداده‌اید. بسیاری از انتصاب‌ها باید طی یک فرآیند خاصی انجام بشوند و این فرآیند باید حتماً رعایت شود، چنانچه انتصابی در وزارتخانه‌ای بدون طی شدن این فرآیند‌ها انجام شود مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهد.

الان نمایندگان مجلس در حال پیگیری مساله از طریق وزارت اطلاعات هستند، آیا در این مورد پای وزارت اطلاعات هم به میان کشیده شده است؟
ما از مسئولان وزارت اطلاعات دعوت کرده‌ایم و به کمیسیون آمدند. روز یکشنبه هم قرار است تشریف بیاورند.

تا حالا با وزیر علوم هم در این باره صحبت شده و موارد مطرح شده با ایشان در میان گذاشته شده است؟
بله وزیر علوم تحقیقات و فناوری هم به کمیسیون آمدند و در این باره صحبت‌هایی شده است. آقای فرجی دانا اعتراف کردند که یک اتفاق‌هایی افتاده و پذیرفتند روالی که باید طی می‌شده را پشت‌سر نگذاشته‌اند. سرانجام صحبت‌ها به اینجا رسید که کمیسیون از وزیر اطلاعات دعوت کند.

همه چیز به نظر نهایی وزارت اطلاعات بستگی دارد؟
نمی‌توان گفت که همه چیز به این نظر بستگی دارد، بالاخره وزارت اطلاعات باید در این مساله نقش خودش را تبیین و مشخص کند و ما بدانیم که وزیر اطلاعات چه نظری در این باره دارند.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    21 1
    اخه پدر امرزیده :مگه چکار کرده این بنده خدا که تا این حد اذیتش میکنین؟معاونهایش را از بین گزینه های سابق وزارت برگزیده که این کار بسیار پسندیده است و به هیچ عنوان هم این انتصابات ربطی به مجلس ندارد.حضرات باید بدانند که یکی از اصول لا یتغیر مردم سالاری اصل تفکیک قوا و عدم دخالت در امور بقیه قوا میباشد .
  • نعمت IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    14 1
    آقای فیاضی نماینده کدام شهر است ؟
    • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      0 0
      متاسفانه محمودآباد؛ نور. کاش آقای ناطق نــــــــــــوری میموند !!
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    8 1
    رئيس اين كميسيون رو هم جمله شون رو به بحث بذاريد ؟ رئيس كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي
  • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    25 1
    جرات استیضاح را ندارید .
  • majid A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    5 4
    پس همیشه رسانه ها دروغ مینویسند نکنه خبرآنلاین تو هم دروغ نوشتی
    • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      11 0
      نه داداش، دیوار رسانه ها کوتاهه
  • بی نام CA ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    21 1
    1- استعلام از وزارت اطلاعات اجباری نبوده و در هیچ قانونی به اجبار این موضوع اشاره نشده است. استعلام از وزارت اطلاعات در مواردی کاربرد دارد که در مورد عملکرد یک شخص اطلاعات کافی وجود نداشته باشد و ابهام باشد. در مورد آقای دکتر میلی منفرد با توجه به شناخت دانشگاهیان از ایشان و اینکه ایشان سابقه 28 سال حضور در ستاد وزارت را دارند، نیازی به استعلام نیست. این ظلم به دانشگاه و دانشگاهیان است که به خاطر برچسب زدن عده ای از نمایندگان مبنی بر فتنه گر بودن ایشان، از تجربیات دکتر میلی منفرد در وزارت علوم استفاده نشود. نمایندگان محترم یک نفر را معرفی کنند که به اندازه آقای میلی منفرد سابقه حضور در ستاد وزارت داشته باشد!
  • ممد A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    31 1
    کاش این همه حساسیت و توجه به حقوق مردم !!! رو تو دوره های قبل هم داشتین . جالبه واقعا .
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    11 1
    برای دولت نهم و دهم استعلام ضرروت نداشته. اما ظاهرا حالا شده نیاز روز!!
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    این نماینده ساز خودشان میزنند اصلا به پیام مردم موقع انتخابات توجه ندارند