دوران سخت تولید پس از هدفمندی/رشد 130 درصدی هزینه های تولید در پایان دولت دهم

براساس آمارهای بانک مرکزی هزینه بخش های مختلف تولید بعد از هدفمندی به طور متوسط 131 درصد رشد داشته است.

علی پاکزاد: هدفمندی یارانه ها بیشترین فشار خود را بر بخش تولید وارد ساخت، شاخص بهای تولید کننده نشان میدهد در انتهای اولین سال اجرای هدفمندی (سال 1390) بخش تولید تورمی معادل 34 درصد را متحمل شده است این در حالی است که میزان تورم مصرف کننده در این سال 1390 معادل 21.5 درصد بوده است، به سادگی از تفاوت این دو نرخ می توان گفت هزینه های تولید در سال 90 برای تولید کنندگان 12 درصد بیش از رشد قیمت کالاهای تولیدی بوده است.

در سال 91 نیز این روند البته تا حدودی بهبود پیدا کرده است نرخ تورم در بخش تولید به مصرف نزدیک شده است و به ازای تورم 31.5 درصد بخش مصرف شاهد تورم 29.6 درصدی بخش تولید هستیم.

در نیمه نخست سال 92 نسبت به سال 91 میزان رشد هزرینه تولید به رقمی معادل 32.5 درصد را نشان می دهد.

در بین بخش های مختلف تولید بیشترین افزایش هزینه های تولید در بخش ماهیگیری رخ داده که نشان از رشد 244 درصدی هزینه های تولید در نیمه نسخت سال 92 در مقایسه با سال 89 در این بخش به ثبت رسیده است و کمترین رشد مربوط به بخش آموزش است که طی دورم مورد بررسی رشد نقطه ای معادل 42 درصد را تجربه کرده است.

در بخش صنعت رشد 155 درصدی هزینه های تولید نشان از فشار فراوان به کلیدی ترین بخش های ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد کشور دارد.

روند تغییر شاخص بهای تولید کننده طی سالهای اجرای هدفمندی

/31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    34 1
    نظر من اینه که هدفمندی یارانه کلاً از اصل اشتباه بود. از همون اول هم مطمئن بودم که اوضاع ایران بعد از هدفمندی داغون میشه.(ولی خداییش تا این حد اصلاً انتظار نداشتم.....) بخدا هدفمندی برا مردم سودی نداره.نتیجش هم دارین میبینین الان.هدفمندی برای کسی سود داشت که الان در بین ما نیست!!!! (البته برا اطرافیانش و بقیه همفکراش هم پرسود بود)....... دلیل همه این حرفام هم توی واقعیت میبینیم(البته اگه نخوایم خودمون گول بزنیم.......)
    • امیرووووو IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
      13 0
      خدا بیامرزه همه رنده و مرده هاتو.حرف دل منم همینه........ کاش میشد یک ملیون لایک بدم
  • مهر آزاد A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    8 0
    اگر مجلس قوی وکاردان بود دولت قبلی نمی توانست اجرای طرح یارانه را عملیاتی کندوهمه را در چاه بیندازد.ان زمان اقتصاددانان باسواد گفتنداین طرح به دردکشورهای پیشرفته میخورد چون انها سیستمهای امار واطلاعات به روزو پیشرفته داشته ودر توزیع مشکلی ندارند نه در کشوری که همه امارواطلاعات باهم تناقض دارد.
  • دل نگرانم IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    8 0
    نمیدونم چرا اعتراف نمیکنن به اینکه فقط نحوه اجرای طرح مشکل نداشت بلکه این خود طرح بود که مشکل داشت.////// اگه این طرح اصلا‌ اجرا نمیشد الان نه مشکل کمبود بودجه داشتیم؛ و نه گرانی و تورم دور از عقل و منطق.//// متاسفانه راهی رو رفتیم که برگشتی هم برامون وجود نداره....///// خدا آخر و عاقبت همه رو ختم به خیر کنه