در این گزارش نگاهی می اندازیم به وضعیت سی و دو تیم حاضر در جام جهانی 2014.

سروش امینی توماجی: بازی‌های انتخابی جام جهانی 2014 در سراسر دنیا به پایان رسید و سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان 32 تیمی که مسافر برزیل هستند، مشخص شدند. در اینجا نگاهی می اندازیم به وضعیت تیم‌های حاضر در جام جهانی 2014:

*برزیل

سرمربی: لوئیس فیلیپه اسکولاری (سن: 65)

بازیکن کلیدی: نیمار (سن: 21)

بهترین عملکرد: قهرمانی در سالهای 1958،1962، 1970، 1994 و 2002

لحظات به یادماندنی: 1970؛ با وجود افتخارات پرشمار تیم ملی برزیل، انتخاب این بخش کمی دشوار است اما بسیاری از فوتبالدوستان تیم آن سالهای طلایی پوشان را بهترین تیم تاریخ فوتبال می دانند. تیمی که موفق شد برای اولین بار سه عنوان قهرمانی جام جهانی را از آن خود کند.

نکته جالب: بازیکنان تیم ملی برزیل در سالهای دور پیراهن سفید بر تن می کردند اما پس از ناکامی در جام جهانی 1950 این رنگ در میان مردم این کشور به بد یمنی معروف شد. پس از آن جوان 19 ساله ای به نام «آلدیر گارسیا شلی» پیراهن زرد رنگ برزیل را طراحی کرد که تا امروز مورد استفاده بازیکنان این تیم است. جالب اینجاست که این فرد اصلیتی اروگوئه ای دارد.

*ژاپن

سرمربی: آلبرتو زاکرونی (سن: 60)

بازیکن کلیدی: شینجی کاگاوا (سن: 24)

بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک هشتم نهایی در سالهای 2002 و 2010

لحظات به یادماندنی: 2004؛ سومین قهرمانی تیم ملی ژاپن در جام ملت های آسیا در شرایطی به دست آمد که کره جنوبی و ایران هم در وضعیت مناسبی بودند، این قهرمانی بار دیگر ثابت کرد که ژاپن از قدرت های برتر قاره آسیا است.

نکته جالب: ژاپن تنها تیم غیر آمریکایی تاریخ است که در رقابت های کوپا آمریکا شرکت کرده و جالب اینجاست که این تیم در سال 1999 به مقام قهرمانی این تورنمنت دست پیدا کرد.

*استرالیا

سرمربی: اولگر اوسیچ (سن: 65)

بازیکن کلیدی: تیم کیهیل (سن: 33)

بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک هشتم نهایی در سال 2006

لحظات به یادماندنی: 2006؛ «اگر ایتالیایی ها در محوطه جریمه ما تمارض نمی کردند...» این جمله ای است که اکثر فوتبالدوستان استرالیایی در این کشور بر زبان می آورند. تصمیم بحث برانگیز داور در ثانیه های پایانی بازی استرالیا - ایتالیا اگرچه در نهایت منجر به قهرمانی لاجوردی پوشان شد اما تیم ملی استرالیا را از گردونه رقابت ها خارج کرد.

نکته جالب: در تاریخ 11 آپریل 2001 و در چهارچوب بازی های انتخابی جام جهانی 2002 در منطقه اقیانوسیه تیم ملی استرالیا در خانه به مصاف تیم «ساموای آمریکا» رفت که در نهایت موفق شد این تیم بی نام و نشان را با نتیجه خیره کننده 31 بر صفر در هم بکوبد تا رکوردی بی نظیر در دنیای فوتبال ثبت شود. در آن دیدار عجیب آرچی تامپسون مهاجم استرالیایی به تنهایی 13 گل را به ثمر رساند تا بیشترین گل زده در یک بازی را به نام خود ثبت کند.

*ایران

سرمربی: کارلوس کروش (سن: 60)

بازیکن کلیدی: اشکان دژاگه (سن: 27)

بهترین عملکرد: حضور در مرحله گروهی در سالهای 1978، 1998 و 2006

لحظات به یادماندنی: 1997؛ بدون شک گل خداداد عزیزی به استرالیا هیچگاه از ذهن فوتبالدوستان ایرانی پاک نمی شود. شاید کلمه «حماسه» برای آنچه که در آن سال در ملبورن رخ داد اغراق و بزرگنمایی نباشد. اگرچه ایران در جام جهانی 1998 به آنچه که استحقاقش را داشت، دست پیدا نکرد اما این صعود دراماتیک برای همیشه در تاریخ باقی خواهد ماند.

نکته جالب: علی دایی کاپیتان سابق تیم ملی از سال 1993 تا 2006 موفق شد 109 گل را برای ایران به ثمر برساند و در صدر جدول برترین گلزنان ملی قرار بگیرد. به نظر می رسد این رکورد خیره کننده تا سالهای سال دست نیافتنی باشد.

*کره جنوبی

سرمربی: هونگ میونگ بو (سن: 44)

بازیکن کلیدی: سون هیونگ مین (سن: 21)

بهترین عملکرد: مقام چهارمی در سال 2002

لحظات به یادماندنی: 2002؛ چهارم شدن در جام جهانی به عنوان کشور میزبان. این بهترین عملکرد تاریخ تیم های آسیایی در جام جهانی به شمار می رود.

نکته جالب: نام مستعار تیم ملی کره «تائگوک» است که اشاره دارد به نماد وسط پرچم این کشور. این نماد نشان دهنده تعادل بهشت و زمین در طبیعت است.

*هلند

سرمربی: لوئیس فن‌خال (سن: 62)

بازیکن کلیدی: رابین فن‌پرسی (سن: 30)

بهترین عملکرد: نایب فهرمانی در سالهای 1974، 1978 و 2010

لحظات به یادماندنی: 1988؛ برای لاله های نارنجی هیچ چیز ارزشمندتر از غلبه بر حریف سنتی و صعود به فینال مسابقات اروپایی نبود. یاران مارکو فن باستن چهارده سال پس از شکست در فینال جام جهانی انتقام شیرینی از آلمان غربی گرفتند و در نهایت با پیروزی برابر شوروی بر بام فوتبال اروپا ایستادند.

نکته جالب: دیدار دو تیم هلند و پرتغال در مرحله یک شانزدهم نهایی جام جهانی 2006 با 16 کارت زرد و 4 کارت قرمز رکورد جدیدی را در دنیای فوتبال از خود به جا گذاشت. این بازی خشن بعدها به عنوان «نبرد نورنبرگ» لقب گرفت.

*ایتالیا

سرمربی: چزاره پراندلی (سن: 56)

بازیکن کلیدی: ماریو بالوتلی (سن: 23)

بهترین عملکرد: قهرمانی در سالهای 1934، 1938، 1982 و 2006

لحظات به یادماندنی: 2006؛ تنها یک ماه پیش از جام جهانی خبری باورنکرنی فوتبال ایتالیا را لرزاند، رسوایی گسترده آن هم در باشگاه های سری آ. در همان سال لاجوردی پوشان ایتالیا موفق شدند با هدایت مارچلو لیپی بر جام جهانی بوسه بزنند تا پس از برزیل به پرافتخارترین تیم جهان تبدیل شوند.

نکته جالب: در حالی که سه رنگ سبز، قرمز و سفید در پرچم ایتالیا دیده می شود اما پیراهن ملی پوشان این کشور آبی لاجوردی است. رنگ لاجوردی نشانه «ساوُی دیناستی» است که در قرن 19 میلادی به اتحاد کشور ایتالیا کمک کرد.

*کاستاریکا

سرمربی: خورجه لوئیس پینتو (سن: 60)

بازیکن کلیدی: برایان روئیس (سن: 28)

بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک هشتم نهایی در سال 1990

لحظات به یادماندنی: 1989؛ قهرمانی در جام کونکاکاف آن هم پس از 20 سال برای فوتبال کاستاریکا از اهمیت بالایی برخوردار بود. سومین قهرمانی این کشور در رقابت های کونکاکاف در حالی به دست آمد که اکثر کارشناسان تیم ملی آمریکا را شانس اصلی برای کسب عنوان قهرمانی می دانستند.

*آمریکا

سرمربی: یورگن کلینزمن (سن: 49)

بازیکن کلیدی: لاندن دوناوان (سن: 31)

بهترین عملکرد: مقام سومی در سال 1930

لحظات به یادماندنی: 1930؛ در اولین دوره جام جهانی فوتبال تیم ملی آمریکا بهترین عملکرد خود را به ثبت رساند. آنها در حالی به مقام سوم دست پیدا کردند که تنها 9 تیم در آن رقابت ها حضور داشتند.

نکته جالب: برت پتناد آمریکایی اولین بازیکن تاریخ فوتبال است که در رقابت های جام جهانی هت‌تریک کرد. او در سال 1930 برابر پاراگوئه سه گل به ثمر رساند تا نقش تاثیرگزاری در درخشش تیمش داشته باشد. جالب اینجاست که برای 76 سال گل دوم آمریکا به نام تام فلوری ثبت شده بود اما فیفا در سال 2006 با توجه به شواهد آن دیدار آن را اصلاح کرد.

*آرژانتین

سرمربی: آلخاندرو سابلا (سن: 59)

بازیکن کلیدی: لیونل مسی (سن: 26)

بهترین عملکرد: قهرمانی در سالهای 1978 و 1986

لحظات به یادماندنی: 1986؛ دومین قهرمانی آرژانتین در جام جهانی با هنرمایی دیگو مارادونا به دست آمد. بدون شک با وجود گذشت سه دهه همچنان فوتبالدوستان گل مارادونا به انگلستان را به یاد دارند، گلی که با دست به ثمر رسید و بعدها به «دست خدا» معروف شد.

نکته جالب: آرژانتین و اروگوئه در سال 1901 اولین دیدار رسمی تاریخ فوتبال در خارج از خاک بریتانیا را برگزار کردند. هرچند پیش از آن آمریکا و کانادا در سال 1885 به مصاف هم رفته بودند اما آن یک مسابقه رسمی به شمار نمی رفت.

*بلژیک

سرمربی: مارک ویلماتس (سن: 44)

بازیکن کلیدی: ادن هازارد (سن: 22)

بهترین عملکرد: مقام چهارمی در سال 1986

لحظات به یادماندنی: 1986؛ در جام جهانی که مکزیک میزبانی آن را بر عهده داشت، تیم ملی بلژیک به عنوان پدیده رقابت ها لقب گرفت. هرچند این تیم با شکست برابر آرژانتین از رسیدن به فینال بازماند اما مقام چهارم تیم «گای تیس» برای کشور بلژیک از ارزش بسیاری برخوردار بود.

نکته جالب: تیم ملی بلژیک در حال حاضر در رده پنجم رنکینگ فیفا قرار دارد که بهترین جایگاه این کشور از سال 1920 به شمار می رود. بلژیک در حالی گلدان یک قرعه کشی جام جهانی را از آن خود کرده که تیم هایی چون فرانسه و پرتغال تا آخرین روزها در صف بلیت برزیل بودند.

*سوئیس

سرمربی: اوتمار هیتسفیلد (سن: 64)

بازیکن کلیدی: ژردن شگیری (سن: 22)

بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک چهارم نهایی در سالهای 1934، 1938 و 1954

لحظات به یادماندنی: 1938؛ تیم ملی سوئیس با پیروزی برابر تیم قدرتمند آلمان برای دومین بار متوالی به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی صعود کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که نازیها با ترکیبی از بازیکنان آلمانی و اتریشی پا به رقابت ها گذاشته بودند.

نکته جالب: پس از آنکه سباستین فری مهاجم تیم ملی سوئیس در جریان بازی با انگلیس در یورو 2004 به سمت استیون جرارد آب دهان پرتاب کرد، رسانه های سوئیسی به او لقب لاما دادند. فری هم برای اینکه پشیمانی خود را از این کار نشان دهد، یک لاما را از باغ وحش ملی سوئیس خرید و به خانه اش آورد!

*آلمان

سرمربی: یواخیم لو (سن: 53)

بازیکن کلیدی: مسوت اوزیل (سن: 25)

بهترین عملکرد: قهرمانی در سالهای 1954، 1974 و 1990

لحظات به یادماندنی: 1974؛ متوقف کردن تیم یوهان کرایوف و «توتال فوتبال» دوست داشتنی اگرچه آلمان را به دومین قهرمانی در جام جهانی رساند، اما نفرتی ابدی را در دل هلندی ها به وجود آورد که همچنان آثار آن باقی است. بدون شک فینال برلین و حواشی آن از اتفاقات به یاد ماندنی تاریخ جام جهانی است.

نکته جالب: رنگ لباس تیم ملی آلمان سفید و سیاه است که در سالهای دور رنگ لباس ارتش «پروس» بود. آلمان ها برای بزرگداشت «پروس» از این رنگ استفاده می کنند.

*کلمبیا

سرمربی: خوزه پکرمن (سن: 64)

بازیکن کلیدی: رادامل فالکائو (سن: 27)

بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک هشتم نهایی در سال 1990

لحظات به یادماندنی: 2001؛ فتح کردن کوپا آمریکا در خانه ارزش خاصی برای هواداران فوتبال در کلمبیا داشت. پیروزی برابر مکزیک در بازی فینال با تک گل ایوان کوردوبا اولین قهرمانی تاریخ این تیم در آمریکای جنوبی را رقم زد.

*روسیه

سرمربی: فابیو کاپلو (سن: 67)

بازیکن کلیدی: یوری ژیرکوف (سن: 30)

بهترین عملکرد: مقام چهارمی در سال 1966

لحظات به یادماندنی: 2008؛ شاگردان گاس هیدینک در جام ملت های اروپا نمایش های خیره کننده ای را از خود به جای گذاشتند. آمادگی بالای روس ها در آن رقابت ها تیم ملی هلند را هم در امان نگذاشت. هرچند روسیه در نهایت مغلوب اسپانیا و تیکی تاکا شد اما درخشش ستارگانی چون آندره آرشاوین، رومان پاولیوچنکو و یوری ژیرکوف، این تیم را در جمع چهار تیم برتر قاره اروپا قرار داد.

*بوسنی و هرزگوین

سرمربی: سافت سوشیچ (سن: 58)

بازیکن کلیدی: ادین ژکو (سن: 27)

بهترین عملکرد: اولین دوره حضور

لحظات به یادماندنی: 2014؛ تیم ملی بوسنی و هرزگوین در شرایطی به عنوان صدرنشین گروه G مسافر جام جهانی برزیل شد که در گروه خود حریفان قدرتمندی چون یونان و اسلوواکی را پیش رو خود می دید اما با کسب 25 امتیاز از 10 بازی مقتدرانه جواز حضور در جام جهانی 2014 را به دست آورد.

نکته جالب: تیم ملی بوسنی و هرزگوین در اولین دیدار تاریخ خود در 6 جوئن 1993 در تهران به مصاف تیم ملی ایران رفت که در نهایت با نتیجه 3 بر 1 به پیروزی رسید.

*انگلستان

 سرمربی: روی هاجسون (سن: 66)

بازیکن کلیدی: وین رونی (سن: 28)

بهترین عملکرد: قهرمانی در سال 1966

لحظات به یادماندنی: 1966؛ پیروزی برابر آلمان غربی در ورزشگاه ویمبلی لندن اولین و آخرین قهرمانی سه شیرها در جام جهانی را رقم زد. این قهرمانی خانگی آنقدر ارزشمند بود که همچنان یکی از خاطرات شیرین فوتبالدوستان انگلیسی به شمار می رود.

نکته جالب: پیش از آغاز جام جهانی 1970، بابی مور اسطوره انگلیسی ها به اتهام سرقت یک دستبند در کلمبیا دستگیر شد. او چهار روز را در زندان سپری کرد و سرانجام پس از مداخله هارولد ویلسون نخست وزیر وقت انگلستان آزاد شد.

*اسپانیا

سرمربی: ویسنته دل‌بوسکه (سن: 62)

بازیکن کلیدی: آندرس اینیستا (سن :29)

بهترین عملکرد: قهرمانی در سال 2010

لحظات به یادماندنی: 2010؛ سرانجام ماتادورها طلسم ناکامی در جام جهانی را با شکست دادن هلند در بازی فینال شکستند. تیم تحت هدایت دل بوسکه که چهار سال قبل یورو را فتح کرده بود این بار بر بام فوتبال دنیا ایستاد تا اسپانیا کماکان به سلطه خود ادامه دهد.

نکته جالب: اسپانیا رکورد شکست ناپذیر ترین تیم ملی را در اختیار دارد. آنها بین سال 2007 تا 2009 در 35 مسابقه طعم باخت را نچشیدند و جالب اینجاست که در آن مدت تنها به تساوی دست پیدا کردند.

*شیلی

سرمربی: خورخه سامپائولی (سن: 53)

بازیکن کلیدی: الکسیس سانچز (سن: 24)

بهترین عملکرد: مقام سوم در سال 1962

لحظات به یادماندنی: 1962؛ به عنوان میزبان مسابقات تیم ملی شیلی به نیمه نهایی جام جهانی راه پیدا کرد و در نهایت به رتبه سوم رسید که بهترین عملکرد تاریخ آنها به شمار می رود.

نکته جالب: تیم ملی شیلی در سال 1974 با شکست شوروی به جام جهانی صعود کرد. اما جالب اینجاست که در آن سال شیلی از بازی در استادیومی که از آن برای اعدام استفاده می شد، خودداری کرد و در نهایت بدون آنکه به مصاف حریفان خود برود به جام جهانی رسید.

*اکوادور

سرمربی: رینالدو روئدا (سن: 56)

بازیکن کلیدی: آنتونیو والنسیا (سن: 28)

بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک هشتم نهایی در سال 2006

لحظات به یادماندنی: 2006؛ تیم ملی اکوادور در جام جهانی 2006 با آلمان میزبان همگروه بود و در همان بازی افتتاحیه متحمل شکست سنگینی برابر این تیم شد اما در نهایت موفق شد به عنوان تیم دوم گروه خود را به مرحله یک هشتم نهایی برساند.

*هندوراس

سرمربی: لوئیس فرناندو سوارز (سن:‌53)

بازیکن کلیدی: ویلسون پالاسیوس (سن: 29)

بهترین عملکرد: حضور در مرحله گروهی در سالهای 1982 و 2010

لحظات به یادماندنی: 1981؛ هندوراس میزبان هشتمین دوره رقابت های کونکاکاف بود و در نهایت عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

نکته جالب: در سال 1969 دیدار دو تیم هندوراس و ال‌سالوادور در چارچوب بازیهای انتخابی جام جهانی به شورش کشیده شد. اختلافات اساسی دو کشور همسایه در مسائل سیاسی، منجر به کشته شدن هزاران نفر در روز بازی شد. با این حال چهار روز بعد فرمان آتش بس میان هندوراس و ال‌ساوادور صادر شد.

*نیجریه

سرمربی: استفان کشی (سن: 51)

بازیکن کلیدی: جان اوبی میکل (سن: 26)

بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک هشتم نهایی در سالهای 1994 و 1998

لحظات به یادماندنی: 1996؛ به نظر می رسد بازی در خاک آمریکا برای تیم ملی نیجریه خوش یمن است. دو سال بعد از آن که نیجریه ای ها برای اولین بار به جام جهانی آمریکا صعود کردند، موفق شدند مدال طلا المپیک را هم در این کشور به دست آورند.

نکته جالب: نانکو کانو ستاره سابق تیم ملی نیجریه پرافتخارترین بازیکن قاره آفریقا به شمار می رود. او در حالی که در فوتبال اروپا توپ می زد، کلکسیونی از افتخارات در قاره سیاه را به نام خود ثبت کرد.

*ساحل عاج

سرمربی: صبری لموشی (سن: 42)

بازیکن کلیدی: دیدیه دروگبا (سن: 35)

بهترین عملکرد: حضور در مرحله گروهی در سالهای 2006 و 2010

لحظات به یادماندنی: 1992؛ تیم ملی ساحل عاج در ضربات پنالتی موفق شد با نتیجه عجیب 11 بر 10 غنا را شکست دهد و قهرمان جام ملت های آفریقا شود.

نکته جالب: ساحل عاج تنها تیم تاریخ جام جهانی است که در اولین حضور خود در این رقابت ها در تمام مسابقات دروازه حریفانش را باز کرد.

*کامرون

سرمربی: فولر فینکه (سن: 65)

بازیکن کلیدی: ساموئل اتوئو (سن: 32)

بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک چهارم نهایی در سال 1990

لحظات به یادماندنی: 1990؛ پیروزی 1 بر صفر برابر آرژانتین قهرمان جهان، کامرون را راهی مرحله حذفی جام جهانی کرد. هر چند شیرهای سیاه در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 3 بر 2 مغلوب انگلستان شدند اما عملکرد خوب آنها در آن مسابقات تحسین تمام فوتبالدوستان را برانگیخت.

نکته جالب: راجر میلا با گلی که در سال 1994 وارد دروازه روسیه کرد، به مسن ترین گلزن تاریخ جام جهانی تبدیل شد. او در آن زمان 42 سال و 39 روز داشت.

*غنا

سرمربی: جیمز آپیا (سن: 53)

بازیکن کلیدی: کوین پرینس بواتنگ (سن: 26)

بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک چهارم نهایی در سال 2010

لحظات به یادماندنی: 1992؛ نشان برنزی که تیم ملی غنا در مسابقات المپیک بارسلونا به دست آورد، آنها را به اولین تیم آفریقایی تاریخ تبدیل کرد که به مدال المپیک فوتبال می رسند.

نکته جالب: پس از آن که غنا سومین عنوان قهرمانی خود در جام ملت های آفریقا را به دست آورد، جایزه ارزشمند عبدالعزیز عبدالله سالم برای همیشه به این کشور رسید.

*الجزیره

سرمربی: وحید حلیلوزیچ (سن: 61)

بازیکن کلیدی: ایشاک بلفودیل (سن: 21)

بهترین عملکرد: حضور در مرحله گروهی در سالهای 1982، 1986 و 2010)

لحظات به یادماندنی: 1990؛ الجزیره برای اولین بار در تاریخ خود قهرمانی جام ملت های آفریقا را از آن خود کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که آنها میزبانی این رقابت ها را بر عهده داشتند.

نکته جالب: در مرحله گروهی جام جهانی 1982 اگر آلمان با نتیجه 1 بر صفر اتریش را شکست می داد هر دو تیم راهی دور بعد می شدند اما اگر اتریش به پیروزی می رسید آلمانی ها از دور رقابت ها کنار می رفتند، همچنین پیروزی آلمان با بیش از یک گل به معنای حذف اتریش و صعود الجزیره به لطف تفاضل گل بود. در آن دیدار پس از آن که آلمان گل اول را به ثمر رساند دو تیم تا سوت پایان بازی را به تمسخر گرفتند. از آن پس قرار شد تمام مسابقات پایانی جام جهانی به طور همزمان برگزار شود.

*یونان

سرمربی: فرناندو سانتوس (سن: 59)

بازیکن کلیدی: جورجو ساماراس (سن: 28)

بهترین عملکرد: حضور در مرحله گروهی در سالهای 1994 و 2010

لحظات به یادماندنی: 2004؛ غیر منتظره ترین قهرمانی تاریخ فوتبال. شاگردان اتو ریهاگل با سبکی که انتقاد بسیاری را به دنبال داشت، در بازی فینال پرتغال میزبان را شکست دادند و قهرمانی جام ملت های اروپا شدند.

نکته جالب: نام مستعار تیم ملی یونان «کشتی دزدان دریایی» است. در مراسم افتتاحیه یورو 2004 بازیکنان تیم ملی پرتغال وارد یک کشتی شدند و گوینده یونانی اعلام کرد که هموطنانش باید دزد دریایی باشند تا به قهرمانی برسند. در نهایت همین اتفاق رخ داد.

*کرواسی

سرمربی: نیکو کواچ  (سن: 42)

بازیکن کلیدی: لوکا مودریچ (سن: 28)

بهترین عملکرد: مقام سومی در جام جهانی 1998

لحظات به یادماندنی: 1998؛ سومی شاگردان میروسلاو بلاژویچ در جام جهانی فرانسه بدون شک یکی از شگفتی های تاریخ این رقابت ها به شمار می رود. تیمی که با غلبه بر رومانی و آلمان به مرحله نیمه نهایی رسید اما با شکست برابر فرانسه از رسیدن به فینال بازماند. کرواسی در نهایت با پیروزی 2 بر 1 برابر هلند در دیدار رده بندی مقام سومی آن رقابت ها را از آن خود کرد.

*پرتغال

سرمربی: پائولو بنتو (سن: 44)

بازیکن کلیدی: کریستیانو رونالدو (سن: 28)

بهترین عملکرد: مقام سومی در جام جهانی 1966

لحظات به یادماندنی: 1966؛ پرتغال با پیروزی 3 بر 1 برابر برزیل به مقام سوم جام جهانی رسید. رتبه ای که بهترین عملکرد آنها در تاریخ این رقابت ها به شمار می رود

نکته جالب: در جریان دیدار دو تیم انگلستان و پرتغال در جام جهانی 2006 پس از آنکه کریستیانو رونالدو باعث اخراج هم تیمی آن زمان خود یعنی وین رونی شد، به سمت نیمکت خودی چشمک شیطنت آمیزی زد که این حرکت او جنجال زیادی را در فوتبال جزیره به پا کرد.

*فرانسه

سرمربی: دیدیه دشان (سن: 45)

بازیکن کلیدی: فرانک ریبری (سن: 30)

بهترین عملکرد: قهرمانی در سال 1998

لحظات به یادماندنی: 1998؛ درخشش بی چون و چرا زین الدین زیدان فرانسه را به اولین قهرمانی تاریخ خود در جام جهانی رساند.

نکته جالب: اولین گل تاریخ جام جهانی به نام تیم ملی فرانسه به ثبت رسیده است، هنگامی که لوسین لورن در سال 1930 در جریان پیروزی 4 بر 1 برابر مکزیک اولین گل تیمش را به ثمر رساند.

*مکزیک

سرمربی: میگوئل هرِرا (سن: 45)

بازیکن کلیدی: خاویر هرناندز چیچاریتو (سن: 25)

بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک چهارم نهایی در سالهای 1970 و 1986

لحظات به یادماندنی:1999؛ قهرمانی مکزیک در جام کنفدراسیون ها ارزشمندترین افتخار تاریخ فوتبال این کشور محسوب می شود.

نکته جالب: آنتونیو کارباخال دروازه‌بان سابق مکزیک اولین بازیکن تاریخ فوتبال است که در 5 دوره جام جهانی حضور داشته است. رکورد او با تعداد حضور لوتار ماتیوس اسطوره تیم ملی آلمان برابری می کند.

*اروگوئه

سرمربی: اسکار تابارز (سن: 66)

بازیکن کلیدی: لوئیس سوارز (سن: 26)

بهترین عملکرد: قهرمانی در سالهای 1930 و 1950

لحظات به یادماندنی: 1930؛ پس از کسب دو مدال طلای المپیک در سالهای 1924 و 1928، اروگوئه ای ها میزبانی اولین جام جهانی فوتبال را برعهده گرفتند و در نهایت قهرمانی را در خانه نگه داشتند. در حال حاضر اروگوئه کوچکترین کشور جهان است که موفق شده جام جهانی را از آن خود کند.

نکته جالب: دو تیم اروگوئه و آرژانتین بیش از 170 بار در تاریخ فوتبال به مصاف هم رفته اند که یک رکورد در زمینه فوتبال ملی به شمار می رود.

 

252 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 323791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    53 12
    فقط امیدوارم به تیمهایی مثل آلمان و برزیل که به یک گل قانع نیستند نخوریم!(مثلا اسپانیا )
  • مهدی IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    23 18
    به امید قهرمانی ایران .
  • غـــزل IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    29 21
    آیا هت تریک رونالدو مقابل تیمهای سوئد و دانمارک ، با هت تریکهای علی دایی مقابل مالدیو و جزایر سلیمان یکسان حساب شده ؟ واقعا بی انصافیه ، گلهای رونالدو که عددی نیست . عشق است علی آنگری
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    26 1
    ببخشید ما کشوری به اسم الجزیره نداریم احتمالا الجزایر بوده نوشتید الجزیره
  • ♥اس اس ...تاج آسیا♥ IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    7 2
    ایران و ایران ! دیگه آبی و قرمز نکند خواهشا مثل والیبال یکدل باشیم