هفته نامه سلامت نوشت:

یک گزارش جدید حاکی از آن است که میزان مصرف داروهای ضدافسردگی در کشورهای ثروتمند و توسعه‌یافته نسبت به یک دهه پیش به طور میانگین 10 درصد افزایش یافته است و ایسلند از لحاظ مصرف سرانه این داروها در میان این کشورها در رتبه اول قرار دارد.
به نوشته گاردین، در گزارش جدید سازمان همکاری و توسعه اقتصادی آمده: افزایش مصرف این داروها احتمالاً با بالا رفتن آگاهی عمومی نسبت به افسردگی ارتباط دارد که باعث شده درمان این بیماری با دارو و پذیرش اجتماعی بیشتری پیدا کند. به علاوه این افزایش مصرف ضدافسردگی‌ها در این گروه کشورهای توسعه یافته ممکن است با احساس ناامنی و فشار روانی ناشی از بحران اقتصاد جهانی در سال‌های اخیر مرتبط باشد. مثلاً در اسپانیا و پرتغال دو کشوری که در سال‌های اخیر فشار زیادی را به علت بحران اقتصاد جهانی تحمل کرده‌اند، میزان مصرف داروهای ضدافسردگی بین سال‌های 2007 و 2011 به ترتیب 23 و 20 درصد افزایش یافته است.
مصرف داروهای ضدافسردگی در ایسلند بیشتر از همه کشورهای جهان است که در ابتدای بحران اقتصادی جهانی، بانک‌های آن به ورشکستی کشیده شدند. در این کشور میزان مصرف ضدافسردگی‌ها در طول دوره بررسی 50 درصد بالاتر از میانگین مصرف این داروها در 30 کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و معادل 106 دوز دارو و در روز به ازای هر 100 نفر جمعیت بود. البته برخی کارشناسان معتقدند یک عامل مؤثر در مصرف زیاد داروهای ضدافسردگی در ایسلند پرطرفدار نبودن درمان‌های جایگزین برای افسردگی مانند روان درمانی است.
در کشورهای استرالیا، کانادا و کشورهای منطقه اسکاندیناوی نیز میزان تجویز داروهای ضدافسردگی بالاست و به طور میانگین از هر 10 فرد بزرگسال، بیش از یک نفر دارو دریافت می‌کنند. یک بررسی جداگانه درباره آمریکا نیز نشان داد 10 درصد بزرگسالان آمریکایی داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند. در چین با وجود اینکه هنوز میزان مصرف داروهای ضدافسردگی نسبتاً پایین است، بازار این داروها در 3 سال گذشته، 20 درصد رشد کرده است.
این روند افزایش مصرف داروها در حالی است که با وجود تشخیص تعداد بیشتری از افراد دچار افسردگی در برخی کشورها، آمار جهانی افسردگی به همین میزان افزایش نیافته است.
نویسندگان این گزارش می‌گویند با وجود اینکه بالا رفتن مصر ف داروهای ضدافسردگی می‌تواند نشانه‌ای مثبت و بیانگر دریافت دارو به وسیله افراد دچار افسردگی متوسط تا شدید در این کشورها باشد این نگرانی‌ها هم وجود دارد که این داروها نابجا و برای موارد خفیف افسردگی که با سایر روش‌ها نیز قابل درمان هستند تجویز می‌شوند.
بیشتر متخصصان اعصاب و روان توافق نظر دارند که داروهای ضدافسردگی برای درمان افسردگی‌های شدید مؤثرند اما لزومی ندارد به عنوان نخستین گزینه درمانی و در موارد خفیف هم تجویز شوند. در این موارد خفیف مشاوره و شیوه‌های روان‌درمانی مانند «رفتار درمانی شناختی» هم می‌تواند مؤثر باشد.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    3 0
    ما برای اینکه فامیل نفهمه تن به درمان افسردگی مون نمیدیم.
  • احمد IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    10 1
    در کشور های توسعه یافته مصرف داروهای روانپزشکی مثل ضد افسردگی ها خیلی معمولی و پیش پا افتاده است، در واقع مصرفش تابو نیست. مثل ادلت کلد تو کشور ما میمونه، خیلی راحت و بی دردسر مصرف میکنن.البته تو مصرف ضد افسردگی ها هم کلی اما و اگر وجود داره....
  • بی نام US ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    8 18
    روانشناس ها مثل نقل و نبات از اینا میریزن تو حلق ملت. اینا هم میخورن یه تفنگ برمیدارن میرن تو سینما، مدرسه و یا فرودگاه و مردم رو با آرامش خاطر تحت تاثیر این داروها به رگبار میبندند.
    • رضا A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      18 4
      روان شناس که دارو نمیده .روانپزشک دارو می نویسه...بقیه تحلیلت هم مثل همین جمله کاملا تخیلیه...
    • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      7 6
      در مورد چیزی نظر بدید که اطلاعاتی در موردش دارید.
  • احمدرضا A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    9 4
    يه ذره به خودتون زحمت بدبد در روز 20 تا 30 دقيقه ورزش كنيد. اونوقت مي بينيد كه چه معجزه اي ميشه. ورزش ميزان سروتونين يدن را كه براي شادي مفيده افزايش ميده و به طرز معجزه اسايي افسردگي رو درمان ميكنه ضمن اينكه هيچ اثر جانبي نداره. البته افرادي كه مشكلات شديد اقتصادي دارن و تمام فكرشون، به ناچار، پر كردن شكم زن و بچه شون هست نمي تونن از اين فايده ورزش بهره كامل ببرن.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      7 1
      انشالله هیچ وقت افسرده نشی. مطمئن باش در بیمار افسرده ورزش به تنهایی کارایی ندارد
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    22 2
    در ایران چطور؟!
    • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
      5 3
      تو ایران کسی پول ویزیت روانشناس و روانپزشک نداره بده ...همه به درد خود و می سوزن و می سازن.
  • بی نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    1 3
    حداقل اونا مصرف میکنند و درمان میشن ماها چی بگیم که از نوزاد 10 روزه تا زن و مرد 80 ساله همه افسرده هستیم به جای این مطلب برید آمار خودکشی ایران از شروع سال تا الان در بیارید شاید اگر خدا بخواد تو اینم از تمام دنیا اول باشیم من خودم تا الان شاهد 20 خودکشی در اهوازدبودم که 3 نفرشون کاملا می شناختم
  • فرهاد رحیمی A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 3
    الان اکثر بیمارهای روانی جوان در کلینیک های روانپزشکی مشکل شون تقلید هستش . میتونید بروید و تحقیق کنید .
  • دانشجو A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 2
    تحقیقات جدید نشون می ده یک رابطه نزدیک بین تقلید و وسواس وجود داره . البته وسواس مذهبی که یکی از سخت ترین و شدیدترین وسواس هاست.
  • دلا مرکزی A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    4 1
    ورزش خیلی خوبه ولی وقتی شما مشکلات اقتصادی و بعد از آن خانوادگی و بعد اجتماعی پیدا میکنید ورزش دیگر کار ساز نیست، اگر برای عزیزت دارو پیدا نکنی و یا با قیمت نج.می پیداکنی که نتونی بخری ، حالا 24 ساعت شبانه روز هم ورزش کنی بازم افسردگی میگیری. از نظر مسولان مردم ایران قرصهای افسردگی را تفننی یا تفریحی میخورند!
  • سامان A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    7 3
    چه خوبه كه ما تو كشوري زندگي ميكنيم كه به هيچ عنوان تو اين فهرست قرار نميگيره و جز شادترين و ضد افسردگي ترين جاهاي دنياس!!!!!!!! خدايا اين نعمتو از ما نگيررررررررررر هميشه فقط درصداي بقيه رو محاسبه كردي خبر و هيچ درصدي از مردم خودمون نشون ندادي!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    1 1
    البته مصرف داروهای اعصاب وروان بعلاوه مصرف مواد مخدر را باید با هم ملحوظ کرد در ایسلند مصرف دارو بصورت قانونی صورت میگیرد وجایگزین سوئی برای ان در نظر گرفته نمی شود