نسیم نوشت:

مهمترین محورهای سخنان معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه مراسم استقبال رسمی از نور المالکی، نخست وزیر عراق در مجموعه سعدآباد در جمع خبرنگاران بدین شرح است:

-انعقاد یک تفاهم نامه یک جانبه و یک تفاهم نامه دو جانبه با کشورهای منطقه ازجمله سوریه و قطر و ترکیه از گذشته در مورد بحث ریزگردها داشتیم و سازمان های بین المللی نیز برای کمک به حل این مشکل در ایران اعلام آمادگی کرده اند.

- صندوقی در دست تدوین است برای حمایت از مدیریت سرزمین در مناطقی که منشا ریزگرد هستند.

- در سفر نوری مالکی به تهران مسأله محیط زیست و ریزگردها در دستور کار بررسی است.

- اجرای تفاهم نامه دو جانبه و اجرای قرارهای تفاهم نامه های چندجانبه، سازمان منطقه ای و پیگیری این موضوعات از طریق آن سازمان و صندوق منطقه ای در دستور کار بحث های دوجانبه با نوری مالکی قرار میگیرد.

- منشا ریزگردها، زمین های رها شده است که از طریق روش های علمی قابل مدیریت است که ما در ایران قابلیت این کار را داریم.

- سهمی از ریزگردها نیز منشا داخلی دارد.

- مدیریت سرزمین داخلی، طرح هایی برای بیابان زدایی، فرسایش خاک، مدیریت صحیح و زیست محیطی معادن دارد که از بروز ریزگردها جلوگیری کند.

- در داخل ایران استانهایی مانند سمنان و کرمان خود منشا تولید ریزگردند.

- از طرفی مشکل تالاب هایی که به دلیل فقدان مدیریت صحیح خشک شده اند مانند تالاب "میقان" در اراک خود به یکی از منشا های ریزگرد تبدیل شده اند.

- در داخل باید نسبت به محیط زیست و مدیریت سرزمین و حفظ پوشش گیاهی تلاش کنیم و امیدواریم در این سفر این مسائل به جدیت پیگیری شود.

- در مسأله آلودگی هوا کیفیت بنزین و کیفیت سوخت و خودرو مهم است که اینها همه از برنامه هایی برای کاهش آلودگی هوا بوده است که با بی توجهی مواجه شده است.

- در حال حاضر هیچ کدام از استاندارهای مورد نظر ما اجرا نمی شود و یا متاسفانه با تاخیر اجرا می شود.

- دولت اکنون برای کاهش این آلودگی وعده هایی داده است و برنامه هایی از سوی وزارت نفت و صنعت و معدن برای ارتقای استاندارد محیط زیست ارائه شده که آنها را اجرا می کنیم.

- دولت گذشته به تعهدات و تکالیف خود برای ارتقای استانداردهای سوخت و خودرو عمل نکرده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی NL ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    8 0
    باریک الله باورم نمیشد یکی این کارو بکنه تو مملکت که بره با عراقیها در مورد ریزگرد حرف بزنه
  • بی نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    3 0
    مشکلی که باید چندین سال پیش حل میشد هنوز ادامه داره ! امید وارم این دولت بتونه راه حلی واسش پیدا کنه تا مردم غرب کشور از این گرد و غبار خوردن نجات پیدا کنن
  • بی نام A1 ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    حق مساله گرد و خاك يا حل مساله گرد و خاك!؟؟؟
  • کامبیز فاتحی IQ ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    23 2
    سر کار خانم ابتکار با سلام من مخترع دستگاه کلوئید زا برای بسترهای پودری جهت مبارزه با ریزگردها هستم که در کشور ایران به شماره 74849 ثبت اختراع شده و به دلیل بی توجهی جانشین جناب عالی به سلامت مردم مجبور به ترک کشور شدم و اکنون در عراق و در شهر اربیل زندگی می کنم و به دلیل استقبال بسیار زیاد کارشناسان سه وزارتخانه عراق از این اختراع علمی که به سادگی قادر است با استفاده از مواد کاملا طبیعی که به ماشین تریلی وصل می شود و به عمق و سطح بستر پمپاژ می شود در مدت 3 سال قادر است برای همیشه میزان 7 الی 8 میلیون هکتار بسترهای بحرانی منطقه را با تولید انبوه دستگاه برای همیشه تثبیت کند .............
    • فرید DE ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
      5 0
      من به شما بابت اختراع تون تبریک و آفرین عرض میکنم. اما حل این مشکل به صورت پایدار و همیشگی جز با احیای مجدد تالابها و حفاظت از انها امکان ندارد. با طبیعت نباید به صورت ماشینی برخورد کرد. اگر سد سازی ها در ایران و ترکیه متوقف شود و سدهای ساخته شده تخریب شوند هه مردم منطقه از این فلاکت نجات پیدا میکنند. اما کو گوش شنوا!!!
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    7 1
    خب آقای فاتحی چرا با دفتر خانوم ابتکار مکاتبه نمی کنن؟ به نظرشون بهتر نیست مستقیما با خودشون در ارتباط باشن تا از طریق کامنت های سایت خبری؟ موفق باشید آقای فاتحی
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    3 1
    خانوم ابتکار خدا بهتون سلامتی و طول عمر بده که به فکر مردم هستید.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    3 1
    احسنت به خانم ابتکار
  • اهوازی IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    5 0
    منشا ریزگردها در استان خوزستان از خشکی تالاب ها مانند هورالعظیم ایران و عراق است و تالاب شادگان
  • كامبيز فاتحي IQ ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    3 1
    من از محبت شما بزرگواران تشکر می کنم اگر به کامنتهای سایت خبر اقتصادی به نام بنده سری بزنید و مقالات بنده را بخوانید مشخص می شود که به چه دلیل تاکنون برای ریزگردها کسی نتوانسته است راه حل علمی مناسبی بیابد و خوشبختانه بنده از لحاظ علمی کاملا آن را تحلیل کرده ام و حتی ساده ترین راه حل را برای تثبیت همیشه آن را یافته ام و موفق شده ام که راه این ارتباط را با مقامات محترم برقرار کنم از طریق این کامنتها و منتظر مقامات ایران هستم که با مقامات اقلیم کردستان عراق ارتباط برقرار کنند تا بتوان به سرعت این معضل ساده را در ایران و منطقه برطرف نمائیم زیرا این موفقیت بی نظیر که تمام کارشناسان وزارتخانه های محیط زیست و زراعت و علوم و تکنولوژی عراق آن را قبول کرده اند حاصل تحقیق 13 ساله بنده است.
    • فرید DE ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
      0 0
      آقای فاتحی عزیز، بنده برای شما به عنوان یک محقق احترام بسیاری قایلم اما من هم به عنوان متخصص منابع طبیعی در این زمینه تحقیقات گسترده ای داشته ام و این مشکل از نظر شما ساده باید از راههای طبیعی حل شود و نه استفاده از ماشین الات. این مشکل ریشه در ساختن سد و مدیریت نامناسب منابع آبی دارد و حل ریشه ای و همیشگی آن تنها با رعایت حق ابه تالابها ممکن است. و به نظر نمیرسد طرح شما جز برای شما برای مورد دیگری سودمند واقع شود.
  • کامبیز فاتحی IQ ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    1 1
    جناب آقای فرید عزیز برجسته ترین متخصصین منابع طبیعی کشور ایران و عراق این پروژه و اختراع بنده را پذیرفته اند به این دلیل که دستگاه کلوئید زای بنده علاوه بر تثبیت ذرات کلوئیدی در عمق،در سطح نیز عمل تثبیت را انجام می دهد و سپس همزمان عمل کشت بذر اقلیم منطقه را هم انجام می دهد به نحوی که عبور یک بار دستگاه بر روی بستر پودری، برای همیشه منطقه تثبیت خواهد شد. برای بحث حق آبه تالابها من با شما کاملا موافقم و در اصل اگر مدیریت ستراتژیک منطقه ای صحیحی برای ساخت 300 سد بزرگ و کوچک در بین کشورهای منطقه بود، مشکلی پیش نمی امد و سلامت مردم به خطر نمی افتاد و اکنون از لحاظ تکنیکی دیگر رها کردن آب این سدها هم غیر ممکن شده و بسترهای پودری بسیار خطرناکتر از میدان مین است زیرا بارش بزرگترین کابوس منطقه شده.
    • مریم DE ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      0 0
      من دانشجوی گیاه شناسی هستم و با نظر آقای فرید موافقم.هیچ گیاهی توان رشد در بسترهای نمکی را ندارد و گیاهان شور زی تنها در حاشیه و در حضور میزان زیادی آب قادر به رشد هستند. شما در بستری که به دلیل نبود آب قصد دارید آن را با مواد کلوئیدی تثبیت کنید چگونه می خواهید اقدام به کشت نمایید. لطفا دلایل علمی خود را برای مخالفت با رها سازی آب سدها و خطرناک بودن این کار بیان فرمایید.
  • کامبیز فاتحی IQ ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    1 0
    سرکار خانم مریم گرامی وارد بحث علمی ما شوید. من کجا گفته ام کشت در بستر نمکی؟ من کجا گفته ام با مواد کلوئیدی تثبیت می کنم؟در جائی که سدی ساخته شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد به معنی این است که هزاران پروژه عمرانی دیگر در پائین دست آن افتتاح شده و میلیاردها تومان برای استفاده بهینه از پتانسیل آبی سد هزینه شده است و نیز از لحاظ علمی به دلیل آب گریز بودن این ذرات کلوئیدی که در بین ریزگردهای معمولی است، با رها شدن آب سدها قسمت اعظم آب از زیر بستر قدیمی حرکت کرده و منحنی تماس این ذرات به سمت بالا و با اتمسفر که بسیار مطلوبتر از محیط آبی است برای ذرات کلوئیدی ، فاجعه ای را رقم خواهد زد که قابل تصور نیست و هوا آلوده می شود. این علم مربوط به علم تصفیه آب می باشد و با علوم دیگر متفاوت است.