آسمان نوشت:

علیرضا خواجه سعیدی زبزرگراه صدر ترافیک را تنها هدف دو طبقه کردن اتوبان صدر نمی داند با او گفت و گویی کرده ایم

باوجود اینکه پل صدر در کارنامه شهرداری جایگاه ویژه ای دارد اما انتقادهای زیادی به آن وارد است. برخی اعضای شورای شهر انتقادهایی از جمله اینکه پل صدر در کاهش ترافیک تأثیر زیادی ندارد و در عین حال بسیار هزینه‌بر بوده است به این پروژه وارد می‌کنند. شما این انتقادها را تا چه حدی کارشناسی می‌دانید؟
البته من نمی‌خواهم پاسخگوی انتقادها باشم و هرکس از زوایه دید خود به هر موضوعی نگاه می‌کند، اما به هر صورت پل صدر از نظر کیفیت ساخت، تمام مدارک کنترل کیفی را دارد و به جرأت و اطمینان می‌توانم بگویم تاکنون در کشور در هیچ پروژه‌ای با این وسعت با این دقت مراحل کنترل کیفیت و آزمایشگاهی انجام نشده است. افرادی که در این پروژه کار کرده‌اند از این موضوع خرسندند که در مورد هیچ یک از بخش های پروژه‌ نگرانی ندارند و از کیفیت تمام قسمت‌ها اطمینان دارند از نظر هزینه ساخت نیز قراردادی با پیمانگاری وجود دارد که مجموع ساخت پل و کارهای جانبی آن 640 میلیون تومان هزینه دریافت کرده است. این رقم را اگر به سطح، طول و عرض پل تقسیم کنیم، می‌بینیم که مبلغ معقول و منطقی‌ای برای ساخت پل صدر هزینه شده است.

در مورد وضعیت ترافیکی چطور، به حال انتظار می‌رود که پل صدر در کاهش ترافیک منطقه تأثیر زیادی داشته باشد.
در مورد تأثیر پروژه پل صدر روی ترافیک منطقه مطالعات زیادی انجام شده بود. تونل نیایش و پل صدر در امتداد هم به صورت یک خط تزاتزینی عمل می‌کنند، در واقع الزام افزایش ظرفیت ترافیکی پل به لحاظ اتصال بزرگراه نیایش و بزرگراه صدر بوده است. در نهایت با بررسی گزینه‌های مختلف، ساخت پل به عنوان الزام برای شهرداری تهران مطرح شد و شورای شهر نیز این طرح را مصوب و ابلاغ کرد.

بنابراین شما نگرانی‌هایی که در مورد هجوم خودروهای پرشمار به پل صدر وجود دارد را کارشناسی نمی‌دانید؟
تنها ورودی پل از سمت غرب از سوی تونل نیاش است. تونل هم 2 ورودی بیشتر ندارد که یکی کردستان از سمت شمال است و دیگری نیایش از سمت غرب است. کسانی هم که از این دو مسیر وارد تونل می‌شوند، می‌توانند وارد پل شوند و به سمت شرق ادامه مسیر دهند. خروجی‌های بسیار خوبی نیز بعد از پل به سمت شرق وجود دارد؛ یک خروجی به سمت قیطریه شمال، سپس کامرانیه و دیباجی و در امتداد به سوی امام علی شمال و جنوب در نهایت بابایی به سمت شرق است. بنابراین 5 خروجی برای پل صدر وجود دارد که کاملاً جوابگوی ترافیک منطقه خواهد بود. این مدل از قبل پیش بینی و طراحی شده بود. براساس مطالعات، 40 درصد از بار ترافیکی صدر قدیم و صدر موجود آن دسته از خودروهایی تعلق داد که تنها قصد عبور از صدر برای حرکت از سمت غرب به شرق تهران را دارند که این 40 درصد بار ترافیکی به پل منتقل می‌شود.

آقای خواجه سعیدی یک حادثه نیز در زمان ساخت پل صدر رخ داد. شما این حادثه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در طول ساخت پل حادثه‌ای که براثر کیفیت پل رخ داده باشد، نداشتیم. اما هنگام عملیات اجرایی، حادثه‌ای رخ داد که طبیعی بود.

بزرگراه صدر در سال 1352 در تهران اهمیت ویژه‌ای داشت. آیا این جایگاه تاریخی در اولویت ساخت پل نیز تأثیر داشت؟
اولویت صدر، ساخت پل نبود بلکه قرار بود راهکاری اندیشیده شود تا ظرفیت ترافیکی پل افزایش یابد. صدر آن زمان دیگر جوابگوی ترافیک موجود نبود و این افزایش ترافیک در قالب پل انجام شد.

انتقادی به مکان‌یابی بسیاری از پروژه‌های شهرداری تهران وجود دارد. از نگاه یک کارشناس، تأثیر پروژه‌های چند سال گذشته را برکاهش ترافیک چگونه ارزیابی می‌کنید؟
یکی از اهداف کوچک ساخت تونل‌ها، بزرگراه‌ها و پل‌ها کاهش ترافیک است. در مورد صدر هم کاهش ترافیک هدف اصلی نبود. بلکه این پروژه‌ها برای تکمیل رینگ بزرگراهی شهر اجرا می‌شوند. مشکل ترافیک تنها با احداث تونل و پل حل نمی شود. دردرجه نخست باید فرهنگ ترافیکی شهروندان بهبود پیدا کند که اگر این اتفاق بیفتد به طور قطع ترافیک تا حدی زیادی کاهش می‌یابد از سوی دیگر حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک بسیار تأثیر دارد. از یک سو باید فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی بهبود یابد و از سوی دیگر شهرداری به عنوان متولی امکانات و دسترسی ها به حمل و نقل عمومی را آنقدر افزایش دهد که استفاده از آن برای مردم مطلوب باشد. اینگونه نباشد که بزرگراه بسازیم و مردم را تشویق کنیم که با خودروی شخصی درون شهر رفت و آمد کنند.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 326564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی EU ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    به جای پل ساختن نمایشگاه رو ببرین خارج شهر که 2 ساعت تو ترافیک مدرس گیر نکیم!!!!
    • حسین A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      13 0
      ساعت ١٦:٣٠ دقیقه از فرمانیه راه افتادم به خیال خام گفتم از اتوبان برم , ساعت ١٨:٥٠ دقیقه رسیدم ولنجک .پلیس راهنمایی رانندگی هم که رسالتش فقط جریمه کردن راننده ها است یا نشستن تو ماشین . دولت محترم یه فکری هم واسه این حوزه کن .
    • بی نام IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      20 60
      آقا قالیباف بد . شهرداری بد . همه بد! وقتی 100 تا مهندس و کارشناس تصمیم میگیرن که اینکار در اولویته خواهشا شما جفت پا نپرین وسط دوستان! دیگه پروژه به این ابعاد را که همینجوری نساختن روش کارشناسی کردن. یکم انصاف هم خوبه!
    • بی نام IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      12 1
      خوب دارن نمایشگاه شهر آفتاب رو می سازن دیگه. درسته همه کارا رو لفت می دن ولی بالاخره دارن می کنن. نمی گم مسئولین خیلی خوبن، ولی بعضی چیزا انقدر تابلو هست که باید انجامش داد. نمونه اش همین نمایشگاه که شما فرمودین
    • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
      10 2
      مطمئنی مهندسین تصمیم میگیرند؟ مطمئنی تصمیمات سیاسی نبوده؟ کافیه به زمان اتمام بسیاری از پروژه ها در شرف انتخابات توجه کنی؟ مطمئنی باقی چیزی متوجه نمیشوند تنها کسانی در ارگانی متوجه میشوند؟ اگر اینطور است چرا در کشورمان پروژه های ضد و نقیض یکدیگر را شاهد بوده ایم؟ عزیزم بنده در دانشکده عمران دانشگاهی تحصیل داشته ام که میانگین تحصیلاتی اساتید بسیار بالاتر از میانگین ارگان ها بوده است. به یاد ندارم کسی با پروژه های شهرداری به دیده ی مثبت نگریسته باشد.
  • بی نام US ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    8 3
    لطفا" توضیح بدن چرا خروجی تونل نیایش به صدر همکف رو بستن!!!!!! به راستی ظاهرا" خود این دوستان به هیچ عنوان از نیازهای مردم خبر ندارند
  • بی نام A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    3 4
    بهترین محل برای نمایشگاه بین المللی شمال همت و در منطقه دریاچه جدید میباشد نه ابتدای اتوبان قم اگر منتقل کنند ترافیک هم بشدت کاهش میابد
  • بی نام A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    53 4
    همه ار هدف اصلی ساخت این پل آگاهن
  • nass IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    13 1
    ار رمان راه اندازی پل صدر ترافبک نیایش 2 برابر شده و بخشی از ترافیک همت به نیایش منتقل گردیده. آیا بهتر نبود در زمینه مترو و اتوبوس شهری سزمایه گذاری بیشتری صورت می گرفت . راه اندازی پل صدر وافعا به سود چه قشری است آیا همگان از آن استفاده می نمایند.
  • هادی IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    44 6
    واقعا حیف که دکتر لاریجانی رفتن واسه افتتاح این پروژه چون این پروژه فقط واسه تبلیغات قالیبافه وگرنه ترافیک رو بیشتر هم کرده!
  • پوریا A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    16 3
    هدف پول درآوردن از راه ساختن پل و نصب کردن دوربین های ثبت عوارض بوده...درسته آقا مدیر؟ً!؟
  • مرتضی ضرابی US ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    31 14
    به نظر من بزرگراه صدر فقط برای این دو طبقه شد که رفت و آمد و تردد آقایان مسئولانی که منزلشان در نقاط شمال شهر هست راحتتر بشه وگرنه این همه هزینه برای این بزرگراه هیچ توجیه اقتصادی ندارد. اگر نیت بر این بود که ترافیک شهر باز بشه باید بزرگراه همت که معبر اصلی شرقی غربی و جابجا کننده بار اصلی ترافیک شرقی غربی تهران هست رو دو طبقه می کردند
  • بی نام EU ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    45 4
    پل صدر در عمل فقط يك لاين به هر طرف اتوبان اضافه كرده.
    • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
      11 1
      سوال منم اینه واقعا هزینه اضافه کردن 1 لاین به همون مسیر قبلی هزینش چقدر بود؟؟درسته ملک های اطراف بزرگراه باید تملک بشه ولی واقعا کدوم به صرفه است؟
  • سامان IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    27 2
    اگه هدف اصلي كاهش ترافيك نبوده پس واسه چي اين همه هزينه كرديد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
      12 2
      برای خودنمایی
    • بی نام A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
      0 0
      برای انتخابات
  • بی نام A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    5 0
    640 میلیارد . لطفآ اصلاح کنید .
  • بی نام A1 ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    28 0
    کارشما خیلی عالی بود به شرط اینکه یک بی آر تی هم در صدر داشته باشیم و یک مترو هم زیر صدر و نیایش بکشید
  • عزیز A1 ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    30 0
    اگه 640 میلیون تومن بود که خوب بود....
  • بی نام DE ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    14 0
    640 میلیون تومان. شوخی می کنید! حتما 640 میلیارد است. لطفا اصلاح کنید.
  • بی نام A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    10 18
    شهر به همه پروژه هاي پل، تونل و مترو و اتوبوس و دوچرخه و ديگر تسهيلات نياز دارد و قرار نيست يك راهكار پاسخ تمام نياز شهري به اين وسعت را بدهد. بهتر است كمي دقيق تر به موضوعات مختلف نگاه كنيم.
  • كارشناس ارشد ترافيك A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    12 3
    در عمل پل طبقاتی صدر برای کسانی‌ که نخواهند وارد تونل شوند هیچ فایده‌ای ندارد. یعنی‌ خودرویی که از سمت غرب(بابايي و قيطريه) روی پل می‌‌رود الزاما باید وارد تونل شود و هیچ خروجی به سمت بزرگراه مدرس (شمال و جنوب) ندارد. همچنین اتومبیل هایی هم که از تونل خارج می‌‌شوند راهی‌ به سوی تراز صفر بزرگراه صدر و خیابان شریعتی‌ ندارند. از سمت بزرگراه مدرس و شریعتی‌ هم نمی‌توان روی پل به سوی شرق رفت. از سوي دیگر چون حداکثر سرعت در تراز صفر ۸۰ کیلومتر و در طبقه دوم، ۶۰ کیلومتر بر ساعت است؛ پس از مدتي كه تب پل فروكش كرد، رانندگان ترجیح می‌‌دهند از طبقه پایین بزرگراه وارد تونل شوند.
  • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    21 3
    شما نمیدونین برا چی هزینه کردن؟ برای خرداد بود دیگه عزیز من
  • باقر IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    11 1
    با سلام .عدم کار کارشناسی در رابطه با ساخت این پل کاملا با راه اندازی آن و آثار بد ترافیکی پیش آمده هویدا می باشد.خروجی ها و ورودی های پیش و بعد از تونل گره های اساسی ترافیکی بوجود آورده است و جریان ترافیکی بصورت ضربدری ،عبور و مرور را در نقاط ورودی و خروجی تونل مختل نموده است. محدودیت سرعت 60 کیلومتری داخل تونل و طبقه دوم نیز بار ترافیکی را افزایش داده است که با افزایش آن به 75 کیلومتر شاید کمی از ترافیک کاسته شود.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    16 4
    از مسائلی کیفیتی هم بگید.از مشکل سیمانهای مصرفی ،از ترکهای قطعات پیش ساخته بتنی که با رنگ محو شده ...
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    17 1
    با افتتاح این بروژه، ترافیک اتوبان نیایش خیلی زیاد شده. مسیری رو که 20 تا 25 طول میکشید برسم، الان 45 تا 50 دقیقه طول میکشه!
  • مهدی IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    14 3
    کاملا با مدلسازی‌ها اثبات شده است که ساخت پل ترافیک را کاهش نمی‌دهد. پل‌ها تنها بار ترافیکی را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌کنند. بهتر بود آقای قالیباف به جای اجرای این پروژه‌های نمایشی و بلندپروازانه، این یک میلیارد دلار را صرف توسعه هر چه سریع‌تر و نوسازی مترو تهران می‌کرد.
  • حسین IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    9 2
    حتما این همه خرج شده هدف گردشگری بوده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • حسین IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    1 0
    واقعا این آقایون به اصطلاح کارشناس این حداکثر سرعت 60 کیلومتر بر روی پل رو چچوری حساب کردن.؟؟؟ آخه عزیز من این همه زحمت کشیده شده پل ساخته شده چرا 60 تا؟