افراط​گرایی، واژه جدایی ناپذیر در دولت های پس از انقلاب

اگرچه انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با سایر انقلاب​های قرن بیستم کمترین میزان خشونت را داشت اما شاهد رشد پدیده​ای به نام افراط گرایی در آن هستیم.

سید صادق روحانی:هر انقلابی یک دوره ترمیدور دارد. ترمیدور اصطلاحی است که از زمان انقلاب کبیر فرانسه در ادبیات علوم سیاسی راه یافته و به دوره​ای گفته می شود که خشونت​ها و ترورها پایان می​باید. در انقلاب اسلامی ایران همه چیز فرق می کرد. اولا در مقایسه با سایر انقلاب​ها دوره خشونت و ترور بسیار کوتاه​تر و آرام​تربود و از سوی دیگر به فاصله کمی از انقلاب یک جنگ فرسایشی خارجی به ایران تحمیل شد تا انقلابیون یک دشمن مشترک داشته باشند و کمتر به هم بپردازند. با این وجود یک چیز از دوره اول انقلاب به یادگار به دوره های بعدی انتقال پیدا کرد و آن افراطی گری بود. افراطی گری پدیده مشترک همه دولت​های پس از جنگ است. با این تفسیر دوره ترمیدور انقلاب اسلامی را باید دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی بدانیم چرا که در این دوره شاهد کمترین حد از افراطی گری هستیم و کشور در یک آرامش نسبی به سر می​برد.

دولت سازندگی و کمترین میزان افراط گرایی

البته این به این معنا نیست که در دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی هیچ حرکت افراطی رخ نداده باشد. به عنوان مثال در اواخر دوره دوم ریاست جمهوری ایشان برخی از طرفداران وی به دنبال تصویب طرحی در مجلس شورای اسلامی بودند که بتوانند هاشمی را برای سومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری بکنند که البته به سر انجام نرسید.

هاشمی اما بعد از ریاست جمهوری اش بیشتر با افراطی گری مواجه شد تا در زمان ریاستش. در دوره اصلاح طلبان و در زمانی که جریان قتل​های زنجیره​ای مطرح شد برخی چهر​ه​های افراطی بر او تاختند. بارزترین نمونه این افراطی​ها اکبر گنجی بود و کتاب " عالیجناب سرخپوش و عالیجنابان خاکستری​" اش بود. اما اوج حملات به او از انتخابات ریاست جمهوری نهم آغاز شد. اگر تا حدودی در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی​نژاد هجمه​ها علیه وی کمتر به رسانه​ها کشیده می​شد در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 این اختلافات علنی تر شد و حامیان احمدی​نژاد در تخریب شخصیت وی از هیچ کاری کوتاهی نکردند. اتهامات تنها منحصر در شخص او نبود بلکه خانواده هاشمی رفسنجانی کانون این اتهامات بودند.

ماهیت دوگانه دولت اصلاحات و افراط​گرایی دوگانه

افراطی گری در دوره اصلاحات شکل دیگری به خود گرفت. سید محمد خاتمی با شعار جامعه مدنی و توسعه سیاسی به ریاست قوه مجریه رسید. این دوره از تاریخ سیاسی ایران شکل تازه​ و متفاوتی با دوره ی پیش از این داشت. اگر تا پیش از این همه نهادهای حاکمیت ایران با هم همسو بودند در این دوره قوه اجرایی و در دوره​ای قوه مقننه به دست جناح چپ افتاد و سایر نهادها در دست جناح راست باقی ماند. به همین دلیل ماهیت دولت خاتمی ماهیت دوگانه و متضاد بود. از یک سو شکل و شمایلی حاکمیتی داشت و از سوی دیگر وجهه​ای اپوزیسیونی به خود گرفته بود. به همین ترتیب ماهیت گروه​های افراطی هم دوگانه بود. گروه​هایی که به دولت خاتمی فشار وارد می​کردند و گروه​هایی که از طریق دولت به سایر نهادها فشار وارد می آوردند. در نیتجه این فشارها اتفاقات زیادی در صحنه سیاسی کشور به وقوع پیوست. شاید مهمترین آن​ها ماجرا کوی دانشگاه تهران بود. در این ماجرا عده ای از دانشجویان در پی توقیف روزنامه سلام به اعتراض پرداختند و این اعتراض به خیابان هم کشیده شد. در مقابل عده​ای از نیروهای افراطی جناح راست که در دوره​های بعد به نیروهای خودسر موسوم شدند با ورود به کوی دانشگاه تهران به ضرب و شتم دانشجویان پرداختند.  اتفاق دیگری که در دوره اصلاحات افتاد  ماجرای قتل​های زنجیره​ای بود.

در این دوره همچنین جریان اصلاح​طلب یا دوم خردادی توانستند در انتخابات مجلس ششم اکثریت کرسی​های پارلمانی را به دست آورند. همین موضوع باعث برخی تنش​های دیگر نیز در صحنه سیاسی کشور شد. بارزترین نمونه آن تنشی بود که در جریان لایحه اصلاح قانون مطبوعات به وقوع پیوست که با حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب به پایان رسید. در نهایت و در آستانه انتخابات مجلس هفتم و عدم احراز صلاحیت گسترده نیروهای اصلاح طلب جمع کثیری از نمایندگان مجلس ششم استعفا دادند که این خود یک اتفاق بزرگ در تاریخ انقلاب به شمار می رود. در تمام این دوران سید محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور سعی می​کرد آرامش را در فضای سیاسی کشور ایجاد کند. همین مشی او باعث شد که در اواخر دوره ریاست جمهوری وی عده ای از حامیان او شعار عبور از خاتمی را مطرح کردند.

دولت​های نهم و دهم و معنای جدید افراطی گری

دوره ریاست جمهوری محمود احمدی​نژاد معنای جدیدی به واژه افراطگرایی داد. اگر تا پیش از این گروه​های افراطی راست و چپ له یا علیه یک رئیس جمهور وارد عمل می​شدند در این دوره این خود رئیس جمهور بود که متهم به افراطی گری بود. افراطی گری در این دوره محدود به عرصه سیاسی نبود. سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد و فرهنگ همگی بهره​ای از افراط را داشتند. در سیاست خارجی  اظهار نظرهای عجیب و غریب رئیس جمهور درباره هلوکاست، قطعنامه​های شورای امنیت و مدیریت جهانی باعث اعمال انواع و اقسام تحریم​ها علیه ایران شد. در داخل و در درون دولت هم جریانی ظاهر شد که مورد حمایت رئیس جمهور بود حرکت​های افراطی نشان می​داد و بعدها به جریان انحرافی موسوم شدند. نمونه​های حرکت​های افراطی این گروه دم زدن از دوستی با مردم اسراییل و مکتب ایرانی در مقابل مکتب اسلام بود. این جریان بزرگترین بهانه مخالفان دولت برای هجمه علیه دولت و رئیس آن شد. مهمترین اتفاقی که در دوره دولت های نهم و دهم به وقوع پیوست اعتراضات و وقایعی بود که در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم روی داد. میرحسین موسوی و مهدی کروبی نتیجه انتخابات را نپذیرفتند و حامیان آن​ها در اعتراض به نتایج انتخابات به خیابان ها ریختند. طیفی از جریان راست مقصر اصلی حوادث پس از انتخابات را این دو نامزد ریاست جمهوری می دانستند. در مقابل خیلی​ها هم بر این باور بودند که مقصر اصلی این حوادث خود محمود احمدی​نژاد بود. به زعم این دسته اظهارات جنجالی و اتهاماتی که وی در جریان مناظره​های انتخاباتی علیه بسیاری از سران نظام مطرح کرد باعث بر انگیخته شدن بخشی از جامعه شد.

حتی پس از فروکش کردن اعتراضات خیابانی هم ماجرای افراطگرایی در دولت​های نهم و دهم پایان نیافت. جریان​های افراطی که در این دوره به خودسر موسوم شده بودند ، هر از گاهی حضور خود را در عرصه سیاسی و رسانه​ای کشور نشان می دادند. نمونه آن ها را می​توان در حادثه 22 بهمن ماه سال 91 در قم دید. در جریان مراسم بزرگذاشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در قم عده​ای از نیروهای خودسر به سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تعرض کردند و حتی به سمت وی لنگ کفش پرتاب کردند. پیش از آن نیز عده​ای سخنرانی حجت الاسلام سید حسن خمینی را در سالروز درگذشت امام خمینی را به هم ریختند.

همه این افراط گرایی​ها باعث شد تا مردم در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به نامزدی رای بدهند که شعار اعتدال می​داد. حسن روحانی با حمایت گسترده نیروهای معتدل دو جناح راست و چپ بر مسند قدرت نشست اما این به معنای پایان افراط گرایی نبود. اگرچه هنوز مدت زیادی از عمر دولت یازدهم نمی​گذرد اما در همین زمان کوتاه نیز ما شاهد برخی از افراطگرایی​ها بوده​ایم. نمونه این افراط گرایی را می توان در بازگشت روحانی از سفر به نیویورک مشاهده کرد. پس از بازگشت روحانی از سفر به نیویورک و سخنرانی در سازمان ملل عده​ای برای حمایت از مواضع وی به فرودگاه مهرآباد تهران رفتند. در مقابل عده​ای دیگر هم برای اعتراض به وقایعی که در این سفر به وقوع پیوسته بود به فرودگاه رفتند. در جریان این اتفاق لنگه کفشی به سوی رئیس جمهور جدید ایران پرتاب شد.

افراط گرایی در دولت اعتدال گرا

دولت روحانی با شعار اعتدال بر سرکار آمده است و سعی کرده است که در این چندماه اخیر آرامش را به فضای سیاسی کشور بازگرداند. با این وجود به نظر می​رسد همچنان گروه​هایی هستند که از این امر ناراضی هستند و این نارضایتی خود را در برخی از حرکات افراطی نشان می دهند. انقلاب اسلامی در مقایسه با سایر انقلاب​های قرن بیستم کمترین میزان خشونت را داشته است اما به نظر می​رسد در ازای این، مسئله افراط و افراطی گری عنصر جدایی ناپذیر این انقلاب بوده است. اگر کسانی در اول انقلاب در لوای شعارهای انقلابی دست به اقداماتی افراطی نظیر کوتاه کردن موی بلند مردم یا رنگ کردن دستان کسانی که لباس آستین کوتاه می​پوشدند، می زدند امروز هم هنوز عده​ای با شعارهای افراطی اقدام پرتاب لنگه کفش می​کنند.

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    54 7
    خبر نترس درج كن. انصافا خيلي از اقايان مسوول رو افرادي تشكيل مي دهند به غايت افراطي و داراي عقده و كينه نسبت به غرب. طوريكه هركاري و واقعا هركاري غربي ها كنن حتي اكر بد هم نباشه براي اونها مذمومه و همين افراد ايران رو بارها در استانه جنك و تحريم و برافروختن دشمني ساير كشورها بردن. درحاليكه اين خواست اكثريت غالب مردم نيست واقعا.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    53 4
    لنگه کفش جزیی از ظرفیت ها بود که آزاد شد
  • بی نام A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    یادش به خیر خاتمی. مثل یه رویا بود
  • * EU ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    41 1
    در تمام این مدت یک نکته مشترک، افراط گرایی را تقویت کرده است و آن عدم وجود اراده ای قوی در برخورد با افراطیون و کلا پدیده ناهنجار افراطی گری است. بهانه ای که سبب شده است بسیاری از افراطیون قدرت مانور در زمان های مختلف را پیدا نمایند.
  • داریوش IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    14 2
    حیف این انقلاب که عده ای دورش را گرفتند و خود و نظرات و عقاید خود را عین آن قلمداد کردند و در این راه حتی فرزندان انقلاب را کشتند کاش همه در کنار هم بدون خوشنت بلکه با صله صدر و وفادارانه به کشور و انقلاب همدیگر را قبول می کردند و هیچ کس سعی در حذف مخالف خود نداشت بلکه جواب نظر و آرا مخالف را با روش تولید ایده می دادند........
  • بی نام JP ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    21 9
    مطلب بدی بود.
  • بی نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    99 24
    اخه این چه خبری هست شما گذاشتید.شما دارید کارای خاتمی و 8 سال پر افتخار ایشون رو با چی زیره سوال میبرید؟مردم همه راضی هستن از خاتمی.مردم پشت خاتمی هستن.با این مقاله ها میخواید احمدی نژاد رو با شخصیت بزرگی چون خاتمی مقایسه کنید؟خبرانلاین اصلا ازین کارت خوشم نیمد.مردم اکثریت طرف اصلاحات هستن اینو یادت باشه.البته میدونم که تایید نمیشه
    • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      87 18
      حق با شماست دوست عزیز.دوره خاتمی واقعا بهترین دوران بود و نباید با دوره دیگه ای مقایسه بشه
  • نفس A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    17 1
    با این که تلخه حقیقته مردم در هر دوه فریب شعار های انتخاباتی کاندیدا هار و میخورن ومتاسفانه هیچ ارگانی به کارای رئیس جمهور نظارت نمی کنه وفقط بعد از تموم شدن دورش میفهمیم چه کلاه گشادی سرمون رفته واین وضع در همه ی کشور ها ی دارای به اصطلاح دموکراسی مشاهده میشه
  • بی نام US ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    69 7
    برا چي انقلاب كردن ملت؟
  • بهزاد A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    9 14
    یکی از بهترین تحلیل هایی که در طی این چند مدت بر این موضوع نوشته شده
  • بچه خوی A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    10 4
    بسیار عالی. در این نوشته نویسنده بسیار بسیار سعی کرده نگاه بیطرفانه ای به وقایع داشته باشد که ازشون تشکر میکنم همچنین از خبر آنلاین بابت انتشار این مطلب.
  • ضیا IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    11 1
    افراطی گری ،واژه ای منفور است که به ایران در مقاطع مختلف وبخصوص در دو دهه اخیر ضربه زده ومانع تداوم پیشرفت کشور واتحاد مردم شده است که بیشتر در روزنامه ها نمایان است. البته انتقاد وازادی بیان نباید با افراطی گری مخلوط وباعث سوء استفاده بسیاری از غرض ورزان شود.متاسفانه افراطیون باصطلاح اصلاح طلب بسیار تندروتر از جناح مقابل هستند وعملا خطرشان بیشتر است که با شعار اقای روحانی تطابق ندارد.
  • مریم خانم EU ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    4 9
    با تشکر از زاویه‌ی دید جالبتان
  • کیا A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    12 8
    گزارش بسیار خوب و جالبی بود . باتشکر از تهیه کننده به امید روزی که بتوانیم درکنار هم با آرامش و صبر و تحمل ، زندگی خوبی داشته باشیم.
  • بی نام A1 ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    10 0
    دوست عزیز نام دولتهای قبلی را فراموش کردی در گزارشت درج کنی
  • بی نام A1 ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    21 2
    این افراطی ها چی میخوان از جون ملت
  • امیر IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    11 6
    امان از این افراطی های خودسر که بویی از آرامش نبردند!
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    50 5
    افراطی گری دولتی در دولت نهم و دهم بی سابقه بود و متاسفانه هزینه های سنگین و غیر قابل جبرانی را به مردم و حکومت تحمیل کرد الان چه کسی پاسخگوی این همه ضرر و زیان است؟
  • مسعود-ر A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    5 0
    چقدر عکساشون اخمو هست! خواستید به تیتر بخوره؟!
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    9 0
    انصافا آفرین !مطالبت به دلم نشست. احساس کردم این مطلب را 50سال بعد این موقع از تاریخ خواندم .چرا؟ چون ضمن این که بدون ترس مطالب واقعی رانوشتی اعتدال درنوشتن وبدورازافراطی گری رارعایت کردی.خودم این دوران راهمه باچشم سر دیدم وباگوش هایم شنیدم .ولی برایم ازاین نظرزیبا بود که شاید تلنگری باشد برای چه روسای جمهور قدیم وچه رئیس جمهور فعلی.احساس می کنم مدیریتش خوب باشدولی با توجه به تجربه سعی کنیم تعریف وتمجید رازودشروع نکنیم تامثل قبلی ها دجار غرور وخودبینی نشیم. کسانی که درمسیرتاریخ وتاریخ نگاری قدم برمی دارند باید بدور ازافراط وتفریط باشندکه همگان از خواندن مطالبشان لذت ببرند.سپاسگزارم عالی بود.
  • علی A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    79 12
    اگرچه انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با سایر انقلاب​های قرن بیستم کمترین میزان خشونت را داشت! چون نظام قبلش اهل خشونت نبود و به مردم احترام گذاشت و رفت !!
    • زهرا A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      0 0
      مثل این که از ساواک چیزی نشنیدی تو عمرت!شما کلا با جمهوری اسلامی مشکل دارید
  • mehr IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    6 2
    خداوند به دولت تدبیر وامید کمک کند تا بتواند منش افراطی گری را از فرهنگ قشری از جامعه محو سازد وموجبات همزیستی اجتماعی برای اعتلای ایران عزیز را ایجاد نماید امین یا رب العالمین
  • مجید IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    11 38
    دولت خاتمی و محمود بیشترین افراطی گری رو داشتند
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    3 31
    روحانی معتدل ترینه، بجز مسایل وزارت فرهنگ و علوم
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    9 0
    نقد و بررسیتون خوب و به جا بود... خبرآنلاین طبقه متوسط نیازمند اینجور تحلیلهاست. لطفا بیشتر باشه. ممنونم
  • علی IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    8 0
    مطلب فوق العاده ای بود
  • majid A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    5 0
    خوب آقای نویسنده حرف آخرتو همون اول میگفتی
  • پوریا IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    23 0
    به نظرم افراط گرایی در دوره جدید، یعنی در دولت یازدهم، تنها از نمایندگان افراطی حاضر در مجلس نشئت می گیره که امیدوارم و مطمئنم مردم با همون هوشیاری ای که در انتخابات ریاست جمهوری به خرج دادن، در انتخابات مجلس هم به نمایندگانی رأی میدن که همسو با دیدگاهها و سیاستهای دولت تدبیر و امید هستن تا انشااله افراطیون پایگاه رسمی و قانونی نداشته باشن و در سیلاب خواست مردم غرق بشن، به امید اون روز...
  • علی IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    6 0
    موافقم. باید ریشه رو خشکوند.
  • مسلم IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    12 5
    اقای نویسنده مردم به خاطر شعار اعتدال گری حضرت آقای روحانی به ایشان رای ندادند دلیل چیز دیگری است . خودتان هم می دانید !
  • سعید خان A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    6 9
    تفریطی گری باعث و مقدمه افراطی گریست . واقعا کجای کار می لنگد که دو رییس جمهور خاتمی و احمدی نژاد تا این قدر مسئله دار شدند و منشا اختلاف و انحراف و هاشمی زخمی و ضربه خورده از دو جناح چنان می شود که از مسند کاندیدا توری ریاست جمهوری رد صلاحیت می شود . ولی یک قانون مهم از عقل سیاستمداران ایران مغفول مانده وآن اینکه - هرکسی که از قدرت کنار رفت نباید و نخواهد که دوباره به قدرت باز گردد- که این موجب پریشانی یک ملت می گردد . جانشین پروری در علم مدیریت یک اصل است که غرور حضرات مانع از تحقق آن شده آن هم با بهانه احساس تکلیف و احساس خطر وسایر خزعبلات .
  • م رعيت A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    6 1
    موضوع "افراط گرايي" پيچيده تر از اين است كه بتوان در يك مقاله مختصر بدان پرداخت. لذا برغم تلاش ارزشمند نگارنده مقاله؛ بايد گفت كه آنچه مبنايي تر است؛ توجه به حالات روحي/رواني و شناخت عميق تر نسبت به افراد مايل به افراطي گري است. به زبان ساده تر : خصوصيات رواني افراد است كه نوع گرايشها و رفتارهاي سياسي آنها را شكل مي دهد! (هر كسي از ظن خود شد يار من) هر فرد به فراخور حالات خود در يكي از سه گروه اصلي (انقلابي؛ محافظه كار و يا اطلاح طلب) قرار ميگيرد. و در قدم دوم در چارچوب گرايش برگزيده ي خويش راه افراط مي پيمايد يا اعتدال. لذا يك فرد معتدل در محافظه كاري؛ شباهت زيادي به به فرد اطلاح طلب معتدل دارد. و لي اين دو شباهت كمتري با فرد معتدل انقلابي! دارند. در مقايسه با اين دو؛ سومي افراطي است.
  • بی نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    2 0
    انگار يك عده ب اين افراطي ها نياز دارند..........
  • ایمان A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 0
    آقای نویسنده شما افراطی گری در دوره آقای رفسنجانی و روحانی را به افراد دیگری که این دو را مورد حمله قرار داده اند نسبت داده اید که با تیتر مطلب و مطالبی که راجع به خاتمی و احمدی نژاد عنوان کردید در تضاد و حاکی از جهت گیری خاص شما است. البته در دوران آقای رفسنجانی گرایش افراطی به لیبرالیسم بود که میتوانستید اشاره کنید و در دوره حاضر با توجه به روند موجود گرایش و اظهار نظرات افراطی حاکی از تمایل به غرب و حل مشکلات از طریق جلب نظر آمریکا است.
    • ناشناس A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      0 0
      موافقم
  • مسلمان A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    1 2
    دفاع از حقوق انقلاب اسلامی در سیاستهای خارجه و پیشرفت در عرصه های گوناگون بخصوص فضایی شدن و هسته ای شدن کشورمان در دولت نهم و دهم را افراط می نامید ، آیا این انصاف است حتما دفاع امام حسین (ع) از اسلام را افراط میدانید اما دو سال تعلیق پیشرفت هسته ای دانشمندانمان در دورۀ خاتمی توسط حسن روحانی تفریط نیست