پنج شنبه 4 خرداد 1396
سه شنبه 17 دی 1392 - 16:26:00 چاپ

۷۰ درصد هک‌های سال گذشته، بانکی بود

فناوری اطلاعات > اینترنت - تسنیم نوشت:

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: در سال گذشته، ۷۰ درصد عملیات هک‌ صورت گرفته در شبکه‌های بانکی و موسسات مالی بوده است.

سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه اگر بانک‌ها بخواهند در قبال تغییرات و نوآوری‌ها مقاومت کنند، ورشکسته می‌شوند اظهار کرد: با این حساب بازارهای خود را از دست می‌دهند و دقیقا مانند همان اتفاقی که برای بعضی از بانک‌های بزرگ در رابطه با پایانه فروش شاهد بودیم که بخش بزرگی از بازار را به رقبا واگذار کردند.

وی با اشاره به وجود خلاقیت و نوآوری در سرویس‌های بانکی، درباره بانکداری الکترونیکی و بانکداری مجازی گفت: در بانکداری الکترونیکی برندسازی صورت نمی‌‌گیرد و بانک‌ها فرایند سنتی را از کانال‌‌های جدید ارائه می‌دهند ولی در بانکداری مجازی برندسازی هم صورت خواهد گرفت.

 

پیشی گرفتن تراکنش‌های اینترنتی از شعب در سال ۲۰۰۵

او با بیان اینکه اولین تراکنش الکترونیکی در سال ۱۹۱۸ و اولین ظهور دستگاه‌های خودپرداز در سال ۱۹۶۷ صورت گرفت ابراز کرد: در سال ۱۹۷۲ کارت‌های مغناظیسی، در سال ۱۹۸۰ تلفن بانک و در سال ۱۹۹۵ اینترنت آغاز به کار کرد که در سال ۲۰۰۵ تعداد تراکنش‌های بانکی که از طریق اینترنت وارد شبکه بانکی می‌شد از شعب پیشی گرفت.

نجفی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی گفت: در سال ۸۷ بهره‌برداری از سیستم‌های ساتنا و پایا آغاز شد و بانک‌ها شروع به ارائه اینترنت‌بانک و همراه‌بانک کردند، همچنین در سال ۹۱ شاپرک آغاز شد و از سال ۲۰۰۰ به بعد مباحث کیف پول و پول دیجیتالی مطرح شد.

این کارشناس بانکداری الکترونیکی با بیان اینکه در بانک‌ها دستور کاری برای سال ۲۰۱۴ تحت عنوان رام کردن اژدهای دیجیتالی مطرح شده، اظهار کرد: در این عنوان پیاده‌سازی مباحث فناوری اطلاعات در بانک‌ها به اژدهایی تشبیه شده که مدیران بانک‌ها باید توانایی لازم را برای رام کردن این اژدها داشته باشند.

وی درباره روندی که بانک‌ها در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در دنیا طی خواهند کرد نیز گفت: استفاده از بانکداری همراه در بیش از ۶۰ درصد سرویس‌های بانکی، سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری بانک‌ها در یکپارچگی سیستم‌ها، حضور فعال بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی جهت جذب مشتری، استفاده از رایانش ابری، تغییر نگاه سرویس‌دهی بانک‌ها به مشتری و بحث مشاوره اقتصادی از جمله این روندها محسوب می‌شود.

 

تعقیب رفتار مشتری در هوش تجاری

او همچنین با اشاره به موضوع ابر داده و هوش تجاری، یادآور شد: در هوش تجاری می‌‌توانیم رفتار و فرهنگ مشتری را دنبال کنیم.

وی همچنین درباره پیش‌نیازها و چالش‌های بانکداری الکترونیکی نیز خاطر نشان کرد: متاسفانه بانک‌ها نتوانستند خود را با فناوری‌های نوین تطبیق داده و از آن به خوبی استفاده کنند و هنوز سرویس‌های سنتی در بانک‌ها حاکم است.

نجفی، شکاف در رشد فناوری اطلاعات با کسب‌وکار بانکی، ضعف فرهنگ‌سازی و کم اطلاعی از تاثیرات به کارگیری فناوری، ناهماهنگی سیستم‌های اقتصادی کشور در استفاده از فناوری را از دیگر چالش‌ها دانست.

وی تاکید کرد: در سال گذشته، ۷۰ درصد عملیات هک‌ صورت گرفته در شبکه‌های بانکی و موسسات مالی بوده بنابراین دسترسی به سرویس‌های امنیتی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

او در پایان همچنین با اشاره به زیرساخت مخابراتی و مشکلات موجود در این زمینه گفت: به دلیلی مشکلاتی که در این زمینه داریم در بعضی مواقع در ارائه سیستم‌ها و سرویس‌های بانکی با مشکل مواجه می‌شویم.

 

56503

مطالب مرتبط
1 دیدگاه
  • بی نام
    سه شنبه 17 دی 1392 - 17:44:19
    پاسخ
    5 1

    این همه کارمند بانک بیکار میخواهیم برای چی؟؟؟ همشون دارن با موبایل بازی میکنند

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700