چند شب پیش در یکی از سردترین شبهای زمستان، همراه دوستی راهی فرحزاد شدیم.

 باورم نمی‌آمد که تو این زمستان سرد، فرحزاد ترافیک باشد و باغ‌رستورانهای آن پر از مشتری. برای جذب مشتری در سرما نیز اطاقهای بزرگ شیشه‌ای بزرگ درست شده و در هر اطاق نیز چندین تخت جا داده شده و با فشار گاز، فضای اطاقها حسابی گرم است. خوب البته پول حسابی هم از مشتری‌ها گرفته می‌شود. اما الحمدلله مشتری‌ها نیز کم نمی‌شوند. کنار مشتری‌هایی که مشغول صرف شام هستند گربه‌ها نیز حضوری گرم دارند و آنها نیز از کنار غذای مشتریان حسابی سبیل‌شان چرب می‌شود. صحنه قشنگی است. نمره رابطه انسان با حیوانات، در این صحنه نزدیک بیست است. در این رابطه البته گربه‌ها راههای نزدیک شدن به آدم‌ها را از لای در و جرز پنجره‌ها و هر سوراخی بلدند و ضمنا شیوه‌های به ترحم واداشتن ماها را نیز خوب می‌دانند. اینکه چطور دور ما بگردند و یا با مالیدن خودشان به کفش ماها یا صداها و رفتارهای ملوس‌شان از ما غذا بگیرند.

از باغ‌رستوران که بیرون می‌آمدی یکباره کلی بچه‌های قد و نیم قد فال بدست بود که توی سرمای شدید، دور آدم‌هایی که غذا خورده بودند و به‌طرف ماشین‌هاشان می‌رفتند حلقه می‌زدند و از آنها ظرف غذاهای اضافی که در بسته‌های یک بار مصرف بود طلب می‌کردند. تفاوت این بچه‌ها با آن گربه‌ها این بود که نحیف و لاغرتر از گربه‌ها بودند همچنین، اینها مجبور بودند مدتها در سرمای بیرون رستوران بمانند و بعد هم اگر چیزی از غذای سرد مانده بود بدست آورند، اما گربه‌ها در داخل رستوران، جایشان گرم بود و همزمان و در کنار سفره با آدمها غذای گرم می‌خوردند.

به‌ذهنم رسید که آیا این گربه‌ها خوش شانس‌تر از آن بچه‌ها نیستند؟ البته بیرون رستوران، تا به پارکینگ برسی و در کنار کوچه‌های تاریک، چندتا نیازمند سن و سال‌دار دیگر هم نشسته‌اند که وضع و حال آنها نیز بدتر از این بچه‌هاست. توصیه می‌کنم اگر خواستید سری به فرحزاد یا جاهای مشابه بزنید و شبی خوش بگذرانید، بهتر است وجدانتان را در خانه جا بگذارید یا آنقدر خودتان را به کوچه علی چپ بزنید و سرگرم باشید که غذایی که خوردید کوفت‌تان نشود.

همان شب یاد مطلبی افتادم که درباره رسمی زیبا به‌نام قهوه مبادا اول بار در یکی از شهرهای ایتالیا باب شده و سپس در کشورهای دیگر توسعه‌یافته رواج پیدا کرده است. شاید قبلا این رسم را شنیده‌اید اگرنه، با جستجو در سایتها با همین کلیدواژه جزئیات این رسم را بخوانید و از نبود چنین رسومی در جامعه ما حسرت بخورید. چرا این رسم‌های خوب در جامعه ما که سابقه مهمان‌نوازی و انسان‌دوستی داریم باب نمی‌شود؟ چرا ما برنامه‌های انسان‌دوستانه‌ای برای نیازمندانمان نداریم و این بخش از مردم باید به‌شیوه‌های بسیار تحقیرآمیزی که در شان حیوانات نیز نیست در کوچه و خیابان و با زاری و التماس امرار معاش کنند؟

چند شب قبل‌تر نیز ساعت نزدیک 11 شب بود که کودکی 5 الی 6 ساله با لباس مندرس و سر و روی آشفته را دیدم که در سر چهارراهی اشک می‌ریخت و ناامیدانه رو به سوی کسی هم نداشت. این روزها تعداد این بچه‌ها و متکدیان هر روز بیشتر و بیشتر شده است. سیاست‌های دولتی در سالهای گذشته با دامن زدن به فقر و فاصله طبقاتی، هر روز بر تعداد بیچارگان افزوده است. طبق گزارش اخیر در یکی از روزنامه‌ها از قول مسئولی دولتی، میزان فلاکت اقتصادی کشور طی هشت سال گذشته دو برابر شده است. از سوی دیگر، با گسترش بی‌اعتمادی میان مردم و سست شدن پیوندهای اجتماعی میان آنها، احساس مسئولیت اجتماعی و زمینه هر گونه ابتکار و نوآوری در میان مردم برای کمک به نیازمندان و افراد آسیب‌دیده از میان رفته و یا رو به کاهش گذاشته است.

با این وصف، بی‌تفاوت باشیم و بگذاریم تا روزی گرسنگان و بیچارگان بشورند تا حقی را که بر گردن اغنیا و مسئولین جامعه دارند با توسل به زور بگیرند، یا پیش از واقعه باید کاری کرد؟ اما برکنار از این، آیا ادامه این بی‌تصمیمی و بی‌تفاوتی، انسانیت ما را نیز زیر سوال نمی‌برد؟ شاید باید برای فرار از این دغدغه‌های انسانی، برای کسانی که هنوز حسی نسبت به همنوعان نیازمند خود دارند دوره‌های آموزش بی‌تفاوتی گذاشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    40 31
    متاسفم که برای قشر پولدار جامعه هیچ حقی قائل نیستید . من هیچ وقت به یک بچه در خیابون کمک نمیکنم چونکه اگر پولی نصیب این کودکان نشه دیگه برای گدایی به کوچه وخیابون فرستاده نمیشن
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    25 3
    رسیدگی به اوضاع نابسامان بچه های مورد اشاره کار دولت است. خوردن یک وعده غذا از طرف این و آن برای آنان نون و آب نمی شود زندگی این افراد اساسا باید توسط کارشناسان ذیربط مورد مطالعه قرار بگیرد. چرا از شهرها و روستاهایشان مهاجرت کرده اند. از خانواده پر جمعیتی اند که والدینشان آنان را رها می کنند. سر دیگر ماجرا گربه ها هستند که اگر مردم شهرها نه لزوما غذای گوشتی رستورانی فقط کمی نان و پنیر و سیب زمینی پخته هم شبها جلوی درب منزلشان بگذارند چیزی از آنها کم نمی شود که هیچ خیر و برکت زندگی شان زیاد می شود. و چنین گربه هایی کمی جان می گیرند تا بتوانند در پاکسازی شهرها از وجود موشها یاریمان کنند و از همه اینها مهمتر ترویج فرهنگ حیوان دوستی در جامعه سبب قویتر شدن عواطف انسانی و حس نوعدوستی در جامعه است
  • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    16 2
    این محمود با ایران چیکار کرد واقعا؟
  • محمد A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    13 1
    آقا سعید ممنون از توجهی که به این ناکجا آباد داشتید. این مصداق مشت نمونه خروار است . ایران فرح زادها زیاد دارد . گناه از سوی کسانی است که فقط به پست و مقام و ثروت اندوزی مشغولند .و در زمستان سرد کنار شومینه های گرم در فکر حزب بازی و رانت خواری هستند
  • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    28 2
    مرگ بر آمريكا!!!! اين چيزهاييكه گفته شده فقط در آمريكا روي ميدهد، نه ايران!!!! ما در ايرانمان ازعدالت اجتماعي، حقوق شهروندي و توزيع عادلانه ثروت برخووداريم!!! لطفن باگفتن اين صحبتها وسياه نماييها شاممان را كوفتمان نكنيد!!!!
  • بی نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    17 11
    مطلب بسيار خوبي بود،متاسفانه مردم ما در مورد اين بچه ها قضاوت مي كنن،و نسبت به گربه ها قضاوتي ندارند،مردم عزيز،ببخشيد اين جمله زشت را ميگويم(اين كودكان نيازمند را عين گربه ها در نظر بگيريد،وبي قضاوت كمك كنيد،در حد يه نان)ببخشيد
  • تهمینه IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    17 0
    با گسترش بی‌اعتمادی میان مردم و سست شدن پیوندهای اجتماعی میان آنها، احساس مسئولیت اجتماعی و زمینه هر گونه ابتکار و نوآوری در میان مردم برای کمک به نیازمندان و افراد آسیب‌دیده از میان رفته و یا رو به کاهش گذاشته است. کاملابانظرآقای سعیدمعیدفرنویسنده ی این مقاله موافقم به خصوص این بخش مقاله.
  • علی A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    16 5
    ممنون که به این موضوع پرداختید لطفا توجهتون رو به این جور مسائل کم نکید جامعه داره خودش و بخواب میزنه در قبال این مسائل مخصوصا خانواده ها وقتی با بچه هاشون هستن به این مسائل بی توجه نباشن بادید بدونیم ما همه مثل همیم تو این اوضاع و احوال فقط یکیمون شانس میاره و خیلیامون نمی یاره ... خوب فکر کنید می بینید خیلی هم به استعداد و موارد از این دست مربوط نیست
  • حامی حقوق حیوانات A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    32 7
    بسیار خوب و بجا نوشته شده بود . مگر آنجا که نوعی اعتراض پنهان به کمک مردم به گربه های بی پناه داشتید . هیچ فکر کرده اید گربه ها از چه طریقی باید شکم گرسنه ی خود را سیر کنند ؟ اگر ما انسانها به آنها توجه نکنیم ؟ در کوچه ی ما بچه گربه ای هست که یک آدم سنگدل پوست زیر گردنش را کنده و مادر هم ندارد . هر روز سعی میکنم غذای ناچیزی برایش ببرم و خیلی هم میترسد .
    • بی نام IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
      14 2
      دوست من برو ببرش دکتر .اون زبون بسته فقط شما رو داره
    • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      17 5
      با شما موافقم. انسانها زبان دارند ولی گربه ها زبان بسته اند و حمایت از آنها واجبتر! چرا که حیوانات بدون خواست خود متولد می شوند و این ما هستیم که آرامش را از آنها سلب کرده ایم و باید برایشان کاری کنیم.
    • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      7 0
      دوست عزیز لطفا ببرش دکتر خبر آنلاین کامنت بنده چه مشکلی داره منتشر نمیکنی ؟
  • ناشناس IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    64 10
    مردم نمی توانند به این بچه ها کمک کنند ارگانها باید به این بچه ها کمک کنند و مانند خیلی از کشورها به انها پناه دهند در ضمن بعضی از این بچه ها برای باندها کار می کنند
    • بی نام IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      17 1
      با پیشنهاد این دوستمون کاملاً موافقم. اضافه میکنم ما پولدارا هم یه سازمانی ارگانی چیزی راه بندازیم واسه کمک به به گربه ها! آخه این حیوونکی ها باند هم ندارن، واسه همینم مجبوراً خودشون کار کنن!
  • مسیح A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    12 3
    در تیتر و متن «قیاس مع الفارق » داشته اید آقای دکتر ! شما با این حرف اساسا آموزهای دینی خودتان را زیر سوال برده اید.انسان نباید تک بُعدی باشد.باید چند بُعدی باشد.هم به همزاد نیازمند خود کمک کند و هم به سایر موجوداتی که از حق طبیعی حیات برخوردارند و نیازمند کمک هستند.اولویت بندی و درجه بندی در این امور دقیقا یادآور شیوه های حکومتی نازی ها در دوران شرم آور جنگ جهانی دوم است.از انسانی با سطح سواد شما چنین خطای تاکتیکی ، بعید است !
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    10 5
    شما خودت رو ناراحت نکن اینا ما رو می خرن آزاد می کنند اینا کاسبیشون اینه و انقد پول دارن که نمی تونی تصور کنی
  • رهگذر A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    8 6
    سعید معیدفر فقط برای خودت می نویسم....دمت گرم...واقعا دمت گزم... اف بر کسایی که حاضرن به گربه غذا بدن ولی وقتی نوبت آدم ها میشه میگن ارگان ها باید بهشون کمک کنن...اف...