پیکر پرتو مهتدی از خانه سینما به آرامگاه ابدی‌اش رفت

اهالی سینما و همکاران پرتو مهتدی صبح روز چهارشنبه 9 بهمن در خانه سینما جمع شدند تا پیکر این مترجم و نویسنده سینمایی را تشییع کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پرتو مهتدی سه‌شنبه صبح بر اثر ابتلا به سرطان روده بزرگ در بیمارستان تهران‌کلینیک از دنیا رفت.
محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما،‌ در این مراسم از بی نظیر بودن فعالیت‌های پرتو مهتدی سخن گفت و درگذشت او را تاسف‌انگیز خواند. او ابراز امیدواری کرد که در آینده افرادی جایگزین مهتدی شوند؛«در برخی حرفه‌ها ممکن است چنین اتفاقی بیفتد اما در مورد پرتو مهتدی چنین چیزی بسیار سخت است.»

مهتدی متولد شهریور 1330 در تهران بود. مهتدی پیش از انقلاب در رشته سینما-تدوین تحصیل کرد و در مقطعی کارمند تلویزیون بود.

عسگرپور به همکاری با این نویسنده سینمایی در چندین دوره از جشنواره فجر و سفر اعضای آکادمی اسکار به تهران اشاره کرد و گفت که او یک مترجم زبان‌های خارجی نبود بلکه روابط بسیار خوب و قوی داشت و مادامی که سینما هست او هم در میان ماست.

فریدون جیرانی کارگردان سینما و سردبیر هفته‌نامه سینما هم در این مراسم به سابقه آشنایی و همکاری اش با مهتدی اشاره کرد که از دهه 60 شمسی آغاز شده بود؛«او یکی از مترجمان توانا بود و متاسفم که هیچ وقت قدر او دانسته نشد. نمی‌دانم در کشوری مثل کشور ما چرا برخی از افراد با سواد در تنهایی زندگی می‌کنند؟»

مهتدی به دو زبان انگلیسی و فرانسوی مسلط بود. او سابقه همکاری با مجلات فیلم و دنیای تصویر را داشت و سال‌ها دبیر سرویس سینمای جهان هفته‌نامه سینما بود.

شاهین امین‌ نویسنده و منتقد سینمایی هم که سابقه همکاری با این مترجم را در هفته نامه سینما داشت، در این مراسم گفت که مهتدی خیلی حرفه‌ای به کار نگاه می‌کرد و در سال‌هایی که با هم همکاری داشتیم،‌ چند نکته برایم ارزشمند بود‌، یکی از آن‌ها تسلط فوق‌العاد پرتو مهتدی به تاریخ سینما بود.

طهماسب صلح‌جو رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی هم در این مراسم از فرهیخته بودن مهتدی سخن گفت و به این نکته اشاره کرد که دنیا محل گذر است و تا وقتی دوستان و آشنایان ما در دسترس هستند، اگر کاری برایشان بکنیم ارزشمند است. زمانی که از دست رفتند فقط برای ما حسرت و داغ دل باقی می‌ماند.

مهتدی به تازگی در هفتمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی تجلیل شد، اما به دلیل شدت بیماری نتوانست در این مراسم شرکت کند. او در دو دوره اخیر جشن منتقدان داور بخش ترجمه سینمایی بود.

ابوالحسن داودی کارگردان سینما هم با بغض از مهتدی سخن گفت:« من هم ناراحت هستم و هم عصبانی، در این مملکت آدم‌ها باید بمیرند تا عده‌ای دور هم جمع شوند و او را به یاد بیاورند.»

او گفت که اگر فریدون(جیرانی)، پرتو مهتدی را از سال 60 می‌شناسد، من از سال 52 با او آشنا شدم. زمانی که خیلی از دوستان نمی‌دانستند سینما خوردنی است یا پوشیدنی، این مهتدی بود که سینما را به ما یاد داد.

داودی ادامه داد: «پرتو مهتدی اولین کسی بوده که در زمان ورود به دانشگاه توجه مرا به خود جلب کرد. من از شهرستان آمده بودم و بیشتر با ظواهر سینما آشنایی داشتم‌، او کسی بود که مرا با باطن سینما آشنا کرد. در این چهل سالی که پرتو را می‌شناسم مسائل و مشکلاتی را تحمل کرد که شاید خیلی از افراد اسم و رسم‌دار اینجا آنها را نداشته باشند.»

او تاکید کرد: «مهتدی می‌توانست موقعیت و جایگاه خیلی بهتری در سینما داشته باشد‌، اما فقط کار خودش را کرد و تا آخرین روز با سینما زندگی کرد. به طوری که خیلی‌ها نمی‌دانستند او چه شرایطی دارد و حتی نزدیک‌ترین دوستانش هم اطلاع نداشتند که او از چهار سال قبل به سرطان مبتلا شده است.

رئیس کانون تهیه‌کنندگان سینما هم از جشنواره سی و دوم فیلم فجر به عنوان نخستین فستیوالی نام برد که بدون حضور پرتو مهتدی برگزار می‌شود. طائرپور با بیان این که مهتدی مرد فستیوال ها بود، ابراز امیدواری کرد که رضاداد دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر لطف کنند و با تدبیری اجازه دهد یاد پرتو در این فستیوال زنده بماند و ما حضورشرا با همان لبخند همیشگی به یاد بیاوریم.

رضا کیانیان، فرهاد توحیدی ،‌علیرضا رضاداد‌، همایون اسعدیان‌، حبیب ایل‌بیگی، لادن طاهری‌، احمد امینی، ‌حبیب اسماعیلی، ‌ کامران ملکی‌،غلامرضا موسوی ،‌منوچهر شاهسواری‌، علی علایی، سامان مقدم ، امیر اسفندیاری، کتایون شهابی‌ و ... حضور داشتند.

در پایان این مراسم پیکر پرتو مهتدی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد تا در خانه ابدی‌اش آرام بگیرد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    20 0
    خدا رحمتش كنه