بیان مسیر پیش روی سینمای ایران از قول رئیس جمهور و گردهمایی گروه گسترده‌ای از سینماگران بعد از سال‌ها، تقدیر از بزرگان سینما و اعطای جوایز بخش مواد تبلیغی از جمله مهمترین رویدادهای افتتاح سی و دومین جشنواره فیلم فجر بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سی و دومین جشنواره فیلم فجر با گردهمایی پرشکوه اهالی سینمای ایران در تالار وحدت جمعه شب یازدهم بهمن ماه افتتاح شد.

رضاداد: جشنواره فجر میراث گذشتگان را بر بال خود پرواز می‌دهد

در ابتدای مراسم بعد از اجرای گروه نمایشی، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره روی صحنه حاضر شد و بعد از آنکه از مسئولان برگزاری جشنواره تقدیر کرد، با یادی از زنده‌یاد حسن سراج و پرتو مهتدی گفت:‌ «از رئیس جمهور محبوب که با ارسال پیام این دوره از جشنواره فجر را مورد لطف قرار داده‌اند تشکر می‌کنم. 31 دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر می‌گذرد و این پیک شادباش انقلاب که فریاد آزادی و شکست سرمای زمستان بود، حالا به دوره 32 رسیده است. حالا فجر مرد میانسالی است که می‌خواهد در راه خود استوار باشد و میراث گذشتگان را بر بال خود پرواز دهد.»

او ادامه داد: «راه هموار نیست،‌ اما رفتن امیدوارکننده و لذت‌بخش است. سینمای ایران عبور از مسیر ناهموار را بارها تجربه کرده است و آنچه ما را بر این راه استوار می‌دارد،‌ امید به حضرت حق است.»

رضاداد گفت: «امروز  بیش از هر زمانی نیازمند شنیدیم و تا به فردایی برسیم که فردای پر از شور برسیم که در پس حلقه تدبیر منتظرمان است.»  او سخنان خود را چنین پایان داد:‌ »روحانی مچکریم.»

جنتی: آغازی برای رشد سینمای ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دومین سخنران روی صحنه حاضر شد و در صحبت‌های کوتاهی گفت:‌ «امیدوارم این آغاز، آغازی برای رشد و ارتقای سینمای ایران و فصل نوین در سینما باشیم که در پی همدلی بین سینماگران، دولتمردان و فرهیختگان به وجود می‌آید.»

او در ادامه متن پیام رئیس جمهور را قرائت کرد.

روحانی: جایزه ملی ریاست جمهوری به اثر سینمایی اختصاص می‌یابد

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیام رئیس جمهور را چنین قرائت کرد: «جشنواره فجر مهمترین گردهمایی سینماگران و محبوب‌ترین جشن سینمایی در کشور عزیز ما است. اکنون سی و دومین دوره آن را گرامی می‌داریم و امیدواریم هنرمندان نام‌آور و نامجویان، طلیعه‌دار سالی پر رونق برای سینمای ایران باشند. آنچه در برگزاری این آیین پرشکوه مهم است، لزوم حرکت به سوی مخاطبان همیشگی در سینماها است. جشنواره فجر می‌تواند آغازگر جشنی باشد که در طول سال در سالن‌های کشور برگزار می‌شود و مخاطب را به تماشای فیلم ایرانی دعوت می‌کند؛ تماشاگری که باور کرده سینماگر همدلش، توانایی نشان دادن دغدغه‌های او را بر پرده سینما دارد.»

در ادامه متن پیام دغدغه بازگرداندان مخاطبان به سالن‌های سینما مطرح شد: «بازگرداندن تماشاگر قهر کرده به سینما ضروری‌ترین مسئولیت مدیران و سینماگران است. سینما بدون تماشاگر معنا ندارد وجشن و جشنواره روزی معنا دارد که مردم از سینمای بومی خود راضی باشند و به آن دل بسته باشند. رقابت صفحه و پرده بر سر جلب توجه تماشاگر چنان جدی شده که زندگی روزمره ما در محاصره محصولات متنوعی قرار گرفته که از چهارگوشه دنیا مصرف کنندگان را به خود می خواند. کمیت بالا و سهولت دسترسی، موفقیت سیاست انحصار را از بین برده است و اینکه تصور کنیم تماشاگر منتظر چیزی است که تولید کنیم و بر پرده نمایش می دهیم اشتباه است.»

متن پیام رئیس جمهور چنین ادامه یافت: «دلالان فرهنگی بر سر چهارراه های تردید ما ایستاده‌اند و گران تماشا می‌فروشند و ارزان دل می‌برند. باید اقبال را به سوی آثار سینمایی را صد چندان کرد تا سینما را به هنرمندان واقعی بسپاریم وبه اغیار وامگذاریم تا سفره تماشا از نان سینمای خانگی خالی نشود. سینمای ما می‌تواند موانع فن آورانه را برطرف کرده و استانداردی را عرضه کند که در سینمای تراز اول دنیا مرسوم است. دیجیتالی سازی تولید و عرضه، گذرگاهی خطیر در راه سینمای ایران است؛ این سیاست دسترسی مردم را به سینمای ایران، فراگیر کرده و دست چپاولگران را کوتاه می‌کند. جشنواره فجر می تواند اولین تجلی گاه موفقیت های فنی ما باشد. سینماگران ما نه در برج های عاج در کنار مردم زندگی می کنند و خود را ملزم به موضع گیری علیه جریان یا موجی می دانند که در دوره ای آنان را گرفتار کرده است.»

در ادامه این متن آمد: «گریزی از این واکنش ها نیست؛ هنرمند همان است که گه گاه قهر می کند، خشمگین می شود یا مبالغه می کند اما خواسته من این است که از آنچه پشت سر گذاشتیم فاصله بگیریم وقت آن است با کرامت از آنچه در سینما گذشته بگذریم؛ اگرچه عبرت‌ها را فراموش نمی‌کنیم. امروز و پس از چند سالی که بر فرهنگ و هنرگذشت، سینمای کشور را غبار گرفته و غمگین می بینم؛ فیلمساز به من می گوید که حالا که حماسه 24 خرداد رغم خورده به من آزادی بده تا واقعیت‌های تلخ را که تا دیروز نمی‌توانستم نشان دهم بیان کنم و نشان دهم اما من به فیلمساز می‌گویم بیایید تا در کنار تاریکی و تیرگی ها، نقطه‌هایی از روشنی ها را نشان دهیم.»

در بخش دیگر متن پیام رئیس جمهور به خواست سینماگران برای بیان برخی مسائل در سینما اشاره شد: «فیلمساز از من می خواهد تا درباره واگیر فساد و ریا و دروغ و مسابقه برای پول درآوردن به هر قیمتی سخن بگوید و من به او می‌گویم از این بدی ها بگو اما اگر میشناسی و می توانی ستاره ای را به من و مردمم نشان بده که با وجود سختی ها، به کژی ها نه می‌گوید. به افق های وسیع تری که پیش رو داریم چشم بدوزیم و در ذخایر غنی فرهنگی، دوران پرشوری را بسازیم که سینمای ایران نه تنها شاهد مخاطبان داخلی بلکه به فکر جذب مخاطبان کشورهای همسایه باشد. اکنون که جهان در قالب طرح جهان عاری از خشونت به ایرن اسلامی پیوسته و تیغ ایران هراسی کند شده، جشنواره فجر می تواند مسیر رسیدن به این محصول را هموار کند و درآمدی باشد برای جشن های وسیع تر برای موفقیت سینمای ایران. در پاسخ سینماگری که نه فقط سودای سیمرغ و هوای درخشش جهانی دارد تا با فیلم هایش به شرق و غرب سفر کند می گویم، سفر به سلامت اما قول بده جایزه اولت را از مردم کشورت بگیری و حقیقت‌ها را فراموش نکنی.»

متن پیام چنین پایان یافت: «حسن هنر با ایمان اثر فرهنگی را جهانی می کند. اعلام می کنم نهاد ریاست جمهوری آماده است با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همه توانش را برای سینماگرانی بکار ببندد که در راه آشتی دادن مردم با سینمای ملی و عرضه آثار فرا مرزی و میان فرهنگی تلاش می کنند از این رو در نظر داریم جایزه ملی ریاست جمهوری را به بهترین آثار سینمایی کشور بخصوص داستانی و مستند ارائه کنیم.»

روستا: مردم مرا به زندگی امیدوار می‌کنند

مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر با تقدیر از هما روستا بازیگر با سابقه تئاتر و سینما ادامه یافت. در این بخش رضا کیانیان و رخشان بنی‌اعتماد هما روستا را روی سن همراهی کردند و کیانیان در ابتدا گفت: «اولین جایزه‌ام را از دستان هما روستا دریافت کرده‌ام و خوشحالم که الان در کنارشان قرار دارم.»

بی‌اعتماد نیز توصیف خود را از روستا چنین بیان کرد: «به هما روستا ادای احترام می‌کنم که با حضور بی‌مثالش در هنر چگونه هنرمند بودن و ماندن را نشان داد.»

روستا نیز در سخنانی گفت: ‌«از همه هموطنان تشکر می‌کنم که با مهر و نگاه و لبخند من را به زندگی امیدوار می‌کنند.»

کیانیان نیز پیش از ترک سن خطاب به وزیر ارشاد گفت: «آقای وزیر از شما می‌خواهم در هیئت دولت موضوع آلودگی هوای تهران را مطرح کنید. آلودگی هوا وحشتناک است و تبدیل به یک قاتل زنجیره‌ای شده است.»

هاشمی: از سوی گرامی‌ترین همکارانم تقدیر شدم

بخش دیگر مراسم به بزگرداشت مهدی هاشمی اختصاص داشت. این بازیگر سرشناس تئاتر، سینما و تلویزون ایران با همراهی هنروان سینمای ایران روی سن آمد تا از او در مراسم افتتاحیه فیلم فجر تجلیل شود.

ممد یالی(محمد ذوالفقاری)، غلام ژاپنی( غلامحسین میرزائی) و چیچو (شمس الدین دولتشاه) روی صحنه تالار وحدت آمدند تا مراسم تجلیل از این بازیگر برگزار شود. هاشمی گفت: «دیدم وزن این تقدیر خیلی سنگین است و به همین خاطر گفتم که دوستان با من روی سن بیایند تا با هم بتوانیم وزن آن را تحمل کنیم.»

او همچنین زمانی که جایزه خود را از دست این همکارانش دریافت کرد، یادآور شد این لوح تقدیر را از گرامی‌ترین همکارانش در سینما دریافت کرده است.

میرشکاری: خوشحالم که شادی دوباره برگشته است

سومین مراسم تقدیر به بزرگداشت جهانگیر میرشکاری صدابردار با سابقه سینمای ایران اختصاص داشت. سیروس الوند در بخش تقدیر میرشکاری را روی صحنه همراهی می‌کرد. این کارگردان یادآور شد که صدابرداری سر صحنه را برای نخستین بار در همراهی با میرشکاری تجربه کرده است و گفت: «شمار زیادی از صدابرداران جوان و مطرح این روزها شاگردان آقای میرشکاری هستند.»

میرشکاری نیز در سخنانی گفت: «از وزیر و مدیران متشکرم که شادی را به ما بازگردانده‌اند. همین طور از آقای رضاداد ممونم. سپاس آخر مربوط به بانوی بزرگ زندگی من است که 39 سال من را تحمل کرده است.»

اعطای جوایز مواد تبلیغی

مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر با اعطای جوایز مواد تبلیغی ادامه یافت. برای اعطای این جوایز فرامرز و قریبیان و سعید راد روی صحنه حاضر شدند.

در بخش طراحی پوستر امیر شیبان خاقانی برای طراحی پوستر «دربند» دیپلم افتخار گرفت و سیمرغ بلورین این بخش به بهزاد خورشیدی برای پوستر فیلم «سر به مهر» تعلق پیدا کرد.

در بخش آنونس فیلم، دیپلم افتخار به حسین جمشیدی و محمد شاه‌حسینی برای ساخت تیزر «سر به مهر» اختصاص پیدا کرد.

مانی حقیقی برای ساخت آنونس «پذیرایی ساده» سیمرغ بلورین و جایزه نقدی بخش مواد تبلیغی را کسب کرد.

او بعد از حضور روی صحنه تاکید کرد هایده صفی‌یاری در ساخت آنونس فیلم نقش موثری داشته است، او ادامه داد:‌ »دوستانی که این آنونس را دیده‌اند می‌دانند که ما برای ساخت آنونس از نقدهای منفی استفاده کرده بودیم و حالا این شرایط خاصی به وجود می‌آورد من باید از مسعود فراستی، سعید مستغاثی و نویسندگان خبرگزاری فارس تشکر کنم؛ به خاطر نکاتی که درباره‌ی فیلم نوشتند و باعث شدند «پذیرایی ساده» بیشتر بفروشد.»

حقیقی که فیلمش از سوی حوزه هنری غیرقابل نمایش تلقی شده بود،‌ گفت: «با توجه به سخنان رییس‌ جمهور محترم دیگر نمی‌توانم در مورد مدیران حوزه هنری سخنی بگویم.»

او در ادامه به مدیران حوزه هنری گفت که آنان را بخشیده به شرط اینکه دیگر این اشتباه را تکرار نکنند. و همچنین از برگزارکنندگان جشنواره فجر خواست با فیلم محسن امیریوسفی مهربان‌تر باشند.

در بخش عکس، داوران با تحسین عکاسی درخشان فیلم «تنهای تنهای تنها»، سیمرغ بلورین خود را به جواد جلالی برای عکاسی فیلم «برلین -7» اهدا کردند.

زمانی که سعید راد پشت تریبون قرار گرفت و از بهروز وثوقی و محمدعلی فریدن به عنوان بازیگران تاثیرگذار سینمای ایران یاد کرد، صدای تشویق حاضران بلند شد و در ادامه تاکید کرد بازیگرانی چون محمدرضا فروتن، حامد بهداد و پولاد کیمیایی که در جمع حضور داشتند از روی دست این بازیگران بزرگ سینمای ایران مشق کرده‌اند.

ایوبی: نیازمند گفت‌و‌گو بدون مجادله‌ایم

تقدیر از خانواده زنده‌یاد جواد شریفی‌راد با حضور حجت‌الله ایوبی، محمدمهدی عسگرپور و مسعود ده‌نمکی برگزار شد و سپس ایوبی در سخنانی در مورد سینما گفت: «نیاز امروز سینما گفت‌و‌گو به جای مجادله است. برای از بین بردن کدورت‌ها و یافتن نقطه‌های پیوند، که به هم می‌رسند و خطی می‌شوند،‌ خط سینمای ملی ایران، خط سینمای امید، خطی که با خطوط اجتماعی و فرهنگی متقاطع است.»

او ادامه داد: «حالا باید خط سومی رسم کنیم، ما یک خط و نگاهیم، ما خود سینمای ایرانیم. کسانی که بنا به دلایلی و برای به دست آوردن منافع مالی،‌ برخی را به سینمای ایران بدگمان کردند و سینمای ایران به ناحق به ستیزه با آیین‌ها و وابسته به دیگران معرفی کردند. حالا زمان جبران این گذشته است و باید گفت‌و گویی شکل بگیرد که نیازمند شجاعت است.»

ایوبی در سخنانی از هنرمندان ایرانی که نه برای ماندن بلکه برای بازگشت به آغوش وطن به خارج از کشور رفته‌اند خواست به وطن بازگردند و همچنین از تلاش هنرمندانی که آثارشان به جشنواره راه نیافته قدردانی کرد.

مراسم افتتاح جشنواره اجرای رضا یزدانی به پایان رسید. گروه چارتار نیز دیگر گروه موسیقی بود که در این مراسم برنامه اجرا کرد.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =