دکتر محمود سریع القلم امروز مهمان خبرآنلاین خواهد بود. کاربران گرامی می توانند پرسش های خود را به صورت کامت مطرح کنند.

امروز او در خبرآنلاین پاسخگوی پرسش های ما درباره  " اعتدال و موانع آن در جامعه ایران" خواهد بود.

محمود سریع‌القلم (متولد ۱۳۳۸ در تهران) پژوهشگر حوزه توسعه، علوم سیاسی و تاریخ معاصر ایران است. او نائب رئیس مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، عضو هیئت علمی و استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است.

چهره ای که همواره به عقلانیت و خردگرایی شهره بوده و تحقیقات فراوانی درباره ویژه گی های جامعه ایرانی داشته است.

او پس از پایان دوره متوسطه به آمریکا رفت و در دانشگاه ایالتی نرتریج در رشته علوم سیاسی مشغول به تحصیل شد. مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را در رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ادامه داد و فارغ‌التحصیل شد. وی سپس در دانشگاه اوهایو پذیرفه شد و مدرک فوق‌دکترای خود را در رشته روابط بین الملل از این دانشگاه اخذ کرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 96
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    8 11
    دلیل به کار بردن اعداد و درصدها در سخنرانی ها و مقالات چیست؟ مثلا در نوشته اخیر در مورد وزیر امور خارجه سوئد، گفتید که من 10 درصد حواسم را به فلان چیز جلب کردم.. به کار بردن عدد آن هم با این دقت چه لزومی دارد؟
    • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      8 11
      میخواد بگه خیلی کارم درسته و با دقت ریاضی موضوعات رو مو شکافی میکنم.
  • الیمی A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    64 4
    واقعا من سوالم از ایشون اینه که با این وضعیت صدا و سیما فرهنگ سازی در جامعه ایران به سمت اعتدال ممکنه؟
    • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      24 0
      شما مقالاتی پیرامون افزایش بی رویه ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری در ایران مقالاتی رو نوشتید و همین طور از افزایش کمیت و کاهش کیفیت مقاله ها نیز آگاه هستید و به طور قطع می دانید که بسیاری از اساتید دانشگاه متاسفانه از دانش زبان انگلیسی لازم برخوردار نیستند (احتمالا مقاله های حاوی این اشتباهات را ملاحظه نموده اید). با توجه به اینکه تحصیلات تکمیلی نیز نیازمند دانش زبانی و تخصصی توام است، آیا بهتر نیست به جای برگزاری طرح ضیافت اندیشه برای اساتید دانشگاه برای آن ها دوره های آموزش زبان انگلیسی برگزار شود؟چرا وزارت علوم از اساتید دانشگاهی که راهنمای پایان نامه دکتری هستند، نمی خواهد که مدرک زبانی معتبری نظیر تافل یا آیلتس داشته باشند؟ با تشکر
    • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      6 3
      اقای دکتر ،ایا صرفا مقاله نوشتن باعث ورفتن به کنفرانس های بین المللی باعث خردگرایی جامعه می شود؟سوال جدی ام این است که چرا افراد متشخصی مثل جنابعالی نمی توانند در کف جامعه اثر گذار باشند وگفتارشان موجب رنجش طبقاتی مثل رانندگان تاکسی می شود؟فکر نمی کنید علت رشد خردگرایی درجوامع دیگر رفتار متناسب با محیط جامعه توسط نخبکان باشد.به نظرم علت انقطاع مردم ونخبگان درجامعه ایران ،رفتارهای اشرافی گرییست که نخبگانی مثل جنابعالی دارند.اگر از سارتر یادبگیرید برخی از کارها را شاید حال وروز مانیز بهتر شود.بعبارت دیگریکی از علت های اصلی عقب ماندگی ما ،نخبگانی مثل شماهستندکه تافته جدابافته ای ازمردم اندو دل خوش به کرسی تدریس وکنفرانس های پر زرق وبرق شده اند.
    • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      2 5
      سوال من این است که چرا با حرفهایتان باعث ناراحتی رانندگان تاکسی شدید؟
  • مسعود A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    5 4
    آقای دکتر جامعه ما دائم شعار انقلاب میدهد. به نظر شما انقلابی بودن و اعتدال داشتن چه مرزهایی دارند؟ با این شعا حرف از اعتدال زدن محقق شدنی است؟
  • منتقد A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    18 86
    چرا شما دائم دوست دارید ایرانی ها را تحقیر کنید؟ آیا چون خودتان در آمریکا بزرگ شده اید فکر می کنید ایرانی ها بدند؟
    • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      45 12
      چون تا باورمان نشود محقریم هیچ وقت رشد نمی کنیم .. اول باید خودمان رو بشناسیم
    • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      10 29
      چون تاریخ تمدن ایران این موضوع رو تایید می کند ... نام یک دانشمند ریاضی ایرانی ،،، یک فیلسوف ایرانی ،،، یک فیزیکدان ایرانی،،، رو بیارید لطفا ....
    • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      3 10
      شما اصلا نامی از فیزیکدانها فلاسفه و یا ریاضیدانهای ایرانی نشنیدی؟؟؟؟؟؟بیخود نیست که طرفدار سریع القلمی. کور ایران و بینای مغرب زمین.
    • حمید IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      2 2
      بی نام عزیز 2 داری جدی میگی یا از رو شوخی بود حرفت ؟
    • بی نام EU ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      0 2
      بی نام دوم خدا انشالله زودتر شفات بده
  • محسن A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    7 3
    سلام جناب دکتر. می خواستم جایگاه شریعت ونقش ان در جامعه را از منظر اندیشه های جنابعالی بدانم.آیا این سیستم که شریعت درقالب جمهوری اسلامی است را قبول دارید؟آیا این شیوه را داری ضعفهایی وآسیب هایی برای جامعه وحتی خود دین ارزیابی می کنید؟بدیهی است که بحث کاملا درحیطه مباحث نظری است والزام به اسلام وقوانین اسلامی از جانب شما کاملا محرز است.
    • الیمی A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      6 2
      نه من قبول ندارم .... دوست عزیز جمهوری اسلام باید در قالب شریعت قرار گیرد نه شریعت در قالب جمهوری اسلامی .... البته متاسفانه این چنین شده !!!
    • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      1 0
      سوال جدی اینجاست که ایا ایشان اساسا به اصل نقش شریعت در حکومت معتقد هستندوقایل به قابلیت وظرفیت های لازم در شریعت برای حکومت داری می باشند یا خیر.
    • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      4 2
      سوال جدی اینجاست که ایا ایشان اساسا به اصل نقش شریعت در حکومت معتقد هستندوقایل به قابلیت وظرفیت های لازم در شریعت برای حکومت داری می باشند یا خیر.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      0 0
      الیمی عزیز. جمهوری اسلامی یعنی اجرای شریعت در قالب جمهوری. یعنی شما برای حکومت, شریعت رو کوچیک میکنی تا حدی که در قالب جمهوری بگنجه. اجرای تمام و کمال شریعت نه در ظرفیت جامعه ما هست و نه حاکمان ما صلاحیت چنین امری رو دارند. توجه بفرمایید که دموکراسی و شریعت در خیلی جاها با هم سازگاری ندارند. یا باید دموکراسی را تا حدی قبول کنی که در تزاحم با شریعت قرار نگیره(اونوقت میبینی که مردم اعترض میکنن و میگن دیکتاتوریه). یا اینکه باید شریعت را کمتر بهش عمل کنی و بیشتر بری سمت دموکراسی( اونوقت میبینی که یه عده دیگه صداشون در میاد و میگن این کجاش اسلامیه). کلا جمهوری اسلامی یه جوری یعنی شتر سواری دولا دولا. راستش رو هم بخوای عقل جامعه هم هنوز اونقدر رشد نکرده که اصالت رو به شریعت بده و نه به دموکراسی.
    • بی نام A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      2 1
      سوال جدی اینجاست که ایا ایشان اساسا به اصل نقش شریعت در حکومت معتقد هستندوقایل به قابلیت وظرفیت های لازم در شریعت برای حکومت داری می باشند یا خیر.
    • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      9 5
      بهترين حالت جدايي دين از سياست است تا عزت دين هم حفظ شود و سياست هم كار خودش را انجام دهد و در صورت خرابكاري آسيبي به دين نرسد
  • مهدي A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    8 3
    ضمن عرض سلام خدمت دكتر سريع القلم امروزه مادر جامعه شاهد نوعي عصبانيت در همه اركان (ورزش ،سياست،در بين مردم عادي درجريان امورات روز مره و ....) و خود سبب دور شدن جامعه از اعتدال در رفتار و تصميم سازي و غيره خواهد شد علت اين امر چيست و براي ايجاد ارامش فكري در جامعه چه راهكاري و جود دارد (ممنون از جنابعالي و مديريت سايت)
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    4 44
    باز همون لاطائلات تکراری همیشگیش رو خواهد گفت. من تو مصاحبه های این آدم هیچوقت چیز به درد خوری ندیدم. خبرآنلاین به نظرم گرفتار قحط الرجال شدی که این آقا رو برای مصاحبه دعوت کردی. خب برادر من اگه کسی نیست مجبور نیستی این بابا رو برای پر کردن تیترهای سایتت دعوت کنی. آقا این آدم کلا تو باغ نیست. خیلی شیک و اتو کشیده حرف میزنه. از اون بچه سوسولهای دهه 50 هست .
    • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      25 5
      با این ادب و لحن حرف زدن لابد شما خو د را نماینده اسلام ناب و نمونه ای از اخلاق پیامبر اسلام میدانید
    • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      9 2
      جناب با این لحن و تربیت میشه چهره شما را حدس زد ، شما عضو داعش و طالبان نیستی احیانا
    • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      0 0
      از سبک نوشتن شما میشه فهمید مال کدوم دیار هستی -
  • ناظر A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    15 8
    آقای دکتر سریع القلم،ضمن عرض ادب.من تقریبا تمامی مباحثی که مطرح فرموده اید را مطالعه کرده ام.سوال جدی ای برایم پیش امده است واینکه عنصر دین در اندیشه های شما چه نقشی ایفا میکند.در مانیفست 30 ویژگی انسان عقلانی،خاستگاه این سی ویژگی از کجا نشات گرفته است؟چه میزان منابع دینی در شکل گیری این اندیشه تاثیر گذار بوده اند.بطور کلی می خواستم نظر جنابعالی را درخصوص اسلام وکارکرد ان را بدانم.با عرض احترام مجدد.
  • شادلو IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 0
    با سلام جناب دکتر آیا در واگذاری امور به بخش خصوصی اعتدال رعایت شده یا نه به نظر اینجانب از بخش خصوصی بیگاری می کشند چنانکه در امر مالیات برق گاز و سایر حاملهای انرژی اگر دولت چندین ماه پرداخت نکند هیچ اعتراضی وارد نیس با اینکه بودجه در اختیار دولت است اما اگر یه شرکت خصوصی به موقع تمام این موارد را نپردازد جریمه های سنگین در راه است با اینکه باز هم دولت در پرداخت بدهی پیمانکاران قصور کرده است باز هم دولت هیچ تعهدی ندارد این یعنی بیگاری ، متاسفانه فقط حرف از عدالت میزنیم و هزاران بی اعتدالی دیگر و از نوع به هیچ عنوان این مسئله به واقعیت نمی رسد.
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    19 3
    با عرض ارادت خدمت استاد گرامی جناب سریع القلم به نظر من جامعه ایران تا زمانیکه وارد مرحله انتقاد از خود (رفتارها، کنشها و نحوه زیست) نشود عملا پیشرفت واقعی به چشم نخواهد دید و این قضیه خیلی ربطی به حاکمیت ندارد. مثال واضح آن نوع نگاه ایرانیها به مقوله فرهنگ است. در حالیکه هر آدم منصفی با مشاهده رفتارها در سطح جامعه و مقایسه آن با سایر کشورها اذعان می دارد که متاسفانه ما دارای فرهنگ اجتماعی بالایی نیستیم و سالها باید در این بخش در جامعه کار شود ولی متاسفانه سردمداران فرهنگی همیشه این تلقی را به جامعه القا می کنن که شما متمدنترین، بافرهنگترین و ... مردم دنیا هستید. یا در حوزه افتصاد و میزان کلاهبرداریهایی که روزانه مردم از هم صورت می دهند. وظیفه عقلا و روشنفکران در مورد این واقعیت تلخ چیست؟
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    4 0
    جناب اقای دکتر سریع القلم،از اندیشمندانی که شما را متاثرکرده اند یاد کنید.ازاندیشمندانی که به بزرگی یاد می کنید نیز .متشکرم.
  • مهدی IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    لطفا نظر ایشان را در مورد آموزش زبان مادری میلیونها غیر فارس در ایران را بپرسید، به نظر ایشان بعضی مخالفتها با آن صبغه و ریشه فرهنگی دارد؟
  • علی IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 0
    با عرض سلام خدمت جناب استاد. سئوال من این است که آیا از دیدگاه ایشان برای تحقق توسعه فرد اصالت دارد یا جامعه؟ اگر پاسخ ایشان اصالت فرد است لطفا بفرمایند چه نسخه ای برای توسعه فرد محور مد نظر دارن؟ با سپاس فراوان
  • محمود IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    7 0
    با سلام - مراحل گذار به یک جامعه آگاه و متفکر چیست؟ نقش مردم و کارگزاران حکومتی در این زمینه چیست؟
  • نخنه سیاسی A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    5 0
    با عرض سلام خدمت دکتر سریع القلم میخواستم بدونم جایگاه نخبگان افکاری در نظام کجاست؟ و ایا با این شرایط حاضر می توان از انها استفاده کرد؟ و اینکه میتوان اینطور استنباط کرد که ورود شخصی مثل دکتر ظریف در راس وزارت خارجه به نوعی ورود نخبگان افکاری به مثابه نخبگان ابزاری باشد؟ با تشکر
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 1
    چرا دولت به وعده اش برای رفع فیلتر فیس بوک عمل نکرد چرا ابزار هایی مثل ویچت فیلتر شدند
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    چرا در ایران همیشه قبل از اینکه فرهنگ استفاده از چیزی مثل رایانه،اینترنت،موبایل، آپارتمان نشینی، ترویج شود خود این وسایل می آید و بعد از چند سال هم فقط داد از عدم استفاده صحیح بر میآید ... چرا از کودکی درس و تمرین هایی به عنوان فرهنگ زندگی و احترام به جامعه آموزش داده نمی شود، چرا در برخی موارد با افزایش تحصیلات خودپسندی هم بالا میرود... راه حل شما چیست ؟
  • م.ل A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 0
    به نظر می رسد نیاز به روشنگری و رجوع مردم ما به خودشناسی (جامعه شناسی و روانشناسی) شرط اول تحقق توسعه است. انتصاب شما به عنوان یک جامعه شناس به سمت معاون رئیس جمهور فرصتی است که کمتر برای تحقق آرزوها و برنامه های قشر روشنفکر پیش می آید. برنامه های آرام و بلند مدت آموزشی و نرویجی پیشنهادی جنابعالی در این خصوص تاکنون چه بوده است؟ .......در مقابل موج بزرگی که از خواب کنونی ملت منتفع می شود و قدرت تبلیغاتی ادامه عرف غلط جامعه را به دست دارد چه تیمی تشکیل داده اید؟... نظیر آنچه خانم ابتکار در آغاز انتصاب خود با مذاکره با صداوسیما آغاز کرد و هم اکنون به وضوح پرداخت به مسایل زیست محیطی پررنگ شده که به تدریج از کمیت به کیفیت و نهادینه شدن مباحث پیش خواهد رفت.
  • علی رضا سبحانی پور A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    10 0
    آقای دکتر دلیل اینکه در ایران مانند کره یا مالزی بر روی منافع ملی اجماع صورت نمی گیرد چیست آیا منافع ملی با منافع گروهی در تضاد است چگونه می توان لااقل منافع ملی را با منافع عقبه اجتماعی این گروهها منطبق کرد
  • عارف IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    7 10
    کسی که با منش و تفکر آمریکایی بزرگ شده چرا باید در دولت انقلاب اسلامی جای داشته باشد ، جز این نیست که ایشان تفکر آمریکایی را رواج خواهد داد ،سیاست اسلام که در آمریکا تدریس نمی شود پس چگونه ایشان می خواهد با علم و دانش و تفکر غربی حلال مشکلات فرهنگی وسیاسی ایران اسلامی شود ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 1
    به نظر من ما بیشتر راوی وقایع هستیم تا اینکه سهم خودمان را بازی کنیم. مثلا روایتی که شما از وزیر خارجه فلان کشور بیان می کنید را ما در رفتار آقای دکتر جلیلی هم دیده بودیم ولی به ان اشاره ای نشد. از طرف دیگر نتیجه لازم از این گونه راوی گری ها در فرد ایرانی این خواهد بود که فضیلت و برتری فرد را ببیند و فقط تحسین کننده و یا تقبیح کننده موضوعی باشد. مثلا اگر شما می گویید خیابان های لندن تمیز هستند یا اصول رانندگی بدقت رعایت می شود ما باید بگوییم به به به خارجی ها و لی در عین حال که گرانقیمت ترین خودرو را سوار هستیم دوبله پارک می کنیم، فحش و بدو بیراه هم می گوییم ولی همزمان از غربی ها به دلیل عملکردشان تقدیر می کنیم. بهرحال ما همیشه به عنوان ناظر بوده ایم و نه تاثیرگذار!
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    8 1
    چرا شما فکر میکنید بدون توسعه سیاسی میتوان به توسعه اقتصادی دست یافت؟ جامعه ای که دموکراسی در ان نهادینه نشده از کجا معلوم پس از مدتی توسه دوباره یک پوپولیست را در راس کار ببیند؟
  • حميد A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    5 1
    سئوال من درمورد نقشه راه دولت درمورد خواسته هاي به حق قوميت ها ومذاهب اقليت هاي ديگردرايرن زمين است.
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    4 0
    علیرغم شکوه ی رییس جمهور محترم از بیسوادی برخی تریبون به دست ها، آیا فکر می کنند عملکرد دولت حاضر به سمت برتری -شغل و جایگاه اجتماعی و اقتصادی - با سواد ها است؟ آیا در این خصوص رویکردی را از سوی دولت مشاهده می کنند که ما در متن جامعه حس نمی کنیم؟
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    10 1
    سوال اساسي اينه كه با وجود اشخاصي با اين ميزان تحصيلات سياسي چرا اوضاع مملكت ما اينه؟ آيا ايشان مشاوره نمي دهند يا اگر مي دهند به حرفشان گوش نمي كنند يا مشاوره خوب نمي دهند؟ يا اينكه فقط كارشان تدريسه بعد از اينهمه درس خواندن؟!!!!
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    5 1
    سوال اساسي ديگر اين است كه: "چرا ايران اينهمه از دنياي پيشرفته عقب است؟"
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    5 3
    سوال اساسي ديگر: "واقعا چه بايد كردددددددددد؟"
    • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      2 0
      همه میدونن "چه باید کرد" اما سوال اساسی اینه که "چگونه باید کرد" .
  • سعید A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    4 3
    من سوالی از ایشان ندارم اما به ایشان بفرمایید که سعید از مشهد قلباً و صمیمانه ایشان را دوست دارد و مطالب ایشان را برای دیگران به اشتراک می گذارد. زنده باد عقل مداری
  • مودی IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    16 29
    جناب سریع القلم بفرمایید لبوفروش ها و راننده تاکسی ها فقط به درد رفتن زیرتانک یا تکه تکه شدن در مقابل گلوله توپ میخورند یا بیشتر از این هم کاربرد دارند؟
    • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      5 6
      خدا خیرت بده که خیلی زیبا گفتی.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    4 2
    آقای دکتر، آیا تصور نمی کنید که کمی قائل به ذات‌باوری (اسنشالیزم) هستید و به این ترتیب در قالب مفاهیم مطلق می اندیشید؟ مثلا بین ذات خوب ژاپنی یا اروپایی و ذات بد ایرانی تمایز قائل هستید؟
    • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      3 4
      میشود بفرمایید جناب منظور شما از این سئوال چیست؟!!ذات خوب ژاپنی و اروپایی و ذات بد ایرانی ؟!!!میشود بفرمایید شما کجایی هستید؟!! آنقدر بعضی ها ملت خودشان را تحقیر میکنند که در ذهن بعضی ها جا افتاده است انگار
  • احمد A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    5 1
    با سلام و احترام استادگرامي تقريبا از سال 76 به بعد مساله «چه بايد كرد؟» به دنبال «چراچنين شديم» مطرح شد اما متاسفانه تاكنون تمام تئوريها عليرغم تاكيد بر آموزش به عنوان مساله اصلي اصلاحات پايدار و توسعه پايدار هيچ دولتي نتوانست اين مهم را عملياتي كند و واقعيت تلخ جامعه ما وجود دستگاه عريض و ناقص آموزش و پرورش و آموزش عالي نامطلوب است شما به عنوان مشاور عالي رئيس جمهور فكر ميكنيد چگونه بايدبا اين چالش مهم مقابله كرد؟
  • حامد IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    با تشکر از جناب دکتر آنقدر در فضای تئوری پردازی و سیاست ورزی ایران آشفتگی وجود دارد که در هر برهه ای از تاریخ گروه ها و جریانات سیاسی که قدرت را بدست آورند و شعاری را مطرح نمودند نتوانستند در عالم نظر تعریفی مشخص و عینی از مطالبه مطرح شده بیان کنند.برای داشتن حرکت صحیح و نتیجه بخش باید یک تئوری صحیح و روشن در ذهن داشت ابتدا تعریفی مشخص و عینی نه انتزائی از اعتدال صورت دهندتا بتوان در عالم نظر و تئوری بتوان اعتدال و جریان آنرا فهمید ودر پرسش دیگر بیان نمایند که اصولا نهاد قدرت در جوامع می تواند خود متولی اعتدال گرایی باشد وآیا نبود عنصر نقد و نبود فضای نقد قدرت مانعی برای ایجاد اعتدال نیست.؟
  • ahmad IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    3 0
    با سلام، آقای دکتر شما همواره با ارائه مثال هایی از جهان توسعه یافته نشان داده اید حتی مفهوم ملت در مورد ما صادق نیست اما بنظر می رسد ما را عملا همتراز برخی کشورهای عقب مانده جهان سوم می بینید واقعا جایگاه ما کجاست؟
  • مهدی عباسی IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    3 0
    با سلام موضوع عقل و خرد و کارکرد عقلانیت از مباحث پایه و اساسی شما در بررسی موضوعات جامعه است . با این وصف ، چه برنامه و راه حلی در کوتاه مدت برای عقلانی شدن امور به ویژه اندیشه در جامعه ارائه می دهید . با سپاس
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    با توجه به دوره 16 ساله گذشته به نظر شما آیا توسعه اقتصادی پیش زمینه توسعه سیاسی نیست؟ اصولا" آیا تا زمانیکه افراد به نوعی وابسته به درآمدهای دولتی هستند(که تقریبا" تمام درآمد کشور در دست دولت است) و به واسطه این وابستگی فقط در صدد حفظ وضع موجود بوده و حیات و ارتزاق خود را در زیر سایه حکومت میبینند امیدی به توسعه سیاسی هست؟
  • فاطمه A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    با سلام جناب دكتر : چگونه ميتوان "توسعه سياسي "در سطح كلان و "حقوق شهروندي" را در سطح خرد درمتن زندگي ايرانيان قرارداد؟
  • حامد A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    سلام دكتر به اين موضوع مديريتي حتما" جواب دهيد: اگربنده بنزين مصرف كنم وترافيك ايجاد كنم ووقت گرانبهاي پرسنل بانك مسكن رابراي پرداخت قسط بگيرم براي مملكت بهتراست يا باكارت وانترنتي پرداخت كنم بهتر است؟اگرباانترنت پرداخت كنم 5000ريال كارمزد مي گيرند اين يعني چه؟ مملكت كي مي خواهد عاقلانه حركت كند.
  • کاوه IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    با سلام وعرض ادب خدمت دکتر سریع القلم،امیدوارم که حضور افرادی چون شما موجبات رشد عقلانیت و تدبیر را فراهم آورد. از مقالات شما لذت می بریم.
  • ج . ص IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    کتاب اقتدار گرایی ایرانی رو خیلی دوست داشتم. اول دردمون رو بفهمیم. بعد میتونیم درمان رو پیدا کنیم. لا اقل برای نسل های بعد پیشگیری از بیماریهای اجتماعی انجام میشه.
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    باسلام با توجه به همه اتفاقات از زمان شروع به کار دولت جدید تا کنون آیا به نهادینه شدن گفتمان اعتدال درشرایط فعلی امیدوار هستید؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    چراقریب به اتفاق دانشمندان معروف ایرانی درکلاس جهانی مانندرازی فارابی خیام بیرونی ابن سینا حافظ سعدی.....مربوط به قبل ازصفویه هستند
  • بی نام US ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    درغدغه شما در مصاحبه هايتان فقر فرهنگي عامه و ميانگين رفتاري توده پايين دست جامعه است! چگونه كاركردهاي فرهنگي در يك جامعه متكثر و انبوه به صورت شاخصه رفتاري در مي‌آيد؟ آيا راهي براي آموزش همگاني فرهنگ نو و بهتر در ميان مردم يك جامعه همچو ايران وجود دارد؟ نهايدنه گرداندن رفتارهاي خردپسندانه و اجتماعي در ميان مردمي كه تعاريف چنداني در اين زمينه ندارند چگونه ممكن است؟
  • امير A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    با سلام دلايل شكست احزاب در ايران چيست؟
  • محمد IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    جنابعالی یکی از نظریه پردازان توسعه به شمار می روید، به نظر شما در کشورهایی از جمله ایران چگونه می توان توسعه را در قاب اقتصاد دید؟ به عنوان مثال صندوق توسعه ملی چه نقشی می تواند در توسعه فرهنگی اجتماعی مورد نظر شما ایفا کند؟
  • بی نام GB ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    چرا در كشور ما زياد شعار گفته مي شود وكم عمل مي شود آيا وقت آن نرسيده كه واقع بين باشيم ودرست جامعه خودمان را زير ذربين انتقاد واقعي ببريم تا بتوانيم پيشرفت كنيم . چرا فقط شعار اسلام را مي دهيم ودزدي ، بي اخلاقي ، توهين وفحشا، كلاهبرداري آن هم در حد ميلياردي ومقامات بالا، و.... در كشورمان بي داد مي كند؟؟؟!
  • حسام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 2
    آقای دکتر شما چرا در مجامع خارجی کراوات دارید ولی در ایران نه ؟ مگر طبق اصول دیپلماتیک ایران کراوات ممنوع نیست؟
    • محسن رسولی A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      0 0
      حسام عزیز توجه داشته باشید که استاد به عنوان یک دیپلمات در داووس شرکت نکرده بودند و صرفا به عنوان یک شخصیت علمی آنجا بودند.
  • شاگرد گمنام 1 A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    با درود و احترام خدمت استاد فرزانه بی شک عقلایی بودن، شکل هم زیستی را دگرگون میکند ، اخلاقی زیستن، ارتباطات را بهبود میبخشد ،محیط مستعد، شرایط رشد را فراهم میسازد و ایمان ،هویت ما را شکل میدهد ، اما بواسطه کدامین بستر مطمئن میتوان این ستونها را بنا نهاد ؟ آیا بستر مناسب ازاعتدال می آید ؟ آیا موانع ما برای پیشرفت راستین همین هاست ؟ پرسش : جایگاه خطا ، تصمیم ، جامعیت، نیک اندیشی، فرصت سازی ، کیفیت ، ابزار سازی ، اعتماد و اعتبار، آموزش ، خود کنترلی، اندازه گیری ، راهبرد ، رویه ،استاندارد ،هدف ، حضور ، تغییر ،گروه کاری و .... در کجاست ؟ و پل ارتباطی میان مفاهیم گفتاری و نوشتاری (دانشهای علوم اجتماعی و...) و سازوکارهای اجرایی کی ، کجا و توسط چه افرادی زده خواهد شد؟ ادامه در شاگرد گمنام 2
  • سید حسین سید موسوی قمی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    ممنونم از خبرآنلاین و خواهش می کنم این سوال رو از ایشون بپرسید: 1) وجود تفکراتی همچون تفکر امام موسی صدر در منطقه،تا چه حد توانائی مقابله با سیاست های تهاجمانه دول متخاصم و مستبدان حاکم را دارد؟ اگر واضح تر بخواهم سوال را بشکافم: آیا با وجود سلطه اختاپوس وار امیکا و ناتو در خاورمیانه،در صورت سربرآوردن اندیشه های امام موسی صدر در قالب عمل،امکان مقابله با موج زیاده طلبی دول غربی را دارد؟ 2)رویکرد فرهنگی در برخورد با معضلات اجتماعی،تا چه حد کارگشا خواهد بود؟ یا بهتر بگویم:تا چه حد مشکلات اقتصادی و اجتماعی ریشه در معضلات فرهنگی دارد؟ ممنون
  • شاگرد گمنام 2 A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    ادامه از شاگرد گمنام 1: پاسخ : گروهی از دانشها در محیط عمل کاملا دگرگون میشوند و عنصر" تقریبا "حاکم میشود و گروهی دیگر کم رنگ و محو میگردند. غالبا انسانها نیز اینچنینند ! ، با این وجود بسیار معتقدم که نیاز شدیدی به آزمون دانش و عمل در یک محیط واقعی کارگاهی داریم و آن را خواستگاه دگرگونی و آغاز پیشرفت واقعی کشورم میدانم ، به نظر من آنچه که مایه دلگرمیست این است که تمام دانشهای کاربردی لازم موجود، دردسترس و نوشته شده هستند لیکن از تمام آنچه که در عمل باید بکار برده شوند ناقص و غافل هستیم . این آخرین دستاورد من در طی چند سال پژوهش و کار عملی درکنار یکدیگر است و بسیار مایلم نظر استاد را دراین مورد بدانم .
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 0
    از آن استاد عالیقدر تقاضا دارم جهت استفاده از دیدگاه ها و محضر ایشان و احیانا تبادل نظر مستقیم ، ایمیل یا سایت مشخصی را معرفی فرمایند . با تشکر
  • مهدی IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    آقای دکتر به عقیده شما آیا توجه به بحث توسعه اجتماعی می تواند در طی زمان به ترویج و تثبیت مشی اعتدالی در جامعه کمک کند؟
  • مهران US ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 0
    آقای دکتر چه لزومی داره بعد از 3 دهه هنوز در عرصه بین الملل سعی کنیم انقلابی باشیم؟مگه انقلابا تاریخ محدودی ندارند؟
  • رضا GB ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    استاد گرامی درجامعه ما چگونه میتوان به حق انتخاب رسید؟
  • علی A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 0
    سوال مشخص من درباره حقوق قومیت ها و مساله توسعه است. دکتر سریع القلم، چگونه به توسعه می اندیشد در حالی که تنوع زیستی در ایران فکر نمی کند؟ از دیدگاه ایشان، حقوق قومیت ها اعم از حق آموزش زبان مادری و حق توسعه منطقه و حق برخورداری از حقوق مساوی چیست؟ آیا می توان توسعه را بدون تحقق حقوق قومیت ها تعریف کرد؟ آیا می توان انسان ایرانی را یک بعدی و تماما فارسی قرائت کرد و انگاه برای همه انسان های غیرفارسی، برنامه توسعه نوشت؟
  • گلبرگ A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    جناب دکتر به دولتهای پیشین تاختند و به این دولت نیز خواهند تاخت، به نظر شما قصه فرافکنی جامعه روشنفکری در ایران و همه تقصیرات را متوجه دولت و نظام دانستن کی به پایان می رسد؟ به نظر شما یکی از موانع اعتدال سیاسی یا اجتماعی افراط گرایی روشنفکری نیست؟
  • کنکوری IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    سلام خارج از همه ی سوالات و پرسش های سیاسی که مربوط به مشغله ی این روزهای آقای سریع القلم میشود میخواستم از ایشان بپرسم که : به نظرشان جوان های با استعداد و علاقه مند به سیاست و امور سیاسی خوب است که مثل ایشان رشته ی علوم سیاسی بخوانند یا اینکه شرایط امروز دانشگاههای کشور در این رشته را اینقدر خوب نمیدانند که امثال من به جای حقوق، بخواهیم وقت خود را برای این رشته صرف کنیم. پیشنهاد مشخصی به ما که به سیاست نظری و تئوریک علاقه مندیم و تنها به روزنامه خواندن و سایت های خبری دیدن کفایت نکرده ایم و به علاقه مندی خود به سیاست شکی نداریم، بدهند تا از این برزخ انتخاب رشته بیرون بیاییم.
  • هرکی RO ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    من نقدی بر موضوع جنجالی" اظهار نظر افراد" دارم.این بزرگوار دو نکته بسیار مهم و صد البته باریک را درنظر نگرفته است و آن اینکه هر کس با هر سطح آگاهی از موضوع می تواند نظر شخصی اش را ابراز کند البته با دانستن آنکه نظرش،الزاما نظر کارشناسی نمی باشد،ثانیا ایشان به سواستفاده رسانه ها از نظرات شخصی افراد(در رسانه ی ملی به صورت مصاحبه با اقشار) اشکالی نگرفته اند.در واقع اظهار نظر مردم مشکلی به وجود نمی آورد،نشان دادن "پاره ای" از اظهارات "برخی" از مردم است که رسالت کار رسانه ای را زیر سوال می برد به طور مثال ادامه غنی سازی در کشور ما مخالفان به نسبت زیادی دارد اما هیچگاه رسانه ی ملی هیچ یک از آنان را که شاید در میانشان راننده تاکسی نیز می بود پیدا نکرده! و با او مصابحه ای انجام نداده
  • آشنا US ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    با سلام آقاي دكتر ميخواستم بدونم راهكار هاي رسيدن مردم ايران به شعور سياسي چيست؟ شعور سياسي كه به جاي افكار كليشه اي و تحميلي، معيارعقلاني اي براي انتخاب هاي سياسي مردم باشد؟ يعني اينكه به جاي تطميع وتدليس،از اين معيار بهره ببرند.
  • طاها GB ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    از استاد سوال کنید برای حفظ جایگاه سیاست و نیز حفظ قداست دینُ راهکاری به جز جدایی این دو و تخصصی تر شدن ان هست یا خیر؟ اگر هست توضیح کاملی بفرمایند
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    آقای دکتر سلام .به نظر من یکی از علل عقب افتادگی ما در مقایسه با جوامع غربی این است که نخبگان انیجا تا وقتی که می خواهند به مردم کمک کنند طوری رفتار می کنند که موجب دلخوری گروهی عامه مردم می شوند.ولی درغرب افرادی مثل راسل وسارتر وقتی که حرفی می زنند کاملا در دل مردم کوچه وبازار می نشیند.به نظر دانشگاهیان ما قدرت ارتباط گیری با عامه مردم را ندارند.واگر هم دوست داشته باشندکه با عامه مردم ارتباط برقرار کنند واز کنفرانسهای بی خاصیب بیرون بیایند ،تازه ادبیات ونیازهای مردم را نمی شناسند.این تحلیل را کاملا در عقب افتادگی وگسل بین نخبگان وعامه مردم در انتخابات می توان دید.اگر هم گاهی این دوتا خط در انتخابات روی هم می افتد بخاطر مسایل دیگریست نه درک متقابل.شماچقدر خودتان را در این زمینه مقصر می دانید
  • محمود اشرافی A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 0
    آقای دکتر شما به درستی مشکلات کشور و مردم رو شناختید و بیان کردید. ولی راهکار چیست؟ برای مثال شما میگویید که بخش بزرگی از مشکلات کشور فرهنگی است، حال برای درست کردن این فرهنگ چکار باید کرد؟ آیا هیچ راهکار عملی به ریاست محترم جمهوری ارائه کردید؟
  • علی A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    با سلام؟ سوالی از یک پژوهشگر جوان. شما به عنوان نظریه پرذاز در زمینه توسعه و راهای طی این مسئله مهم در قرن 21 و مدافع اولویت توسعه فرهنگی در جوامعی مثل ایران بفرمایید در یک حکومت توتالیتر و تحت قیمومیت فرهنگی از جانب ساخت سیاسی چگونه میتوان توسعه فرهنگی رو به عنو.ان اولویت اصلی حرکت جامعه و سیاست گذاری در نظر گرفت در حالی که نهادهای فرهنگ ساز از محتوا خالی شده ویا به طرق متفاوت حذف شدهاند؟
  • ثریا A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    3 0
    با سلام من مدتی است سوالاتی داشتم، خوشحال مشم که جواب اونها را بدونم: 1-ملت چیست؟ دولت-ملت چیست؟ 2-تفاوت ملت با امت در چیست؟ 3-تفاوت ملتِ مسلمان با امت مسلمان (همان گونه که در اصول دینی مطرح شده)در چیست؟ آیا ایجاد یک ملت مسمان یک راه حل برای بحران در خاورمیانه نیست؟ 4-چگونه میتوان یک ملت ساخت؟آیا ایجاد یک ملت واحده در ایران امکان پذیر است؟ چه مشکلاتی دارد 5-مهمترین نمود اخلاق در توسعه کشوی مانند آلمان در کجاست؟ و چرا در جوامع مسلمان برخلاف دسترسی به متون اخلاقی و اسلامی مانند قرآن ، نهج البلاغه ، اخلاق در جامعه رنگ باخته؟ 6-آیا حکومتمیتواند نقشی در توسعه اخلاقی جامعه داشته باشد؟ 7-مهمترین سوال من : آیا نظم بین الملل در جهت فهم و رسیدن به "سنت الهی" و "نظم الهی" حرکت میکند؟
  • رضا A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 0
    آقای دکتر اگر تجربه دولتهای هاشمی,خاتمی و احمدی نژاد را کنار هم بگذاریم یک واقعیت به چشم می خورد و آن تبدیل شدن رئیس جمهوری به اپوزیسیون است در نهایت هم از ساختار قدرت کنار گذاشته می شود ماحصل این شرایط ناامیدی بیشتر و مهاجرت بیشتر از ایران است.چرا فکر می کنید سرانجام دولت روحانی متفاوت از این شرایط است؟به عنوان مشاور آیا به رئیس جمهوری می گویید سه سال دیگه یا حداکثر 7سال دیگه چی در انتظارشه؟
  • ایرانی حوزوی غیر افراطی! A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 2
    برخی از این سوالات، بلا تشبیه (بلا تشبیهش از این باب که فردا نگویند د. سریع‌القلم را مانند امام علی کرده‌اند و مرید و مراد بازی راه انداخته‌اند) ما را یاد ماجرای سوال کردن آن احمق (بلا تشبیه) ازامام علی می‌اندازد که حضرت گفت «سلونی قبل ان تفقدونی» و او گفت عدد موهای سر من چقدر است!
  • بی نام US ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 1
    به نظر شما ژننتیک چه قدر در رفتار ما ایرانیان موثره؟ من فکر می کنم ما هیچوقت نمی تونیم مثل آلمان بشیم نهایت تلاشمونم که بکنیم مشیم ایتالیا یا یونان.نظر شما چیه ؟
  • میلاد KR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 0
    بهترین کتاب هایی که مطالعه کردید معرفی کنید
  • بی نام US ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    1 0
    آقای سریع القلم ما بالاخره نفهمدیم برای رسیدن به دموکراسی باید اقتصاد خصوصی سازی بشه و مردم از حکومت بی نیاز یا این که با قرارگرفتن در راس اصلاحات سیاسی انجام داد یا ترکیبی از این دو ؟ چه تضمینی هست حکومت ها بعد از این واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی به سمت دموکراسی برن؟
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 0
    چرا چنين شد؟؟؟جواب چون ما ايراني هستيم!!!چه بايد كرد؟جواب:دين را آلوده به سياست نكرد.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    2 1
    آقاي دكتر حضور شما در اجلاس داووس با كراوات مايه اعتراض برخي افراطيون شده كه به كوچكترين موارد إيراد مي گيرند به نظر شما در مقابل اين به اصطلاح خاله زنك بازي ها چه بايد كرد ؟
  • سعید01 US ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    2 0
    نظر شما در مورد مساله قوم گرایی و تمایلات قوم گرایانه چیست؟ و در صورت گسترش عواقب و نتایج آن برای جامعه و کشور چه خواهد بود؟
  • من IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 0
    بله بله بهترین کتاب هایی را که مطالعه کردید لطفا معرفی کنید. ممنون
  • محمدرضا IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    2 3
    استاد بزرگ بنظر شما کروات خوبه یا بده ؟؟؟
  • محمدرضا IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    3 3
    ببخشید استاد اینا نظر منو چاپ نمی کند چون گفتم شما که خودتون نماینده جمهوری اسلامی می دونید چرا از کروات استفاده می کنید ؟؟؟ اگر کروات زد در خارج ایران خوبه چرا در داخل کشور استفاده نمی کنید ؟؟؟ این نشون فریب مردم نیست ؟؟؟ بنظر شما کسی که فوق دکتری داره چرا باید دو چهره داشته یکی با کروات در خارج ایران و یکی بدون کروات در ایران ؟؟؟ این نشان دهنده عدم ثبات شخصیتی نیست ؟؟؟؟