روزنامه ایران نوشت:

بریتانیا به عنوان یکی از 5 اقتصاد برتر اروپا در قالب طرحی چندساله دست به کار شده است تا پوشش اینترنت پرسرعت را در سراسر این کشور کامل کند و شاهد شکوفایی بهتر اقتصاد با کمک این فناوری باشد. قرار است با سرمایه‌گذاری چندین شرکت بزرگ و البته همکاری مردم در اجرای این طرح، تا سال 2017 حدود 95 درصد مناطق شهری و روستایی بریتانیا به اینترنت فوق سریع(superfast) اتصال یابد؛ اتفاقی که با توجه به پتانسیل کنونی این کشور در زمینه تعداد کاربران اینترنت و فعالان اقتصادی حاضر در فضای مجازی می‌تواند انقلابی بزرگ در بهبود کیفیت زندگی مردم در این خطه ایجاد کند.


در حال حاضر بریتانیا از نظر تعداد کاربران اینترنت، جایگاه نخست را در میان 5 اقتصاد برتر اروپا دارد، اما این کشور در زمینه پوشش دادن مناطق مختلف شهری و روستایی از نظر اینترنت فوق سریع، پس از آلمان و اسپانیا در جایگاه سوم قرار گرفته است هرچند نسبت به فرانسه و ایتالیا وضع بهتری دارد.
طبق تحقیقی که Ofcom (سازمانی رسمی در بخش مقررات و ارتباطات مخابراتی) انجام داده است نشان می دهد در حال حاضر سرعت اینترنت در بریتانیا وضع مناسبی دارد و به طور متوسط به 7/14 مگابیت بر ثانیه رسیده است در حالی که متوسط سرعت اینترنت کاربران امریکایی تنها 8 مگابیت بر ثانیه است.


بریتانیا 36 میلیون کاربر اینترنت دارد
تحقیقاتی که شرکت E-MARKER در پایان سال 2013 انجام داد نشان می‌دهد با افزایش پوشش اینترنت پرسرعت با کمک فیبر نوری یا کابل، تعداد کاربران اینترنت در بریتانیا به 36 میلیون نفر رسیده که این تعداد نسبت به سال 2006، حدود 20 میلیون نفر افزایش داشته است. این رقم بدان معناست که 73 درصد جمعیت بزرگسال این کشور به اینترنت دسترسی دارند و میزان خرید و فروش اینترنتی از طریق سرویس‌های آنلاین نیز نسبت به سال 2008 رشدی 53 درصدی را نشان می‌دهد.
با وجود همه پیشرفت‌ها، مناطق روستایی و دورافتاده این کشور سهم بالایی از این توسعه تکنولوژی ندارند و هنوز هم نقاطی یافت می‌شود که در آن، خبری از اینترنت نیست. همین امر سبب شد شرکت‌های فعال در عرصه فناوری و دولت بریتانیا به این نقاط توجه ویژه‌ای داشته باشند، طوری که دولت بریتانیا به تازگی بودجه 10 میلیون پوندی را برای رساندن اینترنت، آن هم از نوع پرسرعت به دورافتاده‌ترین مناطق بریتانیا اختصاص داده است.


این بودجه به سرمایه‌گذاری 2/1 میلیارد پــوندی شـرکـت (BDUK Broadband Delivery UK) که مدیریت تأمین پهنای باند در مناطق روستایی و دورافتاده را به عهده دارد اضافه می‌شود تا هدف نهایی دولت تحقق یابد یعنی تا سال 2017 مردم در 95 درصد خاک بریتانیا به اینترنت فوق سریع دسترسی داشته باشند.
البته این طرح در حال حاضر از سند چشم‌انداز دولت بریتانیا عقب است چون شرکت BDUK در سال گذشته با فرا‌رسیدن زمان ضرب الاجل، نتوانست انتظار دولت را برآورده کند. این موضوع واکنش‌های شدیدی از سوی دولت به دنبال داشت و درست زمانی که مشخص شد مدیران این تیم نتوانسته‌اند در راستای تحقق اهداف دولت گام بردارند، قرار شد مدیریت این شرکت تغییر کند. به این ترتیب از اول آوریل امسال رابرت سولیوان، رئیس فعلی این شرکت جای خود را به کریس تاون سند ( Chris Townsend ) می‌دهد که پیش از این دبیر کمیته اجرایی المپیک 2012 لندن بود و به عنوان یکی از 40 کارفرمای برتر بریتانیا در پرداخت دستمزد شناخته شده است. «تاون سند» که مصمم است این بار نیز قله‌های موفقیت را فتح کند، معتقد است افزایش پهنای باند اینترنت برای توسعه تجارت بسیار اهمیت دارد طوری که اتصال‌های سریع‌تر می‌تواند نوع زندگی مردم، کار آنها و چگونگی گذراندن اوقات فراغتشان را بهبود بخشد.


هر هفته 10هزار خانه
وی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد هر هفته 10 هزار خانه و مرکز تجاری به اینترنت فوق سریع دسترسی پیدا می‌کنند ولی با این وجود باز هم از برنامه عقب هستیم که این موضوع در مناطق روستایی نمود بیشتری دارد. به همین دلیل نیاز داریم که در حال حاضر بر چنین مناطقی تمرکز کنیم و آن را مورد توجه قرار دهیم چون دسترسی آنان به اینترنت بسیار سخت به نظر می‌رسد. به همین دلیل طرح جمع‌آوری کمک‌های مردم و سرمایه بخش خصوصی برای تسهیل در اجرای طرح‌های پایلوت از 17 مارس امسال در قالب برنامه تیم BDUK آغاز می‌شود.
شرکت BDUK با همکاری چندین شرکت دیگر و دولت در نظر دارد 790 میلیون پوند برای رساندن اینترنت فوق سریع به مناطق مختلف بریتانیا هزینه کند و 150 میلیون پوند را نیز به تأمین اینترنت پرسرعت مورد نیاز بخش‌های تجاری در 22 شهر بریتانیا اختصاص دهد. این شرکت مناطق دورافتاده و روستایی را نیز به صورت ویژه مورد توجه قرار داده است و تلاش خواهد کرد با صرف هزینه‌ای معادل 150 میلیون یورو، پوشش تلفن همراه در اتوبان‌های منتهی به نقاط دورافتاده را تقویت کند.
به این ترتیب تنها 5 درصد از مساحت کل بریتانیا باقی می‌ماند که هنوز تلاشی نشده است تا زیر پوشش اینترنت پرسرعت قرار بگیرد که البته این موضوع نیز از نگاه دولتمردان و فعالان عرصه فناوری بریتانیا دور نمانده و تصمیم بر آن است تا با صرف هزینه‌ای معادل10 میلیون پوند، چندین طرح پایلوت در مناطق صعب‌العبور و دورافتاده اجرا شود تا موانع و چالش‌های احتمالی موجود بر سر راه این طرح شناسایی شود. به این ترتیب دولت در آینده با استفاده از نتایج این طرح‌های آزمایشی می‌تواند بهترین شیوه را برای دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت به کار بگیرد و 250 میلیون پوند باقیمانده از بودجه 2/1 میلیارد پوندی را برای آن هزینه کند تا
5 درصد باقیمانده خاک بریتانیا نیز از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شود.


مناطق روستایی تحت پوشش اینترنت4 G
برای رساندن اینترنت پرسرعت به گوشه و کنار بریتانیا بویژه مناطق روستایی راهکارهای دیگری نیز مانند امواج ماهواره‌ای یا اینترنت 4G وجود دارد و تیم‌های مختلفی که در این زمینه فعالیت دارند به این طرح پیوسته‌اند. یکی از تیم‌هایی که در این طرح با دولت همکاری می‌کند، EE بزرگ‌ترین اپراتور موبایل بریتانیاست که می‌خواهد نخستین ارائه دهنده اینترنت 4G به خانه‌ها در بریتانیا باشد. این شرکت به‌طور آزمایشی در سال 2012 منطقه‌ای دورافتاده با نام Cumbria را که جمعیتی 2600 نفری دارد زیر پوشش اینترنت 4G قرار داد که تجربه‌ای موفق بود و قرار است این طرح در بخشی از مناطق دورافتاده بریتانیا اجرایی شود.
EE همچنین با شرکت Three تفاهمنامه همکاری امضا کرده است تا با سرمایه‌گذاری مبلغی حدود یک میلیارد پوند در زیرساخت‌های مخابرات و ارتباطات راه دور، اجرای طرح رساندن اینترنت نسل چهارم به مناطق روستایی و دورافتاده بریتانیا را سرعت بخشند.
این طرح بزرگ که قرار است اینترنت پرسرعت را به صورت همگانی درآورد و در اختیار همه اقشار قرار دهد بی‌شک می‌تواند نقشی بسیار تأثیرگذار در اقتصاد این کشور ایفا کند. همچنین با اجرای این طرح، مردم در طیف‌های مختلف از کودکان و نوجوانان که در مقاطع مختلف مدارس تحصیل می‌کنند گرفته تا دانشجویان، تجار، بیماران و پزشکان و... برای تسریع در حمل و نقل انتقالات مالی، دریافت و ارائه خدمات پزشکی و...می‌توانند از این موقعیت مناسب بهره بگیرند.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    49 0
    آقایی دنیا حق زحمت کشایی مثل ایناست
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    42 0
    اینارو فکره ۴جی اند . / حالم از خودم بهم خورد ک غیره این اینترنته ایرانسل به هیچ چیزه دیگه دسترسی ندارم اونم توی ۳۰کیلومتریه پایتخت
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    60 0
    کاش من هم تو یکی از روستاهای انگلیس به دنیا می اومدم
    • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
      10 2
      خواهش میکنم از این خبرا نذارین ما خودمون به اندازه کافی داریم میسوزیم شما دیگه بدترش نکنید!
  • مسعود عباسیان A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    19 0
    ما هم مدیون مخابرات عزیزمون هستیم که با تلاش فراوان اینترنت خودشو هر سال گرون تر و بی کیفیت تر میکنه. خوشبحال شما تهرانی ها که حداقل میتونید ماهیانه نامحدود بخرید. ما شهرستانیها باید بابت هر گیگ 3750 تومن پول بدیم
  • محسن A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    30 0
    دوستان مشکل اینترنت تو ایران فنی و مالی نیست. اینجا اینترنت بعنوان تهدید شناخته میشه تازه اخیرا بعضی مسئولین می گن یه درصد کمی فرصت هم داره که از اونا استفاده بشه بد نیست!
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    27 1
    کاشکی منم تو یکی از جوب های لندن به دنیا میومدم
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    27 0
    البته دوستان سعی کنن منطقی صحبت کنن الان وزیر ارتباطات ما در زمینه ی دادن شعار مقام اول و تو دنیا دارن
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    3 7
    اولا ما در تهران هم ماهیانه همان قیمت میخریم۰۰۰۰ دوم اینکه قبول دارم اینترنت در ایران واقعا ضایع هست ولی حداقل با آمدن مهندس واعظی که در برابر رانت شدید زیر ساخت ایستاده امیدواریم وضع اینترنت مملکت بهتر بشود۰۰۰۰ واعظی واقعا مردانگی دارد که در برابر این چنین رانتی ایستاده. خدا به او و همکارانش اجر خیر دهد۰۰۰ چاپش کنی ممنونم