معرفی برندگان جوایز سزار / «گذشته» جایزه نگرفت

فیلم «من، خودم و مامان» به کارگردانی گیوم گالی‌ین فاتح سی و نهمین دوره جوایز سزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم این دوره جوایز سزار که از آن به عنوان اسکار سینمای فرانسه یاد می‌شود، جمعه شب در شاتلی تیه‌تر در پاریس برگزار شد.

«من، خودم و مامان» اولین تجربه کارگردانی گیوم گالی‌ین فیلمساز فرانسوی در پنج بخش بهترین فیلم، بازیگر مرد (گیوم گالی‌ین)، فیلم اول، فیلمنامه اقتباسی (گیوم گالی‌ین) و تدوین (والری دوسین) برنده جوایز سزار شد.

این فیلم اولین بار مه 2013 در چهل و پنجمین دوره بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن به نمایش درآمد و برنده دو جایزه شد. «من، خودم و مامان» در فرانسه بیش از دو میلیون بلیت فروش داشت و یکی از معدود فیلم‌های فرانسوی موفق سال گذشته بود.

این فیلم که قبلا در قالب نمایش روی پرده رفته، زندگی‌نامه شخصی گالی‌ین است و دوران کودکی او را زیر سایه و نفوذ مادرش به تصویر می‌کشد. گالی‌ین همچنین نقش خودش را بازی می‌کند. «من، خودم و مامان» درمجموع با 10 نامزدی پیشتاز نامزدهای جوایز سزار امسال بود.

رومن پولانسکی برای فیلم «ونوس در پوست خز» برنده جایزه سزار بهترین کارگردان شد. این فیلم اولین بار در دنیا سال گذشته در جشنواره کن به نمایش درآمد. داستان درباره یک کارگردان تئاتر است که قصد دارد رمان «ونوس در پوست خز» نوشته لئوپولد فون زاخر-مازوخ، نویسنده اتریشی - که واژه مازوخیسم از نام او گرفته شده - روی صحنه ببرد و برای نقش اصلی که زنی شهرآشوب است به دنبال بازیگر می‌گردد.

«گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی در هر دو بخش بهترین فیلم و کارگردان نامزد جایزه سزار بود.

جایزه بهترین بازیگر زن به ساندرین کیبرلین برای بازی در فیلم کمدی «نه ماه کش و قوس» به کارگردانی آلبر دوپونتل رسید. او در این فیلم نقش یک قاضی سخت‌گیر را بازی می‌کند. کیبرلین برای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن رقبایی چون فانی آردان («روزهای روشن پیش رو»)، بره‌نیس بژو («گذشته»)، کاترین دونوو («در راهم») و لئا سیدو («آبی گرم‌ترین رنگ است») را پیش رو داشت.

پیروزی پولانسکی و کیبرلین در بخش‌های خود از شگفتی‌های شب سزار بود. عبداللطیف کشیش («آبی گرم‌ترین رنگ است») و گالی‌ین از رقبای پیشتاز بخش کارگردانی بودند.

فیلم بلژیکی «فروپاشی حلقه شکسته» به کارگردانی فلیکس فان گرونینگن که نامزد جایزه اسکار هم هست، جایزه سزار بهترین فیلم خارجی را برد. «جانگو آزادشده» کوئنتین تارانتینو، «سفیدبرفی» پابلو برگر، «جازمین غمگین» وودی آلن، «حرف زدن مرد مرده» پاتریک ریدرمونت، «زیبایی بزرگ» پائولو سورنتینو و «جاذبه» آلفونسو کوارون، دیگر رقبای این بخش بودند.

آدل اکسارهوپولوس برای «آبی گرم‌ترین رنگ است» جایزه بهترین بازیگر زن آینده‌دار را دریافت کرد. سزار دهمین جایزه اکسارهوپولوس برای بازی در نقش مقابل سیدو در این فیلم است که پارسال برنده جایزه نخل طلای کن شد. «آبی گرم‌ترین رنگ است» در هشت بخش نامزد جوایز سزار بود.

نیلس آرستروپ برای بازی در فیلم «وزیر فرانسوی» به کارگردانی برتران تاورنیه جایزه بهترین بازیگر مرد را برد و جایزه بهترین بازیگر زن به آدل هانل برای بازی در فیلم «سوزان» رسید.

«نه ماه کش و قوس» در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی (دوپونتل) هم پیروز شد. فرهادی با «گذشته»‌ یکی از نامزدهای این بخش بود.

«گذشته» در بخش تدوین هم نامزد جایزه سزار بود، اما جایزه این بخش را به «من، خودم و مامان» واگذار کرد. «گذشته» اولین بار در دنیا ماه مه پارسال در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت و برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای بژو شد. فرهادی دو سال پیش برای «جدایی نادر از سیمین» جایزه سزار بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد.

در دیگر بخش‌ها، جایزه سزار بهترین طراحی لباس به «رنوار» رسید و « Mood Indigo» جایزه بهترین طراحی صحنه را برد. «مایکل کولهاس» نیز جوایز بهترین موسیقی و صدا را از آن خود کرد.

اسکارلت جوهانسن بازیگر آمریکایی امسال در جوایز سزار یک جایزه سزار افتخاری دریافت کرد. این جایزه را تارانتنینو به او اعطاء کرد.

ورایتی / 28 فوریه / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یزدان A1 ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    12 4
    گذشته همان سبکه بخصوص فرهادی بود ...فیلم نامه ای قوی همان با چالش های درونی افراد ...جدایی نادر از سیمین اون سال همه ی جوایزو برد چون سبک جدیدی از سینما رو فرهادی برای همه بازگو کرد...گذشته هم فیلم خوش ساختو و قدرتمندیه همراه با قصه ای متفاوت ولی نمیتونه تم تازه ای برای سینما باشه...مهمترین اصل در جایزه گرفتن متفاوت بودنه...ولی به دوستان توصیه میکنم فیلم گذشته رو ببینند چون واقعا ارزش دیدن رو داره
  • بی نام IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    25 5
    فرهادی افتخار ایرانه .چه جایزه بگیره چه نگیره.
  • مهدی IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    10 23
    کاملا قابل پیش بینی بود. در کارهای فرهادی، درباره الی شاهکار است، جدایی متوسط است و گذشته خیلی ضعیف.