+ A - شنبه 10 اسفند 1392 - 13:16:37 چاپ
امتیاز به مطلب 25 نفر

نوه صد ساله امیرکبیر در سرای سالمندان کرج فوت کرد

جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - فارس نوشت:

قمرالملوک اعتماد قاجار، نوه دختری امیرکبیر، تنها بازمانده این خاندان در صد و یکمین سال زندگی، فوت کرد. سایت تیتریک نوشت: آخرین بازمانده خاندان امیر کبیر، زهراسلطان شاهزاده عزت السلطنه دختر مظفرالدین شاه قاجار، واپسین روزهای زندگی یک قرنی خود را در یکی از آسایشگاه های استان البرز گذرانده و در روزهای آخر، تشخیص بسیاری از چیزها برایش دشوار بود.
با پیگیری زیاد به آخرین آسایشگاهی که نوه امیرکبیر در آن روزهای آخر زندگیش را میگذراند رسیدیم، جایی که بر خلاف تصورمان کورترین نقطه دریافت اطلاعات در مورد او بود.
« فقط میتوانیم بگوییم سه ماه است که فوت کرده، اطلاعات دیگری نمیتوانیم به شما بدهیم، چون وکیل وی مخالف سرسخت هرگونه درز اطلاعات است»
این جملات را مسئول آسایشگاه محل نگهداری وی به خبرنگار تیتریک گفت و تا همین مکان هم که رسیدیم، با تماس های مداومی بود که برقرار شد.
از این مکان به یک مکان دیگر و از آسایشگاهی به آسایشگاه دیگر پاس داده شدن ها به پایان رسید ولی دیگر دیر شده بود.
جالب توجه این بود که هیچ کدام از مسئولین روابط عمومی های ارگانهای مربوطه از وجود چنین شخصی در استان البرز و در کرج اطلاعی در دست نداشتند، چه رسد به اینکه توجهی خاص به وی شده باشد.
سکوت خبری در خصوص شخصیت و تاریخچه زندگی این فرد چنان حیرت انگیز و مرموز است و حتی ا:.8/لام خبر فوت وی که با حالتی عجیب و شبهه آمیز بیان میشود که ما را از این همه حفظ اسرار و خود داری به فکر میبرد.
تأسف آور تراز آن، این است که، موجودیت فردی، منتسب به یک شخصیت ملی با پیشینه ای تاریخی، چنان مغفول واقع میشود که سه ماه از فوت وی میگذرد و کسی خبردار نمیشود.
در آخرین گزارشی که چندین سال پیش از وی منتشر شد، آمده بود، وی به بیماری وسواس دچار است و تجربه آسایش زندگی گذشته اش، اکنون زندگی را در یک آسایشگاه برای وی سخت نموده است.
همسر اول میرزا عبدالحسین فرمانفرما که یه قولی کارمند اداره بیمه بوده و سالهای پایان عمر را از حمایتهای این اداره بهره میگرفت، روزی موزیسین بود و به زندگی در کمال تشریفات، از هر نظر عادت داشته است و تجربیات تلخ زندگی در ناتوانی برایش قابل تحمل نبوده است.
حتی مدتی در یکی از هتل های تهران زندگی می کرده تا با عادتهایش جور باشد ولی در نهایت تصمیم میگیرد به کرج آمده و روزهای پایانی عمرش را دراینجا سپری کند.
نه میتوان سرسختی وکیل وی را در خصوص بایکوت خبری درک کرد و نه بیخیالی مسئولین استانی و شهرستانی را برای ندیده گرفتن وجود او در شهر کرج.
البته زیاد هم جای تعجب ندارد، وقتی خانه امیر کبیر در روستای هزاوه اراک، با توجه به اینکه این روستا قطب گردشگری محسوب میشود، مورد بی توجهی قرار گرفته و در حال تخریب است، لابد دیگر وجهه مهم این شخصیت تاریخی از مد افتاده و نباید از آنان انتظار داشت که برای نوه وی ارزشی بیشتر قائل باشند.
امیر کبیر یکی از شخصیتهای بزرگ تاریخ ایران است که شاید در رده اولین کسانی باشد که با استکبار و استعمار مخالفت نمود.
جوانان ما باید تاریخ شخصیت امیرکبیر را بسیار مطالعه کنند و آن را الگو قرار دهند چرا که استعمارگران تحمل شخصیت هایی چون امیر کبیر را نداشتند.
معرفی نوه وی به عنوان یکی و شاید هم تنها بازمانده این خاندان میتوانست برای استان البرز و کرج پیش زمینه شناخت و بررسی ابعاد چنین شخصیت مبارز و وطن دوستی باشد.
درپایان آخرین گزارشی که در مورد زهراسلطان شاهزاده عزت السلطنه دختر مظفرالدین شاه قاجار و نوه امیرکبیر منتشر شد آمده بود : قطعاً مفاخر بیشمار دیگری همچون قمرالملوک ها در جای جای این استان حضور دارند این مفاخر و مشاهیر سرمایه های فرهنگی این کشور هستند که باید تا زمان زنده بودنشان به یادشان بود، به دیدارشان رفت و برایشان بزرگداشت گرفت.
قمر الملوک قاجار؛ نوه صدر اعظم ایران که اقدامات پدربزرگت امروز بر صفحه کتاب قطور تاریخ این کشور از دوران قاجار یادگار مانده؛ گرچه سن و سالی از تو رفته و همه چیز را به ظاهر فراموش کرده ای، اما یک تاریخ و یک نسل هستند که از اقدامات پدربزرگت به نیکی یاد می کنند.آری اقدامات مردان بزرگ تاریخ این کشورهیچ گاه از حافظه تاریخ این مرز و بوم پاک نخواهد شد.
45231

مطالب مرتبط
نظرات 30
  • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 13:27:03
    333 2 پاسخ به این نظر
    خداوند رحمتشان فرماید.
  • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 13:29:37
    223 2 پاسخ به این نظر
    جای تاسف
  • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 13:31:17
    161 9 پاسخ به این نظر
    گریه ام گرفت
  • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 14:41:01
    85 12 پاسخ به این نظر
    وقتی کسی از طریق وکیلش اعلام کرده که میخواد زندگی خصوصیش خصوصی بمونه دیگه جای شکوه و شکایتش چیه من نمیفهمم. به بهانه نوه کسی بودن که نمیشه بی جهت در زندگی کسی فضولی کرد و تازه طلبکار هم بود
  • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 15:48:08
    90 4 پاسخ به این نظر
    چقدر مشاهيرمان برايمان مهم هست
  • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 15:50:13
    129 3 پاسخ به این نظر
    این خانم محترم فرزند نداشته؟
  • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 16:11:16
    77 2 پاسخ به این نظر
    متاسفانه درحق تاریخ معاصر ایران بسیار ظلم می شود
  • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 16:20:02
    113 4 پاسخ به این نظر
    خیلی جالبه که ایجور افراد رو تازه بعد از مرگشون رو می کنند تا در زمان حیات کسی آنها رو نشناسه!
    • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 18:07:43
      21 1
      این فردبه خصوص توسط فیسبوک معرفی شده بود.
  • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 16:37:46
    23 21 پاسخ به این نظر
    خدا بيامرزتش اما خوب نوه اميركبير بودن كه بودن.
    • محمد یکشنبه 11 اسفند 1392 - 16:41:30
      9 3
      تو چی بچه هرکی بودی بودی برات مهم نیست که تاریخ پشت سرت چیه و باتو همراه است. اینجور حرف زدن درست نیست
  • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 16:37:57
    3 22 پاسخ به این نظر
    نوه اميركبير؟!!! اميركبير اصلا فرزند نداشت!!
    • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 19:06:32
      15 2
      یک پسر و دو دختر داشت.
  • مانی شنبه 10 اسفند 1392 - 17:07:11
    38 0 پاسخ به این نظر
    ما مرده پرستیم
    • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 21:20:18
      7 1
      چون آدم مرده دیگه نمی تونه کاری بکنه یا حرفی بزنه که به مذاق ما خوش نیاد
  • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 18:03:52
    17 0 پاسخ به این نظر
    حدودیکسال پیش ایشان ازطریق فیسبوک معرفی شدند ولی کسی نمیخواهدبه این افرادبها بدهد
  • یوسف شنبه 10 اسفند 1392 - 18:05:37
    10 40 پاسخ به این نظر
    گیریم پدر تو بود فاضل /از فضل پدر تو را چه حاصل
  • بهزاد رهنما شنبه 10 اسفند 1392 - 18:36:16
    11 42 پاسخ به این نظر
    نوه بودن و بچه بودن که فضیلت نمی شه! خلافای عباسی همه نسبشون به حضرت علی می رسید. اگر امیرکبیر یا هر کس دیگری بزرگ بوده، بزرگیش به خودش منتسب بوده... امیرکبیر، امیرکبیر بود چون فرزند یک آشپز ساده بود... بزرگترین تلاشش هم این بود که حاکمیت را قانون مدار کنه و هر کس بر اساس شایستگی اش پیشرفت کنه نه روابط خانوادگیش. حالا ما چون ایشون نوه امیرکبیر بوده باید چه کار می کردیم؟!!
    • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 18:50:46
      12 2
      حضرت علی بزرگ بود نوادگانش را شما چجوری تشخیص دادی ؟!
    • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 19:00:03
      12 4
      دوست عزیز خلفای عباسی فرزندان عباس عموی پیامبر هستتد.
    • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 19:06:53
      19 3
      یعنی نوه تو به تو هیچ ربطی نداره؟؟؟؟
  • sekandar شنبه 10 اسفند 1392 - 18:53:46
    10 1 پاسخ به این نظر
    آقاي رهنما- شما نبايد كاري مي كردي كسي از شما توقعي ندارد چون كسي نيستي. شرط مي بندم اطلاع چنداني از اميركبير هم نداري. مسئولان بايد كاري مي كردند شايد مي نوانستند از طريق نوه اميركبير به برخي نكته هاي تلريخي دست يابند
  • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 18:59:00
    8 0 پاسخ به این نظر
    پدر بزرگ خوبی داشتی
    • غضنفر شنبه 10 اسفند 1392 - 23:02:56
      3 0
      امان ازپدربزرگ من
  • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 18:59:10
    3 13 پاسخ به این نظر
    خبر آنلاین. ظاهرا ایشان 3 ماه پیش فوت شدن. من میتونم سبدکالای ایشون رو بگیرم؟؟. از امیرکبیر که خیری به من نرسید بلکه از نوه ایشون خیری برسه.
    • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 21:24:50
      10 2
      خیر امیر به آنهایی رسید ، میرسد و خواهد رسید که لیاقتش را داشته اند ، دارند و خواهند داشت
    • بیژن شنبه 10 اسفند 1392 - 22:42:38
      11 2
      به بی نام18:00:10- احیانا شما نوه میرازا آقاخان نوری یا اتابک یا حاجی میرزاخان آغاسی یا ژنرال پاسکویچ نیستی؟
  • بهار شنبه 10 اسفند 1392 - 19:13:02
    7 13 پاسخ به این نظر
    انگار ما عادت کردیم از هر خاندانی سلسله بسازیم. خب همه یه روزی می میرن و هر کسی به طریقی. حالا چه نوه ی امیرکبیر چه نوه ی پدربزرگ من.
  • بی نام شنبه 10 اسفند 1392 - 21:59:10
    13 0 پاسخ به این نظر
    درحیرتم ازعادت این مردم پست . این قافله ی زنده کش مرده پرست .
  • مهدى یکشنبه 11 اسفند 1392 - 00:33:06
    9 1 پاسخ به این نظر
    انگار همه بزرگان زمان مردن ياد كرج مى افتن سرى به امام زاده طاهر وبى بى سكينه بزنيد متوجه عرض بنده ميشيد
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.