۰ نفر
۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳

در خبرها آمده بود که «بیمه زنان خانه دار تصویب نشد». شرح این خبر این است که به موجب مصوبه مجلس در چارچوب قانون بودجه 1393 کل کشور قرار بود زنان خانه دار توسط سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بیمه شوند. اما این مصوبه مورد ایراد شورای محترم نگهبان قرار گرفت و در نهایت حذف شد. این خبر ممکن است برای بعضی ها تأسف آور بوده باشد اما من نظر دیگری دارم.

اصطلاح «بیمه اجتماعی» به سه بیمه «بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت» اطلاق می شود. این سه بیمه در کنار هم یک بسته کامل را تشکیل می دهند که گاه به اشتباه یا به اختصار به آن بیمه بازنشستگی گفته می شود. برخلاف بیمه های درمانی که به شما اجازه می دهند به محض دریافت دفترچه بیمه از آن استفاده کنید، بیمه های اجتماعی در کوتاه مدت قابل استفاده نیستند. یعنی باید حتماً از لحاظ سن و سابقه به حد معین قانونی رسیده باشید تا بتوانید از مستمری بازنشستگی استفاده کنید.

در مورد ازکارافتادگی و فوت هم شرایط خاصی در قانون تعیین شده که باید تحقق یافته باشد تا مستمری بیمه برقرار شود. بنابراین، بیمه اجتماعی اگر کوتاه مدت، موقت یا منقطع باشد، برای بیمه شده هیچ نفعی ندارد چون شرایط برقراری مزایای بیمه بسیار دشوار یا حتی غیرممکن می شود.

بیمه زنان خانه دار در کشور ما همواره دچار چند مشکل بوده است. این نوع بیمه قانون دائمی ندارد. در قوانین رسمی ما خانه داری شغل محسوب نمی شود و زن خانه دار کارفرما ندارد. در نتیجه، نمی توان بیمه زنان خانه دار را اجباری کرد. در بیمه های غیراجباری، حق بیمه را یا باید خود افراد بپردازند ـ که معمولاً توان پرداخت آن را ندارند ـ و یا دولت باید بخشی از آن را تأمین کند که در این حالت، اگر برای چند سال متوالی ادامه نداشته باشد، عملاً فایده ای ندارد. پس شرط عملی شدن بیمه زنان خانه دار اینست که اولاً قانون دائمی ـ با رعایت همه جوانب فنی و علمی بیمه اجتماعی ـ داشته باشد و ثانیاً، منابع مالی دائمی برای آن پیش بینی شود.

در سال های اخیر بسیاری از اشخاص و نهادهای فعال در امور اجتماعی زنان و خانواده گام هایی را برای تحقق بیمه اجتماعی زنان خانه دار برداشتند و طرح های مختلفی ارائه شد اما هیچ کدام به نتیجه نهایی نرسید. ایراد همه این طرح ها این بود که با کپی برداری از مدل سازمان تأمین اجتماعی تدوین شده بود. در حالی که مدل سازمان تأمین اجتماعی ـ که در همه جای جهان رایج است ـ مخصوص کارگران مزد و حقوق بگیر و دارای کارفرماست.

افرادی که کارفرما ندارند و مزدبگیر نیستند، نمی توانند از مدل تأمین اجتماعی استفاده کنند مگر آنکه قدرت مالی برای پرداخت حق بیمه های سنگین برای سال های متوالی را داشته باشند. شاهد این مدعا اینست که باوجود گذشت حدود دو دهـه از اجرای بیمه های خویش فرمایی، هنوز حدود 90 درصد صاحبان حرف و مشاغل آزاد زیرپوشش بیمه اجتماعی نیستند و در مجموع، حدود ده میلیون نفر (40 درصد) از فعالان اقتصادی کشور بیمه اجتماعی ندارند.

راه حلی که کشورهای توسعه یافته برای این مشکل انتخاب کرده اند، بیمه های ملی، همگانی یا فراگیر است که همه افراد بدون کارفرما و غیرحقوق بگیر را با هم در چارچوب یک طرح، پوشش می دهد. طرح مشابهی هم اکنون در مجلس شورای اسلامی با عنوان «بیمه اجتماعی فراگیر» در حال بررسی است.

نگارنده به عنوان یک پژوهشگر با حدود 24 سال تجربه فعالیت در امور بیمه های اجتماعی، به همه کسانی که دلسوزانه پیگیر اجرای بیمه اجتماعی زنان خانه دار هستند، توصیه می کنم که بهتر است این موضوع را از طریق بیمه اجتماعی فراگیر پیگیری کنند چون بیمه شدن زنان خانه دار از سوی سازمان تأمین اجتماعی و سایر صندوق های مشابه، هیچ نفعی برای زنان خانه دار نخواهد داشت. اگر لازم شود، این بحث را به یاری خدا ادامه خواهیم داد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    7 4
    اغلب زنان خانه دار از طرف همسرشان بيمه هستند . بيمه اي كه شما دنبال آن هستيد چه فرقي با آن بيمه دارد؟
    • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      1 4
      اصلا خوب نیست. نباید زن را از مرد جدا کرد. زن باید مورد حمایت مرد باشد. شهید مطهری در کتاب نظام حقوق زن در اسلام فرمودند که دولت نباید برای زنان جای شوهر را بگیرد. چرا که اگر اینطور شود نقش مرد از بین رفته و نابودی خانواده شکل می گیرد. نمی دانم چرا هر طرح و قانونی که در خصوص زنان در سالهای اخیر مطرح می شود دنبال بیرون کشیدن زنان از خانه و یا جدا کردن زن از شوهر است
  • ali EU ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    4 2
    منظور زنان سرپرست خانوار است (زنان سرپرست خانوار به کسانی گفته می‌شود که بدون حضور منظم و یا حمایت یک مرد بزرگ‌سال، سرپرستی خانوار را به‌عهده می‌گیرند و مسئولیت اداره اقتصادی خانواده، تصمیم‌گیری‌های عمده و حیاتی به عهده آنهاست )
  • بی نام A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    3 2
    به نظر من بیمه زنان خانه دار تا حالا فقط سیاسی بوده و هیچ نفعی به حال زنان ندارد. بااین حق بیمه های بالا فقط پولدارها می توانند از این بیمه استفاده کنند.
  • بی نام EU ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    1 0
    لطفا ايرادات اين طرح روبرطرف كنيد وادامه داشته باشه كه زنان خانه دارنااميدنشن اين طرح براى بسيارى از زنان خانه دار اميدوار كننده است كه درسن ٦٠ سالگى به بعد ميتوانند مثل زنان بازنشسته ديگر حقوقى داشته باشند, زندگي هـا خيلى متفاوت است وانسان نميداند درآينده به چه مشكلاتى برخورد ميكند مثلا اگرخانواده اى چندفرزند داشته كه دوفرزند دختر بيكارداشته باشند كه شايدهـيچكدام هرگـزموقعيت ازدواج برايشان پيش نيايد يا ازدواج كنند و طلاق بگيرند درخانه پدرى بمانند , حال اگرپدركه حقوق بازنشستگى داشته فوت كند, اين حقوق بين سه نفر بطورمستقل بخش ميشود! وخيلى موارد ديگر..اين طرح خيلى مهـمه لطفا ادامه ش بدين .
  • علي A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    3 0
    زنان بايد استقلال مالي داشته باشند. دوام زندكي مشترك نبايد براساس وابستكي مالي باشد،بلكه بايد براساس وابستكي عاطفي و عشق باشد.