چهارشنبه 26 مهر 1396
پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 07:02:00 چاپ

آن‏‌هاکه از موسیقی خوششان نمی‏‌آید کج سلیقه نیستند، بیمارند

دانش > پزشکی - این طبیعی است که عموم مردم از برخی انواع موسیقی خوششان نیاید، اما بر اساس نتایج تحقیقی جدید، برخی افراد ذاتا نمی‏‎توانند پاسخ احساسی به موسیقی بدهند.

مجید جویا: همه ما دست کم یک بار به آدم‌هایی برخورده‌ایم که هر نوع موسیقی که برایشان بگذاریم، باز هم خوششان نمی‌آید. بر اساس پژوهشی جدید که نتایج آن در نشریه سل‌بایولوژی منتشر شده، همه این نوع برخوردها ناشی از بی‌ذوقی و کج‎‏سلیقگی نیست و د برخی از افراد به طور زیست‌شناختی توانایی پاسخ احساسی به موسیقی را ندارند.

این تحقیق توسط تیم تحقیقاتی بین‎المللی به سرپرستی دانشمندانی از دانشگاه بارسلونا انجام شده و به این نتیجه رسیده که بین 1 تا 5 درصد مردم "فقدان موسیقایی ویژه" را تجربه می‌کنند.

در این تحقیق، هزاران دانشجو در اسپانیا پرسشنامه‌ای را پر کردند که در آن می‏‎بایست با عبارت‏‌های موافقم یا مخالفم به پرسش‌هایی از این دست پاسخ می‏‌دادند: "وقتی من موسیقی را با کسی گوش می‌دهم، احساس می‌کنم ارتباط خاصی با او دارم" و "من نمی‌توانم هنگام گوش دادن به موسیقی خودم را از زمزمه کردن و خواندن آهنگ مورد علاقه‌ام باز دارم" .

در مرحله بعد، 30 شرکت کننده که مشخص شد حساسیت پایین، متوسط یا زیادی به موسیقی دارند، انتخاب شدند تا به تعدادی موسیقی که توسط دوستانشان انتخاب شده بودند، گوش دهند و در همان حال محققان واکنش‌هایشان را با استفاده از نشانه‏‌های زیستی احساسات از جمله ضربان قلب و تعریق، ثبت کردند. دوست‌داران موسیقی، هم در ضربان قلب و هم در رسانایی پوست افزایش محسوسی نشان دادند، در حالی که از "گروه فاقد احساس" هیچ پاسخی دریافت نشد.

خوزه مارکو- پلارس، نویسنده مقاله این پژوهش می‌گوید: «این خیلی تعجب برانگیز نیست که برخی افراد به یک نوع موسیقی پاسخ می‌دهند و به نوع دیگر نه (مثلا افرادی هستند که عاشق اپرا بوده و از موسیقی پاپ متنفرند) اما این تحقیق نشان می‌دهد افرادی هم هستند که به هیچ نوع موسیقی پاسخ نمی‌دهند. همه شرکت‌ کنندگان در سه گروه، احساس همانندی به پاداش‌ها‌ برای انواع دیگر محرک‌ها از جمله غذا و پول داشتند و هیچ کدام از آنها به اختلال ناتوانی موسیقایی (نوعی اختلال که روی درک و شناخت موسیقی تاثیر می‌گذارد) مبتلا نبودند».

مارکو- پلارس در کنار اینکه با تلاش برای توضیح عدم علاقه افراد بی‌علاقه به موسیقی، آنها را از اتهام بی‌سلیقگی مبرا کرده، معتقد است که این تحقیق می‌تواند معانی بیشتری هم به همراه داشته باشد: «نکته مهم اینجا این است که کل یک حوزه، مثلا موسیقی می‌تواند نسبت به حوزه‌های دیگر، تاثیری متفاوتی روی شبکه پاداش داشته باشد و این مفهومی است که می‌تواند به ما کمک کند تا برخی از اختلالات که سیستم پاداش دادن را درگیر می کند؛ مثل اختلال غذا و اعتیاد؛ درک کنیم».

مارکو- پلارس توضیح می‌دهد که این گروه تحقیق در حال بسط پژوهش خود هستند تا اسکن ام‌آر‌آی از مغز را هم دربر بگیرد و تفاوت در عملکرد مغز این افراد را در حین گوش دادن به موسیقی بررسی کنند: «ما فکر می‌کنیم که ممکن است تفاوت‌ها در سیستم پاداش با دیگر نواحی مغزی که با پردازش موسیقی همراه هستند مرتبط باشند، مثل کورتکس ابتدایی شنوایی یا نواحی شرکت پذیر در کورتکس پیشین».

53271

کلید واژه‌ها : موسیقی - مغز انسان - مغز -
مطالب مرتبط
26 دیدگاه
  • هلیا
    پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 07:13:36
    پاسخ
    165 14

    دقیقا در این تحقیق به نکته در ستی اشاره شده .

    • بی نام
      پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 12:23:04
      10 93

      بیمار خودشه با جد و آبادش!

    • بی نام
      جمعه 23 اسفند 1392 - 02:19:12
      23 40

      واقعا بعضی از رپر ها که آخر بیمار روانی هستند دیروز یه ترانه مزخرف از یکی از همینا گوش دادم حتی اسم چوب شور هم داخلش آورده بود به نظر من اونایی که این جفنگیات و گوش می دن روانی هستن

    • بی نام
      جمعه 23 اسفند 1392 - 02:45:05
      6 103

      موسیقی باعث ضلالت و رفتن به جهنم است عزیز من. انحطاط غرب هم بخاطر همین موسیقی هست.

    • بی نام
      جمعه 23 اسفند 1392 - 12:58:37
      14 4

      اسم چوب شور آورده بود؟؟ حالا اگه اسم آسمون آورده بود قبول بود؟ به قول قدما که گفتن : آی نسیم سحری صبر کن......

    • بی نام
      جمعه 23 اسفند 1392 - 16:58:38
      44 3

      انحطاط غرب !!!! :)))) شما دیگه تو کدوم بعد زندگی می کنی با این افکارت ؟

  • علي ايراني
    پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 08:45:05
    پاسخ
    5 53

    موسيقي اگر باعث دور شدن انسان از ارزش هاي انساني شود فقط آرامش كاذب ايجاد مي كند وباعث اختلال رواني تدريجي مي شود

  • بی نام
    پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 09:57:35
    پاسخ
    1 16

    لطفا حقیقت را این قدر نازل نکنید.

  • بی نام
    پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 09:59:58
    پاسخ
    4 42

    موسیقی یک تفنن است این جور تیتر زدنها نشان دهنده این است که هر کس بوده می خواسته یک حرف غیر علمی را به اسم علم به ما حقنه کند

    • بی نام
      پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 21:48:58
      43 2

      موسیقی تو ذات و وجود هر ادمی هست,اینکه شما بهش اسم تفنن می دین نشان از کم فهمی شماست.مثل غریزه ی جنسی می مونه,که اگه نداشته باشیش 100% مشکل داری عزیز

    • علی
      جمعه 23 اسفند 1392 - 01:38:40
      20 0

      با این نگاه آدم اصلا از هیچ چیز زندگی لذت نمیبره. هنر تفننه،ورزش تفننه،مسائل جنسی و زناشویی تفننه،تفریح و گشت و گذار تو طبیعت تفننه. اون وقت میشه بگین زندگی یعنی چی؟ آرام آرام خواهید مرد اگر سفر نکنید اگر کتاب نخوانید اگر به صداهای زندگی گوش نکنید

  • بی نام
    پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 10:18:27
    پاسخ
    48 3

    اشتر به شعر ع.ر.ب در حالت است و طرب گر ذوق نیست تو را، کژ طبع جانوری

    • مهدی
      پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 19:05:20
      4 37

      خب خودت داری میگی اشتر. نه آدمیزاد!

    • بی نام
      یکشنبه 25 اسفند 1392 - 09:16:34
      17 2

      در جواب آقا مهدی که فرمودند اشتر را گفته نه آدم را باید عرض کنم که مهدی جان مصرع دومش رو هم بخون که گفته " گر طبع نیست تو را کژ طبع جانوری".. خلاصه برای آدم کم سوادی مثل شمااینجوری میشه گفت که اگر تو طبعی نداری و با آن شعر و ترانه حالتت تغییر نمیکند حتی از آن اشتر بیچاره هم جانورتری...چرا که اشتر در طرب شد اما تو نه..!!

  • بی نام
    پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 10:35:46
    پاسخ
    2 56

    موسیقی زاتا بد است... اما خودم همین الان دارم آهنگ شرشر بارون لهراسبی رو گوش میدم

  • محمد
    پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 10:51:46
    پاسخ
    20 7

    من هم هرچی موسیقی گوش میکنم اصلا هیچ حسی ندارم یعنی واسم عادیه و خودم نمیذارم گوش کنم مگر اینکه تو ماشینی جایی باشه و اجباری بشنوم یعنی منم مریضم؟

  • بی نام
    پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 12:24:18
    پاسخ
    3 28

    از نظر من باید این افراد محاکمه و به حبسهای طولانی مدت محکوم بشن چون برای جامعه به شدت خطرناک هستند و اغلب جذب گروه های تبه کار و تروریسیتی میشن.

  • پروانه
    پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 12:26:55
    پاسخ
    8 61

    کسی که دیگران را بیمار می انگارد خود اولین بیمار است و بیمار ترین!

    • حامد
      پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 18:49:26
      4 29

      این هم درسته.

  • حامد
    جمعه 23 اسفند 1392 - 09:16:46
    پاسخ
    10 4

    همیشه باید یا از این ور بوم بیفتیم یا از اون ورش! نه موسیقی بده و نه اونی که موسیقی گوش نمیده مریضه. البته هر نوع موسیقی ای، موسیقی نیست.

  • بی نام
    جمعه 23 اسفند 1392 - 10:35:55
    پاسخ
    31 2

    مغز انسان عاشق شنیدن موسیقی است

  • بانام
    جمعه 23 اسفند 1392 - 11:44:48
    پاسخ
    25 1

    پاسخ به کسی که گفته موسیقی باعث ضلالت و رفتن به جهنم است: ابن‌سینا در اشارات یکی از راه‌های مطیع گرداندن نفس اماره نسبت به نفس مطمئنه برای استیلا بر قوای تخیلی و وهمی ـ علاوه بر عبادت مقرون به تفکر ـ را آهنگ و موسیقی خوش و جذاب که قوای نفس را جذب کند، دانسته است. این امر موجب می‌شود کلمات مفیدی که با آن آهنگ ادا می‌شوند، در نفس نفوذ کنند.

    • بی نام
      شنبه 24 اسفند 1392 - 09:40:40
      13 0

      خداوند لذت موسقي را در نهاد انسان و تمام موجودات قرار داده البته حساب بعضي از انواع موسقي جداست.

  • بی نام
    جمعه 23 اسفند 1392 - 12:26:13
    پاسخ
    2 15

    عجیبه که بعضی ها موسیقی رو به اندازه غریزه جنسی ذاتی می دونن یا مثه اون دوستی که چنین افرادی رو خطرناک میدونه... من یکی از همین افرادم که به کمتر موسیقی عکس العمل نشون میدم خیلی کم پیش میاد آهنگی رو با جون و دل گوش کنم با بقیه آهنگها فقط کنار میام . ولی نه مریض روحی ام نه آدم متعصبی هستم نه با غرایزم مشکل دارم نه برای جامعه خطرناک بودم! عجیب تر اینه که نخوای متفاوت بودن دیگران با خودت رو بپذیری و اگرر موردی برای تو یک امر عادی و معموله ولی برای دیگری نیست پس اون فرد موجود غیرعادی ،خطرناک یا حتی دارای طبع جانوری است!!!1

  • معح
    جمعه 23 اسفند 1392 - 16:43:05
    پاسخ
    11 0

    یه بعضی موسیقی ها هستن که مو رو به تنم سیخ میکنه . تو این سی سال خیلی سختی کشیدم و الان جاهای خوبی رسیدم و چیزی که کمک کرد سختی ها رو بگذرونم موسیقی بوده و بسیار برای این مقوله ارزش قائلم. البته من پرستش نمیکنم ولی این موسیقی که من دوست دارم با ایجاد انر|ژی مثبت و امید باعث شد که سختی ها گذرونده بشه

  • بی نام
    جمعه 23 اسفند 1392 - 22:00:13
    پاسخ
    20 0

    ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﺭﻭﺡ ﺯﻧﺪﻛﻲ و ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﻫﺴﺖ.

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x