۰ نفر
۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵
رسانه ملی؛ از اخلاق تا اصول حرفه ای

صدا و سیما نه تنها دیگر رسانه ملی نیست بلکه اساسا رسانه نیست. دلیل ساده اینکه نه من نه خویشاوندان شهرستانی ام نه همسایگان جنوب شهری، نه همکاران شمال شهری، نه اقوام دور و نزدیکم در روستاهای دور افتاده و نه هیچ کسی که دور و برم می شناسم، مخاطب صدا و سیما نیستند.

این شبه رسانه نه تنها به اصول حرفه ای و زیبایی شناختی اعتنایی ندارد بلکه به راحتی می توان فهمید که اصول، مفاهیم و آموزه های فرهنگی، دینی و اخلاقی را نیز پشت گوش انداخته است.

پیامبر (ص) فرمود:"اللهم ارنی الاشیاء کما هی" خدایا واقعیت ها را آن گونه به من نشان بده که برای خود هستند.

خدایا درخت را آن گونه به من نشان بده که برای خود است نه آن گونه که من می بینم. خدایا جامعه و واقعیت های فرهنگی و اجتماعی را آن گونه به من نشان بده که برای خود هستند نه آن گونه که من می بینم و یا دوست دارم ببینم و یا آن گونه که بخشنامه ها می گویند و دوستان محفلی و هم مسلکی ها انتظار دارند. خدایا واقعیت را آن طوری که برای خود است برای من نمایان کن " ما هیچ ما نگاه"

سخن پیامبر (ص) سده ها بعد از زبان عین القضات این گونه ترجمه شد:" جوانمردا! این شعرها را چون آینه دان. آخر دانی که آینه را صورتی نیست در خود. اما هر که نگه کند صورت خود تواند در آن دیدن. همچنین می دان که شعر را در خود هیچ معنایی نیست! اما هرکسی از او آن تواند دیدن که نقد روزگار و کمال کار اوست."

عین القضات می فرماید هنر برای آینه شدن اش باید چنان صیقل بخورد که هر چه از مولف در اوست، زدوده شود. مولف حکاک نیست که نقش خود در اثر بندد بلکه او هرآنچه از خود است می زداید و صیقلی می کند تا آینه ای شود که هر که در آن نگرد نقش خود بیند.

این تئوری سده ها بعد و به زبانی دیگر بر قلم کانت پدر فلسفه غرب جاری شد" زیبایی اصلی است بی فایده و فاقد سودمندی" کاپلستون شارح فلسفه در توضیح این نظریه می نویسد اگر اثر وسیله یا حامل پیام مولف باشد، دیگر اثری زیبا نیست، اثری در خود نیست بلکه وسیله ای سودمند است که پس از رساندن محموله بی ارزش می شود و می میرد.

اگر این خط را پیش بگیریم و جلو برویم به رولان بارت فیلسوف فرانسوی خواهیم رسید که حکم به "مرگ مولف" داد و مارشال مک لوهان فیلسوف رسانه این نظریه را به " رسانه پیام است" برگرداند. این قصه سر دراز دارد...

بر اساس نظریه مک لوهان رسانه، خود پیام است نه آنچه که ما از علایق شخصی و گروهی و حزبی گرفته تا رویاها و آرزوها و خواب هایی که دیده ایم، به نام پیام به ناف رسانه می بندیم. رسانه فرغون نیست که پیام ما را مثل تکه های آجر و کلوخ در مقصد خالی کند. رسانه آینه ای است که سازنده اش، نقش خود را از آن زدوده و اثری است که مولفش مرده است. چنین مولفی همان است که واقعیت ها را آن گونه می بیند که برای خود هستند نه آن گونه که او می بیند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344770

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 36
    اوه اوه...عید نوروز می فهمید صدا و سیما مخاطب داره یا نه؟
    • بی نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      7 0
      خوبه خودتم اعتراف کرده ای عید نوروز ....!!! عید هر سال با سدا و صیمای زرغامی .... طول سال با ماهواره ...!!!
    • مسعود IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      4 0
      این شبه رسانه نه تنها به اصول حرفه ای و زیبایی شناختی اعتنایی ندارد بلکه به راحتی می توان فهمید که اصول، مفاهیم و آموزه های فرهنگی، دینی و اخلاقی را نیز پشت گوش انداخته است. کاش منظور نویسنده رو از بیان مطالب درک میکردید.میشه بفرمایید کجا عنوان کردن صدا وسیما مخاطب نداره ؟!؟!!!!! یا از کجا چنین استنباطی کردین؟!!!! در ضمن دوست عزیز کمیت دلیل بر کیفیت نیست . دلایل زیاد دیگری هم نقش موثر دارند. اگه پراید تو خیابونا زیاده دلیل بر بهترین ماشین موجود بودن نیست اخوی....
    • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
      3 0
      برنامه های عید نوروز که بیشتر کارهای تولیدی خارجی مثل فیلم های سینمایی و مستند هستند و تلوزیون داره روی تبلیغ اونا مانور میکنه یعنی برنامه هایی که میشه از شبکه های خارجی یا از طریق اینترنت بدست آورد و بدون دستکاری یا سانسور تماشا کرد (البته زحمات هنرمندای دوبله رو کمرنگ نمیکنیم). خوب حالا بگو بینم 352 روز دیگه از سال رو چیکار کنیم بشینیم سریالای پر از خیانت و بددهنی و گریه و زاری و غم و غصه رو تماشا کنیم یا منتظر اخبار کارگردانی شده ی سر شب باشیم؟
  • هادی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    2 53
    چقد از رو عقده و بغض حرف زدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انگار این شبکه ها باید حرف نفس تو رو بزنه ما که از این رسانه راضی هستیم حالا شما با زن و بچه ات میشینی برنامه های اونور ابی رو میبنی بیشتر از این انتظار نیست پس فردا بچه ات رابطه ضرب دری و انتگرالی پیدا کرد ناراحت نشو
    • علی A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      20 0
      یعنی شما از اینهمه شبکه ماهواره ای فقط رابطه ضربدری و انتگرالیشو میبینی ؟؟؟؟؟؟
    • یک خواننده US ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
      13 0
      تو عجب ... هستی که اینا رو عقده می بینی! واقعیت تلخه برادر من. جنابعالی نگران خودت بیشتر باش تا بچه مردم. انتگرالی روی مخ امثالکم پیاده شده که اینطوری هار شدین و از صدا سیمای میلی حمایت می کنید.
    • بی نام A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      6 0
      ما، من و خونواده م حتی وقتایی که ماهواره مون قطعه، تلویزوین نمیبینیم
  • رضا A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 39
    یعنی از نظر شما صدا و سیما یه نفر مخاطب هم نداره دیگه؟باشه
  • سیدج IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 4
    رسانه ای مثل خبر خوبه اول خودشرااصلاخ کنه وصیقل بده متاسفانه بعدانتخابات وبخصوص بعد ازپست گرفتن و جیره گرفتن ازدولتب جای رسانه شده مرثیه خون وسانسورچی
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    15 0
    تلوزیون در تلاش برای فروپاشی بنیان های اخلاقی جامعه است.
  • ایمان IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    داشتم صرفا جهت اطلاع میدیدم . واقعا توهین های بدی میکردن . تلویزیون رو خاموش کردم . یعنی واقعا من خجالت زده شدم که چطور این برنامه اینطور توهین میکنه و بعضی ها مثل من نگاه میکنیم .
  • رضا IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 1
    سلام. بزرگوار بحث فلسفی داری یا رسانه ای ؟ این وسط روایت پیامبر چه ربطی به هگل داره آخه ؟ هنوز نمیدونی هنر و رسانه دو تامقوله جدا ازهم اند ؟ هنر ابزار دست رسانه است برای بهتر نشان دادن اهداف رسانه نه اینکه شما از هنر شروع کنی بعد به رسانه ختم کنی که وااااااای رسانه از دست رفت . نه عزیزم اول فکرکن البته فکر کردیا ولی بیشتر فکر کن بعد مطلب بنویس البته لطفا
  • حبیب US ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    0 0
    سلام بزرگواران چرا سر خودتان درد می اورید همیشه گفته اند هرچه را کاشتید همان برداشت میکنید بله ما خود خواستیم که حالا اینیم خداوند به انسان عقل داد که از ان استفاده کنیم نه اینکه احساسی باشیم پس به خود بیائیم واینقدر یک طرف به قضاوت نرویم در هر کشوری این مسائل هست سعی کنیم اشکالات کمتر کنیم نه یکدیگر تخریب