شهروند نوشت:

۱۰سال از روزی که موزه «پرویز تناولی» را تعطیل کردند، می‌گذرد. احمدی‌نژاد که شهردار تهران شد، گفتند «نمی‌خواهیم او در تهران موزه‌ای داشته باشد.» قرارداد خرید خانه‌‎اش را که قرار بود با مجموعه‌ای از مجسمه‌هایش موزه شخصی او باشد، معلق کردند. او گلایه‌ها کرد، نامه‌ها نوشت اما هر روز سنگ تازه‌ای جلوی پایش گذاشتند. نامه‌ها که اثر نکرد، نامه‌ای سرگشاده‌ نوشت و شکایت پیش مردم برد. دردهای او اما تمامی ندارد، ۲روز پیش شهرداری تهران در عملیاتی حیرت‌انگیز جرثقیل‌هایش را سر وقت مجسمه‌های او فرستاد. قفل در خانه‌اش را شکستند و مجسمه‌هایش «هیچ»ها و «دیوار»هایش را جلوی چشمانش روی زمین کشیدند، شکستند و بردند. «تناولی» می‌گوید: «با چنان وضع فجیع و وحشیانه‌ای آثار هنری را بردند که یکی از «دیوارهای ایران» از طناب جرثقیل جلوی چشم خودم افتاد. من دیگر جانم به لب رسیده است. آثار من دست بد کسانی افتاده. نمی‌توانم این آثار را دوباره تولید کنم. اینها شناسنامه عمر من است. ‌کجای دنیا با هنرمندانش این‌طور رفتار می‌کنند که اینها با من کردند؟» او می‌گوید، ۸‌سال است که برای پیگیری ۵۷اثر هنری که شهرداری تهران برای نمایش در موزه‌اش آنها را در اختیار گرفته به «محمدباقر قالیباف»، شهردار تهران نامه نوشته است، نامه‌هایش اما همه بی‌جواب مانده‌اند. شهرداری برای پاسخ گفتن به هنرمندی که آوازه افتخارش جهانی است، وقت ندارد، او باید کفش پولادین بپوشد و در انبارهای شهرداری تهران دنبال آثارش بگردد و وقتی هم آنها را با حکم قانون پس گرفت، جرثقیل‌ها و وانت‌های شهرداری دست به کار می‌شوند!

آقای تناولی خبرهایی درباره جابه‌جایی آثار شما منتشر شده و گفته‌اند که شهرداری تهران این مجسمه‌ها را از خانه شما برده است، برای ما شرح می‌دهید که دقیقا چه اتفاقی افتاده است؟
پرونده خانه من و مشکلاتی که شهرداری برایم ایجاد کرده بحث امروز و دیروز نیست. سال‌هاست که من درگیر همین پرونده هستم. زمانی که دولت آقای روحانی روی کار آمد فکر کردم دوباره شکایتی کنم و آثارم را پس بگیرم چون ۸‌سال هرچه به قالیباف نوشتم جواب نداد حتی یک‌بار. در این نامه نوشته بودم که این ۵۷اثر متعلق به این خانه و موزه بوده و حالا که موزه‌ای نیست مطابق قرارداد باید آن آثار را برگردانید. قرارداد ما با سازمان فرهنگی وقت یک ساله بود. این موزه خرداد۸۲ افتتاح شد و چند ماه بعد هم رسما تعطیل شد، همه روزنامه‌ها هم نوشتند. موزه که تعطیل شد آثار مرا به انبارهای شهرداری منتقل کردند. ۶سالی سرگرم دوندگی بودم که خانه‌ام را پس بگیرم. بعد گفتند آثار را به جاهای مختلف منتقل کردیم و من هیچ‌وقت نفهمیدم آثارم کجاست. سه، چهار ماه پیش به قوه قضائیه شکایت کردم و گفتم داستان به این صورت است و باید آثارم به من برگردانده شود. پرونده به جریان افتاد و قاضی به نفع ما حکم داد که تعدادی از این آثار را که مشخص بود کجاست و در موزه امام علی(ع) به نمایش گذاشته بودند از آن‌جا بیرون بیاوریم. ۲هفته پیش ۱۱اثر را که در موزه امام علی(ع) بود با حکم قضایی تحویل گرفتیم و درنهایت دقت به خانه منتقل کردیم، یکشنبه‌شب هم افرادی که خود را ماموران سازمان فرهنگی و هنری شهرداری معرفی می‌کردند آمدند و آنها را با وضعی اسفناک و فجیع بردند.

آقای تناولی زمانی که برای گرفتن مجسمه‌ها به موزه امام علی(ع) رفتید، کسی ممانعت نکرده بود؟
نه با حکم قضایی و مامور رفته و آثار را آورده بودند چرا باید ممانعت می‌کردند. من ایران نبودم و دخترم رفته آثار را آورده و پرسیده بود که آن ۴۶اثر دیگر کجاست؟ گفته بودند در انبار است. البته انباری که نامعلوم است کجاست. در این سال‌ها نه جایی به نمایش درآمده و نه این‌که می‌گویند کجاست.

شما حکم کدام دادگاه را داشتید؟
حکم شعبه۳۸ همان دادسرایی که در خیابان میرعماد است. حکمش را هم ما داریم می‌توانیم در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

مطمئن هستید که ماموران سازمان فرهنگی و هنری شهرداری بودند؟
بله. گفتند از سازمان فرهنگی و هنری آمدند، سازمانی که رئیس آن آقای شهاب مرادی است. تعدادشان هم زیاد بود. آمدند حتی زنگ هم نزدند، قفل خانه را شکستند و آمدند داخل. از در پایینی که آیفون تصویری هم ندارد وارد شدند. ما پرسیدیم حکم شما کجاست، هیچ جوابی ندادند. هیچ حکمی به ما نشان ندادند. بعد که ما پیگیری کردیم گویا آنها حکمی بالای دست ما از همان شعبه حکم دیگری گرفتند. وکیل من گفت گویا اینها ادعا کردند که ممکن است از این آثار کپی شود درحالی‌که این حرف اساسا بی‌مبناست، ساخت هرکدام از این آثار یکی دو‌سال طول می‌کشد، این نشان می‌دهد اینها هیچ سر رشته و شناختی از هنر ندارند که آمدند با چنین وضع فجیعی آثار هنری را حمل می‌کنند، روی زمین می‌کشند. چنان خسارتی به بعضی از آثارم زدند که فقط ترمیم آنها سال‌ها طول می‌کشد، این است نگاه فرهنگی شهرداری به یک اثر هنری، من واقعا نمی‌دانم چه بگویم.

مشخصا کدام آثار بیشتر آسیب دیدند؟
با وضعی که آنها مجسمه‌ها را بردند، همه آنها... چه چیزی می‌خواهید بشنوید؟ این‌که بگویم یکی از دیوارهای ایران از طناب جرثقیل جلوی چشم خودم افتاد و خرد شد؟

آقای تناولی احتمالا شهرداری تهران با توجه به مفاد قرارداد فی‌مابین ادعا می‌کند که مالکیت این آثار را در اختیار دارد، دراین‌باره چه پاسخی دارید؟
ببینید قراردادی بین من و شهرداری برای تبدیل خانه‌ام به موزه بسته شده بود، این قرارداد باید ‌سال‌به‌سال تمدید می‌شد و قرارداد خرید بیع نبوده است بعد هم کل ماجرا یعنی این‌که شهرداری تهران خانه من را به موزه تبدیل کند منتفی شده، اگر شهرداری خرید قطعی کرده بود نیازی نبود که ‌سال‌به‌سال تمدید شود. من هم پول همه مجسمه‌ها و خانه را مدت‌ها پیش به شهرداری برگرداندم. حرف من درباره ارزش مالی این آثار نیست، اینها ارزش مالی ندارند، اینها شناسنامه عمر من هستند. تعداد این مجسمه‌ها روزبه‌روز درحال کم شدن است، من نگران آثارم هستم، چقدر باید بگویم که حداقل به من بگویید آثارم کجاست، یک‌بار آنها را ببینم.

شما می‌گویید آثار شما درحال کم شدن است شما که نمی‌دانید این آثار کجا نگهداری می‌شود، چطور می‌گویید از تعداد آنها کم شده است؟
اخبارش به من می‌رسد.

از کجا؟ از داخل شهرداری کسی به شما چنین خبری داده است؟
نه. آثاری را که در اختیار شهرداری بود در خانه‌های افراد مختلف دیده‌اند! من که از یک اثر ۱۰ نمونه ندارم، آثارم را می‌شناسم وقتی به من می‌گویند فلان مجسمه‌ات را در خانه یا در مجموعه فلانی دیدیم من می‌دانم کدام اثر است. براساس اخباری که دارم ده‌ها مجسمه من فروخته شده است، مجسمه‌ای که در اختیار شهرداری بوده در خانه فلان نفر چه می‌کند؟ همین آثاری که تازه در موزه نگهداری بوده را در بدترین شرایط ممکن نگهداری کردند اگر ببینید گریه‌تان می‌گیرد، قطعاتش جدا شده، کاشی‌هایش نیست. این حق من نیست که بدانم مجسمه‌هایم کجاست؟ حق من نیست که آثارم را ببینم؟ من به آقای مسجدجامعی هم گفتم که آثارم را پس بدهند که خودم موزه‌ام را درست کنم نمی‌خواهم تابلوی شهرداری بالای این موزه باشد. ایشان هم گفتند اگر این‌طور است ما هم حرفی نداریم با من همدلی کردند.

این ماجرای رفت و آمد ماموران شهرداری و بردن آثار شما چقدر طول کشید؟
چهار، پنج ساعت.

شما اقدامی نکردید؟
اقدام کردیم اما فایده‌ای نداشت. آنها به کسی پاسخی ندادند اصلا مگر پاسخی هم می‌دهند؟ من واقعا جانم به لب رسیده است من نمی‌توانم این آثار را دوباره تولید کنم. اینها شناسنامه عمر من است، آثار من دست بد کسی افتاده. ۱۰‌سال است دارم با شهرداری مکاتبه می‌کنم یک بار جواب ندادند. همیشه گفته‌ام و الان هم می‌گویم این آثار غصبی است و مطابق قرارداد متعلق به شهرداری تهران نیست.

با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تماسی نگرفتید، با آقای مرادی بعد از این ماجرا صحبتی نکردید؟
چه صحبتی با ایشان دارم، بعد از این اعمال بعد از این رفتار، خواستند خون به دل من کنند، مجسمه‌ها را جلوی چشم من روی زمین بکشند و بشکنند همین کار را کردند با این آدم‌ها چه حرفی می‌توانم داشته باشم.


23145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهاب IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    171 4
    واقعا کجای دنیا با هنرمندانشون اینطور برخورد می کنند؟ اونهم با چهره های هنری بین المللی ! آقای قالیباف که اینقدر ژست روشنفکری می گیرن و عکس تمام قدشون رو در مجله ی همشهری - که از پول بیت المال تولید و چاپ میشه - چه جوابی برای این کار دارن؟ خداروشکر که ایشون که یک « سرهنگ » هستند، رییس جمهور نشدند !
    • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
      150 3
      حمله گاز انبري كردند
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    134 2
    اين نمايندگان شوراي شهر اگر واقعا نماينده مردم هستند بايد شهردار را استيضاح كرد،واققعا داره چه كار ميكنه اين طوري خونه يك نفر ميرريزندو به آثارش آسيب ميزنند،اين همه در شهر به منافع شهر آسيب مي زنند شهرداري صداش در نمياد ولي اين بنده خدا آمده حقش را گرفته8 اين بلا را سرش مياريد!
    • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
      4 21
      اقای قالیباف، خواهش میکنم برای اثبات عدم اطلاع وبیگناهی تان، اون مقامی که وستور این کار را داده بود را سریعا عزل کنید
  • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    222 3
    طرف مياد فضاي سبز را نابود ميكنه توش برج مي سازه شما صدات در نمياد ولي اين طوري ميريزي خونخ يك بنده خدا كه فقط حقش را گرفته،اگر اين بنده خدا سكته ميكرد......
    • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
      49 15
      روحانی مچکریم
    • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
      43 2
      چرا با برج بابک زنجانی که به طور غیر قلنونی گود برداری کرده بود اینطوری گاز انبری حمله نکردید
  • ميثم IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    184 4
    اي بابا خسته شديم بس كه از اين باغ هروز بري ميرسد، تا كجا قراره پيش بريم ؟!!!
  • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    119 0
    آقای تناولی عزیز شما که ارزش هنری آثار خودتون تو نمایشگاههای دبی به خودتون اثبات شده چرا گوسفند رو دادید دست گرگ بعد میخواید این عزیزان از آثار چند صد میلیونی و چند میلیاردی شما بگذرتد و به خودتون برگردونند
  • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    94 2
    آقای شهاب مرادی از شما بعیده اگه واقعا این سازمان تحت مدیریت شماست فکری بکنید هم به حال این هنرمند ارزشمند مملکت هم به حال این بنرهای بی ربطی که هر بار از زیر دستگاه شما بالا می آید و آبروی ایران را برده است.
  • علی IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    102 1
    شهرداری که می گوید ما می خواهیم نهاد اجتماعی باشیم اول این چوب و چماق و برخورد گازانبری را کنار بگذار و بعد بیاید ببینیم چند مرده حلاجه
    • بدون شرح A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      7 2
      احتمالا اينا اصلا ربطي به سرهنگ بودن اقاي قاليباف ندارند و فقط يه سوء تفاهمن. من سرهنگ نيستم .....
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    80 0
    ما که آخر نفهمیدیم چی شد، خوب اگر قرار بوده شهرداری موزه کند خونه این بنده خدا را حالا چرا قشون کشی کرده که بیاید مجسمه هاش را بشکنه و اینطوری کرده باهاش؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    20 0
    شرم شرم شرم.....
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    17 0
    اقای تناولی از بابک خان یاد میگرفتی.پروژه ابران زمین رو چطوری گود برداری کرد.باید سرکیسه رو شل کنی یاد فیلم کمال الملک افتادم. افتاد. ها
  • مهراوه IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    19 0
    چقدر باعث تاسف است،چقدر ... واقعا با این هنرمند که دنیا رو سرش می گذارتش چه کردید شما
  • مرتضی امامی IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    21 2
    مدیریت جهادی . . . . همینه همینه !!
  • بی نام FI ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    28 0
    شهرداری تهران رو باید بابت دزدی و تخریب میراث فرهنگی کشور محاکمه کرد. شکایت کیفری علیه شخصیت حقوقی هم به طرفیت بالاترین مسئول اون شخصیت و در این مورد محمد باقر قالیباف انجام بشه. آقای قالیباف متهم به ورود به عنف به منزل، دزدی و تخریب آثار فرهنگیه.
  • بی نام DE ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    23 0
    اقای پرویز تناولی دوستت داریم
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    22 0
    شهرداري شده زورگير تو مملكت ما پولهاي سرسام اور براي تبديل كاربري ساختمانها ميگيرند اعتراض هم ميكني ميگويند هميني كه هست
  • مصطفی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    22 0
    ببینید مساله اصل رفتاری است که با این هنرمند شده، شهرداری تهران باید رفتارش را اصلاح کند. آنها حق ندارند تحت هیچ شرایطی با یک شهروند اینطور رفتار کنند. متاسفانه این موضوع نشان می دهد که آنها همچنان میراث دار همان رفتاری هستند که در پلیس با مردم داشتند. آقای قالیباف آنجا نیروی انتظامی بود. شما آقای سردار 10 سال بیشتر است که دیگر پلیس نیستی، این موضوع را به مدیرانت هم بگو که بدانند در شهرداری و شهر با مردم چطور باید رفتار کنند. شما هشت سال شهردار تهران هستید این چندمین بار است که این طور یورش می برید به خانه های مردم حالا این بار تناولی شناخته شده بوده صداش درآمده آنها که مشهور نبودند که کسی از دردشان چیزی نفهمید.
  • مجید IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    23 1
    آقا من اصلا تعجب نکردم از این رفتار.این تو شهرداری خیلی طبیعیه!!!مگه تا به حال گذرتون به شهرداری نخرده؟؟اصلا منشور رفتار کارمندان شهرداری به همین صورته.با مردم رفتار بد.با از ما بهترون رفتار خوب.با کسانی که می خوان خلاف بسازن و زیر میزی بدن بهترین رفتار رو دارن.هنرمند؟مگه هنر مند سودی هم داره براشون.مگه اون بنده خداهایی که جرثقیل از روی پل صدر افتاد روشون بهشون رسیدن؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    2 18
    اگه همه ماجرا را تعریف م کردید بهتر می شد قضاوت کرد
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    17 0
    شهرداری ما فقط حفظ ظاهر میکنه که جلوی چشمها باشد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    33 1
    اینجاها 20:30 لال میشه!
  • بهمن IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    22 1
    حاج آقا شهاب مرادی ! لطفا به گوشه ای از حرفهای قشنگی که در تلویزیون می زدید ، عمل کنید و حق الناس را برگردانید و از این هنرمند دل شکسته دلجویی کنید .
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 92
    اگر فتنه گر بوده نوش جونش باید بیشتر هم میزدنش.
    • منتقد A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
      36 0
      فتنه گر تو و امثال تو هستید با این ادبیات سخیفت
    • علی IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
      32 0
      به کتک کاری خیلی علاقه داری؟
    • رکسانا IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
      32 0
      شرم بر تو باد! شرم!
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    23 1
    این آقای شهردار اینجوری می خواست رئیس جمهور بشه الآن شهرداره و اینطوری عملیات میکنه اگه رئیس جمهور می شد چه عملیات هایی رو طرح ریزی میکرد
  • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    20 0
    استاد تناولی توی کل دنیا یکی از مفاخر فرهنگی ایرانه. واقعا متاسفم برای دولتمردان