فارس نوشت:

مدیرعامل اسبق بانک صادرات با اشاره به مشکلات موجود شبکه بانکی، گفت: ادغام بانک‌ها می‌تواند ساختار مالی نامناسب آنها را اصلاح کرده و بسیاری از دارایی‌ها را به سرمایه تبدیل کند که نتیجه این اقدامات، افزایش کارایی است.

سید بهاء الدین حسینی هاشمی در مورد اقدامات مورد نیاز برای بهبود فعالیت شبکه بانکی در سال 93 و تحقق اهداف ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری، گفت: چند کار در این بخش باید انجام شود که یکی از آنها اصلاح قوانین اداره امور بانک ها و قانون بانکداری بدون ربا است.

او با بیان اینکه در این دو قانون، نیازمند تطبیق با شرایط روز اقتصادی و اصلاح مقررات هستیم، گفت: نمی‌توان بر مبنای یک قانونی که در سال‌های گذشته جواب داده است عمل کرد؛ باید انعطاف در قوانین ایجاد شود تا هر چند سال یک بار امکان تغییر و روز آمدی قوانین و مطابقت آن با شرایط جدید وجود داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی افزایش سرمایه بانک‌ها به ویژه بانک‌های تخصصی را از دیگر اقدامات اساسی و مورد نیاز برای سال آینده عنوان کرد و گفت: نسبت کفایت سرمایه در بانک‌ها مناسب نیست و به همین دلیل باید افزایش سرمایه بانک‌ها در سال آینده به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

حسینی هاشمی گفت: افزایش سرمایه بانک‌های تخصصی که منجر به افزایش قدرت توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها می‌‌شود، بسیار ضروری است.

او با بیان اینکه مشکلات متعددی برای سیستم بانکی در چند سال اخیر به وجود آمده است، گفت: بانک‌ها نیاز به بازنگری از لحاظ ساختار، سرمایه و نحوه ادامه فعالیت، دارند.

این اقتصاددان گفت: ساختار سرمایه سیستم بانکی به غیر از چند بانک خصوصی، نامناسب است و افزایش سرمایه‌ها در چند سال اخیر تنها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده است.

او با بیان اینکه زیرساخت ارائه تسهیلات و ارائه خدمات در بسیاری از بانک‌ها وجود نداشته و آنها امکان رقابت با بانک‌ها خارجی را ندارند،‌گفت: چون ساختار سرمایه مناسبی در بانک‌ها وجود ندارد نگرانی بابت مصرف سپرده‌ها در بخش هزینه اداره بانک وجود دارد.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات با بیان اینکه این مسائل، ساختار مالی بانک‌ها را با چالش مواجه می‌کند، گفت: در حال حاضر بیش از 20 هزار شعبه بانکی وجود دارد که حدود 17 تا 18 هزار شعبه آن متعلق به چند بانک بزرگ است؛ لزومی به فعالیت مشابه چند بانک نیست و در همین راستا ادغام بانک‌ها یکی از راهکارها است.

او در پاسخ به این سوال که این ادغام به چه شکلی باید انجام شود، گفت: بانک‌های دولتی در یک قالب و بانک‌های خصوصی هم در قالبی دیگر می‌توانند با یکدیگر ادغام شود.

حسینی هاشمی گفت: با این کار بسیاری از دارایی‌ها آزاد شده و تبدیل به سرمایه بانک می‌شوند؛ به عنوان مثال با ادغام سه بانک، مدیریت جدید بانک می‌تواند حداقل 50 درصد از شعب خود را واگذار کرده و منابع حاصله را صرف افزایش سرمایه بانک شود. با این کار ساختار مالی اصلاح شده و بانک می‌تواند به وظایف اصلی خود بپردازد.

او در پاسخ به این سوال که با ادغام، انحصار در بازار پول ایجاد نخواهد شد، گفت: خیر، اتفاقا قدرت رقابت بانک‌ها افزایش می‌یابد زیرا بانک‌های کوچک به دلیل هزینه پایین، در برابر بانک بزرگ توان رقابت بیشتری دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تجربه ادغام چندین بانک بزرگ در برخی کشورها و افزایش کارایی آنها، گفت: در حال حاضر چندین بانک دولتی وجود دارد که کاری مشابه انجام می‌دهند که در صورت ادغام، منابع زیادی آزاد شده و هزینه‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    9 3
    بانکداری بدون ربا فقط سود سپرده نیست سود وام است که اگه 1 روز عقب بیفته سود 20درصد به بالا میگیرند
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    9 1
    چقدر فسفور سوزونده تا این نظرو داده
  • بی نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    4 0
    یه جریانی از اشخاص با نفوذ به وجود امده که بانکهای بزرگ مثل بانک ملی را از بین ببرند و یک سری موسسات مالی و اعتباری که از هیچ جایی هم حرف نمی شنوند را رشد بدهند . بیشتر مواظب اینطور پیشنهادات باشید.