در این گزارش به اختصار پرونده های مطرحی مانند بابک زنجانی، سعید مرتضوی، محمود احمدی نژاد و فساد مالی 3 هزار میلیاردی در سال 92 را مورد بررسی قرار داده ایم.

امید سلیمی بنی: پرونده های مختلف در دستگاه قضایی روی هم تل انبار شده است، ولی برخی پرونده ها، حساسیت افکار عمومی را به دنبال خود دارد. برخی از این پرونده هادر سالهای گذشته تشکیل شده اند و در سال 92 ابعاد تازه ای از آنهامشخص شد که در این گزارش به آنها اشاره کرده ایم.

 

سعید مرتضوی: دادگاهی ترین چهره سال 92

در حال حاضر سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و مدیرعامل و سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی چند پرونده باز دارد: مشارکت و آمریت در قتل های بازداشتگاه کهریزک، حیف و میل اموال و تصرف غیرقانونی بیت المال در سازمان تامین اجتماعی، اقدامات غیرقانونی و سواستفاده از مقام و منصب در پرونده پالیز دار، اختلاس در تامین اجتماعی و شکایت شنودغیرقانونی و استراق سمع از سوی فاضل لاریجانی از او در محاکم مطرح است.

ماه

رویداد




اردیبهشت

جلسه چهارم دادگاه متهمان کهریزک در نهم این ماه برگزار شد. روح الامینی یکی از شاکیان پرونده پس از خروج از دادگاه گفت: کسی که در حال غرق شدن است به هر تخته‌پاره‌ و ریسمانی برای نجات خود دست می‌زند اما مرغ پخته هم به اظهارات مرتضوی می‌خندد.

پنجمین جلسه دادگاه کهریزک برگزار شد. مرتضوی متهم ردیف اول پرونده کهریزک گفت: واقعاً هیچ اطلاعات سری و محرمانه‌ای در بحث کهریزک وجود ندارد که دادگاه جلسات را غیرعلنی برگزار می‌کند به همین جهت تقاضای برگزاری علنی دادگاه را دارم.

ششمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات تعلیق شده کهریزک در حالی برگزار شد که حیدری فر گلایه‌هایی را به زبان آورده و روح‌الامینی معتقد بود متهمان در نهایت غرق می‌شوند.

دهمین جلسه دادگاه قضات تعلیقی کهریزک در حالی برگزار شد که وکیل یکی از شاکیان پرونده از اعلام رضایت موکل خود و انصراف از شکایت نسبت به مرتضوی داد.




خرداد

وکیل یکی از متهمین پرونده کهریزک گفت: مرتضوی امروز در لایحه 37 صفحه‌ای دفاعیات خود را مطرح کرد.

سعید مرتضوی متهم ردیف اول پرونده کهریزک گفت: مرحوم کامرانی به دلیل قصور درمانی و تزریق اشتباه آمپول که در بیمارستان لقمان صورت گرفته بود، فوت کرده است و مرگ وی ربطی به حضورش در کهریزک ندارد.

سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی نشست خبری ترتیب داد و با اشاره به برخی از ناگفته خود در خصوص پرونده کهریزک گفت: از اقداماتی که انجام شده پشیمان نیستم.

تیر

اژه ای دادستان کل کشور گفت: درباره سعید مرتضوی ابلاغ حکم انجام شده و از زمان ابلاغ به مدت 20 روز فرصت اعتراض وجود دارد. در صورتی که اعتراضی صورت گیرد پرونده برای تجدید‌نظر به دادگاه می‌رود و در صورت عدم اعتراض حکم قطعی است.

مرداد

حکم سرپرستی سعید مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی به اتمام رسید.



آبان

سعید مرتضوی با شکایت وکلای عباس پالیزدار به دادگاه رفت و پیش از ورود به دادسرا گفت: من باید در این دادگاه(پالیزدار) ۱۰۰درصد تبرئه شوم چرا که به وظیفه قانونی خود در پرونده پالیزدار عمل کرده‌ام.

حسن اعتمادزاده دبیر سابق هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی گفت:‌ مدیرعامل وقت سازمان قبل از اینکه هیئت امنا اجازه فروش بدهد، چک و مبایعه‌نامه‌ای به بابک زنجانی داده است که هر دو اقدام خلاف قانون است.

آذر

نتایج تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی تحت مدیریت مرتضوی قرائت شد و او به صدها مورد تخلف متهم شد. برخی نمایندگان گفتند براساس سندی کد 37 نماینده مجلس در تخلفات تامین اجتماعی است اما اسم ندارد و مرتضوی در صورتی اسامی را می‌دهد که افشا نشود.

دی

چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده شکایت مرتضوی از فاضل لاریجانی و شکایت فاضل لاریجانی از مرتضوی برگزار شد.

محسنی اژه ای دادستان کل کشور اعلام کرد مرتضوی ممنوع الخروج است و برای او کیفرخواست صادر شده.

اسفند

دادستان کل کشور اعلام کرد پرونده مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی در اختیار دادسراست و هنوز به دادگاه نرفته.


محمود احمدی نژاد: خوانده‌ای که به دادگاه نمی آید

رئیس جمهور سابق فعلا با دو پرونده قضایی روبروست؛ یکی برداشت غیرقانونی 16 میلیارد تومان از خزانه برای دانشگاه ایرانیان و دیگری پرونده شکایت از او درباره عملکردش در دولت سابق که از سوی مجلس انجام شده. هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت پرونده های او اعلام نشده است.

ماه

رویداد

تیر

اژه ای دادستان کل کشور اعلام کرد: شکایاتی از سوی چند مقام حقوقی و هم چند فرد خصوصی (از احمدی نژاد) صورت گرفته است. از جمله کمیسیون اصل 90 و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و هم از طرف اشخاص شکایت شخصی شده است.

مرداد

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تاسیس دانشگاه بین المللی احمدی نژاد موسوم به دانشگاه ایرانیان در تهران رسماً تایید شد.


مهر

پرونده انتقال غیرقانونی 16 میلیارد تومان از حساب خزانه به دانشگاه احمدی نژاد در مرحله رسیدگی قرار گرفت. ذیحساب توسط دادستانی خواسته شد و مطالب او شنیده شد و مستندات نقل و انتقال این مبلغ را درخواست شد. همچنین حسابی که مبلغ به آن واریز شده است مسدود شد تا تعیین تکلیف شود.


آذر

افتخاری رئیس محاکم کیفری استان تهران گفت: براساس تحقیقات انجام شده ختم جلسه تحقیقات پرونده احمدی نژاد اعلام شده است. او توضیح داد: اظهارات شکات پرونده استماع شد و این در حالی بود که نه احمدی نژاد و نه وکیلش به دادگاه نیامدند.



دی

اژه ای دادستان کل کشور گفت: شکایت برخی از شکات خصوصی مربوط به سال 89 و 90 بوده است، بنابراین اگر انتقادی هم باشد باید در عدم رسیدگی سریع به این پرونده صورت گیرد. از آنجایی که متهم بار اول در دادگاه حاضر نشد مجدداً برای وی احضاریه ارسال شده و دادگاه برای تاریخ 16 دی‌ماه تجدید وقت شده است.

اژه ای درباره لغو دادگاه دوم احمدی‌نژاد، گفت:‌ وقتی که اعلام کردند، وقت نظارتی بوده است.

 

فساد مالی 3 هزار میلیارد تومانی: پرونده ای با 500 متهم و انواع اتهامات

از زمان فرار خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی در سال 89، این پرونده باز است و گاه گداری، اخباری درباره ابعاد جدید آن منتشر می شود.

ماه

رویداد



فروردین

اژه ای سخنگوی قوه قضاییه گفت: فرد جدیدی به پرونده فساد بزرگ مالی اضافه نشده، تجدیدنظر ۱۱ حکم متهمان این پرونده در شعبه ۳۶ دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است و احکام قطعی نیز به واحد اجرای احکام ارسال شده است.

ناصر سراج قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب گفت: هنوز دادگاه ۴۶ نفر از متهمان بانک صادرات که در پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی نقش داشتند برگزار نشده است.



خرداد

اژه ای سخنگوی قوه قضاییه از کشف اسناد جدید تخلفات گمرکی در پرونده فساد 3 هزار میلیاردی خبر داد و گفت: با توجه به این اسناد و مدارک احتمالاً مه‌آفرید مجدداً باید محاکمه شود.

ناصر سراج قاضی پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی گفت: بر خلاف آن چیزی که تصور می‌شود اتهامات موجود در پرونده بانک آریا تنها پولشویی نیست.



تیر

سخنگوی قوه قضاییه با اعلام این مطلب که احتمال دارد برخی از محکومان پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی آزادی مشروط بگیرند، گفت: البته در این فرایند قانوناً اخذ نظر بنده ضرورتی ندارد.

دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران از تعقیب ۵۰۰ نفر در پرونده ۳ هزار میلیاردی خبر داد و گفت: ۲۵۰ نفر از این افراد پرونده‌شان مختومه شد و رسیدگی به پرونده بقیه این افراد ادامه دارد.

قاضی سراج دلایل بازداشت یکی از وکلای پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی که ۱۰ میلیارد تومان حق‌الوکاله گرفته بود را تشریح کرد.

مرداد

سخنگوی قوه قضائیه از ادامه رسیدگی به پرونده‌های بیمه ایران و فساد ۳ هزار میلیاردی در دیوان عالی کشور خبر داد 


شهریور

قاضی سراج از قطعی شدن احکام متهمان پرونده ۳ هزار میلیاردی خبر داد. در بین احکام، برخی اعدام، زندان ابد و حبسهای طویل المدت، جریمه و رد مال مشاهده می شود.



مهر

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه برخی مدعی بودند دستگاه قضا نمی‌تواند به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی رسیدگی کند گفت: برخلاف این تصور، دستگاه قضایی در رسیدگی به این پرونده سربلند بیرون آمده و رسیدگی خوبی داشت.

رییس قوه قضاییه گفت: در روند رسیدگی قانونی و قضایی به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی اکثر متهمان حکم گرفتند و عادلانه محاکمه شدند که حکم برخی از آنها اجرایی شده و برخی دیگر به زودی اجرا می‌شود.

آبان

محسنی اژه ای دادستان کل کشور گفت: احکام پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی در حال اجرا است.



آذر

قاضی سراج عوامل و راز و رمز پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی نظیر وکالت ۱۰ میلیاردی یک قاضی بازنشسته و نقش انتصابات در وقوع این تخلف را پس از گذشت ۲ سال تشریح کرد.

ناصر سراج در واکنش به درخواست دادستان کل کشور مبنی بر رسیدگی هرچه سریع‌تر به پرونده خاوری، گفت: رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی را با قوت ادامه می‌دهیم.


دی

اژه ای گفت: تاکنون هیچ تغییری در احکام متهمان پرونده سه هزار میلیاردی به خصوص متهمانی که حکم‌شان اعدام بوده، اتفاق نیفتاده است، البته بخش عمده‌ای در این پرونده صرف وصول مسائل مالی می‌شود.

اسفند

افتخاری سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران از صدور حکم برای ۲ نماینده متهم در پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی خبر داد.

 

بابک زنجانی: میلیاردری که یک شبه فروریخت

این میلیارد شیک پوش به ناگاه بازداشت شد و پس از آن اعلام شد دارایی های او آنقدر نیست که کفاف بدهی نفتی اش را بدهد. او همچنان در زندان است.

ماه

رویداد




آبان

سخنگوی قوه قضاییه درباره شکایت ۱۳ فرد حقیقی و حقوقی از جمله وزارت نفت و بانک مرکزی از بابک زنجانی خبر داد.

هیئت مدیره تامین اجتماعی، تفاهم‌نامه این سازمان با بابک زنجانی را لغو کرد و پیگیر است تا اسنادی که از سازمان تأمین اجتماعی خارج شده و در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته به سازمان برگردد.

سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی درباره ردپای بابک زنجانی در پرونده تامین اجتماعی و اخباری مبنی بر پولشویی در این سازمان گفت: آنچه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفته بر اساس اطلاعات اشتباهی بود که به وی داده‌اند.



آذر

با لغو مجوز ساخت و ساز برج بابک زنجانی در خیابان ایران زمین، او اعلام کرد از شهرداری تهران شکایت می کند. در واکنش به او معاون مالی اداری شهرداری تهران گفت: قطعاً تهاتری بین پروژه صدر و ایران زمین نبوده است و ما چکی به آقای زنجانی نداده‌ایم و ممکن است وی از پیمانکار چکی گرفته باشد که این موضوع نیز به ما ارتباطی ندارد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از عدم‌ تحقق وعده بابک زنجانی در بازگرداندن چک ۱۷ هزار میلیاردی تامین اجتماعی خبر داد.




دی

12 نماینده اصولگرای مجلس در نامه ای خطاب به سران 3 قوه با اشاره به این که فساد مالی مزمن، به فساد سیاسی و جرائم یقه سفیدها دامن زده است،تاکید کردند:دلایل کافی برای تعقیب «بابک زنجانی» در دست است.

وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اعلام آمادگی بابک زنجانی برای پرداخت هزینه درمان دختران شین‌آبادی اعلام کرد: وزارتخانه از پذیرش هرگونه مشارکت، که با انگیزه‌های سیاسی یا در جهت تطهیر افرادی که در مظان اتهامات هستند، معذور است.

9 دیماه، دادستان کل کشور از بازداشت بابک زنجانی خبر داد. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از مفتوح بودن پرونده بدهی نفتی بابک زنجانی در کمیسیون متبوعش خبر داد.

از دفتر کار دستیار ارشد بابک زنجانی بازرسی به عمل آمد و مأموران اسناد موجود را بررسی کردند.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت:‌ شهرداری تهران ارتباط مستقیم و منطقی مالی با زنجانی نداشته است و اینکه گفته می‌شود تهاتری به صورت پروانه یا کاربری به بابک زنجانی تحویل داده شده، اصلا صحت ندارد.

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از تشکیل ۲ تیم ویژه در دادستانی تهران و سازمان بازرسی برای پیگیری پرونده بابک زنجانی و سفر کارشناسان دادستانی و سازمان بازرسی به کشورهای روسیه و تاجیکستان برای بررسی اسناد ارائه شده از سوی بابک زنجانی درباره پرداخت بدهی نفتی خبر داد.




بهمن

عضو هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفت: در برگه‌های چک بابک زنجانی مبالغ ریالی به صورت ارزی نوشته شده که این اقدام غیرمتعارف بوده و ثبت نکردن چک‌ها در صورت‌های مالی نیر تخلف دیگری محسوب می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه از تحقیقات جدید پرونده بابک زنجانی خبر داد و گفت: این فرد لیست اموال داخل و خارج کشورش را اعلام کرده و فکر می‌کنیم ‌تکافوی بدهی‌اش را بکند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: تحقیقات انجام‌شده در مورد پرونده بابک زنجانی به دادسرا ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در تشریح آخرین جزئیات پرونده بابک زنجانی گفت: در پرونده این فرد منتظر تصمیم وزارت نفت هستیم.

پورمحمدی وزیر دادگستری گفت بدهی بابک زنجانی بیش از 8 هزار و 500 میلیارد تومان به دلیل عدم واریز وجوه حاصل از فروش و دلالی نفت است.

این سئوال بارها در گفتگو با مسئولان قضایی و مجلس مطرح شد که آیا اموال و دارایی‌های بابک زنجانی کفاف بدهی ۸۵۰۰ میلیاردی را می‌دهد؟





اسفند

۹ اسفند پایان دو ماه بازداشت موقت بابک زنجانی به اتهام بدهی نفتی بود و بازپرس پرونده قرار بازداشت این فرد را تمدید کرد.

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: سرمایه‌های داخلی بابک زنجانی به هزار میلیارد هم نمی‌رسد و نشانی اموال او مشخص نیست.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه هیأتی از دستگاه قضا برای بررسی دارایی‌ها و اموال بابک زنجانی در مالزی به این کشور سفر می‌کند، از وجود ۲ شاکی خصوصی در پرونده آقای میلیاردر خبر داد و گفت: بابک زنجانی به برداشت ۱.۵ تن طلا متهم است.

با وجود مرخصی نوروزی بابک زنجانی عید هم در زندان ماند و این متهم پرونده بزرگ نفتی آزاد نشده است.

 

مرور برخی پرونده های مهم قضایی در سال 92

ماه

رویداد


تیر

رسیدگی به پرونده مرگ ستار بهشتی در بازداشت ادامه یافت. به گفته دادستان کل کشور در ارتباط با این پرونده برخی بازداشت و برخی دیگر با قرار مناسب آزاد شدند، بازپرس تمام تلاش خود را برای رسیدن به واقعیت انجام داد و این پرونده به دادگاه  رفت.



مرداد

سقوط بارج در دریاچه پشت سد کارون 4. دادستان کل کشور در این رابطه گفت: برای افرادی که در این حادثه آسیب دیدند با ورود قوه قضاییه وجه علی‌الحسابی به میزان یک دیه تعیین شد. البته هنوز در این رابطه حکمی صادر نشده است و برای هر فردی که در این حادثه فوت شده بدون تفاوت بین زن و مرد به همین اندازه پرداخت شود و تاکنون یک میلیارد و 300 میلیون تومان تامین اعتبار کردند


شهریور

با بازگشت مهدی هاشمی از خارج کشور، او بازداشت شد و نزدیک به 3ماه در بازداشت به سر برد و پرونده اتهامی به دلیل رشوه و فساد مالی در پرونده شرکت نفت کرسنت بر علیه او بازشد. پرونده همچنان در دادسرا مفتوح است و به دادگاه نرفته.

مهر

پرونده اختلاس در شرکت بیمه، در جریان رسیدگی قرار گرفت. محمدرضا رحیمی در این پرونده متهم شد و دادستان برای او کیفرخواست صادر کرد و فعلا با تودیع وثیقه آزاد است.

دی

دادستانی تهران علیه علی مطهری به دلیل اظهارات در صحن علنی مجلس اعلام جرم کرد. هنوز این پرونده مختومه نشده است.

اسفند

سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد پرونده اختلاس دایر بر صدور حق ماموریت نرفته 12 میلیاردی را در شیراز کشف کرده. این پرونده نیز مفتوح است.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    21 0
    چه خبر هایی بوده که ما خبر نداشتیم .پل رومی تهران همیشه ترافیک داره چون دادسرا در انجا است مردم چقدر گرفتار شدند .
  • س.م A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    2 0
    خوووووبه
  • saeed A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    2 7
    آقا باز با محمود خان ما چیکار دارین؟؟؟؟؟؟؟دست از سرش بر دارین لطفا!!!!!!!!!!!