انتشار آثار تازه‌ای از بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

کتاب پارسه از سری‌ کتاب‌های تاریخی خود آثار جدیدی را منتشر کرده که در حوزه تاریخ و اساطیر پژوهش‌های تازه‌ای هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «دانشنامه اساطیری جانوران» و اصطلاحات وابسته، نوشته خسرو قلی‌زاده، «تاریخ ایران در عصر صفوی» نوشته زهرا صادقی، «انقلاب مشروطه ایران» نوشته پروفسور ونسا مارتین با ترجمه محمدابراهیم فتاحی، و «تاریخ مردم ایران در دوره قاجار» نوشته دکتر رضا دهقانی، از جمله کتاب‌هایی هستند که این ناشر منتشر کرده است.

کتاب «دانشنامه اساطیری جانواران» یکی از نخستین کتاب‌هایی است که در این حوزه به زبان فارسی منتشر شده است. به گفته نویسنده این کتاب، تاکنون دانشمندان غربی، بیشتر به موضوع جانوران در اساطیر و باورها و افسانه‌های خود توجه کرده‌اند، اما این آثار برای بررسی نقش جانوران در اساطیر ایرانی چندان سودمند نیستند. این کتاب با تمرکز بر حیوانات اساطیری ایران تحقیقی جامع در این زمینه انجام داده است.

خسرو قلی‌زاده نویسنده این کتاب، پیش از این نیز آثار متعددی در حوزه اساطیر داشته است. «مقدمه‌ای بر دین ایران باستان»، «فرهنگ اساطیر ایرانی» و مقالاتی در زمینه اسطوره‌شناسی، سکه‌شناسی و زبان‌شناسی ایرانی از آن جمله‌اند.

«انقلاب مشروطه ایران» کتابی است که در آن کوشش شده بار دیگر و بر اساس منابعی که به تازگی در دسترس قرار گرفته‌اند، یکی از مهم‌ترین اتفاقات ایران معاصر را مورد بررسی قرار دهد.

نویسندگان این کتاب در پی پاسخ پرسش‌هایی‌اند که در زمینه انقلاب مشروطه ایران وجود دارد. پرسش‌هایی مثل این که تفاوت اهداف متفاوت رفرمیست‌ها در چه بود؟ یا آنان در سال های پیش از به قدرت رسیدن رضا شا چه میزانی از اهداف را محقق کردند؟ این کتاب همچنین به مقایسه رویدادهای ایران با خیزش های مشابه در دیگر نقاط جهان پراخته است و در پی آن است که ببیند انقلاب مشروطه ایران در تمرین خود ــ هویتی چه نقشی داشته است؟

«تاریخ ایران در عصر صفوی» کتاب دیگری است که انتشارات کتاب پارسه آن را منتشر کرده است. با توجه به این که سلسله صفویه یکی از مهم‌ترین سلسله‌های تاریخی و سیاسی در ایران به شمار می‌رود این کتاب در شش فصل به بررسی تاریخ سیاسی، روابط خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی، تشکیلات اداری و قضایی، اوضاع فکری و فرهنگی و هنر و معماری در این دوره می‌پردازد. این سلسله که پس از ورود اسلام نخستین دولت متشکل و حکومت متمرکز یکپارچه را در ایران تشکیل داد و مذهب شیعه را در این کشور رسمی کرد، همواره مورد کنجکاوی پژوهشگران و محققان قرار گرفته است.

نویسنده این کتاب زهرا صادقی که تاکنون عمده پژوهش‌های تاریخی خود را بر روی تاریخ اقتصادی ایران متمرکز بود، حالا در این کتاب به بررسی این سلسله مهم تاریخی پرداخته است.

«تاریخ مردم ایران در دوره قاجار» هم کتاب دیگر این ناشر است. کتاب پنج فصل دارد که در هر کدام آنها به ترتیب، تاریخ سیاسی ــ دودمانی، ساختار اقتصادی ــ اجتماعی، سازمان و تشکیلات اداری، اوضاع فکری ــ فرهنگی و هنر صنعت مورد بررسی قرار می‌دهند.

نویسنده این کتاب رضا دهقانی، در بررسی این دوره تاریخی، به عمده تحولاتی که در لایه‌های گوناگون اجتماعی و سیاسی ایران شکل گرفت، می‌پردازد. او پیش از این نیز آثاری چون «روشنفکران دینی و دینداران روشنفکر» ، «مساله ارامنه در جنگ جهانی اول» و «فهرست نسخه‌های خطی ترکی در کتابخانه‌های ایران» را منتشر کرده بود. 

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =