اگر میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمان اروپا کاهش یابد، شاید پارلمان نتواند نقش مهمی را در روندهای سیاسی ایفا کند.

تا صد روز دیگر انتخابات پارلمان اروپا که چهار روز به طول خواهد انجامید، آغاز می شود. دو مانع در راه این انتخابات وجود دارد: عدم شرکت مردم در انتخابات و گسترش جنبش های مخالف اتحادیه که
اهمیت این دور از انتخابات را با دفعات قبل متفاوت کرده است.
لازم به یادآوری است که پارلمان جدید در انتخاب رئیس کمیسیون اروپا نقش کلیدی خواهد داشت و از قدرت بیشتری در تنظیم یا رد بودجه، اجرای توافق نامه های حفاظت از اطلاعات و سایر قوانین و نیز ارتقای نقش کشورهای اروپا برخوردار خواهد بود.
در وضعیت جدید، احزابی که بتوانند اکثریت ‌آراء را به دست آورند ریاست کمیسیون اروپا را که نقش هماهنگ کننده و به نوعی قوه مجریه سیاست های اتحادیه محسوب می‌شود را می‌توانند کسب نمایند. رییس کمیسیون این بار از طریق انتخابات و رأی مردم انتخاب خواهد شد. اما این نگرانی وجود دارد که با کاهش چشمگیر مشارکت مردم اروپا در انتخابات پارلمانی، نقش افراد و احزابی که به اهمیت و نقش فزاینده اتحادیه اروپا اعتقادی ندارند، افزایش یابد. به همین دلیل بسیاری از سیاستمدارن اروپایی کارزاری را برای جلوگیری از کاهش شرکت دارندگان حق رأی در انتخابات ‌آغاز کرده اند.
انتخابات پارلمان اروپا دوره های قبل
با نگاهی به انتخابات سالهای 2004 و 2009 متوجه می‌شویم که نمایندگان پارلمان اروپا تنها نماینده کمتر از نیمی از جمعیت واجد شرایط رأی در این قاره بودند. بنابراین پارلمان اروپا برای کسب مشروعیت بیشتر و افزایش تاثیر رأی خود ناچار است تلاشهای خود در این زمینه را افزایش دهد.

در جدول ذیل سطح مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی را در سال 2004 و 2009 را می بینید

تقریباً تمامی احزاب بزرگ در اتحادیه از جمله حزب مردم (راست میانه) که در حال حاضر بزرگترین گروه حزبی پارلمان اروپا است و حزب سوسیالیستهای اروپا خط مشی افزایش قدرت اتحادیه را دنبال می کنند. اما شیوه و سیاستهای آنها در مدیریت اتحادیه و مسائل اقتصادی از جمله ادامه سیاست های ریاضت اقتصادی متفاوت است.
بر اساس تازه ترین همه پرسی ها، حزب دموکراتها و سوسیالیستهای مایل به چپ در اروپا، در مبارزات انتخاباتی از حزب مردم اروپا که راست گراست، پیشی گرفته اند.
آمار موسوم به "پل واچ" 2014 برآورد کرده است که در انتخابات امسال، سوسیال دموکراتها 221 کرسی و حزب مردم 202 کرسی را به خود اختصاص خواهند داد. برخی این وضعیت را به دلیل عملکرد بد راست های میانه رو می دانند که آرای آنها توسط راست گرایان افراطی مورد مخاطره قرار گرفته است. از سوی دیگر بحران اقتصادی در اتحادیه می تواند همچنان آرای راست گرایان و چپ گرایان تند رو را افزایش دهد.

نامزدهای احزاب
محافظه کاران عضو حزب مردم اروپا، ژان کلود یونکر را طی کنفرانسی که در دوبلین برگزار شد، به عنوان نامزد این حزب برای منصب ریاست کمیسیون اروپا انتخاب کردند. یونکر همچنین از حمایت آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و حزب دموکرات مسیحی این کشور برخوردار است.
احزاب چپ میانه اروپا نیز، مارتین شولتز آلمانی رییس کنونی پارلمان اروپا را به عنوان نامزد سوسیالیستها برای ریاست کمیسیون اروپا برگزیدندکه مورد حمایت حزب سوسیال دمکرات آلمان است. از سوی دیگر گی ورهوفشتات، نخست وزیر سابق بلژیک، به عنوان نامزد احزاب لیبرال جوزه بووه فرانسوی و فراسکا کلر آلمانی نامزدهای احزاب سبز و الکسیس تسیپراس یونانی نیز نامزد حزب چپ رادیکال هستند.

دغدغه مردم اروپا
بر اساس آمار، دغدغه های نخست مردم اتحادیه اروپا بیکاری، بهبود وضعیت اقتصادی، رشد و توسعه اقتصادی، مبارزه با تورم، آموزش و بهداشت است. به همین دلیل انتظار می‌رود نمایندگان پارلمان اروپا و احزاب شرکت کننده مبارزات انتخاباتی خود را بر مسائل فوق متمرکز نمایند. به نظر می رسد اگر میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمان اروپا کاهش یابد، پارلمان نتواند نقش مهمی را ایفا کند و علیرغم اختیارات بیشتر همچنان نماینده تقریباً کمتر از نیمی از جمعیت کل اتحادیه اروپا خواهد بود.

برای مشاهدۀ وبلاگ حسین طالبی در صفحه بلاگرهای خبرآنلاین اینجا کلیک کنید

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =