آمریکایی‌ها قرار است طی 4 سال آینده، قوی‌ترین توپ تاریخ را در دریا آزمایش کنند. این توپ می‎تواند در هر دقیقه 10 گلوله با انرژی 32 مگاژول و برد 175 کیلومتر شلیک کند.

مجید جویا: در سال 2016 / 1395 نیروی دریایی ایالات متحده توپ جدید ریل‌گان (به معنی توپ ریلی) را آزمایش خواهد کرد، سلاحی که می‌تواند چندین بار پشت سر هم، گلوله‌ای را با سرعت بیش از 8 هزار کیلومتر بر ساعت شلیک کند. آنها قصد دارند در سال 2018 / 1397 دوباره این کار تکرار کنند و در سال 2020 / 1399 تازه تصمیم بگیرند که با این توپ عظیم که تا چند دهه پیش، چیزی فراتر از ایده‌های یک داستان علمی تخیلی نبود، چه کار باید بکنند.

به گزارش پاپ‌ساینس، هزینه هر شلیک‌های این توپ در حدود یک صدم پرتابه‌های استاندارد است. شاید به نظر شما این چیز مهمی نباشد، اما در دوره رکود اقتصادی، حتی چیزهای آینده نگرانه‌ای مثل این توپ را هم تنها با گوشه چشمی به کاهش هزینه‌ها می‌توان فروخت.

نحوه عملکرد ریل‌گان بر اساس تولید جریان الکترومغناطیسی بسیار قدرتمندی است که از روی یک ریل به قسمت یو شکل پشت گلوله و از آنجا به ریل موازی دوم جریان می‌یابد. این جریان، سه میدان مغناطیسی تولید می‌کند (یک میدان موازی در اطراف هر ریل، و یک میدان عمود بر آن دو در خود گلوله). گلوله تحت تاثیر نیروی میدان‌های مغناطیسی به جلو رانده شده، در طول ریل به سرعت شتاب می‌گیرد، سپس میدان را قطع کرده و به جلو پرتاب می‌شود. در نتیجه یک نیزه فلزی بلند خواهیم داشت که با سرعت بسیار بسیار زیاد، به مسافتی بسیار دور خواهد رفت.

فیزیک‌دانان مدتی پیش توانسته بودند فیزیک ریل‌گان را تبیین کنند، و آن را روی زمین آزمایش کنند، ولی بزرگ‌ترین مانع بر سر راه یک نمونه عملیاتی از آن، تامین نیروی برق کافی برای شلیک گلوله بود.

این مشکل قابل درک است. سیستم ریل‌گان نیاز به 25 مگاوات نیروی برق دارد که به میدان مغناطیسی تبدیل شود، و به گفته کارشناسان نظامی، قوی‌ترین رزمناوهایی که هم اکنون در حال خدمت هستند، بیش از 9 مگاوات برق تولید نمی‌کنند.

کشتی‌های آینده مانند رزمناوهای سری زاموالت با «شبکه‌های برق قدرت داخلی» خود، نیروی برق کافی را برای این سلاح تامین خواهند کرد. نیروی دریایی هنوز از استفاده از ریل‎گان بر روی ناوهای امروزی ناامید نشده و به فکر نصب باتری‌هایی برای ذخیره نیروی برق لازم برای کار این تفنگ‌ها است. نیروی دریایی در نظر دارد که در سال 2016 و از پشت کشتی یو‌اس‌ان‌اس میلینوکت، این سلاح را آزمایش کند.

این که برد این تفنگ چقدر باشد، بستگی به نیروی برق تامین شده دارد. ریل‌گان‌های کوچک‌تر احتمالا گلوله‌‌ها را با انرژی 20 مگاژول شلیک خواهند کرد، این بدان معنی است که برد آنها حداکثر 100 کیلومتر خواهد بود. ولی ریل‌گان بزرگ‌تری که 25 مگاوات نیروی برق را به کار گیرد، می‌تواند گلوله را با انرژی 32 مگاژول رها کند که به معنی برد 175 کیلومتری برای گلوله خواهد بود. با 25 مگاوات قدرت، ریل‌گان همچنین خواهد توانست تا 10 گلوله در هر دقیقه شلیک کند، و به سلاحی ضد کشتی بدل شود که با سرعت بالایی شلیک می‌کند، ارزان‌تر از موشک است و حداقل به همان اندازه نابودگر است (شاید هم بیشتر از آن).

اگر آزمایش‌ها خوب پیش روند، فقط نیروی دریایی نخواهد بود که به این سلاح علاقه‌مند می‌شود. ارتش امریکا نیز در حال همکاری با نیروی دریایی برای توسعه ریل‌گان‌ها است. شاید به زودی روزی برسد که این تفنگ هم از دریا و هم از خشکی شلیک شود.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    ما هم قوي ترين توپ پلاستيكي دولايه تاريخ را مي سازيم
    • بی نام US ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      66 11
      بودجه نظامی آمریکا 700 میلیارد دلار هست، بودجه نظامی ایران 7 میلیارد دلار. یعنی میزان بودجه ای که ما در طول 100 سال صرف میکنیم اونها در طول یک سال صرف میکنند.
    • منصور نوين A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      15 33
      علت زياد بودن اين بودجه تامين هزينه سربازان و خرج و مخارجي نظامي است كه نيرو هاي آنها در افغانستان و تا همين اواخر عراق داشتند ولي ايران و روسيه درگير چنين خرج هاي اضافي نيستند براي همينه كه اين بودجه زياده...
  • بی نام EU ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    51 2
    "سیستم ریل‌گان نیاز به 25 مگاوات نیروی برق دارد" خود این توان برای روشنایی یک شهر کوچک کافی است
    • بی نام GB ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      24 7
      و می تواند در چند دقیقه شهری را خراب کند
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    47 2
    175 كيلومتر برد براي يك توپ؟؟ جل الخالق
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    8 26
    اگر یک کشتی دیگر درکناررزم ناوحرکت کندوفقط وظیفه تامین برق فوق العاده زیاداین توپ رویایی راتامین کند،شاید بتوان امیدواربود که عملیاتی شودفعلادرحد تحقیق وتوسعه بوده وهنوز برای تبلیغات زوداستعرب ها رادست پاچه نکنیدکه فردا برای خرید توپ راهی امریکا میشوند
    • بی نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      22 6
      بیست وپنج مگاوات می شود حدود سی وپنج هزار اسب بخار .بد نیست بدانید موتور ناوهای هواپیمابر جدید حدود سیصد هزار اسب بخاربیش از دویست مگاوات است.شما هم فعلا استراحت کن
  • پَدی A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    12 2
    در ویدئویی که گذاشته‌اید، بُرد این سلاح را 250 مایل یعنی 400 کیلومتر نوشته است. البته در مرجعی دیگر آمده است که بُرد مورد نظر نیروی دریایی آمریکا 160 کیلومتر است.
  • محسن IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    12 0
    بردش مهم نیست. توپهای عظیم الجثه با گلوله های چند تنی را هم میتوان با این برد ساخت. مزیت این سلاح این است که تعداد گلوله هایی که کشتی میتواند حمل کند چندصد برابر و نواخت تیر چند ده برابر میشود و به دلیل مواد منفجره ناچیز گلوله خسارت ناخواسته به اطراف هدف به حداقل میرسد.
  • بی نام A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    7 6
    .........موفق باشید............
  • saeed EU ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    22 0
    بله دیگه دنیا پیشرفت کرده
  • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    20 5
    من با گلوله هایی که نمیشه هدایتشون کرد شدیدا مخالفم چون اهداف غیر نظامی را هم از بین میبره
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    4 21
    اگه امرکا اینقدر قوی هست که بعضی دوستان میگند که مثلا بودجه نظامی امریکا700میلیارد دلار هست پس چرا در جنگ افغانستان و عراق دست به دامن ایران شد
    • بی نام EU ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
      7 3
      چون همین بودجه 700 میلیاردی فوق العاده سرسام آوره و تامین آن حتی برای ابرقدرتی مثل امریکا هم دشواره و یادمان نرود این بودجه تا قبل از حمله به عراق و افغانستان سالیانه کمتر از 500 میلیارد دلار بود . امریکا اگر بخواهد در افغانستان و عراق به شکلی ایده عال حضور پیدا کند به نظر من نیاز به بودجه نظامی سالانه بیش از 1000 میلیارد دلار دارد که 100 البته چنین چیزی علاوه بر اینکه برایش ممکن نیست هدر رفت منابع هم دارد . خب خیلی برای امریکا راحت تر است که اوضاع رو آشبوتر کند و بعد از ایران بخواهد به امور رسیدگی کند . 100 درصد بسیار ارزانتر تمام خواهد شد .
  • عباس A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    5 9
    ما وظیفمون اینه که هرچی توان داریم برای دفاع از خودمون بکار بگیریم دیگه اینکه موقع جنگ چی پیش میاد دست خداست و همیشه اونه که حرف اخر رو میزنه... نمونش جنگ غزه که صهیونیستا بی ابرو و در نظر مردم دنیا رسوا تر و پلیدتر شدن.. و مرم مسلمونی که یک گام برای نگه داری از سرزمینشون برداشتن یه همچین عزتی پیدا کردن.